Auteur |
Bericht |
Jort
Groningen
|
Re: Ook mooi
Precies en daar staat heel duidelijk: De S70/2 zit in de McLaren F1. Daarbij, de informatie die nu beschikbaar is spreekt van een N74 in de nieuwe 760 die ook weinig tot niets gemeen heeft met z'n voorgangers. Bron
_________________________________________ Tjolk.
|
09 apr 2009 16:56 |
|
|
amandus
Timeless
|
Re: Ook mooi
Alleen gemeen dus : beiden een 12 cilinder 6 liter ,
F1: V12 – 60° - 48V
BMW : V-12 60.0° V-hoek DOHC 48 Totale kleppen 4 kleppen per cilinder
N74 wil volgens mij zeggen de 4e editie van de V12 IMHO
_________________________________________ Timeless objects
|
09 apr 2009 17:43 |
|
|
Jort
Groningen
|
Re: Ook mooi
Precies, net zoveel gemeen als met de gemiddelde AM 6 liter V12 of Mercedes 6.0 V12 (M120). De V12 in de F1 was een custom design en nog maar een quote: .
_________________________________________ Tjolk.
Laatst bijgewerkt door Jort op 09 apr 2009 18:53, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 apr 2009 18:41 |
|
|
amandus
Timeless
|
Re: Ook mooi
DE 372 KM/H GT BMW’S WAPEN VOOR WORLD SPORTS CAR RACING TEGEN PORSCHE, MERCEDES EN THE REST OF THE BEST Gecreëerd na een gesprek in 1988 tussen McLaren-directeuren die hun eerste – en naar later bleek enige – Grand Prix van dat seizoen hadden verloren, zette de McLaren-BMW F1 ongeëvenaarde ijkpunten voor de prestaties van productie straatauto’s. De F1 was een constructie van koolstofvezel vlieggewicht chassis en carrosseriepanelen en haalde in straatuitvoering 103 pk/liter uit zijn magnifieke door München gebouwde V12. De laatste McLaren F1-BMW voor de openbare weg werd gebouwd in de herfst van 1997. Een $ 957.770 dure auto die alledaagse veronderstellingen over superprestaties en –prijzen tot nieuwe hoogtes stuwde, maar er commercieel niet in slaagde meer dan een derde van de geplande productie van 350 stuks te behalen, en McLaren geen winst opleverde. Uitgerust met een uitontwikkelde BMW Motorsport twaalfcilinder (code S70) en met zijn 6 liter inhoud worstelend tegen 40 °C hete omgevingslucht op de Italiaanse kombaan van Nardo (eigendom van Fiat, het moederbedrijf van Ferrari), herschreef het McLaren F1 prototype het boek met de regels. Zelfs met een BMW V12 die 50 pk minder leverde dan de versie met 627 pk die van maart 1994 tot juni 1997 aan het publiek werd verkocht, werd de "Big Mac" via computer telemetrie geklokt op 372 km/h. Dat was 29 km/h sneller dan tijdgenoten zoals de Ferrari F40, de Lamborghini Diablo, of de met vier turbo’s uitpuilende Bugatti EB 110. Ongeveer 381 km/h was de verwachting voor een volledig opgefriste McLaren-BMW in straatvorm, maar deze McLaren betekende meer dan alleen zuivere baansnelheid. Ontwerper Gordon Murray, die het Brabham chassis ontwierp rond BMW’s Grand Prix kampioenschapswinnende turbomotor "wilde altijd al een sportauto ontwerpen sinds ik een kind was. Ik raakte op het zijspoor van de racerij, maar toen ik 15 jaar oud was, had ik tekeningen gemaakt van een middenmotor sportwagen met drie stoelen en een centrale rijpositie. Dat is eigenlijk het hele concept van de F1 die we voor de straat bouwden, en die we momenteel [zomer 1997] blijven ondersteunen in het FIA GT kampioenschap voor Sports Cars, met BMW Motorsport als ruggensteun". Het prijskaartje en de relatief lage prijs voor een Ferrari F40/F50 (nooit gedacht dat ik dat nog eens zonder te lachen zou opschrijven) hield de vraag naar showroom McLaren-BMWs beperkt tot 86. Nog eens 14 GTRs waren alleen voor de racerij – dus officieel waren het totaal 100 stuks bij het sluiten van de markt (officieel, want de eerste twee McLaren prototypes van de straatauto hadden, naast BMW-mechaniek, het betrouwbare Ultima chassis, en die zijn misschien meegerekend bij het eindtotaal). Dit zegt denk ik genoeg Jort
_________________________________________ Timeless objects
|
09 apr 2009 18:51 |
|
|
Jort
Groningen
|
Re: Ook mooi
De V12 uit de McLaren F1: custom designed, geen onderdelen gemeen met de M70 V12 uit de BMW serie, qua techniek dichter bij de 6 in lijn uit de M3 E36 dan diezelde M70, dan kun je met de beste wil van de wereld niet vasthouden dat de geblazen V12, waarvan we niet eens weten of die overeenkomsten heeft met de oudere BMW M70 motoren, ook in de McLaren ligt. Da's net zoiets als vaststellen dat ik een chimpansee ben, omdat .. etc. Nog één quote: Bron
