Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2025 17:22

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
aankoopadvies 968 cs 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht aankoopadvies 968 cs
Ik zou graag wat advies krijgen waar op te letten bij een porsche 968 cs die ik in Duitsland te koop heb zien staan. Zie ook: viewtopic.php?f=1&t=24058

Ondertussen heb ik contact met de verkoper gehad en het lijkt een serieuze liefhebber. Heeft meerdere auto's waaronder ook een 968 cabriolet. Heb verschillende rekeningen en inzage in onderhoudsboekje gekregen. Zit alleen nog met de volgende vragen:

* auto heeft 93.000 km gelopen, waarvan slechts 117 km in 2006, 472 km in 2007 en 182 km in 2008. Daarvoor hoogstens een paar duizend km per jaar in handen van de eigenaar sinds 2002. Heeft die hoogst waarschijnlijk nadelige gevolgen?
* afgelopen april heeft de eigenaar alle tandriemen laten vervangen en ook de waterpomp, ik dacht gelezen te hebben dat ook de nokkenas een keer vervangen was, maar dat is dus niet het geval, is dat zeer snel te verwachten en tegen welke kosten?
* hij geeft aan dat de remschijven voor zijn vervangen door M030 exemplaren met diameter 304 mm met een remzadel adapter?, echter heeft ie rechts de schijf na 3.000 km laten vervangen omdat er een scheur naar de buitenrand zat vanuit een van de buitenste gaten, kan dat gebeuren? of is daar echt misbruik voor nodig?
* ik heb ook gegevens over de dikte van de schijfremmen, is ergens na te zoeken wat de originele dikte hoort te zijn, zoals je met BMW de site realoem.com hebt?
* bij een tuv keuring een keer de keder(?) stossstange achter links en rechts vastgezet, geen idee waar dat over gaat
* accu vervangen recent voor een 45ah accu, is dat voldoende?
* koppeling waarschijnlijk nog niet eerder vervangen, een probleem?
* 4 eerdere eigenaren voor deze man, of moet je je daar niks van aantrekken? :D

Voordat ik verder ga met onderhandelingen zou ik graag wat antwoorden willen hebben, dus alle tips en informatie die jullie hebben is welkom!

06 aug 2009 9:45
Profiel
PorscheForum Rakker
964 M700
Bericht Re: aankoop 968 cs
Here is a useful thread from PH's

This is a useful post from the above thread
Citaat:
OK then..here goes..Sorry if you know most of this already....

My good old nugget, the cams,
They are driven by a toothed belt, This has a service interval of around 4years..Has it been checked / changed recently.??
This belt drives ONE of the cams, the other is driven from a chain situated midway along the length of the cams. Its this chain that over time stretches + can cause wear on the toothed sprockets upon which it drives. It was NEVER a Porsche service item, + therefore doesnt get looked at...
If the car in question has been to an Indie recently, then they "should" know about this...
Make SURE the cams + chain, have been either checked OR replaced, [by a GOOD indie that does know what they are doing],,especially if the car has covered over 70K miles..Otherwise you WILL get a bill for £1500-£2000K for new bits...
Ive seen this SO,SO,SO, many times recently , even after the people were warned about this...
Sorry to "bang" on about this, its just it seems to catch a lot of people out...
The clutches seem to last around 70-100K miles.
Also check the balance shaft belts aswell as the cam belt,have been replaced recently..
Oil seals around the front of the engine sometimes leak, but they are a service item at the same time as belts...
Water pumps around 70-100K miles ,
Brake caliper plate lift is an issue , + cant realy be checked for on the test drive, the only way to check is removing the wheels ,calipers etc + its not something that is usualy done at time of purchase..So check in the recent history for records of this being done, if not then budget for this ...A "cheap dodge" is to file / grind down the sides of the pads to make them fit, but this is only a temporary fix...
Gearboxes can wine a bit, but usualy the pinion bearings will have been changed by now..
A stiff gear lever can be the linkage at the gearbox end getting "dry" a good spray with spray grease usualy sorts this out...
Steering clunks under lock to lock are usualy the steering shaft wearing its uj,s out. around £100 fix.
Suspension [struts + shocks],will most probably be at the end of its "usefull life" by now. Unless recent replacement...
Sorry if i have just "told you how to suck eggs" but its always good to be armed with as much info as poss....
The list can go on, if ive missed anything out, then all you other 968 "bods" chime in + fill in the gaps....
Happy searching / buying.....

Also have a look here http://www.porsche968uk.co.uk/

06 aug 2009 10:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Groningen
Bericht Re: aankoopadvies 968 cs
Zoals hierboven aangegeven zijn de ketting+kettingspanner en met name ook de glijplaatjes tussen kettingspanner en ketting een belangrijk aandachtspunt. Elke 100.000 km vervangen is zéér aan te raden bij de 968 (er zijn er die het bij minder dan dat hebben begeven: €€€€€€), maar liefst bij elke distributiewissel.

