Re: Coyote - Legale radarverklikker -
standaard...Flitsmelder via gps mag, al is het gedoogbeleid
woensdag 11 februari 2009Auteur: Tom Ysebaert Een toestel dat flitspalen aankondigt via gps, mag het of niet? Het mag. Maar niet iedereen weet het.
Niemand wordt graag geflitst. Fabrikanten van toestellen die bestuurders waarschuwen voor de snelheidscamera’s hebben dus een markt. Maar stroken die spullen met de wet?
Er zijn twee types. Een eerste werkt met gps-technologie en signaleert waar er flitspalen staan. Een tweede vangt de golven op die de snelheidsradars uitsturen. In het Radio 1-programma Peeters & Pichal zei een woordvoerder van de federale politie vorig jaar dat de op gps gebaseerde toestelletjes wettelijk mogen en zelfs aangemoedigd mochten worden.
Luisteraar Bernard Lefèvre haalde er eentje aan boord van het merk Inforad maar hij werd toch tegengehouden door een politieagent die vond dat het ding strafbaar was.
Hoe zit het nu? Bij de parketten is te horen dat er geen discussie bestaat. De gps-toestellen baseren zich op informatie over locaties van flitspalen die publiek is en op websites van de overheid en de politie vrijgegeven wordt. Hetzelfde wordt trouwens op de radio omgeroepen. Niet meer dan ‘cartografische informatie’, dixit staatssecretaris Etienne Schouppe, en dus wettelijk in orde.
Radardetectoren die actieve snelheidsmeters opsporen, zijn wel in strijd met artikel 62bis van de verkeerswet en dus verboden. Op het bezit ervan staan straffen, gaande van een boete tot maximaal 5.500 euro en verbeurdverklaring van het voertuig. Dat laatste gebeurde in juli 2006 voor de rechtbank in Dendermonde. Een eigenaar van een BMW zal het zich nog lang heugen.
De agent van meneer Lefèvre moet dus wat overijverig geweest zijn. Of hij kende het toestel niet — er bestaan er zoveel. Of hij paste de wet wat te restrictief toe. Want er is wel wat marge in de interpretatie. Zo zegt het wetsartikel dat elke uitrusting verboden is die snelheidscamera’s ‘opspoort’. Een procureur of rechter die dat letterlijk zou nemen, kan ook de gps-versies bestraffen.
Alleen, de procureurs en rechters doen dat tot nader order niet. ‘In die zin mag je spreken van een gedoogbeleid’, zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV. Vele op gps gebaseerde toestellen nemen ook locaties op waar de politie vaak bemande controles houdt.
Inforad zelf meldt op zijn website dat het ‘100 procent legaal’ is. Dat slaat dan in eerste instantie op de Nederlandse wet maar alles wijst erop dat het ook in België niks illegaals aanbiedt.
Maar opgelet: in Zwitserland zijn ook de gps-flitsmelders onwettig, meldt Flits.bnet. Ook als de service op je gewone navigatietoestel, genre TomTom, zit.
In Nederland werkt de politie met detectoren die de radardetectoren opsporen. Automobilisten hebben die dan weer gecounterd met... aluminiumfolie. Het moet niet altijd hightech zijn als wapen in de strijd tussen hardrijders en de arm der wet.