Auteur |
Bericht |
Ming
|
Re: Xenon vraag voor Boxster
Staat er een markering op de koplampen?
Ik ben met inbouw van xenonlampen koplampen tegengekomen met H en D markering, maar ook koplampen, waar helemaal geen markering op staat. Allen geen Porsche overigens.
En als je je verlichting gewoon normaal houdt, dus niet hoger gaan dan 6000K, dan lijkt mij geen probleem. 4300K valt nog geeneens op. Uiteraard wel af laten stellen.
|
22 apr 2009 22:28 |
|
|
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
Re: Xenon vraag voor Boxster
Zoiets?
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
24 apr 2009 23:01 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Xenon vraag voor Boxster
Dat zijn de betere koplampjes, 2x 2500W Staat altijd ten minste een E-keurmerk op het armatuur. Voor Xenon Armaturen kom je de keurmerken EEC, TUV, E11 en ISO 9001:2000 tegen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
24 apr 2009 23:49 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Xenon vraag voor Boxster
Verlichting (behuizing ed) behoort toch een E-keur te hebben of heb ik het mis?
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
25 apr 2009 7:08 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Xenon vraag voor Boxster
Precies, er staat altijd een E-keurmerk op. Daarnaast nog diverse andere keurmerken die ook aangeven voor welke lamptypes het armatuur bedoeld is.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 apr 2009 23:03 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Re: Xenon vraag voor Boxster
Heeft de 993 Litronic eigenlijk ook automatische hoogteregeling? Ik heb de lampen wel eens open gehad maar zie nergens iets wat daar op lijkt.
_________________________________________ Ben ff weg....
|
25 apr 2009 23:29 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Xenon vraag voor Boxster
Hierbij even een update betreffende het after-market Xenon... Even een kleine knip-plak actie van de site van verkeer en waterstaat http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... index.aspx Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet). Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen. Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen per 1 mei?Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet). Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen. Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers. Na lezen van de laatste informatie aangaande de veranderingen per 1 mei heb ik nogmaals een vraag bij de RDW neergelegd specifiek over de armaturen:Beste RDW medewerker, Bedankt voor uw informatie. Mij is echter vandaag ook verteld dat bij auto's van voor 31 december 2006, waar achteraf gasontladingslampen zijn ingebouwd, deze lampen vanaf 1 mei enkel ingebouwd mogen zijn in armaturen die daarvoor bedoeld zijn. Bij mijn weten is dat op dit moment niet vereist. Klopt het dat dit inderdaad vanaf 1 mei gaat veranderen? Ten 2e zou ik graag willen weten hoe hier naar gekeken word tijdens een APK keuring. Is dit bijvoorbeeld een reden tot afkeur? Is het tevens een rede voor politieagenten om hiervoor een boete uit te schrijven? Zo ja, wat is hiervoor het boete bedrag? Ik hoop dat u eea voor mij kunt ophelderen. Mvg, Dimitri Heb het volgende terug gehad van de RDW:Geachte heer Dimitri, In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende. Uw informatie is correct. Feitelijk was het altijd al zo dat de lampen die gemonteerd werden bij de armaturen behoorde te passen. Er is echter niet vaak op gecontroleerd. Of politie en justitie hier op gaan bekeuren dient u hen voor te leggen. Bij de APK is het geen controlepunt. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Medewerker Klantenservice RDW
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
08 mei 2009 17:59 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Kortom de status blijft ongewijzigd tov hetgeen we al eerder hadden geconcludeerd en pas als de overheid denkt er met een grote verkeerscontrole geld aan te kunnen gaan verdienen zal hel wel standaard gecontroleerd gaan worden.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 mei 2009 22:48 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Exact! En het komt er dus op neer, wanneer jeje lampen goed hebt afgesteld en men er geen last van hebt, zal oom agent je niet zo snel aan de kant zetten om te bekeuren/controleren. Vanuit een bron uit mijn familie (is motoragent) die geeft aan zelf niet te bekeuren (bijna alle motoragenten) aangezien de wetgeving redelijk complex is qua voering van Xenon. Maar uiteraard is het rijden met after-market op eigen risico, volgens de wet is het niet 'zomaar' meer toegestaan.
