Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 14:36

Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Kosten Audi S4 cabrio + 996 3.6 cab 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Kosten Audi S4 cabrio + 996 3.6 cab
Ik weet het, het is hier het Porsche- en niet het Audiforum. Maar ik heb de vraag ook op het Audiforum gesteld maar dit schiet niet zo op, helaas niet een heel actief forum. Dus stel ik de vraag hier maar eens, ik weet dat er meerdere mensen zijn die een Audi S of vergelijkbare auto hebben of hebben gehad.

In principe wil ik eind van het jaar een Audi S4 cabrio aanschaffen. Heb eens een inschatting gemaakt van de jaarlijkse kosten van dit type auto (uit 2004 of 2005), te kopen voor circa 35k-40k, bij voorkeur via een NL of Duitse dealer) met een relatief lage km-stand van circa 40k-60k. De auto wordt als privé-auto gebruikt, en ik zal er relatief weinig mee rijden, zo'n 10.000 kms/jaar. Is mijn kosteninschatting reëel of iets te optimistisch? Onderhoud heb ik niet al te hoog ingeschat ivm mijn lage jaarlijkse kilometers. Verzekering lijkt wat laag maar kan ik via een bevriend verzekeringstussenpersoon wel realiseren.

Benzine: 1.733 euro (ogv 1.30 euro/liter, 1:7,5)
Verzekering: 900 euro
Wegenbelasting: 820 euro / jaar
Onderhoud/reparaties/banden: 1.000 euro / jaar
Afschrijving / jaar: 3.500
Totaal: 7.953 euro / jaar

Ben benieuwd naar jullie meningen of dit realistisch is of niet. Oh ja, het hoeft geen discussie te worden of dit een (echte) sportauto of niet, want dat zal inderdaad wel niet. Na 1 of 2 jaar zal ik waarschijnlijk wel snakken naar een 911, prima, dan stappen we tzt gewoon over.

Laatst bijgewerkt door MS964 op 25 apr 2009 23:54, in totaal 1 keer bewerkt.

25 apr 2009 19:35
Profiel
Bericht Re: Kosten Audi S4 cabrio
zoiets?

25 apr 2009 19:45
Profiel
ik vraag me af of er een markt voor is mocht je er weer vanaf willen..je ziet tegenwoordig toch meer A3 cabrio dieseltjes..

25 apr 2009 19:57
Profiel
M140i
De inschatting is grotendeels juist :idea: De grootste kostenpost, afschrijving, is het moeilijkst vast te stellen. Hangt ook helemaal af van jouw inkoopprijs. Zelf reken ik bij auto's van zo'n 40K met een afschrijving van 5.000 euro per jaar bij een gebruiksduur van vijf jaar. Jij rijdt echter weinig, dus wellicht of zelfs waarschijnlijk is 3.500 euro per jaar dan te realiseren :idea: Gr Piet

25 apr 2009 19:58
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Audiforum niet erg actief? :?

25 apr 2009 20:11
Profiel
Edit: Als je meerdere foto's achter elkaar plaatst, geef dan ajb geen enter achter de foto, maar een spatie. Zo krijg je netjes foto's in 'rijen van 2'. Je post wordt korter en het kijkt prettiger. Aangepast in dit bericht.

Bedankt Piet!

@ bully: ja zoiets, maar dan zonder die (imho) lelijke velgen. Bv zoiets:

Afbeelding Afbeelding

Ja, de moeilijkheid om 'm weer kwijt te raken is wel een zorg. Het zal steeds lastiger worden om een auto (en dan helemaal een 'luxewagen' en geen echte sportauto) die 1 op 7 rijdt te verkopen.

@ Tom: in ieder gevallen stukken minder actief dan het PF. Er stellen veel mensen vragen, maar de beantwoording valt enorm tegen. Dezelfde vraag als hierboven - gisteravond geplaatst - heeft nog geen enkele reactie (!) gekregen.

25 apr 2009 21:13
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Ligt eraan of de mensen met verstand van zaken online zijn, er is in ieder geval niemand met een S4 Cabrio op het forum.

