Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 10:19

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Zelf importeren auto goedkoper 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Bericht Zelf importeren auto goedkoper
De fiscus moet namelijk een andere methode hanteren voor de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Hierbij moet niet langer de verkoopprijs of de koerslijst centraal staan, maar de inkoopprijs zoals die geldt in de handel. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.
Volgens deskundigen is de uitspraak duidelijk in het voordeel van de consument, handelaar of importeur die een tweedehandsauto in bijvoorbeeld Duitsland koopt en daarna hier registreert. Dat kan soms vele honderden euro's schelen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4376 ... html?p=3,1

11 jul 2009 10:41
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: Zelf importeren auto goedkoper
wordt dus net als de btw. (veel) lagere factuur regelen en een deel zwart aftikken ter plaatse. Vreemd dat dat erdoor is gekomen, temeer daar de bpm niks met de dagwaarde te maken heeft, :? maar gewoon met de nieuwwaarde en de leeftijd.

11 jul 2009 10:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Horn, 'inkoopsprijs' zal gewoon de initiele inkoopsprijs zijn af-fabriek. Dus niet alle latere inkoopsprijzen via de handel in geval van tweede-handsjes, lijkt me... (anders is het inderdaad een vreemde bepaling aan het worden...)

11 jul 2009 11:37
Profiel
Moderator
PF #57
what's the difference then? :? Ik lees toch echt 'zoals geldt in de handel'...

11 jul 2009 12:06
Profiel
PorscheForum Rakker
992 Carrera S cabrio PDK (2019). Panamera Sport Turismo 4 e-hybrid (2023) [Ex Cayenne Coupe E-Hybrid (2022), Ex Macan (2018), Ex Panamera Sporturismo 4 E-Hybrid (2018] & Ex-991.2 carrera cabrio PDK (2017), Ex-991.1 carrera cabrio PDK (2014), Ex-997 cabrio tiptronic S (2005), Ex-993 cabrio tiptronic S (1996)]
Twenthe
Volgens mij is dit niet nieuw: de 'tegenbewijsregeling' bestaat nu ook al. Heeft mij zo'n 3k bpm gescheeld :wink: .

11 jul 2009 12:22
Profiel
Moderator
PF #57
tegenbewijsregeling geldt toch alleen als je auto een (ex-)schade auto is?

11 jul 2009 12:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Heb je dus een taxateur voor nodig die de inkoopprijs op papier zet. Vervolgens dient de douane akkoord te gaan met deze opgave.
Iemand ervaring met taxateurs in het kader van de "tegenbewijsregeling"?

Deze waarde zal nu lager worden (en daarmee de te betalen rest-bpm) omdat deze nu wordt gebaseerd op de inkoopwaarde in plaats van de particuliere verkoopwaarde.

11 jul 2009 12:27
Profiel
Moderator
PF #57
de bpm werd toch bepaald tot op heden nav de nieuwwaarde/cataloguswaarde? wat wordt dan bedoeld met inkoopwaarde en/of particuliere verkoopwaarde?

11 jul 2009 12:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Je kon er ook voor kiezen de BPM te betalen over de verkoopwaarde of waarde volgens koerslijst. Vervolgens betaal je de BPM die het laagste uitkomt. Dus of op basis van nieuwwaarde en afschrijvingstabel of op basis van koerslijst / verkoopwaarde.

Nieuw is nu dat de particuliere verkoopwaarde of taxatie volgens koerslijst kennelijk is vervangen door inkoop- handelswaarde. Deze zal lager zijn en daarmee dus de te betalen rest-bpm.

11 jul 2009 12:43
Profiel
Moderator
PF #57
duidelijk :salut:

11 jul 2009 12:52
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Sterker, er waren/zijn al drie manieren om de waarde van de auto vast te stellen, op basis waarvan dan de BPM:
1 klassiek systeem volgens forfaitaire tabel op basis van leeftijd
2 verkoopwaarde volgens 2 aangegeven tabellen
3 waarde volgens taxatie rapport

2 is dus nu volgens de lagere inkoopwaarde handel.

Of dat nu echt honderden euro's gaat schelen :?: :shock:
Misschien op een Bugatti Veyron :P

Laatst bijgewerkt door Paul II op 11 jul 2009 15:24, in totaal 1 keer bewerkt.

