Auteur |
Bericht |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Lees de quotes maar terug...
|
28 jul 2009 22:58 |
|
|
coolfan
997.2 gt3
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Wanneer je de koppelcurves van de 993 (non varioram) en de 964 naast elkaar legt zie je dat de 993 motor bij 6500 tpm (ruim 250 km/h) maar 5% meer koppel heeft. Het verschil in topsnelheid zit hem dus grotendeels in het feit dat de 993 een andere versnellingsbakverhouding heeft die slimmer met de koppelkromme omgaat ondanks het feit dat de 964 een betere cw waarde heeft. Voor een hogere top zou je alleen nog ff de 993 bak moeten hebben; ga je dus nog harder dan een 993!! In zn algemeen geld dat bij een snelheid van 260 dat je voor 10 km sneller ongeveer 12% meer vermogen nodig hebt.
|
29 jul 2009 0:28 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
... erg lastig bij 'n C4
|
29 jul 2009 0:36 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
De bak van de 993 heeft een langere overbrenging en zal dus alleen voor een hogere top zorgen indien er voldoende vermogen voorhanden is. 250 vs 285. 14% meer. (ik meen althans dat de 993VR motor is gemonteerd)
|
29 jul 2009 9:42 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
NON-VR naar mijn weten
|
29 jul 2009 9:53 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
DS schreef Ik dacht altijd dat de top voor een 964c4 (standaard) 260 km/u was. Nog nooit gereden met mijn 17 jaar oude mede vanwege 207.000 km op de teller maar dat is toch de specificatie voor een C4 uit 1992? gr. Ernest
_________________________________________ Last Rat standing
|
29 jul 2009 10:05 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
yep, fabrieksopgave 964 coupe C4 1992 is een top van 260 km/u. Het is echter ook zo dat Porsche zijn fabrieksopgave volgens mij als de ondergrens ziet. Ben hier wel verhalen tegengekomen van auto's die standaard op de rollenbank beduidend meer pk's hadden dan de fabrieksopgave
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
29 jul 2009 10:12 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Niet alleen volgens jou ... algemeen bekend, als je opgelet hebt tijdens bijv. 'n bezoek aan de fabriek
|
29 jul 2009 10:20 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
O. Dan klopt er iets niet, want de non-VR heeft de toerenbegrenzer op exact hetzelfde toerental. Dan zou ik als ik Rob was er eens naar laten kijken, want zwevende kleppen is niet zo prettig.
|
29 jul 2009 10:34 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Fabrieksopgave. Een gezonde 964 loopt tegen de begrenzer aan in de 5e versnelling en dan rijd je 270 km/u (ong. 285 km/u op de teller).
|
29 jul 2009 10:35 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
OK thnx DS en Horn. Maar blijft een 17 jaar oude 964C4 ook gezond als je vaak doortrapt richting die snelheden? Max tot nu met de soepkip 230 km/u want is toch al een oudje.
_________________________________________ Last Rat standing
|
29 jul 2009 10:47 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
wat zou kunnen is dat er met die km stand bepaalde slijtage in het blok is waardoor het beter is om de motor niet zo zwaar te belasten.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
29 jul 2009 10:53 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Nooit geweest, dus ook niet tijdens een dergelijk bezoek kunnen opletten bijdehand Hij zal er wellicht meer van slijten, maar aan de andere kant is hij er ook voor gemaakt. Ik rij toch elk jaar wel tenminste twee keer de topsnelheid van mijn auto's. Tja, en als ze daar niet tegen kunnen merk ik het wel.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
29 jul 2009 10:54 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Als de motor gezond is kan deze daar tegen. Als de motor al op het eind loopt kun je het eind oproepen. Maar dan komt het gewoon iets eerder. Ik geloof niet in de auto "sparen". Wel netjes warm rijden, netjes olie verversen, enz. Gevoel voor techniek hebben. Mijn vorige auto heeft tot 295.000 km gewoon moeten werken. Vaak gewoon snelweg, maar tussendoor ook vol er tegenaan.
|
29 jul 2009 11:03 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
|
29 jul 2009 11:03 |
|
|
coolfan
997.2 gt3
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Niet correct; bij een te korte bakverhouding is het topvermogen aanwezig bij snelheden waarbij de luchtweerstand x snelheid aanzienlijk lager is dan het topvermogen. Bij toename van de snelheid neemt luchtweerstand x snelheid toe bij afname van het motorvermogen (zie koppelcurve)
|
29 jul 2009 11:13 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Wel correct, maar jij leest iets wat er niet staat. Ik heb het niet over topvermogen, maar over vermogen.
|
29 jul 2009 11:20 |
|
|
coolfan
997.2 gt3
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Als je het over zulke zaken hebt moet je gewoon specifieker zijn; jouw stelling dat de bak van een 993 alleen voor een hogere top zou zorgen indien er voldoende vermogen voor handen is is slechts gedeeltelijk compleet. Het gaat hier over aanwezig vermogen over het toerenbereik van de motor. Als je dit omzet met de geldende bakverhouding krijg je een overzicht van het beschikbare vermogen gerelateerd aan de snelheid. Dit moet je vergelijken met de optredenden luchtweerstand (kwadratisch; cw x v^2) x snelheid (v) is dus tot de derde macht. Door met deze curven te spelen kan je dus bij gelijkblijvend topvermogen een hogere topsnelheid halen
|
29 jul 2009 11:31 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Mijn opmerking was overduidelijk gericht tegen jouw stelling dat je voor een hogere top een langere overbrenging diende te nemen. Daar heb ik van gezegd dat dat alleen werkt als er voldoende vermogen voorhanden is en dat is echt specifiek.
|
29 jul 2009 11:42 |
|
|
coolfan
997.2 gt3
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
nee is niet specifiek! je moet vermogen toch echt relateren aan optredend toerenal; dan heb je je case goed afgedekt! Hee maar ik ga weer aan het werk!
|
29 jul 2009 11:44 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Als ik piekvermogen bedoel, dan schrijf ik piekvermogen. Ik schreef "vermogen welke voorhanden is". Dat is dus per definitie het vermogen dat je bij snelheid X hebt. Vermogen bij ieder ander toerental is op dat moment immers niet voorhanden.
|
29 jul 2009 13:11 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
29 jul 2009 13:36 |
|
|
Jort
Groningen
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Alleen vreemd dat je in die context vervolgens wel piekvermogens vergelijkt
_________________________________________ Tjolk.
|
29 jul 2009 13:49 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
Grotere wielen monteren helpt dat ook DS?? Volgens mij heeft Coolfan wel deels gelijk. Als je een kortere overbrenging hebt dan wordt je top lager omdat je eerder het rode toerengebied raakt op een lagere snelheid.
_________________________________________ Last Rat standing
|
29 jul 2009 13:51 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok
en dat kan je weer compenseren met die grotere wielen van jou
_________________________________________ Got coffee?
|
29 jul 2009 14:18 |
|
|