_________________________________________ Tjolk.
Laatst bijgewerkt door Jort op 09 apr 2009 20:09, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 apr 2009 19:04 |
|
|
amandus
Timeless
|
Re: Ook mooi
Wat het chimpansee zijn betreft ....je komt wel uit Groningen
_________________________________________ Timeless objects
|
09 apr 2009 19:31 |
|
|
ironpatje
ex 914, nu Ferrari 208 GTBHaacht
|
Re: Ook mooi
_________________________________________ When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
|
10 apr 2009 22:02 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: Ook mooi
Aston Martin DB2 Mark lll
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
11 apr 2009 11:04 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Re: Ook mooi
Gelukkig we zijn weer ON Topic.......... The 1961 Chevrolet Corvette Mako Shark (XP-755 Shark) show car 1993 Corvette Stingray Coupe
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
11 apr 2009 11:30 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Re: Ook mooi
Deze auto staat overigens te koop bij Theo Jansen. Zag hem er onlangs mee naar de RDW gaan voor het kenteken. WAT EEN ONWIJS GAVE BAK
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
12 apr 2009 9:03 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Ook mooi
Wiesmann toch? Wow! Zal ook niet goedkoop zijn
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 apr 2009 9:19 |
|
|
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
Re: Ook mooi
Lijkt er wel op idd, is dit onderhuids niet een m3? wel een erg gave bak om te zien
_________________________________________ Ik bleef ook niet lekker zitten met Truus de Witte
|
12 apr 2009 9:22 |
|
|
ironpatje
ex 914, nu Ferrari 208 GTBHaacht
|
Re: Ook mooi
lijkt wel een beetje op een Z4 (zoek de 10 verschillen )
_________________________________________ When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
|
12 apr 2009 9:48 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Re: Ook mooi
180K , is dan ook met 4200 km praktisch nieuw.
|
12 apr 2009 10:32 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Re: Ook mooi
Ik stond naast Theo bij de verkeerslichten en zag echt alle andere mensen om me heen met verdraaide nekwervels in hun auto zitten.
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
12 apr 2009 13:09 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Re: Ook mooi
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
15 apr 2009 1:27 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Ook mooi
die blauwe is vetttt
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
15 apr 2009 10:40 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Re: Ook mooi
Italiaans stuurtje in een op en top engelse auto...
|
15 apr 2009 10:49 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Re: Ook mooi
De XJ is altijd een knappe wagen geweest. De laatste is onlangs van de band gerold: http://www.autoweek.nl/autonieuws/11416/Vaarwel-Jaguar-XJWacht met een bang hart af naar de komst van zijn opvolger...
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
|
15 apr 2009 11:16 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: Ook mooi
Ferrari 365 GTB/4 'Daytona' Competizione GR.IV
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
17 apr 2009 15:12 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Re: Ook mooi
Heeft u ook stickers.......
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
17 apr 2009 18:36 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Re: Ook mooi
Lotus Elite Aiiiii En zo ongeveer zou die er voorheen moeten hebben uitgezien.
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
18 apr 2009 11:24 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Re: Ook mooi
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
21 apr 2009 23:30 |
|
|
mr.burns993
|
Re: Ook mooi
ik weet niet wat dit kost, maar als ik het geld had, was dit van mijijijijij mijijij kijk eens naar die lijnen, pure porno
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
22 apr 2009 0:46 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Ook mooi
vet
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
23 apr 2009 11:56 |
|
|