Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 6:22

Antwoord op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
snelheid van porsche en een audi 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Bericht Re: snelheid van porsche en een audi
Je kunt sowieso een geblazen motor helemaal niet vergelijken met een atmosferische motor... ook al hebben ze evenveel pk, de geblazen motor heeft veel meer koppel en dat zorgt ervoor dat ze in de tussensprintjes sneller zijn.

12 jul 2009 11:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Als je die test met de nieuwe 3.0 TFSi 290 pk van audi zou nemen ? Heb zelf zo`n motor in A6 , en kan uit eigen ervaring melden dat 996 met 320 pk niet echt heel veel sneller is :|

12 jul 2009 12:45
Profiel
Groningen
Geblazen motoren (diesel of benzine) zijn ceteris paribus doorgaans niet in het voordeel vanwege hoger maximum koppel, alswel een grotere bandbreedte waarbinnen maximum koppel voorhanden is, de bekende tafelberg.

Dat Porsches minder geschikt zijn voor tussensprints (dan wat?), vind ik een aparte stelling.

12 jul 2009 12:52
Profiel
PorscheForum Rakker
997.2 gt3
hangt denk ook nog even vanaf wat voor soort turbo het is. Grote turbo's met hoog moment of inertia hebben iets meer tijd nodig om op gang te komen wat bij moderne turbo's of met 2 turbo's (BMW) bijna niet het geval is

12 jul 2009 18:14
Profiel
Groningen
Ik heb in mijn scenario turbolag inderdaad nog buiten beschouwing gelaten.

12 jul 2009 18:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Truc is natuurlijk om in het goeie toerengebied te blijven. De reden dat de turbo(diesel) in de tussensprint vaak sneller lijkt, is omdat hun powerband lager ligt dan een N/A motor. In de echte wereld blijk je dan voornamelijk snelheden en toerentallen te rijden die precies in de powerband van de turbo's valt, vandaar dat op het eerste oog die motoren sneller lijken.

Als iemand met hetzelfde vermogen maar met een atmosferische motor er even voor gaat zitten en het onderste uit de kan haalt, dan blijkt dat ze uiteindelijk ongeveer even snel zijn (afhankelijk ook van versnellingsvakverhoudingen e.d.)

12 jul 2009 19:59
Profiel
Groningen
+1

12 jul 2009 20:19
Profiel
frank1977 schreef:
Truc is natuurlijk om in het goeie toerengebied te blijven. De reden dat de turbo(diesel) in de tussensprint vaak sneller lijkt, is omdat hun powerband lager ligt dan een N/A motor. In de echte wereld blijk je dan voornamelijk snelheden en toerentallen te rijden die precies in de powerband van de turbo's valt, vandaar dat op het eerste oog die motoren sneller lijken.

Als iemand met hetzelfde vermogen maar met een atmosferische motor er even voor gaat zitten en het onderste uit de kan haalt, dan blijkt dat ze uiteindelijk ongeveer even snel zijn (afhankelijk ook van versnellingsvakverhoudingen e.d.)

Nu heb je het over een geblazen diesel.... die hebben maar een hele korte powerband. Ik heb zelf nog een benzine geblazen (en getunede) auto in de garage staan met 527Nm en dat levert ie tussen 3500 en 5500 tpm. Je kunt doortrekken tot 7000 tpm en dan zit je nog steeds ruim boven de 400Nm. Dan heb je gewoon heel veel trekkracht over een groot bereik. Die blijf je in de tussensprints echt alleen maar voor met een dikke Porsche Turbo. :wink: Vanuit stilstand is het een héél ander verhaal natuurlijk 8)

12 jul 2009 20:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Niet specifiek. Een geblazen turbo heeft ook een andere powerband dan een N/A. En over het algemeen heeft ook een benzineturbo een kortere powerband dan een N/A (uitzonderingen daargelaten).

Maar als je een benzineturbo met 500+ nm hebt, dan komt daar ook serieus vermogen uit....

12 jul 2009 21:02
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
M a r c schreef:
Je kunt sowieso een geblazen motor helemaal niet vergelijken met een atmosferische motor... ook al hebben ze evenveel pk, de geblazen motor heeft veel meer koppel en dat zorgt ervoor dat ze in de tussensprintjes sneller zijn.

Dat is gedeeltelijk waar. Een belangrijk aspect hierin is het verschil in bakverhouding. Leg in de Porsche dezelfde bakverhouding als een TFSI en je zult zien dat de Porsche in tussensprints sneller zal zijn.
En wat het koppel betreft, koppel is helemaal niet relevant in deze discussie. Vermogen....daar draait het om.

13 jul 2009 11:03
Profiel
Groningen
M a r c schreef:
[Nu heb je het over een geblazen diesel.... die hebben maar een hele korte powerband. Ik heb zelf nog een benzine geblazen (en getunede) auto in de garage staan met 527Nm en dat levert ie tussen 3500 en 5500 tpm. Je kunt doortrekken tot 7000 tpm en dan zit je nog steeds ruim boven de 400Nm.

Een turbodiesel heeft een kortere powerband omdat de toerentallen lager liggen. Echter, de versnellingen zijn langer, waardoor die kortere powerband meer wordt uitgesmeerd.
Een 997 GT3 echter, heeft tussen ~4800 en 8250tpm altijd 94 tot respectievelijk 87% (piek van 100 ertussen) van z'n maximum koppel voorhanden. Dat steekt qua lengte van de powerband niet eens ongunstig af tegen bovenstaande getallen (powerband van 3500 tpm waarbinnen koppel uiteindelijk zakt van 100 naar 76%). En in beginsel al meer toeren, hetgeen betekent dat de turbomotor wederom langere versnellingen moet hebben om tot vergelijkbare snelheden te komen.

Citaat:
Dan heb je gewoon heel veel trekkracht over een groot bereik. Die blijf je in de tussensprints echt alleen maar voor met een dikke Porsche Turbo.

Wat is het vermogen?

Laatst bijgewerkt door Jort op 13 jul 2009 18:18, in totaal 2 keer bewerkt.

13 jul 2009 17:06
Profiel
337pk, maareh leuk al die theorie, ik weet uit de praktijk dat het zo is.... 8)

Maar we dwalen ook behoorlijk af aangezien het hier over Audi's en Porsches ging :wink:

13 jul 2009 18:16
Profiel WWW
Groningen
M a r c schreef:
337pk, maareh leuk al die theorie, ik weet uit de praktijk dat het zo is.... 8)

Jij hebt de 997 GT3(RS) en CGT al uitgedaagd met de T5R? :wink:

13 jul 2009 18:29
Profiel
997 GT3 wel in een qua vermogen vergelijkbare 850 T5 van mijn maat (en monteur). De GT3 legde het af in de tussensprints. Vanuit stilstand zou het een heel ander verhaal zijn geweest natuurlijk.

Maar laten we terug gaan naar het onderwerp, anders was ik wel een eigen topic gestart over Volvo's en Porsche's :wink: Beide merken hebben hun kwaliteiten die ik ook beiden weet te waarderen. Maar hier ging het over Audi's.... (ooit) :lol:

13 jul 2009 18:45
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
M a r c schreef:
997 GT3 wel in een qua vermogen vergelijkbare 850 T5 van mijn maat (en monteur). De GT3 legde het af in de tussensprints.

Wat natuurlijk alles te maken zal hebben met de eindoverbrenging. De 997 GT3 loopt toch ruim 300 km/u en daar is eindoverbrenging op afgesteld. De Volvo zal in de hoogste versnelling 250 (?) lopen en dat houdt dus een fiks kortere eindoverbrenging in.

DAAROM is de Volvo met vergelijkbaar vermogen sneller dan de GT3 (ik ga even uit van vergelijkbaar vermogen EN gewicht).

13 jul 2009 18:52
Profiel
Vandaag het geluk gehad om 2x tegen een S5 V8 te mogen trekken, won het niet natuurlijk maar gaf tot 160 niet maar toe dan 1,5 auto lengte, maar dwong toch respect af van de Audi rijder die met een dikke duim naar boven.
En dat met een 915 bakkie. :mrgreen:

13 jul 2009 19:02
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
Wim hetzelfde met een s4 v8 cabrio
trek ik ook niet :( geluk was dat ik in de audi zat :wink:

maar goed zit 21 jaar verschil tussen :res:

13 jul 2009 19:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex-2009 Carrera S PDK. 2015 991 Turbo S
RS-R schreef:
Ik rijd in een onbegrensde S4 V8, topsnelheid plm. 275 echte km's.
Ik weet dat een gechipte A6 3.0 TDI een max. haalt van 260 km/h.

heh?die van mij is ook niet begrensd, maar die van mij redt 282km/h geeijkt, waardoor dat verschil?Of heb jij een Tiptronic?

14 aug 2009 18:52
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
ex-2009 Carrera S PDK. 2015 991 Turbo S
Paul Broere schreef:
soepkip 964 schreef:
Was die audi wel goed warm gereden. Ik heb net gelezen dat hij dan niet helemaal goed door kan trekken met tiptronic.

de Audi is iig snel genoeg om (uit ervaring) de 996 Mk1 met automaat (3,4 / 300pk) voor te blijven :P
Hij loop voorzichtig bij 265 op de teller in de begrenzer.

Die ervaring heb ik ook,ik ben vanuit stilstand ook ongeveer even snel als een 997 MK I carrera 4 cabrio met automaat(op top komt die me voorbij), maar is een 993 zoveel sneller dan deze twee andere 911's dan?

14 aug 2009 19:01
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Eigenlijk wel proficiat voor die oude elfjes dat ze net niet mee kunnen tegen moderne V8, V6 turbo's,...
Er zit 20-30 jaar verschil tussen + welk vermogen hebben de meeste nog :scratch:

Als je in het juiste toerengebied zit en doortrekt met een moderne Porsche tot het uiterste toerengebied waar het vermogen nog ideaal is zijn er maar weinig moderne wagens die je voorbij gaan. Ook aangezien de meeste mensen toch niet het uiterste uit de wagen halen

17 aug 2009 19:04
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5