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
10 mei 2009 8:30 |
|
|
Ming
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Met markering bedoel ik HC of DC(R) op het glas zelf. Daar kijkt de agent naar. Zelf monteer ik ook xenon in diverse auto's, maar een Porsche krijg ik niet zo vaak, dus weet het ook niet. Van de Opel en de VW weet ik dat ze na 2000 al vaak een DC in het glas hebben zitten.
Aangezien de Porsche een beetje familie is van de VW, kan het zijn, dat het ook bij Porsche erin mag (aftermarket)
|
14 mei 2009 11:12 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Ik hoop dat het wordt aangegrepen om de sjonnies eens aan te pakken, dezelfde lui met een vette blerpijp, dichtgeplakte ruiten en verblindend licht... dat wordt weer kentekens innemen.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
14 mei 2009 12:12 |
|
|
Ming
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Wat gewoon erg belangrijk is, is het afstellen na montage van de xenonlamp. Dat wordt nogal eens vaak op gevoel gedaan. Dat is erg fout. Ook de kleuren kunnen irritant zijn. Het "mooie" blauwe is ook nog vaak irritant.
|
14 mei 2009 15:36 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
tja, die wetgeving is weer mossel noch vis - zonder automatische hoogteregeling verbieden die nep-Xenons heb zelf bi-Xenons op mijn leasewagen en als je die aanzet zie je echt wel het nut van zo'n hoogteregeling in functie van de belading van de auto : je kan mooi zien hoe de lichtbundel zich daaraan aanpast
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
14 mei 2009 16:25 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Met belading wel ja... maar wat kan ik nou beladen in een Porsche? Waar ik het meeste kan beladen is voor in de neus! Dus lampen kunnen niet verblinden voor 99% aangezien dan de lampen meer naar beneden gaan schijnen! Maar ik snap jou standpunt! Zeker voor 'normale' autos zouden ze het verplicht moet stellen! (wat dus ook is gebeurt )
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
14 mei 2009 17:58 |
|
|
Ming
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Ik hoop dat ze alleen auto's die verblinden bekeuren, halogeen of xenonlampen. De rijders die niet verblinden (xenon) gewoon laten gaan. Kan ik mn voorraadje nog ff opmaken
|
15 mei 2009 0:20 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Staan nogal wat markeringen in het armatuur van een Porsche maar dat had ik al eerder geschreven. Overigens heeft het niks met het afstellen of hoogteregeling alleen te maken. Een Xenon armatuur heeft een heel andere inwendige constructie met dito lenssysteem. De afgestraalde lichtbundel van een aftermarket Xenon in een standaard armatuur is dan ook zo breed als de horizon en niet mooi gebundeld.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
15 mei 2009 23:26 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Vorig jaar zonder problemen met aftermarket Xenon door de APK maar nu bij een grote beurt gelijk APK laten doen bij een Porsche specialist en die vonden het lichtbeeld niet zuiver... , is ook niet af te stellen. Zal dit opgelost kunnen worden met nieuwe Xenon lampen? of ligt het aan de reflectoren?
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
16 mei 2009 10:18 |
|
|
Paulie
Ex: 986 3.2S TiptronicRandstad
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Hans, Ik neem aan dat je een H7 aftermarket set heb. Ik had hetzelfde met mijn BMW, was niet goed te krijgen. Heb uiteindelijk een tweedehands origineel koplampenset met xenon gekocht voor dat model. Wat ik wel heb gehoord van de monteur dat soms een D1R lamp wil helpen. Normaal heeft Porsche een D1S lamp (OEM met projector behuizing) in de 986, de D1R lamp is de 'reflector' tegenhanger van de D1S. Misschien kan je zo'n lamp proberen. Waarschijnlijk moet er nog wat gesleuteld worden om een D1R lamp te monteren. Anders wordt het een litronics setje
|
16 mei 2009 11:34 |
|
|
Ming
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Als het een H7 lamp betreft kan je de H7R lamp proberen. Heb er wel een fotootje van: Bij de BMW E39 (VFL), E46 en de E60 moet je deze lampen gebruiken, anders krijg je een rotbeeld.
|
16 mei 2009 17:02 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Ik overweeg toch om geen aftermarket-spul aan te schaffen maar een litronic-setje (gebruikt welliswaar, heb ook last van de crisis ).... maar als ik al die adv. lees op internet staat er dat het 'heel makkelijk' is aan te sluiten binnen enkele minuten?! Is dit ook zo? of fabels? De reden dat ik toch eventueel voor orgineel ga is de strengere regels mbt. tot xenon! En ik wil tzt de bumper (voor) vervangen voor een Turbo S look en de achter bumper op nieuw laten spuiten! (Aangezien de voor- en achterbumper, lichtelijk beschadigd zijn) en dan een compleet 'eigen' nieuwe look aan de auto kan geven. Maar om terug te komen op litronic, ben zelf geen auto-, elktra- kennisteur maar is het dus oude lamp eruit en nieuwe lamp inpluggen en het werkt allemaal? of moeten er toch nog aanpassing voor draden ed. worden gedaan?!
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
17 mei 2009 1:19 |
|
|
Ming
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Welke coderingen zitten op een Porsche?? Enkel de HC of ook HC met DC?
|
17 mei 2009 1:43 |
|
|
Paulie
Ex: 986 3.2S TiptronicRandstad
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Ik heb een aftermarket setje "proberen" te installeren in mijn BMW. Op zich, installatie (lees: het aansluiten) is zoals in advertenties vermeld staat best makkelijk: oude eruit, nieuwe erin via een ballast, stekkertjes moeten passen en zo. Meestal zijn de wat duurdere kitjes Pilot ietsje beter kwa stekkers en zo. Maar het moeilijke vond ik om het netjes weg te werken en mooi "standaard" te maken onder de motor kap. Boordcomputer gaf ook problemen, zelfs met een speciaal kabeltje. En dan komt de elende, een goed lichtbeeld te krijgen...was gewoon niet mogelijk met een H7 xenon in een normaal reflector lamp (er waren vroeger geen H7R's met een metaal erin om een verbeterd lichtbeeld te creeren). Na een paar weken sleutelen, heb ik besloten om een origineel xenon set voor de BMW te kopen. De Porsche was gelukkig al van fabriek met litronics Mijn advies is gewoon een origineel setje voor de auto te kopen, ziet er ook beter uit en geeft een perfect lichtbeeld. In een normaal behuizing heb je wel xenon maar het lichtbeeld zweeft alle kanten op.
|
17 mei 2009 12:55 |
|
|
GerbenJ
Porschûh
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Inhakend op dit topic: ik zag deze te koop: original Porsche Litronic / Xenon setAls ik op de foto kijk waar het gemonteerd zit, dan lijken er gaten te zitten in de hoeken, dat is voor sproeiers? Nou wordt er in de advertentie niet gerept over sproeiers, maar ik dacht dat Xenon lampen alleen mogen in combinatie met sproeiers? Moeten die dan nog apart erbij gemonteerd worden, en kan dat zomaar?
|
19 mei 2009 11:56 |
|
|
Paulie
Ex: 986 3.2S TiptronicRandstad
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Als je een litronics overweegt dan zijn dat volledige koplamp units die vervangen moeten worden en niet alleen een lampje.
Origineel litronics werd geleverd met koplamp wis/was installatie (sproeiers in de kleine driehoekjes naast je knipperlicht). Ik weet niet wat de APK eisen zijn wat betreft litronics zonder sproeiers.
Zo'n wis/was installatie bestaat uit een grotere vloeistof reservior 7 liter ipv 2,5 liter +pompje, wat leidingen en natuurlijk de sproeikoppen zelf. Kan waarschijnlijk bij de P. dealer gehaald worden als onderdelen.
|
19 mei 2009 13:03 |
|
|
GerbenJ
Porschûh
|
Re: Xenon Boxster/Porsche - After-market.. -> UPDATE P2
Origineel litronics is in ieder geval niet (meer?) als tequipment voor de Boxster 986 te krijgen. Het moest dus fabriek-af ingebouwd zijn. Ik vraag me af of die sproeikoppen achteraf makkelijk zijn in te bouwen. Het is toch voor de APK een verplichte combinatie? En even voor de goede orde, is de xenon-verlichting after-market inbouw waar het hier in dit topic over gaat simpelweg het vervangen van een lamp? Ik dacht dat er meer bij komt kijken. En wat is het verschil tussen litronics en xenon?
|
19 mei 2009 16:40 |
|
|