Zou een moderne GTI even snel kunnen zijn als een sportwagen uit de jaren '70? Om die vraag te beantwoorden testte Jaco Bijlsma een Porsche 911 2.7 van 1977, samen met een nagelnieuwe Golf GTI.
autovisie 16-2009, te koop vanaf 30 juli
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
21 jul 2009 13:32
Wimpie77
Re: Icoon vs Hot Hatch
Lachuh! Denk dat de GTI wat sneller is op de 1ste meters, maar daarna pakt de Porsche vanaf halverwege de 2de versnelling de leiding en geeft die niet meer uit handen! (Tenminste dat denk ik...)
Zag op Topgear (op internet of op tv geen idee...) een wedstrijdje tussen de oude sportcars (McLaren, een verari) en de nieuwere (CGT, verari). Was wel grappig!
_________________________________________ * * *
21 jul 2009 13:43
Olaf
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Re: Icoon vs Hot Hatch
EriC4C schreef:
Zou een moderne GTI even snel kunnen zijn als een sportwagen uit de jaren '70?
... zou 'n sportwagen uit de jaren '70 even snel kunnen zijn als 'n moderne GTI
Gok van wel - anders zou het niet interresant zijn om zo'n reportage te plaatsen
21 jul 2009 13:52
tvanbroekhoven
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Re: Icoon vs Hot Hatch
In welk magazine verschijnt dit ? (EDIT: nevermind => weet het al autoVISIE)
En wie scant dit ff in ?
_________________________________________ If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they'll kill you.
21 jul 2009 14:52
cabrio wim
Re: Icoon vs Hot Hatch
Ja hoor. Clio Williams was al even snel als een 2.7 van een kennis van ons, en die is al van b.j.'92. Maar wat boeit dat verder.
21 jul 2009 15:01
Wouter
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Re: Icoon vs Hot Hatch
Gisteravond toevallig even gesport tegen een Golf V GTI en die had het echt zwaar tegen mijn Spyder; ik kwam niet meer bij en hij zat te genieten (moest mij dus voor laten gaan). We waren al op snelheid en ik kondigde niet aan dat ik ineens er vol op ging maar anyway het was lachen en het bewijst dat zo'n buggy (zoals sommigen dat hier zien) toch weldegelijk snel kan zijn (dat wist ik allang natuurlijk (580kg so eat your hart out)).
_________________________________________ If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they'll kill you.
21 jul 2009 15:05
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Re: Icoon vs Hot Hatch
ik heb laatst op de a44 effe getest tegen een audi tt, kan ik makkelijk hebben. wel boven de 5k blijven.
_________________________________________ oud is beter
21 jul 2009 16:21
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ov
Utrecht
Re: Icoon vs Hot Hatch
TT mk.1 of 2? 180 of 225 pk, FWD of quattro?
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
21 jul 2009 17:15
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Re: Icoon vs Hot Hatch
geen idee. hij deed wel zijn best
_________________________________________ oud is beter
21 jul 2009 17:24
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en II
Amsterdam
Re: Icoon vs Hot Hatch
Het zal in ieder geval zo zijn dat de Porsche veel meer rijbeleving zal hebben dan de Hot hatch. En dat wordt het grote issue de komende jaren; Vind nog eens een nieuwe auto waar voldoende rijbeleving in zit en waar je als bestuurder het gevoel hebt de macht in handen te hebben!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
21 jul 2009 17:43
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Re: Icoon vs Hot Hatch
En jij ook zo te horen..... TT 180 pk heeft 1 uitlaatpijp en de 220/225 pk heeft er twee. Maar dat heb jij dus niet gezien omdat je hem voor bleef
21 jul 2009 17:46
Wouter
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Re: Icoon vs Hot Hatch
Ik zag van die Golf GTI eerst de achterkant, toen de zijkant en daarna........een lachende bestuurder met zijn duim omhoog in mijn binnenspiegel.
Zo'n beetje alles hangt van pk-gewicht verhoudingen af. Als die bij de Golf 6 beter is, zal de Porsche het afleggen. Anders niet.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
21 jul 2009 19:00
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Re: Icoon vs Hot Hatch
The Jeremy heeft dit principe ook al eens gedaan, conclusie de auto's gemaakt tijdens het bewind van Thatcher zijn de baas
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
21 jul 2009 19:54
Wimpie77
Re: Icoon vs Hot Hatch
Wimpie77 schreef:
Lachuh! Denk dat de GTI wat sneller is op de 1ste meters, maar daarna pakt de Porsche vanaf halverwege de 2de versnelling de leiding en geeft die niet meer uit handen! (Tenminste dat denk ik...)
