Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 7:44

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
DME/Brandstof voorziening 993 TT 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Bericht DME/Brandstof voorziening 993 TT
Tijdens de tunnel challenge stil komen te staan door probleem met brandstof voorziening (geen spanning op brandstofpomp).
Na aanbrengen noodbrug weer verder kunnen rijden, met dank aan mede forummers en de ANWB (die weer te hulp kwam dankzij Rodger that).

Voor ik straks aan de auto kan beginnen zijn mijn vragen:
1.Wie heeft er voor mij een schema van het elektrisch circuit van de brandstof voorziening.
2.Wat is de nut en de werking van het DME relais, dat deze de brandstof pomp in/uitschakeld is mij duidelijk maar kan het realis ook te maken hebben met het constante lichte inhouden bij lage snelheid dat ik al een tijdje heb?
3.Moet een dme realais van een 993 cabrio '97 ook werken in een 993TT '96
4. Wat kan de oorzaak zijn dat het CE-Lampje 80 km na het overbruggen (pas) is gaan branden.

vast bedankt en Groetjes

13 jun 2009 12:33
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht Re: DME/Brandstof voorziening 993 TT
Waarschijnlijk kan 1 van deze manuals je wel helpen...

http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm

13 jun 2009 14:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Dankje,
De manual van de 993 krijg ik nooit geladen, tijd geleden ook al geprobeert. Ik waag zo nog een poging op de Apple misschien lukt dat wel. Maar zit daar ook een turbo bijlage bij?

13 jun 2009 16:11
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
hebbes, lang leve apple

13 jun 2009 16:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Probleem zat em inderdaad in het DME relais, die uit de cabrio in de turbo gezeyt en gelijk starten.
Ik had al meerdere keren gelezen er altijd één voor reserve in de auto te leggen, lijkt erop dat dit een goede tip was. Het relais was idd slecht gesoldeert.

Hoewel bij de 911 kun je volgens mij beter een gas soldeerbout meenemen, want er zitten meer zwakke solderingen in de electronica.

Het relais wordt wel erg warm maar dat doet ie in de cabrio ook.
Blijft wel mijn vraag over het CE lampje, waarom is die gaan branden, en waarom 80 km na rijden met doorverbonden brandstof pomp?????

13 jun 2009 19:14
Profiel WWW
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Als het DME-relais de brandstofpomp aanstuurt, is dit een logisch gevolg van een ouder wordende pomp. Die trekt namelijk meer Ampères (meer weerstand om te overwinnen, loopt niet meer zo soepel) waardoor er onbedoeld meer belasting op dat relais komt. De zwakste plekken zijn de soldeerpunten.

Inhouden kan ook het gevolg zijn van een brandstofpomp die op zijn laatste benen loopt. Ik weet alleen niet waar dat ding zit bij jouw auto, waarschijnlijk in de tank. Een vermoeide pomp zoemt vrij hard, dat zou je eens kunnen checken.

Ik ben geen 911-kenner, heb alleen aan veel auto's geklust... mijn opinie is waard wat je ervoor betaald hebt. :mrgreen:

13 jun 2009 19:44
Profiel
Veghel
dynamic :ba: :thumleft:

13 jun 2009 19:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Ook aan gedacht, maar waarom alleen inhouden (maar héél licht) bij rustig onbelast rijden en niet bij gasgeven??? Je zou juist verwachten dat bij flink gassen de benzine pomp het niet kan bijbenen.

Aan de andere kant viel het me wel op dat gister op de terug weg hij wel heel zuinig liep bijna 1:10 bij ca 130km/h, dit maakte me een beetje ongerust i.v.m. te arm mengsel. Of het kwam gewoon omdat ik zo bang om weer stil te staan was dat ik extreem voorzichtig reed :D

13 jun 2009 20:00
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 gt3 mk1 ex 996 TT ex 993 c2
Amsterdam
dus als ik het goed begrijp is een warme relais een teken van een slechte benzinepomp. die van mij wordt nml ook flink warm.

14 jun 2009 23:36
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Thomas,
Ik zou niet te snel stappen nemen, een benzine pomp kan natuurlijk op verschillende manieren falen maar meestal hoor je het wel omdat hij meer of een vreemd geluid gaat maken.
Stel dat er toch iets met de pomp is waardoor hij meer stroom vraagt dan zou de zekering aan moeten spreken. Het vreemde is dat de zekering 25Amp is en er op het relais max 15Amp staat.
Verder is warm natuurlijk een relatief begrip. Als je echt denkt dat het relais te warm wordt zou het kunnen dat er een overgangsweerstand in het relais zit. Je kunt het relais makkelijk openen en de solderingen goed controleren op kleine scheurtjes. Een doffe soldering is al verdacht, dit kan duiden op een verkeerd gezette soldering. Beetje good old S39 erop en opnieuw solderen. Ik heb mijn oude relais ook weer gemaakt en haal binnenkort wel een nieuwe.

15 jun 2009 23:27
Profiel WWW
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Het betekent niet noodzakelijk dat je pomp aan het overlijden is. De voortekenen daarvan zijn meestal duidelijk: zoemen alsof je een nest bijen onder de kap hebt, inhouden bij vollast en uiteindelijk afslaan als de pomp te warm wordt. Geen idee hoe het is bij een 911, maar ik heb in het verleden nog wel eens een jaar doorgereden met een pomp die veel herrie maakte.

Ja, ik heb een hekel aan brandstofpompen vervangen...

15 jun 2009 23:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]