Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 8:28

Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Is een tegenbewijs bpm interessant bij een Porsche uit 2002? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Is een tegenbewijs bpm interessant bij een Porsche uit 2002?
Goedemorgen,

In het kader van auto's importeren heb ik toch een vraag over een tegenbewijs voor de BPM. Is een tegenbewijs bij een nette schadevrije Porsche 996 uit 1999, 2000, 2001 of 2002 altijd interessant? Wat zijn factoren die dit kunnen beinvloeden?

03 aug 2009 10:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Is een tegenbewijs bpm interessant bij een Porsche uit 2002?
Goeie vraag, vroeg ik me ook vandaag nog af (serieus). Volgens mij niet maar ben wel benieuwd naar andere meningen. Wat dit kan beïnvloeden? Schade! :bang: :wink:

Gedeeltelijk offtopic: Wel zou belang kunnen zijn de BPM ogv handelswaarde, zie een eerdere post van mij:

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=619036#p619036

03 aug 2009 10:55
Profiel
PorscheForum Rakker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Zeker voor de eerdere jaren maakt het niet heel veel uit. Heb 5 maanden geleden een boxster ingevoerd uit 2000 en daar EUR 1700 BPM voor betaald. Om dan eerst nog eens EUR 150 voor een taxatierapport neer te tellen is niet helemaal de moeite. 2 maanden geleden een Boxster S uit 2002 die op 4K BPM kwam. Dan kan het wel interessant worden

03 aug 2009 11:02
Profiel
Copy-paste-stukkie:

Dit kan gunstig zijn als u bijvoorbeeld een schadeauto importeert uit het buitenland. Of er is iets bijzonders met de auto aan de hand, deze heeft bijvoorbeeld een hele afwijkende kleur of er zijn bijzonder veel kilometers mee gereden. U kunt de auto dan laten taxeren door een erkende taxateur. Op basis van de waarde van de auto wordt het BPM-restbedrag berekend.

In een regulier geval zal het dus niet veel uitmaken lijkt me.

03 aug 2009 11:05
Profiel
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
ik zal dan maar mijn ervaringen vertellen, omdat ik telkens loop te roepen doe het met tegenbewijs. Dit is zeker interresant voor 9 van de 10 auto's, vooral in de huidige economische situatie. bij de taxatie wordt rekening gehouden met: opties, staat, steenslag etc, km stand, markt etc.
vriend van me heeft begin dit jaar een q7 3.0tdi ingevoerd. normaal zou hij 17.000 euro moeten betalen(2007 model), met tegenbewijs ongeveer 11.000 euro. auto had enkel wat steenslag, verder in tiptop conditie. Ik op mijn beurt had toen interesse in een 2002 audi a8 4.2 quattro met nog geen ton op de teller. Het zelfde bedrijf gebeld met de vraag wat ik zou moeten betalen. ongeveer.... 3500 euro ipv 7000 euro. scheelde dus de helft. je betaald wel een paar honderd voor een taxatie, maar dan nog. ik zou het wel door een erkend bedrijf laten doen, en niet door een of andere kennis die het bedrag wel ff voor je omlaag moffelt, douane kan namelijk niet accoord gaan met het taxatiebedrag!
Bij interesse kan ik de contactgegevens van dat bedrijf wel even opzoeken, zat volgens mij ergens in nijmegen ofsow.

03 aug 2009 11:34
Profiel Facebook 
Hoe werkt dat dan? Moet je dan met de auto naar ze toe, of taxeren ze ook op locatie? Je zit in die periode natuurlijk met tijdelijk kentekens enzo, en vaak is de auto slechts WA-verzekerd, dus dan rijd je liever niet teveel.

03 aug 2009 11:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik vroeg me het af om dat ik nu bezig ben met een Porsche 996 uit 2000. Weining steenslag, geen duiken of krassen met minder dan 100.000 KM. BPM is rond 3500 euro volgens mij (via tabel).