11 jul 2009 14:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Dan zullen ze binnenkort het het BPM tarief bij invoer wel gewoon verhogen.

11 jul 2009 15:14
Profiel
Moderator
PF #57
Tja, of het is de eerste stap richting afschaffen van de bpm :idea:

11 jul 2009 15:15
Profiel
PorscheForum Rakker
992 Carrera S cabrio PDK (2019). Panamera Sport Turismo 4 e-hybrid (2023) [Ex Cayenne Coupe E-Hybrid (2022), Ex Macan (2018), Ex Panamera Sporturismo 4 E-Hybrid (2018] & Ex-991.2 carrera cabrio PDK (2017), Ex-991.1 carrera cabrio PDK (2014), Ex-997 cabrio tiptronic S (2005), Ex-993 cabrio tiptronic S (1996)]
Twenthe
En ik heb de auto dus laten taxeren door een beeidigd taxateur (en daar hoef je geen schade voor te hebben Horn). De taxateur kijkt niet alleen naar de staat van de auto maar ook naar de marktomstandigheden. Op dit moment zijn die voor dure auto's niet goed. Hier heeft hij bij zijn aangifte rekening mee gehouden. Douane is met aangifte akkoord gegaan. Dat scheelde me 3k bpm t.o.v. de tabel. Toch mooi meegenomen.

Edit: zal even wat reclame maken: een vriend van mij heeft het import-circus voor me afgehandeld nadat ik de auto zelf in duitsland gevonden heb. Zijn business is de import van auto's. Zijn bedrijf heet Wegdam Autoconsultancy (http://www.wegdam.nl). Hij biedt diverse mogelijkheden voor importbegeleiding en heeft inmiddels twee keer een 997 gedaan. Aanrader :!: Je verdient de kosten van hem bijna gegarandeerd terug.

11 jul 2009 17:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
Is dit toegestaan reclame voor een bedrijf? Hoe goed bedoeld ook.
Weet er ook nog 1 van mezelf en mijn zwager maar dan vanuit de VS.
Maar maak geen reclame op dit forum!!!!!!

11 jul 2009 19:21
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Waarom mag je geen tips plaatsen? Meld gewoon om wie het gaat dan iedereen er zijn voordeel mee doen. We zitten toch niet bij een publieke omroep!

14 jul 2009 22:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Twenthe
Dat was ook mijn gedachte.

14 jul 2009 22:56
Profiel
Moderator
PF #57
goede ervaringen met bedrijven die niet van jezelf zijn mogen hier gedeeld worden. reclame maken voor je eigen business of van een bekende zonder dat je daar zelf ervaringen mee hebt opgedaan niet. en het hele grijze gebied hiertussen vullen we in op het moment dat het voorkomt. :salut:

15 jul 2009 7:08
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
sportwagon schreef:
Aanrader :!: Je verdient de kosten van hem bijna gegarandeerd terug.

"bijna gegarandeerd"? is dat net zoiets als misschien niet? Als je de wagen zelf al had gevonden, begrijp ik niet dat je de papierwinkel ook niet hebt gedaan, want dat stelt echt geen ruk voor.....

Inderdaad voor de tegenbewijsregeling heoft het geen schadebak te zijn maar het helpt wel heel veel... :wink: IK heb mijn Audi A6 ook met de tegenbewijsregeling ingevoerd en dat scheelde wel een stukje. Het grote verschil tussen de "normale" BPM bepaling en de "tbr" is dat bij de normale manier je er bij gebaat bent om de catalogusrpijs zo laag mogelijk zien te krijgen daar je dan uiteraard minder BPM betaalt, dus eruit slopen die nav, eraf met die sportvelgen etc etc terwijl bij de tbr je er zoveel mogelijk baat bij hebt dat het afschrijvingspercentage zo groot mogelijk is, dus groter dan via de normale manier, en dat bewerkstellig je door een zo laag mogelijke dagwaarde te creeren waardoor het afschrijvingspercentage "aantoonbaar" (taxatie) veel groter is dan bij de normale BPM bepaling. En dit doe je door zoveel mogelijk "schade" te fingeren aan de auto en de dus de dagwaarde naar benendedn bij te stellen. Dit doe je door, schade schermen er op te hanegn, kapotte airbags er in, alle kleine schades in de raxatie mee te nemen.

Ik weet zelfs dat ze bij de 5 serie, de bumpers in elkaar duwen, en dan voor het verschil in BPM een M5 setje kopen.

Probleempje met de het naar beneden bijstellen van de catalogusprijs wel eens moeilijk is daar vaak de accesoire codes op kenteken staan etc

15 jul 2009 7:28
Profiel
Moderator
PF #57
het bekende verhaal van de gedeukte rode 996 deur, waarvan de rdw keurmeesters aangaven dat het nu al de 5e keer deze maand was dat ze deze deur in een 996 tegenkwamen... :roll:

15 jul 2009 7:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Twenthe
Marcel schreef:
sportwagon schreef:
Aanrader :!: Je verdient de kosten van hem bijna gegarandeerd terug.

"bijna gegarandeerd"? is dat net zoiets als misschien niet? Als je de wagen zelf al had gevonden, begrijp ik niet dat je de papierwinkel ook niet hebt gedaan, want dat stelt echt geen ruk voor.....

Mijn 997 had nul schade. Zoals ik echter hierboven ook al heb aangegeven staat op dit moment de markt voor dure auto's behoorlijk onder druk. Daardoor kon een beedigd taxateur ook een lagere restwaarde opvoeren en is de douane vanwege de juiste argumentatie akkoord gegaan. Bovendien hoefde ik zo ook geen opties te verwijderen etc. Dat vind ik nl. nogal fraudeleus en ik hou er niet van de boel te bedonderen. Ik weet van de kennis van mij die dit bedrijf runt dat de tbr bijna altijd werkt mits deskundig onderbouwd. Er staat 'bijna' omdat er geen 100% garantie wordt gegeven dat de tbr idd werkt. Denk aan een douane ambtenaar die de marktprijzen er echt bij gaat halen of een goedkope auto waarop bijna geen voordeel is te halen. Overigens geldt voor de kosten van taxatie (ca. EUR 300) dat deze op no-cure no-pay basis in rekening worden gebracht. Geen voordeel dus ook geen kosten. Lijkt me derhalve een uitstekend aanbod.
Als ik er geen gebuik van had gemaakt had me dat 3k aan BPM gescheeld. Ik ben dus blij. Het staat je echter vrij van dit soort tips gebruik te maken. Je kan het natuurlijk ook allemaal zelf doen als je het zelf allemaal beter weet en kunt dan iemand die dit honderden keer per jaar doet.

Voor de optionele assistentie bij import biedt hij verschillende paketten met verschillende tarieven aan (onderhandelingen voeren, ophalen vd auto, etc) . Hij heeft bij mij de RDW keuring geregeld en gezorgd voor duitse en nederlandse handelaarsplaten. Ik hoefde dus geen eendagskenteken te kopen. Bovendien kost een dag vrijnemen en naar de RDW toerijden en in de rij staan bij de RDW ook geld (tijd is geld en benzine is ook niet gratis tegenwoordig). Nogmaals: naar mijn mening een prima deal. Je kan natuurlijk ook een geimporteerde 997 bij TJ of zo kopen en 20k meer betalen.

15 jul 2009 19:42
Profiel
3.2S
010
Ga dit draadje toch maar ff volgen.

Boxster S 2005 280 PK 29,500. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... rigin=PARK

HEt wordt nu echt betaalbaar een upgrade naar een nieuwer model. :wink:

15 jul 2009 20:29
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Achter de duinen.
Ondanks de "upgrade" blijft het een Boxster. :mrgreen:

15 jul 2009 20:31
Profiel
Inderdaad ! :thumleft: :drive: 8)

15 jul 2009 21:38
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
@ sportwagon: de meeste taxateurs werken op basis van de tbr op no cure no pay, zo heb ik he took gedaan., en ik vind 300 euro redelijk prijzig, betaalde zelf 200 euro, en werd de taxatie aan huis gedaan, en geen centje pijn bij de douane, ander s dat ze fluisterden "ddat heeft ie goed gedaan"....Audi A6 van 2 jaar oud...

15 jul 2009 23:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende