Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 7:03

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Probleem versnellingsbak/koppeling 911 SC uit 1978 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Probleem versnellingsbak/koppeling 911 SC uit 1978
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en loop tegen een probleempje aan, mogelijk dat iemand mij kan helpen.
Ik ben een 911 SC uit 1978 aan het opknappen en stond al een jaartje stil.

Bij het starten was het onmogelijk om in een versnelling schakelen en kreeg bij elke poging een luid knarsend geluid te horen.
Als ik de motor afzet krijg ik hem wel gewoon in de versnelling maar, als ik dan de motor dan aanzet -MET DE KOPPELING INGETRAPT- schiet de wagen naar voren.
Ik heb gekeken of de koppelingskabel gebroken was, maar deze had ik afgelopen jaar nog nieuw vervangen en werkt. Komt iemand dit probleem bekend voor?
Alvast bedankt

Franck

20 mei 2009 15:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Probleem versnellingsbak/koppeling 911 SC uit 1978
Je hebt gewoon te maken met een koppeling die het niet doet (of eigenlijk juist heel goed, alleen wil hij niet ontkoppelen :roll: ). Of je hebt de koppelingskabel niet goed gemonteerd, of de boel staat niet juist afgesteld, of de koppeling blijft plakken. Controleer eerst eens aan de hand van het werkplaatshandboek of de kabel goed gemonteerd en afgesteld is. Kijk eens onder de wagen of de vork ook beweegt. Zo ja, dan zit de koppeling(plaat) vast.

20 mei 2009 16:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Sweatmaker
Hallo Franck,

Als jij de koppeling nog niet uit elkaar hebt gehad, en dat begrijp ik eigenlijk uit jouw verhaal, dan zit de drukgroep waarschijnlijk vast. Je kunt met een houten hamer proberen de zaak los te krijgen (trillingen) of zoals ik ooit met de bak van een Alfa heb gedaan: de zaak in de vijfde versnelling en starten................het grootste verzet geeft het meest ongunstige koppel en misschien springt de plaat los.

Je kunt natuurlijk altijd nog de zaak demonteren.....................

Groet, Theo.

20 mei 2009 23:31
Profiel
PorscheForum Rookie
Peter en Theo bedankt voor jullie reactie.

Ik heb de kabel en afstelling gecontroleerd en werkt volgens het boekje. Met de nieuwe kabel heeft de auto een jaar terug gewoon gelopen alleen daarna volledig stil gestaan voor nieuwe lak.
Het wijst dan inderdaad meer op een vastzittende koppelingsplaat. Ik ga proberen deze los te krijgen.

Zijn er naast de methode van Theo nog andere manieren om de plaat los te krijgen?

Groet,

Franck

21 mei 2009 9:58
Profiel
PorscheForum Rookie
Heren,

Hartelijk dank voor de adviezen de houten hamer en het starten in zijn vijf was inderdaad de oplossing, hij loopt weer.

Groeten,

Franck

23 mei 2009 12:25
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]