Auteur |
Bericht |
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Leeghalen Katalysator
Ik was voornemens om mijn katalysator weg te brengen en het keramische gedeelte eruit te laten halen om vervolgens de boel weer netjes dicht te lassen.
Nu ik eens goed naar de katalysator kijk nu die los is lijkt het mij ook goed te doen om het keramische gedeelte er gewoon uit te boren / hakken o.i.d.
Kan dit zomaar of zitten er allerlei gevaarlijke stofjes in het filter die bijv. net zoals asbest niet zo gezond zijn als ze rond gaan dwarrelen.
Wie weet hier het fijne van.
Alvast bedankt,
Alfred
|
02 jun 2009 18:50 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Leeghalen Katalysator
is jou kat dan nog zo goed dat het de kosten waard is om deze te verbouwen. Ik heb een lege eronder laten zetten.
beetje zonde van je inspanning als volgend jaar er een gaatje inblijkt te zitten.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
02 jun 2009 18:54 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Leeghalen Katalysator
Is het niet makkelijker gewoon een katalysator vervangend uitlaatdeel te kopen, of te wel een stukje pijp met een gaatje voor de lambdasonde?
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
02 jun 2009 19:57 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Leeghalen Katalysator
Dat was ik eerst van plan maar iemand had het er over dat het leeghalen van de katalysator beter was daar je dan niet elk jaar bij de APK moet wisselen en een leeggehaalde katalysator lijkt op een gewone katalysator en kan dus gewoon blijven zitten. Het kopen van een "lege" nepkatalysator kan ook maar voorlopig gaat mijn (financiele) voorkeur er naar uit het element te verwijderen. Vandaar mijn vraag: Laten verwijderen (opensnijden en weer dichtlassen) of gewoon het keramische gedeelte eruit boren / hakken o.i.d. (en de eventuele schadelijkheid voor de gezondheid hiervan) @ heren Mod's: Gaarne naar Discussie overige zaken verplaatsten ! Edit: en meteen het topic geschoond.
|
02 jun 2009 20:09 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Leeghalen Katalysator
Als je de katalysator "leegmaakt" is de werking ervan ook teniet gedaan, hetgeen bij een uitlaatgasmeting direct aan het licht komt.
Dan kan je beter toch die vervangende delen toepassen en voor de APK even de originele katalysatoren monteren.
Is dubbel werk, ik weet het maar een niet functionerende katalysator komt bij een APK keuring toch ook aan het licht.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
02 jun 2009 22:10 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Leeghalen Katalysator
Het functioneren van de katalysator wordt niet getest bij een APK er wordt alleen visueel gekeken of hij aanwezig is. Daarom zijn de "lege" katalysatoren die lijken op de "echte" zo populair.
|
02 jun 2009 22:30 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Leeghalen Katalysator
in een kat word gebruik gemaakt van rhodium en: Rhodiumverbindingen zijn meestal zeer giftig en kunnen kankerverwekkend zijn.
dus niet zelf doen en laten doen is wat mij betreft ook geen optie.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
02 jun 2009 22:39 |
|
|
Jort
Groningen
|
Re: Leeghalen Katalysator
Verwijderen van de kat(inhoud) heeft wel negatieve invloed op de CO waarde bij de CO meting, onderdeel van de APK in jouw geval (4-gas meting indien de auto van na 31-12-'92 dateert). CO waarde moet onder de 0,5 blijven.
_________________________________________ Tjolk.
|
02 jun 2009 22:51 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Leeghalen Katalysator
Bij 'n 964 is het IMO geen probleem om de kat. leeg te halen. Inderdaad zou je het keramische element er gewoon uit kunnen hakken .... maar wss is slijpen en lassen sneller
|
03 jun 2009 7:28 |
|
|
Jort
Groningen
|
Re: Leeghalen Katalysator
Meestal blijft de 964 zonder kat inderdaad wel onder de gestelde CO waarde, maar meten is weten. Zou jammer zijn als je later alsnog weer een nieuwe kat moet bestellen om door de APK te komen.
_________________________________________ Tjolk.
|
03 jun 2009 10:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Leeghalen Katalysator
Is 'n truukje voor
|
03 jun 2009 16:50 |
|
|
Jort
Groningen
|
Re: Leeghalen Katalysator
Bedoel je het "stelschroef" truukje?
_________________________________________ Tjolk.
|
03 jun 2009 17:05 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Leeghalen Katalysator
|
03 jun 2009 17:09 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Leeghalen Katalysator
|
03 jun 2009 18:14 |
|
|
Jort
Groningen
|
Re: Leeghalen Katalysator
Tijdelijk even de motor (te) arm afstellen (kan link zijn), indien flink warmrijden niet voldoende is.
_________________________________________ Tjolk.
|
03 jun 2009 18:21 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Leeghalen Katalysator
Nope ... 'n andere 'truuk'
|
03 jun 2009 18:26 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Leeghalen Katalysator
barba
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
03 jun 2009 19:02 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Leeghalen Katalysator
huub huub...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
03 jun 2009 19:30 |
|
|