Hier is de hele thread
Re: Radardetector Coyote
door porsche » di jun 02, 2009 3:30 pm
Oliver schreef:
Heeft iemand met dat toestel ervaring? Is legal zie :
http://www.coyotesystems.be/nl/Heb in het verleden diverse degelijke toestelletjes gehad, het ene met al meer succes dan het andere maar, toch met de schrik in het achterhoofd van controles heb ik dit toestel een maand geleden aangeschaft voor in mijn Porsche.
De uitleg op hun website was veelbelovend en veilig ....
De prijs dat ging nog, 199 euro ....
De abonnementen liggen vrij hoog, 12 euro p/m ....
Op de website staat duidelijk vermeld:
Is Coyote legaal ?
Ja.
De technologieën die Coyote gebruikt zijn geenszins bedoeld om de radargolven of –bundels van politiediensten te detecteren.
Coyote is echter een combinatie van een gps-systeem (positiebepaling via satelliet) en de gsm-technologie (mobiele telefonie), die dient om realtime verkeersinformatie te verstrekken. Het gebruik op de weg is dus toegelaten en volstrekt legaal. Coyote is een hulpmiddel om veilig te rijden.
Kunnen politiediensten mijn Coyote-systeem in beslag nemen tijdens een controle ?
Neen.
Aangezien Coyote niet onder de toepassing van het verkeersreglement valt dat het bezit van radardetectors verbiedt (dit apparaat is slechts een radarmelder), kan het Coyote-systeem niet in beslag genomen worden tijdens een controle door politiediensten.
Nog geen 2 weken gelden alcohol controle gehad aan de Schedekaaien. Gelukkig niet gedronken
Men vroeg tevens wat dat toestelletje was in mijn wagen. Na wat uitleg omtrent GPS systeem keek men wel bedenkelijk en wees naar mijn ingebouwd GPS van de wagen en voor wat dat dan wel diende. De Coyote ziet er dan ook niet uit als een GPS toestel.
Resultaat beslagname van een onbekend toestel met groot onwettige radardetectie vermoeden.
Ondertussen wat gebeld met de politiediensten en men weigerd het toestel terug te geven omdat er een juridische procedure volgt wat wil zeggen dat ik een advokaat zal moeten nemen op mijn kosten. Die heeft me al gezegd dat ik niet veel hoop moet koesteren omdat de wet hieromtrent duidelijk is en niet zoals de vage omschrijving op hun website.
De boete die kan volgen is niet min tss. 500 & 1500 euro.
Wat wel mag is zoals bij TomTom en andere varianten die eventuele plaatsen van radar, mobiel, vaste en roodlicht camera's en snelheid melden. Die vallen onder de "melders" en niet "detectors", zelfs niet onder het mom van positiebepaling en/of gps.
Als je de tekst op de Coyote website aandachtig leest zal je merken dat ze zich goed indekken met hun teksten.
Bij Coyote bloed natuurlijk de neus en veel bla bla ....
Kopen is op eigen verantwoordelijkheid enz. enz. enz.
Ik denk dat mijn ervaring meer dan genoeg zegt.
porsche
Uiteraard laat ik me niet doen maar ik vrees niet meer te kunnen doen dan de juridische procedure afwachten.
Zo zegt mijn advokaat dat in de wet duidelijk vermeld staat "dat elke uitrusting verboden is die snelheidscamera’s detecteerd of meld".
Een rechter volgt bij een juridische procedure voor de rechtbank deze stelling altijd. Dit wordt ook vermeld in het artikel van de Standaard zag ik.
Er is inderdaad ook het voordeel van de twijfel als je een begripvolle agent tegenkomt die een boete geeft, "In die zin mag je spreken van een gedoogbeleid" maar, dat is uitsluitend bij controles waarbij geen beslagname volgt en dat is bij mij dus niet het geval geweest.
Het ergste dat je kan overkomen las ik in de krant is verbeurdverklaring van je voertuig en het is eigenlijk daarvoor dat de advokaat wordt ingeschakeld.
Dat is te pleiten en daarin werd ik al gerustgesteld. De boete is onvermijdelijk dus daar maak ik me al geen ilussies meer over.
Het is zoals dikwijls in België, kafkaanse toestanden en meten met 2 maten gewichten.
Het mag... maar eigenlijk mag het niet ....
En de verkoopskanalen ... die hun neus bloed bij confrontatie ...
porsche
PrivéberichtWebsite