Ik heb de airco in mijn Boxster onlangs hier laten nakijken:
http://www.autocoolcomfort.nl/ (filiaal Forepark).
Ze hadden een actie en ik kon meteen langs komen, daarom voor deze zaak gekozen. Maar je kunt het ook bij Kwikfit laten controleren.
Wat bleek: het systeem was leeg (de airco werkte de laatste tijd dan ook niet naar behoren) maar volgens de check van ACC
niet "lek". Volgens ACC hoeft een leeg systeem niet te betekenen dat er een lek is, omdat een systeem in de loop der tijd vanzelf langzaam leegloopt. Zij zijn de experts, dus het klopt? Ik lees hierboven een andere mening.
Nou is het systeem natuurlijk wel "lek", anders loopt het niet leeg, maar dit lekken is als normaal te beschouwen. Mijn Boxster is 8 jaar oud (en bij mijn weten nog nooit eerder hierop gecheckt) en volgens ACC was dit niet iets om wakker van te liggen. (Ter illustratie: mijn fietsband loopt ook langzaam leeg, maar is niet lek.)
Ze hebben het gevuld met een kleurstof erbij, zodat later te zien is of er ergens een lek is.
En het werkt weer.
offtopic: Volgens ACC is het trouwens ook beter om de airco altijd aan te laten staan. Dat kost je wel brandstof, maar het zou beter zijn voor de levensduur van de compressor of aircopomp of hoe dat ding ook mag heten i.v.m. smering.