25 apr 2009 21:18
Profiel
Timeless
Neem dan aub met de doorlopende gril , maar denk wel ongeveer driehonderd keer na want het zal never nooit niet een substitute worden van welke Porsche dan ook :!:

25 apr 2009 21:24
Profiel
PorscheForum Rakker
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)
Den Haag
Niet meer in elk geval, en ook geen cabrio, maar een station. Ik ben 'm al even kwijt en schreef wat meer af dan 5k, maar hij was toen nog wat jonger (maar het was ook in 2003). Afschrijving wordt pas relevant zodra je de auto wilt inruilen. Wellicht is er nu niet zoveel vraag naar, maar over een poosje vast wel weer. En je zou nu ook van een goede deal moeten kunnen profiteren..... Ik zou uitgaan van 5k/jaar. Onderhoud was in mijn geval gewoon de beurt, alle problemen (geen gehad) zouden in de garantie zijn gevallen. 1 op 7,5 klopt wel ongeveer, er vanuit gaande dat je 50% op de snelweg rijdt en niet te diep trapt :)

25 apr 2009 21:26
Profiel
amandus schreef:
Neem dan aub met de doorlopende gril , maar denk wel ongeveer driehonderd keer na want het zal never nooit niet een substitute worden van welke Porsche dan ook :!:

Ik had speciaal voor jou deze opmerking in mijn post opgenomen:

Citaat:
Oh ja, het hoeft geen discussie te worden of dit een (echte) sportauto of niet, want dat zal inderdaad wel niet. Na 1 of 2 jaar zal ik waarschijnlijk wel snakken naar een 911, prima, dan stappen we tzt gewoon over.

:bang: :twisted: :wink:

Doorlopende gril is nog mooier maar toch weer wat duurder in aanschaf en zal (dus) ook nog meer afschrijven denk ik zo. En dat voor een auto die eigenlijk alleen in het weekend gebruikt zal worden...Maar als de mogelijkheden er zijn dan overweeg ik het wel natuurlijk.

25 apr 2009 21:29
Profiel
Moderator
PF #57
ik zou lekker een 2.4 of 3.0 v6 nemen. couranter, minder duur en snel zat voor een cruise cabrio. kan je voor hetzelfde geld ook een nieuwer model nemen. heb overigens de 1.8T ook altijd een lekkere audi motor gevonden. :idea:

25 apr 2009 21:33
Profiel
M140i
Als je het kunt betalen (running costs en afschrijving), kan de motor in een cabrio niet sterk genoeg zijn :idea:

25 apr 2009 21:35
Profiel
Moderator
PF #57
dat geldt voor mij voor iedere auto. bij een fun auto voor erbij komt ook nog eens de vraag of je het wíl betalen en of het verstandig is. voor beiden geldt overigens weer 'wie betaalt bepaalt'. vandaar mijn comment. als geld geen rol speelt zou ik ook de S4 nemen (een nieuwe). Als dat wél een rol speelt (en dat doet het want anders had Mischa wel een nieuwe genomen) zou ik toch nog eens nadenken wat economisch verstandig is en ook zeker veel plezier oplevert. Je koopt nl geen sportwagen, ook niet met een 4.2 V8 onderin. :idea:

25 apr 2009 21:48
Profiel
M140i
Eens met horn :idea: Waarmee ik ook rekening zou houden, is dat de 4.2 V8 een behoorlijke zuipschuit is. In ieder geval vergeleken met de nieuwe generatie S4 met 3.0 liter turbo. Over een paar jaar is iedereen gewend aan lagere brandstofverbruiken, ook bij sportwagens en Audi S-modellen, en zal een S4 met achtcylinder nog wat moeilijker te verkopen zijn. Gr. Piet

25 apr 2009 21:55
Profiel
PorscheForum Rakker
964 WTL Cabrio VERKOCHT !!
Groningen
Misja, prachtige auto zo'n S4,maar naar mijn mening te weinig emotie en niet echt een echte super strakke rij auto, heb al veel rij inpressie's gelezen met audi 's en altijd het hetzelfde, het is saai rijden, gaat snel vervelen, mooi maar met lange na niet de rij en stuur prestatie's zoals in een Bmw, die rijden super strak en met de achter wiel aandrijving heerlijk gewoon, heb zelf nu een 330 i touring met M onderstel, 230 pk , dat ding gaat als een kanon en rijden ohhh zo strak, moet je gewoon eens gaan rijden , je zult versteld staan, en gooien kun je ook nog met zo'n auto, ( dagje driften ) :wink:

succes met je overweging.

