Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 18:36



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Rijverslag Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport

Afbeelding

Dromen van een Porsche, welke autoliefhebber doet dat nu niet? Ik in ieder geval wel, al jaren achtereen. Af en toe kom ik
eens in de gelegenheid om er dan één te rijden en er een mooie serie foto’s van te schieten. Maar het echte bezitten is er
nog niet van gekomen. Wel ben ik dit maal erg dichtbij geweest. 5 dagen lang een Porsche voor de deur. Dat voelt toch bijna
als je eigen Porsche.

Enkele weken geleden was het zover. Er stond een heuse GT3 voor me klaar om heerlijk een paar dagen van te gaan
genieten. Niet alleen de auto zat mee, maar ook het weer werkte boven verwachting goed mee. Vanaf het moment dat ik
instapte scheen de zon, niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk. Zoals gezegd betrof het een GT3, één van het tweede type
996, voluit dus een 996 GT3 Mk II. In mijn ogen één van de fraaist gelijnde Porsche’s. Krachtige voorbumper, druppelvormige
koplampen, schitterende specifiek voor de GT3 ontworpen wielen en natuurlijk aan de achterkant een meer dan imposante
spoiler. Ook hier weer een uniek design, zoals Porsche dat eigenlijk met iedere versie van de GT3 doet.

Afbeelding

Afbeelding

Deze GT3 is echter niet de standaard GT3 zoals hij van de band rolt. Hij was voorzien van het optionele Clubsport-pakket.
Dit pakket maakt de GT3 nog meer geschikt voor het rijden van trackdays dan hij normaal al is. Onderdeel van dit pakket
zijn de geweldige lederen schaalstoelen inclusief 5-puntsgordels, brandblusser en een rolkooi achter de stoelen. Naast deze
opties is deze auto achteraf door Manthey Motorsport (bekend van de Nürburgring) voorzien van een nog iets straffer
onderstel. Dit komt het circuitkarakter van de auto zeker ten goede. Om op het circuit goed uit de voeten te kunnen is hij
ook voorzien van PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes). Dit alles maakt hem natuurlijk de ideale trackday auto. Iets
dat ik vorig jaar dan ook een heb mogen ervaren toen ik op een zonnig en droog Circuit Park Zandvoort een 6-tal ronden
met de wagen het circuit heb rondgestuurd.

Afbeelding

Nu was de wagen op de openbare weg de ‘mijne’ voor een 5-tal dagen. Het eerste dat de auto je laat weten is dat je met
een serieuze racer op pad bent. Keihard afgeveerd, waardoor alle oneffenheden aan de bestuurder (en passagier) worden
doorgegeven. Het maakt de auto voor dagelijks gebruik bijna onbruikbaar, maar voor het betere stuurwerk in de weekend
en op vrij dagen is hij geweldig! Zelden heb ik in een auto gereden die zo messcherp weet in te sturen als deze Porsche.
Het komt bijna in de buurt van karten. Je zult met een kitcar of dergelijke auto moeten aankomen om een nog scherper
stuurgevoel te ervaren. Het onderstel zorgt dus voor een ongekend stuurgevoel en een erg goede communicatie van wat
de auto op de weg doet. Iets te vroeg gas in de bocht en je voelt dat de neus naar buiten wordt gedrukt. Geen onderstuur,
maar de druk op de achteras wordt groot doordat natuurlijk de motor achter de achteras is geplaatst. Met een lege
benzinetank (in de neus) wordt dit nog iets extremer. De GT3 zal je daarom altijd de baas zijn, je moet goed op je tellen
passen.