06 aug 2009 10:34
Profiel
PorscheForum Rookie
Staat dat hier in vermeld?

Afbeelding

06 aug 2009 10:46
Profiel
PorscheForum Rookie
Iemand eigenlijk een mening over de weinige kilometers die de auto de afgelopen jaren heeft gereden en de invloed daarvan op de technische staat?

Ben overigens al wat buying guides aan het lezen, bedankt BTRIII.

06 aug 2009 11:33
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera Ex 968
Dordrecht
Dat lijkt me een rekening voor het vernieuwen van de distributieriemen en rollen Ruben.

Mag ik je het advies geven (wellicht ten overvloede) om buiten het aanschafbudget nog ruim budget over te houden voor onderhoud en verder werk in het 1e jaar? Aankoopkeuring of niet, als je je erop instelt kan het teleurstelling voorkomen.

Nog een puntje: je geeft aan dat je de auto ook voor circuitgebruik wil gebruiken. Ik denk persoonlijk dat het mogelijk moet zijn voor deze prijs ook een 968 met M030 te vinden. De eigenaar geeft hier aan dat er al een remmenupgrade naar M030 heeft plaatsgevonden, maar daarmee heb je nog geen sper. Aan de andere kant heeft deze wel weer een redelijk professioneel ogende rolkooi....

iig succes

Laatst bijgewerkt door alfa male op 06 aug 2009 11:48, in totaal 1 keer bewerkt.

06 aug 2009 11:36
Profiel
Groningen
Op bovenstaande rekening komt geen van de 3 onderdelen die ik opnoemde voor.

V.w.b. de kilometers, af en toe een handjevol kilometers is beter dan jaren stilstaan (uitdroging rubbers).

06 aug 2009 11:44
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Meld je aan op http://www.968forums.com en lees je eens in over het wel en wee van de 968 motor :idea:

Ik heb zelf onlangs (ook) de nokkenassen laten vervangen - toen de ketting en geleiders aan de beurt waren.
Qua werkzaamheden maakt het niet uit of je alleen de ketting en geleiders laat vervangen - of ook de nokkenassen ...

Nokkenassen kosten 'n honderdje of 5 a 6 per stuk (en je hebt er 2).

Ongeveer 'n dag werk aan arbeidsloon :wink:

Zoals Jort (ook) al aan geeft: stilstand is achteruitgang :mrgreen:

06 aug 2009 21:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911T/E 1973 - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Citaat:
Aan de andere kant heeft deze wel weer een redelijk professioneel ogende rolkooi....

zie ik niet goed dan ? ik vind nergens fotos of link naar de auto ??

ben zelf ook al een tijdje naar een 968CS aan't uitkijken, ben er nog niet helemaal uit of ik ermee doorga. Wat ik ondertussen heb begrepen is dat je (voor circuitgebruik) beter af bent met een sper dan met de (grotere) M030 remmen. De combinatie is natuurlijk het beste. trouwens ook een niet M030 cs kan een sper hebben als aparte optie (M220).

Een intressant boekje over de 968 is het boek "Porsche 968, das kompendium". Hierin vind je alle optiekodes en modelspecificaties per bouwjaar.
Ook in 911 en Porsche World stond overlaatst een leuk artikel over de 968 cs. Terug te vinden en te downloaden op de site van 911 and PW.

De weinige kilometers over de laatste jaren : als dit circuitkilometers zijn ,tellen die m.i. minstens dubbel tov straatkilometers..........

07 aug 2009 22:27
Profiel
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Kan bovenstaande beamen, zowel budget reserveren voor onkosten 1e jaar en dat een M220 groot voordeel biedt bij (sportief) rijgedrag....
Veel succes met je zoektocht!

12 maart 2010 18:32
Profiel
PorscheForum Rookie
De zoektocht is vorig jaar september geeindigd met de aankoop van een Lotus Elise 111r SC. Bedankt voor de tips en voor de geinteresseerden; de auto die ik op het oog had was van de auteur van het kompendium. Nu ja, misschien zeggen jullie nu dat dat een gemiste kan is, maar kan vertellen dat ik erg blij ben met mijn keuze voor de Lotus. De 968 blijft mijns inziens wel een bijzonder auto, maar mocht er nog een Porsche komen dan gaat het denk ik toch een 911 worden. Moet zeggen dat de motor achterin of het middenmotor concept zoals ik nu heb (alhoewel 62% op de achteras rust) mij toch een hele andere beleving geeft dan de motor voorin. Hoe zit de gewichtsverdeling eigenlijk bij een 911?
:res: :drive:

12 maart 2010 21:49
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
de motor dweilt er een eindje achteraan. als je echt goed kunt sturen vind je dat juist weer prettig voorspelbaar. elise is 8) als ze het doet.

12 maart 2010 22:30
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]