25 apr 2009 22:52
Profiel
Tja, optie is ook nog een 996 cab 3.6, eind dit jaar voor 40k in NL op kenteken via de duitse dealer (is mijn overtuiging). Is iets zuiniger (1:9 fabrieksopgave, is dit realistisch) en lichter (dus minder wegenbelasting). Maar goed, dat zijn niet de bedragen.

Hoe zou het onderhoud en de afschrijving zijn tov de S4 cab?

Benzine: 1.444 euro (ogv 1.30 euro/liter, 1:9)
Verzekering: 900 euro
Wegenbelasting: 564 euro / jaar
Onderhoud/reparaties/banden: 1.000 euro / jaar
Afschrijving / jaar: 3.500
Totaal: 7.408 euro / jaar

De pest is dat ik geen ruimte in de garage heb.... :bang: Op de een of andere manier zet ik liever een S4 cab op straat dan een 996 cab. De S4 cab valt toch wat minder op en daarom wellicht wat minder aantrekkelijk voor idioten. Idem voor avondritjes naar vrienden enzo, etentjes, etc.

25 apr 2009 23:13
Profiel
frank 964 schreef:
Misja, prachtige auto zo'n S4,maar naar mijn mening te weinig emotie en niet echt een echte super strakke rij auto, heb al veel rij inpressie's gelezen met audi 's en altijd het hetzelfde, het is saai rijden, gaat snel vervelen, mooi maar met lange na niet de rij en stuur prestatie's zoals in een Bmw, die rijden super strak en met de achter wiel aandrijving heerlijk gewoon, heb zelf nu een 330 i touring met M onderstel, 230 pk , dat ding gaat als een kanon en rijden ohhh zo strak, moet je gewoon eens gaan rijden , je zult versteld staan, en gooien kun je ook nog met zo'n auto, ( dagje driften ) :wink:

succes met je overweging.

Klopt, die tests heb ik ook gelezen. Het imago van een 4 a 5 jaar oude BMW M staat me alleen totaal niet aan. Een nieuwe is voor mij helaas geen optie. Dit is dus voor mij dé reden om niet zo'n auto te kopen.

25 apr 2009 23:26
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
996 3.6 eind idt jaar voor 40k op de markt en vervolgens reken je maar 3500 afschrijving per jaar. Dat strookt niet met elkaar. Of 5 a 6 k afschrijving of een hogere waarde eind dit jaar voor een goed exemplaar zou ik zeggen.
Daarnaast moet je voor 1:9 wel een fluwelen voetje hebben. Ik rijd zelf erg veel snelweg en dan kom ik inderdaad aan 1:9 uit maar als je even door de stad rijd ga je toch snel naar een gemiddelde van 1:7 a 1:8. Daarnaast lijkt me het onderhoud ook wat laag ingeschaald. Nu is een 996 niet extreem in het onderhoud maar voor Eur 1000 rijd je hem geen jaar.

25 apr 2009 23:44
Profiel WWW
Relatief lage afschrijving had ik bedacht omdat ik 'm relatief goedkoop uit DL wil halen. Als je nu het verschil in prijs tussen de 3.6-en in NL en DL bekijkt... :shock: Maar misschien inderdaad wat te optimistisch, dat zou kunnen. En verbruik dus wss 1:8. Onderhoud wellicht ook wat te laag, ook als ik maar 10k kms per jaar rijd? Misschien dan 1.500 euro?

25 apr 2009 23:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex - Boxster 2.7
Apeldoorn
Bericht Re: Kosten Audi S4 cabrio + 996 3.6 cab
De al eerder genoemde afschrijving is misschien wel te laag. Daarnaast zijn vooral de onderhouds/reparatiekosten, denk ik, te laag.
Houd er rekening mee dat je wel wat reserve in de achterzak moet hebben want als je aan zo'n Audi iets gaat repareren dan komen er mooie rekeningen :shock:
Dus vooral reserve. Het feit dat je zo precies mogelijk wilt weten waar je aan toe bent qua geld geeft het idee dat dit kostenplaatje dan ook moet kloppen. Dat weet je pas over een paar jaar! Niemand kan dit zeggen. Over het algemeen valt het altijd tegen, is mijn ervaring en hoe exclusiever de auto, des te groter is de tegenvaller.

