Auteur |
Bericht |
Koen De Moortel
|
915-bak met moeilijke 1 en 2
Hoi, ik ben blij dat ik dit forum ontdekt heb ! Eindelijk ! Zes maanden geleden mijn eerste Porsche gekocht, een wit SC'tje van '83 Heeeeerlijk auto'tje, maar de eerste en tweede versnelling waren niet altijd even 'bereikbaar'. Bijna onmiddelijk na de aankoop heb ik de versnellingsbak dan laten reviseren, met wat nieuwe tandwielen ed (hondetanden ?) de eerste en tweede versnelling zijn echter nog steeds wat moeilijk, maar de technieker zegt dat dat nog wel verbetert. ik heb er intussen toch al zo'n 8 duizend kilometer mee gereden en het voelt al wat vlotter, maar soms wilt 'ie nog steeds niet in z'n 1 of 2. Wat raden jullie mij aan ? ik ben benieuwd naar jullie reactie. PS: de zon begint hier terug te schijnen, tijd voor een ritje grtz, koen
_________________________________________ Pro-Ventas: "nothing happens until someone sells something..."
|
11 jun 2009 19:34 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Staat de afstelling van de schakel as wel goed, of speling op kruis stuk achter de voorstoelen.. Als deze niet goed staat, krijg je inderdaad schakel problemen. Er verder vanuit gaande dat de revisie goed uitgevoerd is.
|
11 jun 2009 19:46 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Klopt. Verder is de eerste al rollend altijd lastig terug te schakelen vanuit twee. Ik doe dit dan ook bijna altijd pas als de auto stil staat. Van eerste naar twee gewoon goed helemaal links onderin trekken helpt ook, net als een stootje tussengas. Maar het blijft een ouderwetse hakerige bak die je niet met een moderne bak kunt vergelijken.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
11 jun 2009 20:52 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Niet met eens Jeroen. Een 915 bak mits goed afgesteld schakelt net zo lekker en snel als een modernere of te wel G50 bak.
|
11 jun 2009 20:55 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Boven onderste tandwiel zie je de Hundezahne zitten.
|
11 jun 2009 21:11 |
|
|
Koen De Moortel
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
wauw, dankjewel ! ik vraag de technieker volgende keer alvast de afstelling na te kijken. in elk geval, het is eigenlijk enkel vervelend als ik van 3 naar 2 terugschakel, dan wilt 'ie er soms echt niet in. Kan ik dit zelf ? Moet hier iets voor gedemonteerd worden ? ik ben een bijna-leek in auto-techniek, maar ik wil me er graag op toeleggen. nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties !!! koen
_________________________________________ Pro-Ventas: "nothing happens until someone sells something..."
|
11 jun 2009 22:19 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Koen als je maar een beetje verstand hebt van techniek zou ik zelf niet aan de afstelling beginnen. En eerst maar eens checken of kruis stuk geen speling heeft.
|
11 jun 2009 22:41 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Ik ben het met Wim eens. Mijn ervaring met mijn G50 bak was goed. Maar mijn huidige 915 bak schakeld als een zonnetje.
Ik heb laatst bij een clubgenoot de triangel en de kunstof bus onder de pook vervangen. Een wereld van verschil en gewoon een fijn schakelende bak.
_________________________________________ http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl
|
11 jun 2009 22:45 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Hallo, Mijn 915 bak schakelt als een Japanner , nadat ik alle rubbers en kruiskoppeling achter tussen de zetel vervangen heb , heb em wel eerst perfect moeten afstellen gr Diablo
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
11 jun 2009 23:08 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
| | | | Koen De Moortel schreef: wauw, dankjewel ! ik vraag de technieker volgende keer alvast de afstelling na te kijken. in elk geval, het is eigenlijk enkel vervelend als ik van 3 naar 2 terugschakel, dan wilt 'ie er soms echt niet in. Kan ik dit zelf ? Moet hier iets voor gedemonteerd worden ? ik ben een bijna-leek in auto-techniek, maar ik wil me er graag op toeleggen. nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties !!! koen | | | | |
Beetje tussengas doet ook wonderen. Mijn bak is deels gereviseerd in Steenwijk, maar ik vind dat het toch goed mikken blijft en rustig schakelen bevalt de bak ook veel beter dan heel snel proberen te schakelen. Mijn ervaring. Maar er zullen best 915 bakken kunnen zijn die veel beter schakelen dan de mijne. 915 bak is wel veel lichter dan een 915. O.a. een van de redenen waarom een 3.2 Clubsport nog steeds een stuk zwaarder is dan mijn 1060 kg Carrera 3.0.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
11 jun 2009 23:13 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Even langs de specialist en de overbrenging van de pook naar de bak goed laten afstellen; daar moet je zowiezo beginnen en dan indien nodig verder zoeken.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
12 jun 2009 0:56 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Uitzonderingen heb je altijd. Het probleem dat jij nu hebt na de reparatie van de versnellingsbak komt te veel voor. Een 915 bak schakelt goed als de geleiding van de schakelstangen in het bakhuis nog niet zijn uitgesleten en alle onderdelen in goede staat zijn. Het komt nogal eens voor dat bij een krakende synchronisatie alleen de synchromeshring vervangen wordt. Vooral bij de tweede versnelling geeft dit zwaar schakelen in de tweede versnelling als gevolg. Grote kans dat het steeds beter gaat........maar een modernere of te wel G50 bak zal het nooit meer worden Erwin. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
12 jun 2009 8:59 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
100% mee eens. Maar dat maakt het ook wel weer leuk, dat ouderwets " harken" . In de andere twee D.D. hebben we dat probleem helemaal niet. Dat zijn nl. beide automaten! Wel zo lekker met het hedendaagse verkeer in NL.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
12 jun 2009 11:35 |
|
|
Herman S
ex 911 2,4S Targa, ex 964RS nu Boxster Spyder 2010
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Heb precies hetzelfde gehad, was indertijd met vernieuwing van de synchronisatieringen perfect verholpen! Suc6!
|
12 jun 2009 14:35 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Ik heb een wevo shifter in mijn Carrera 3.o geinstalleerd.
Ik heb met wagens gereden die de factory short shift, ofwel een rennshift en natuurlijk de wagens met de standaard porsche. Wevo gaf me het meest lekkere gevoel voor vele kilometers.
De pook zelf ga ik wel nog laten aanpassen want ik houd wel graag van de originele look.
Het is echt wel een wereld van verschil....je hebt ook swepco gearbox oil in je bak neem ik aan?
groeten,
Bert
_________________________________________ http://911carrera3.com Registrar for the Carrera 3.o and Turbo 3.o worldwide register
|
12 jun 2009 20:59 |
|
|
bully
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
mijn bak is gereviseerd bij porsche duitsland en schakelt geweldig...ook pas bij stilstand terug naar zijn 1.......
|
12 jun 2009 23:58 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
Swepco is inderdaad de meest gemakkelijke en zeer werkzame " upgrade" , if not, do it immediately!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
14 jun 2009 14:56 |
|
|
Koen De Moortel
|
Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2
thx for the tip is dat moeilijk om zelf te vervangen, die olie ? koen
_________________________________________ Pro-Ventas: "nothing happens until someone sells something..."
|
15 jun 2009 14:13 |
|
|