Afbeelding

Afbeelding

De geweldige 3,6 liter Boxer (cilinderbanken recht tegenover elkaar) laat continu van zich horen. Geef gas en tot 8.200
toeren is het een waar orkest dat van achteren komt. Het interieur vult zich met het geweldige karakteristieke Boxer gehuil.
0-100 km/u is voorbij in 4,5 seconden en hij houdt pas op bij 300+. Een ongekend hoge topsnelheid als je nagaat dat de
auto beschikt over ‘slechts’ 380pk. Natuurlijk is dit veel meer dan de doorsnee auto, maar het is niet zo overdreven als wat
we tegenwoordig meer zien. 500pk is geen uitzondering meer. Toch weet de GT3 ook op hoge snelheid zeker te overtuigen.
Tot diep in de 6e versnelling is er nog voldoende kracht beschikbaar en juist in de hogere toerentallen is de Boxer echt in
z’n element. Mede dankzij zijn enorme vleugel achterop is hij tevens op die snelheden nog enorm stabiel en ook dan op de
cm. nauwkeurig te bewegen.

Afbeelding

Afbeelding

Het is natuurlijk bij de GT3 de combinatie van factoren die de auto tot een waar spektakel maken. De geweldige 3,6 Boxer,
het fenomenale onderstel en de fantastische remmen. Dit stelt je in staat om ook op straat jezelf op een circuit te wanen.
Bochtensnelheden nemen ongekende vormen aan en je kunt dankzij de PCCB’s later remmen dan je voor mogelijk hield. Het
is een echte straatracer en hij laat de kwajongen in je naar boven komen. Een weg is geen weg meer, maar praktisch een
circuit. Ik heb de wagen meegenomen naar Friesland, alwaar mijn ouders wonen, en heb hem daar in de landerijen heerlijk
de sporen kunnen geven. Het is dan niet meer cruisen door de weilanden, maar als een boyracer van ideale lijn naar ideale
lijn. 2-baanswegen gebruik je als 1 baan om zo ook daar de bochten buiten-binnen-buiten te kunnen in- en uitsturen. Alles
wordt een circuit met deze auto, alleen de kerbstones missen nog in het geheel.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gezegd is het geen auto die echt als daily driver ingezet kan worden, daarvoor is hij te hardcore en heeft hij te veel
beperkingen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en opbergmogelijkheden. Maar wie zoekt dat nu in een GT3, en zeker
in een GT3 die voorzien is van een Clubsport-pakket en een onderstel als deze. Dit is de auto waar je je in de weekenden
en op vrije momenten verschrikkelijk mee wilt misdragen, waar je mee naar een trackday rijdt en heerlijk je ronden pakt op
circuits als Spa Franchorchamps, Brands Hatch, Ascari, Zandvoort etc., of waarmee je heerlijk Touristenfahrten gaat rijden
op de ‘heilige’ grond van de Nürburgring Nordschleife. Daarin overtuigd deze auto meer dan welke andere auto ook.

De gehele photoshoot met deze 996 GT3 Mk II Clubsport is te vinden op mijn site, of door hieronder op de directe link te
drukken. Mocht je na deze rij-impressie dusdanige GT3-honger hebben gekregen, deze auto is te koop. Voor 69.000 euro is
ie van jou. Bij interesse kun je me altijd mailen.
>>> Gallery <<<


Mark Nauta
foto [at] marknauta.nl


19 mei 2009 15:13
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Mooi verslag :!:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


19 mei 2009 15:35
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Die Mark doet echt van alles, fotootjes maken, verhaaltjes schrijven en nu is hij ook nog autoverkoper geworden! :mrgreen:

Mooi verslag en foto's, was een feest om te lezen en te zien!


19 mei 2009 16:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Mooi verslag, prachtige foto's 8)


19 mei 2009 16:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Mmmmmmmm, GT3 . . . . . . de enige Porsche waar ik de mijne voor aan de kant zou zetten.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


19 mei 2009 18:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Wederom een mooi verslag. :thumleft:

Gave wagen. Inderdaad wat te "hardcore" voor buiten het circuit waarschijnlijk.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


19 mei 2009 18:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 GT3 mkII
Omgeving Delft
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Mark heel mooi gedaan hoor. En wat is zo'n GT3 MKII mooi. Zeker in het zwart 8) 8)


19 mei 2009 18:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
He Mark!

Een mooie verslagje weer! al had ik je ervaring met de auto al van je "in person" gehoord.