03 aug 2009 12:09
Profiel
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
ik stuur jullie straks de gegevens ff, dan kunnen jullie even bellen met het bedrijf

03 aug 2009 12:26
Profiel Facebook 
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Onlangs heeft de Hoge Raad bepaald dat je van de inkoopprijs moet uitgaan voor de berekening van de BPM bij de import van een auto, zie link

http://nfb.howardshome.com/Home/tabid/1412/hmod/detail/cs/761/news_id/2000592643/default.aspx

03 aug 2009 13:04
Profiel WWW
Zie de 2e post in dit draadje. :wink:

03 aug 2009 13:07
Profiel
Den Haag
MS964 schreef:
Zie de 2e post in dit draadje. :wink:

idd, die ja maar nu dus ook zonder omweg :wink:

03 aug 2009 13:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.7 BMW 120D
de Fiscalist schreef:
Onlangs heeft de Hoge Raad bepaald dat je van de inkoopprijs moet uitgaan voor de berekening van de BPM bij de import van een auto, zie link

http://nfb.howardshome.com/Home/tabid/1412/hmod/detail/cs/761/news_id/2000592643/default.aspx

Ik heb vorige maand een 2004 Boxter ingevoerd - zelfs op basis van de dealer inkoop waarde had het geen zin om BPM te berekenen op basis van taxatie bewijs.
Volgens mij geld dat voor de meeste redelijk recente auto's, alleen als er iets mee is zou je dit kunnen proberen

03 aug 2009 15:43
Profiel
Taxatie is volgens de tegenbewijsregeling. Dit is iets anders dan de regeling ogv handels- of inkoopwaarde. Dit laatste is pas sinds de uitspraak van de HR mogelijk (10 juli 2009). Het eerste al een stuk eerder.

03 aug 2009 15:53
Profiel
Den Haag
MS964 schreef:
Taxatie is volgens de tegenbewijsregeling. Dit is iets anders dan de regeling ogv handels- of inkoopwaarde. Dit laatste is pas sinds de uitspraak van de HR mogelijk (10 juli 2009). Het eerste al een stuk eerder.

jij bent ook aardig bekend met de regeltjes... en snel ook :salut:

03 aug 2009 19:15
Profiel WWW
Thanx! En dan te bedenken dat ik er recentelijk - nog geen week geleden - geen bal vanaf wist. :D

03 aug 2009 19:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Hey, een BPM topic, mijn ding :ba:

In feite heb je keuze uit afschrijving op tabelbasis, of afschrijving op basis van de echte afschrijving (tegenbewijs). Ook een taxatierapport valt onder de 2e optie. De keuze voor 1 van de 2 is afhankelijk van de afschrijving van je auto. Schrijft die in werkelijkheid meer af dan de tabel, dan is tegenbewijs de beste keuze. Bij een Boxster is het vaak dat die minder hard afschrijft dan de tabel, dan is de tabel voordeliger.

Als je kiest voor tegenbewijs, dan kun je kijken naar de auto. Heeft die punten wat hem minder waard maken dan de koerslijst? Dan heeft een taxatie zin. Het voordeel moet dan wel meer dan 150 euro zijn, dus voor een Boxster uit 1998 zou ik al geen moeite doen. De beste taxateur die je daar voor kunt hebben, is Bolsebroek, van tegenbewijs.nl. Hij is degene achter alle rechtzaken die tot BPM veranderingen hebben geleid, zo ook de aangifte op basis van handelswaarde.

Als je aangifte doet op basis van de koersboekjes, heb je het voordeel van de echte afschrijving, maar niet de kosten van een taxatie. Alleen, daar komt de ellende, wat is de handelswaarde van een Porsche GT3? Daar zijn geen boekjes voor.
Als je aangifte doet, kun je het beste gebruik maken van autotelex. Daar wordt ook de keuze tussen tabel en boekje voor je gemaakt en wordt door de douane geaccepteerd.

Als je vooraf wat wilt spelen met de mogelijkheden (gratis dus) of wat meer info wilt lezen, moet je op www.bpmberekenen.com zijn. :salut:

03 aug 2009 21:09
Profiel
PorscheForum Rakker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
^^^Dit antwoord zou eigenlijk als sticky in een apart BPM/invoer topic moeten komen. Helderder kan niet :thumleft:

03 aug 2009 22:50
Profiel
Ik ben al bezig met een uitvoerig BPM/invoer-verhaal voor het forum, ik zal dit erin verwerken.

03 aug 2009 23:00
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]