Ik heb recentelijk 2 jaar een Subaru Impreza WRX gereden (totaal zo'n 50.000 km) die ik gekocht had met de 'kop eraf' en 7000 euro onder de nieuwprijs. Met veel moeite ingeruild en 12000 euro afgescheven.
Ik heb ook al 4 jaar een Boxster 2.7 uit het jaar 2000 met nu 70.000 km op de teller en bij deze relatief goedkope en probleemloze auto heb ik in totaal naast de beurten/banden ook al ruim 4000 euro gerepareerd terwijl ik in totaal 34.000 km gereden heb. Overigens wel een fantastische auto, dat dan weer wel.
Succes met je lastige keuzes.

26 apr 2009 9:50
Profiel
PorscheForum Rakker
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)
Den Haag
Citaat:
heb al veel rij inpressie's gelezen met audi 's en altijd het hetzelfde, het is saai rijden, gaat snel vervelen,

Gewoon lekker je eigen ding doen op basis van eigen rijervaring en niet op basis van wat een journalist er van vindt. Ik heb ruim een ruim een jaar in een V8 S4 gereden (na de oude S en RS4) en vond het een prima wagen. Persoonlijk zou ik niet dood in een BMW gevonden willen worden, maar dat is mijn (niet terzake doende) mening (en dat mag hier :))

26 apr 2009 9:53
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Hoi Mischa,

Met mijn 996 haal ik ook niet meer dan 1: 7,5 a 1:8. Bij veel snelweg is dit echt hoger, zoals Maurice ook aangeeft, maar als je net als ik de auto voor veel 'fun-ritjes' gebruikt, met max 10k per jaar, zal het verbruik ook bij deze 'fun' passen :wink:

Mijn boordcomputer begint altijd optimistisch te roepen dat ik 600km tot aan de volgende tankbeurt te gaan heb, maar vaak is bij de 400 a 450 km op de boordcomputer de pomp toch echt weer aan de beurt...

Groet,
Jeroen

26 apr 2009 10:47
Profiel
Timeless
MS964 schreef:
De pest is dat ik geen ruimte in de garage heb.... :bang: Op de een of andere manier zet ik liever een S4 cab op straat dan een 996 cab. De S4 cab valt toch wat minder op en daarom wellicht wat minder aantrekkelijk voor idioten. Idem voor avondritjes naar vrienden enzo, etentjes, etc.

Weg met die vrienden , Porsche boven alles .

Zoals iemand al schreef , verveelt echt heel snel en is een zuipschuit . Ik heb ook spijt als haren op mn hoofd gehad van de audi . Net een Barbi pop die te perfect wilt zijn maar niet lekker rijd en waarvan lekkere dialoog achterwegen blijft door oppervlakkigheid.

Sorry Friend , heb overigens een dejavu

26 apr 2009 10:49
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Ik heb een A4 sedan als daily driver en dat bevalt goed, maar ik vind de keuze tussen een A4 Cabrio en een 996 ook niet te vergelijken. Ben ook van mening dat je op een S4 cabrio zeer zwaar gaat afschrijven. Neem dan een 1.8T of 2.4 (als je graag een zes cylinder wilt). Neem anders een 996 coupe en een oude mx5 voor het cabriowerk?

26 apr 2009 11:14
Profiel
M140i
ver boven de 200 schreef:
ik vind de keuze tussen een A4 Cabrio en een 996 ook niet te vergelijken

Ik vind ze prima te vergelijken, alle twee mooie auto's met een grote feelgood-factor. Zo overweeg ik een 996 4S te kopen, maar als alternatief denk ik ook aan een nieuwe Audi A5 cabrio :idea: Helemaal niet gek als de belangrijkste aankoopcriteria design en feelgood-factor zijn...

26 apr 2009 11:21
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 97 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende