Heel and toe wordt voornamelijk gebruikt om de auto stabiel te houden tijdens remmen. Dit is vooral belangrijk bij het terugschakelen in bochten. Door tijdens het remmen en terugschakelen een tikje gas te geven net zoveel als de in te leggen lagere versnelling plus het gedeeltje dat de motor tijdens die actie terugvalt, zorgt ervoor dat je de auto niet voelt snokken. Hierdoor vertraagt de auto niet; dus achteras wordt niet ontlast en de motor levert geen afremmend koppel waardoor de rembalans niet wordt verstoord. Tevens ontlast je je koppelingsplaat en versnellingsbak. En oh ja het klinkt wel heel stoer en is heel leuk om te doen.
Over het sparen van je synchromessen; dit heeft alleen zin als je door je z'n vrij schakelt. Dus als je heel snel opschakelt van 1 naar 2; gas los, koppeling in en pook naar neutraal, op juiste moment koppeling oplaten komen dat ie net aangrijpt dan koppeling in en naar de 2e versnelling. Bij terugschakelen moet je dan als je in zn vrij zit weer dat toefje gas geven. Vooral handig als je in een oud gebakje rijdt
Wat betreft heel and toe. Heel and toe is dus eigenlijk de bal van je voet op de rem en met je hiel het gas. Veel pedalen kun je ook met de zogenaamde side flip techniek doen; dus met de linkerkant van je voet remmen en met de zijkant van je voet het gas aantippen. Maar dit hangt ook van de stand van je pedalen af wat het handigst is.