1 ding vind ik vreemd...:
Het Manthey onderstel is erg stug zeg je, harder dan orgineel. Dit terwijl Manthey, want gelegen bij de Nürburgring, in mijn beleving hun onderstellen ook afsteld op de Ring... en iedere Ring-kenner weet dat je op de Ring juist een niet TE hard odnerstel moet hebben.

Verder echt een droomwagen!!!!!
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


19 mei 2009 19:18
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Verbaasde ik me ook over Paul. Goed punt trouwens.
Ik heb de wagen vorig jaar ook op CPZ gereden, daar is bekend dat je juist een harder onderstel nodig hebt. Hier komt dedeze GT3 echt tot z'n recht. Hij is dusdanig hard dat daar echt goed gebruik gemaakt kan worden van het onderstel. Toch is ie dusdanig hard dat ie op korte oneffenheden voor onrust in de voortrein zorgt. De auto gaat daarom binnenkort naar Manthey om hem opnieuw af te laten stellen (naar ik begreep).


19 mei 2009 19:30
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
NB
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
ah mooi spul in mijn durp 8)

accepteerd meneer ook inruil ? :wink:


19 mei 2009 19:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
jaja, nu al spijt he van die "verkeerde" keuze :mrgreen:


19 mei 2009 23:11
Profiel WWW Facebook 
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Die Mark! Mag in de mooiste Porsches rijden en dat noemen ze ook nog werken! :mrgreen:

Top verslag en dito foto's weer! :thumright:


19 mei 2009 23:18
PorscheForum Rakker
NB
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Gert schreef:
jaja, nu al spijt he van die "verkeerde" keuze :mrgreen:


wie zegt er dat ik het over de Turbo heb ? :mrgreen:


19 mei 2009 23:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Was zomaar een veronderstelling van mij.
:uh:

zwart is misschien leuker dan grijs :mrgreen:


19 mei 2009 23:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Dank je Lydia.
Er ontbreekt echter nog steeds een 993. We hebben nu mooi weer. Snel maar eens afspreken voor die shoot dan ;).


@ Graaf. Toch nog steeds op zoek naar een GT3? Hij staat inderdaad bij je in de buurt. Of ruilen kan weet ik niet. Zal eens voor je horen ;).


20 mei 2009 0:29
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Mooie foto's en verslag... maar toch even zeuren

opvallend dat de onderspoiler (splitter) voor ontbreekt, kan wat onrust bij hogere snelheden geven (veel drempeltjes in de buurt?)

en, is het wel een clubsport af fabriek?

- geen nomex bekleding kuipstoelen maar leer (zoals bij comfort "gewone"uitvoering besteld kon worden en niet bij de CS)
- 6 punt gordels zijn van ander type
- rolbeugel achter is ook niet de fabrieksmatige cs rolbeugel
- andere brandblusser (niet die grote tussen de voeten van de passagier) hoewel je natuurlijk alles kan vervangen

CS heeft code 003 in optielijst


20 mei 2009 0:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport
Floor. Bedankt voor je compliment.

Zeuren noem ik het zeker niet. Een scherp oog des te meer ;). Ik moet je inderdaad gelijk geven. We kwamen er vandaag achter dat het inderdaad niet officieel een Clubsport is. Hij heeft echter alle specs meegekregen om zoveel mogelijk op een Clubsport te lijken. Wat betreft de punten die je aangeeft heb je gelijk. Zo kwamen we er vandaag dus ook achter dat het niet origineel een CS is.

De splitter is er af inderdaad. Is geloof ik eens gesneuveld op CPZ of Spa. I.v.m. drempels niet terug geplaatst geloof ik.
Ik kan je zeggen dat hij bij (erg) hoge snelheden echter geen onrust vertoond. Althans niet in een rechte lijn. Misschien dat het effect heeft op het bochtenwerk op hoge snelheid. Maar in een rechte lijn is de auto absoluut snaarstrak op hoge snelheid!


20 mei 2009 0:46
Profiel WWW Facebook  Twitter 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Feedfetcher


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.