Zag op Topgear (op internet of op tv geen idee...) een wedstrijdje tussen de oude sportcars (McLaren, een verari) en de nieuwere (CGT, verari). Was wel grappig!
Dat bedoelde ik ja!
_________________________________________ * * *
21 jul 2009 20:01
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Re: Icoon vs Hot Hatch
Ik kan me alleen ook een aflevering herinneren waarin ze een serie shoot outs doen met golfjes, ford cosworth etc.
ah gevonden
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
Ik geloof alleen niet dat de nieuwe 206 gti de oude 205 gti zoekrijdt...,, zelfs met mijn golfje cabrio diesel rijd ik rondjes om de 206 gti met een laffe 136 pk... (of hebben ze de RC gepakt??)
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
21 jul 2009 22:06
BTRIII
964 M700
Re: Icoon vs Hot Hatch
DeniS2 schreef:
The Jeremy heeft dit principe ook al eens gedaan, conclusie de auto's gemaakt tijdens het bewind van Thatcher zijn de baas
+1 voor de Thatcher era autos -1 voor Thatcher
De BMW M3 E92 heeft een echte probleem met die 20j oude bak van mij
_________________________________________ I am not perfect and neither is my Nederlands
23 jul 2009 0:12
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Re: Icoon vs Hot Hatch
de Fiscalist schreef:
(...) zelfs met mijn golfje cabrio diesel rijd ik rondjes om de 206 gti met een laffe 136 pk...
Het zijn de twee PK's die je vergeet die 't 'm doen; De 206gti had er 138 namelijk. Nou weet ik natuurlijk niet welk model Golf cabrio diesel je nou precies rijdt (was MkIII niet de laatste die in Cabrio versie kwam?), maar die laatste cabrio met 'top-diesel' (1999, 1.9Tdi) heeft 110pk en kwam qua performance (11,3s en top 190km/u) echt niet in de buurt van de 206gti (8.3s en 210km/u). En ik kan het weten, want ik heb met veel plezier 6 jaar in zo'n 206je gereden.
Oh, de 206gti was inderdaad (op papier, fractioneel) sneller dan de 205 (1.9)gti maar het gewicht van de 206 was natuurlijk wel wat hoger dus groot kan het verschil absoluut niet zijn geweest.
23 jul 2009 4:35
Graaf
NB
Re: Icoon vs Hot Hatch
ben ooit eens gaan sporten met een nieuwe golf gti : deze hield mijn 993 gewoon bij dus ik ga er van uit dat hij gehakt maakt van die 2.7....
23 jul 2009 10:26
tvanbroekhoven
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Re: Icoon vs Hot Hatch
Graaf
Dat is vreemd. VW geeft aan dat de GTI 6,9 seconden nodig heeft om aan 100 te raken.
Qua gewicht zijn ze (993 & GTI) ongeveer gelijk...
Misschien was je 993 aan een revisie toe ?
_________________________________________ If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they'll kill you.
23 jul 2009 10:36
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4Cabrio
PF #18
Re: Icoon vs Hot Hatch
tvanbroekhoven schreef:
Dat is vreemd. VW geeft aan dat de GTI 6,9 seconden nodig heeft om aan 100 te raken.
Lijkt me niet, want 0-100 prestatie is slechts een klein aspect als je aan het "sporten" bent .
Ik heb de info geplaatst, omdat ik ervan uit ga dat PF'ers het leuk zullen vinden om te lezen en ongetwijfeld het resultaat ervan zullen vinden .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
23 jul 2009 10:56
tvanbroekhoven
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Re: Icoon vs Hot Hatch
Ahzo.
Wat is 'sporten' eigenlijk ?
Ik had de 0-100 tijd even gepost omdat ik dat nogal frappant vond.
Aangezien het vermogen van de GTI een stuk lager ligt dan dat van de 993 en het gewicht ongeveer t zelfde is zal waarschijnlijk veel te wijten zijn aan de elektronica die de GTI op de baan houdt, niet ?
_________________________________________ If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they'll kill you.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum