Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:52

Antwoord op onderwerp  [ 852 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 35  Volgende
Audio (thuis) 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Audio (thuis)
Tom80 schreef:
B&W, fijne speakers. Op dit moment staat mijn derde paar van dat merk in de kamer.

Heb nu ook B&W, maar dan instap. Was zonder meer voldoende voor de 5.1 opstelling. In het volgende huis heb ik echter een bioscoop in de kelder uitonderhandeld met TOTMBO (en een bruin café!), dus vandaar weer terug naar stereo in de kamer. Ook voor SACD. Meerkanaals heeft mij voor muziek niet kunnen overtuigen. Voor films is het daarentegen wel super. Best of both worlds dus.

20 aug 2009 10:30
Profiel
Moderator
PF #57
Devils son schreef:
Er is wel een probleem met thuis luisteren op dit moment: de woning waar de luidsprekers gaan spelen is momenteel nog een maquette... :wink:

Hebben ze die versterkers en speakers niet op schaal dan? :cheesy:

20 aug 2009 11:05
Profiel
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
Nee, Horn, dan moet Devils Son (en TOTMBO) ook op schaal in zijn maquette kunnen, mits deze maquette uit hetzelfde materiaal is vervaardigd als het uiteindelijke huis ( NOT ). Dat gaat dus absoluut niet werken....

Nee, Devils Son heeft 3 opties:
1- Wachten tot het huis klaar is en dan een goede afstemming realiseren.
2- Nu speakers kopen en hopen dat het in het volgende huis goed uitpakt.
3- nu goedkope speakertjes (Dynaudio final 12 is mooi en niet gek duur, hebben eigenlijk een sub nodig) kopen en als het huis af is goede speakers uitzoeken.

Zo, ik ga weer verder zweten....

20 aug 2009 11:33
Profiel
Moderator
PF #57
esgigt schreef:
Nee, Horn, dan moet Devils Son (en TOTMBO) ook op schaal in zijn maquette kunnen, mits deze maquette uit hetzelfde materiaal is vervaardigd als het uiteindelijke huis ( NOT ). Dat gaat dus absoluut niet werken....

Sorry. Was een grapje. Als je toekomstige huis alleen nog als maquette bestaat kan ik me voorstellen dat je niet kan horen hoe een versterker icm speakers in het echt gaat klinken... :scratch:

20 aug 2009 11:55
Profiel
Devils son schreef:
In het volgende huis heb ik echter een bioscoop in de kelder uitonderhandeld met TOTMBO (en een bruin café

Lampenvriend van me! :thumright:

20 aug 2009 12:23
Profiel
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
Ik had het grapje begrepen, daarom grapte ik ook terug...

Ik ben wel superbenieuwd hoe het tzt bij Devils Son gaat klinken... House-warming Meet? :mrgreen:

20 aug 2009 12:41
Profiel
Groningen
Lijkt me duidelijk. Waarvoor is anders dat bruin café?. :wink:

20 aug 2009 12:59
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
esgigt schreef:
Nee, Devils Son heeft 3 opties:
1- Wachten tot het huis klaar is en dan een goede afstemming realiseren.
2- Nu speakers kopen en hopen dat het in het volgende huis goed uitpakt.
3- nu goedkope speakertjes (Dynaudio final 12 is mooi en niet gek duur, hebben eigenlijk een sub nodig) kopen en als het huis af is goede speakers uitzoeken.

Optie 4 is er ook nog: Stassen schijnt vele luisterruimtes te hebben, waarbij men een luisterruimte kan kiezen die vergelijkbaar zou zijn met jouw woonkamer. Het is op de weg naar de Ring, dus ik denk dat ik er morgen eens even langs ga met de tekening van het huis en kijken of ze er dan iets van kunnen maken.

Kijk, helemaal perfect afstemmen is leuk en aardig, maar zodra TOTMBO het op haar heupen krijgt en de indeling moet veranderen, nieuwe meubels, iets anders aan de wand, toch andere gordijnen, enz. enz. is het weer van slag...

20 aug 2009 13:01
Profiel
Jort schreef:
Lijkt me duidelijk. Waarvoor is anders dat bruin café?. :wink:

Om de kosten van de woning op te brengen... :pale:

:wink:

20 aug 2009 13:01
Profiel
Wimpie77 schreef:

Lampenvriend van me! :thumright:

Jij hebt ook een bioscoop thuis, of probeer je een van de 18 zetels te reserveren?

20 aug 2009 13:02
Profiel
Moderator
PF #57
Ik denk dat Wimpie voor je wil komen werken. Hij heeft al een zaklamp... :cheesy:

Afbeelding

20 aug 2009 13:46
Profiel
Als ik hem dan een loon mag betalen conform de tijd van de foto die je plaatst en hij ook bereid is tot het bijhouden van de tuin enz. wil ik daar best over denken. Krijgt hij een nieuwe zaklamp van de zaak er extragratis bij! :mrgreen:

20 aug 2009 14:00
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Devils son schreef:
Staat momenteel in opslag. Stond hier in de weg. En dat ding verplaatsen is slecht voor mijn rug... :wink:

Bel mij maar, altijd leuk zoiets sjouwen :wink:

Devils son schreef:
Ik weet niet in hoeverre er verschil zit tussen de klankkleur van de diverse modellen van Bryston... Ik vind de Bryston zeer neutraal klinken, wat m.i. een voordeel is, dan kun je je smaak met de luidspreker het best afstemmen.

Bryston zeer neutraal :scratch: ehhhmmm omschrijf het meer als redelijk neutraal.
Luister eens naar een Spectral, Ayre, Boulder of Pass Labotaries voor- en eindcombi of als je meer voor El Cheapo wil een Lavardin (puur voor het geluidsbeeld dan).
Klankleur tussen de verschillende modellen van Bryston zit er niet, het belangrijkste is de laagweergave. Deze wordt vele malen strakker met een 14B-SST.

Devils son schreef:
Er is wel een probleem met thuis luisteren op dit moment: de woning waar de luidsprekers gaan spelen is momenteel nog een maquette... :wink: Ik zit dus een beetje in dubio. Eigenlijk willen we tzt in een enkel weekend compleet over zijn met alles 100%. Maar van de andere kant weet ik dat de beste test in de woning zelf plaats vindt.

Het heeft ook allemaal geen haast dus, ik kijk rustig rond... 8)

Goed geen haast, ga wat gerenomeerde hifizaken af. Je hebt de tijd dus amuseer je :D

20 aug 2009 14:11
Profiel
P-911 schreef:

Bryston zeer neutraal :scratch: ehhhmmm omschrijf het meer als redelijk neutraal.

Het geen exacte wetenschap. Blijft staan dat de speakers in dezen veel meer bepalend zijn.

20 aug 2009 15:00
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type 2
Amsterdam
Goed ontworpen speakers hebben een heel fijn afstraalgedrag zonder rare diffractieverschijnselen of en on ax. Die speakers doen het goed in bijna alle ruimtes, omdat reflecties neutraal blijven. Speakers die naar smaak getuned worden zoals het spul van bijv Wilson audio, klinken maar in een beperkt aantal kamers redelijk goed. Als je weet waar je op moet letten is het vrij makkelijk om zonder nog maar iets geluisterd te hebben een leuke selectie te maken van speakers die het beluisteren waard zijn.

20 aug 2009 19:02
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Devils son schreef:
P-911 schreef:

Het geen exacte wetenschap. Blijft staan dat de speakers in dezen veel meer bepalend zijn.

Dat eerste klopt helemaal, maar audio, nee muziek luisteren is puur subjectief.
Blijft staan dat je met de "verkeerde" of minder goede speakers (die bij jouw versterker past) niet het meest optimale uit je set haalt

21 aug 2009 10:13
Profiel
P-911 schreef:
muziek luisteren is puur subjectief.

Exact. Vandaar ook het wat verschillende oordeel over het klankbeeld van de versterker (overigens, in het blad Stereo is toevallig zowel de 4B als de 14B getest en klanktechnisch was de beoordeling van de 14B een stuk hoger. Of dat nu terecht is of niet... het doet vermoeden dat er toch verschillen zitten in de diverse versterkers, wat ik persoonlijk logisch vind).

Citaat:
Blijft staan dat je met de "verkeerde" of minder goede speakers (die bij jouw versterker past) niet het meest optimale uit je set haalt

Dat klopt. Het voordeel is dat Stassen ook Bryston voert, dus ik kan daar iig de combi beluisteren.

21 aug 2009 10:57
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Een krachtigere versterker zal, uitzonderingen daargelaten, een speaker beter onder controle kunnen houden, waardoor je bv een dieper en strakker laag hoort. Neem daarbij een betere detail in het hoog, bv een triangel die stukken beter tot z'n recht komt.
Hierdoor bestaat misschien de kans dat het een "subtiele" klankverandering is. Het zal geen totale shock of the world klankveranderingverandering zijn. Althans dat zal niet de filosofie van de ontwerper zijn, die wil het liefst zijn eigen herkenbare specifieke klankleur behouden in zijn versterkrlijn.

Ik ken de zaak Stassen helaas niet persoonlijk.
Ik weet dat de importeur van Bryston voorheen ook PMC speakers in zijn pakket had. Van die combi vlogen de spetters af.
In de juiste setting erg prettig naar te luisteren. Niet altijd even subtiel in het diepste deteil, maar een prettige klankleur.

Kijk ook eens naar een Focal JMLab Electra 1027 BE, Martin Logan (electrostaat), Audio Physic Virgo.

21 aug 2009 12:27
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Via marktplaats een tweede setje B&Ws gevonden zodat ik eindelijk de inferieure rear-speakertjes kan vervangen door lekker klinkend spul. Vanavond even AKK. :)

21 aug 2009 13:32
Profiel
Niet helemaal waar jullie het over hebben, maar deze speakers gekocht op www.brandfield.com.
Voor mijn iPhone! Schijnen erg goed te zijn!

Afbeelding

21 aug 2009 13:42
Profiel
Moderator
PF #57
en waar ga je die gebruiken? heb naar dezelfde aanbieding gekeken, maar me geen plaats kunnen voorstellen waar deze boxjes - hoe leuk ook - van pas zouden kunnen komen... :?

21 aug 2009 13:55
Profiel
In de tuin, op mijn werk, op vakantie, op het strand, enz...

En mijn P en mijn Beamer hebben beide nog geen radio...!

21 aug 2009 14:16
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Martijn_H schreef:
Goed ontworpen speakers hebben een heel fijn afstraalgedrag zonder rare diffractieverschijnselen of en on ax. Die speakers doen het goed in bijna alle ruimtes, omdat reflecties neutraal blijven. Speakers die naar smaak getuned worden zoals het spul van bijv Wilson audio, klinken maar in een beperkt aantal kamers redelijk goed. Als je weet waar je op moet letten is het vrij makkelijk om zonder nog maar iets geluisterd te hebben een leuke selectie te maken van speakers die het beluisteren waard zijn.

Dat een speaker een goed afstraalgedrag moet hebben is waar. Maar dan ben je er nog niet. Bovendien is aftraalgedrag afhankelijk van de vorm van de speaker en wat voor type speaker het is. een hoorn heeft een heel ander afstraalgedrag dan een gesloten kast. Dat een hoorn minder last heeft van reflecties komt omdat ie vreselijk bundelt. Als je jou theorie volgt zouden dus alleen hoorns goed zijn. Hetgeen zeker niet waar is. Vaak heeft een ouderwetse vorm kast, dus breed, hoog en ondiep (denk aan Audio Note vormen), het beste afstraalgedrag. Door de grootte van de baffle. Maar dat willen we niet in huis, het moet slank zijn en volume wordt gezocht in de diepte.

Hoe kom je erbij dat speakers, als Wilson Audio, naar smaak getuned worden. En naar wie zijn smaak dan?
Speakers als Wilson Audio kunnen echt flabbergasted goed klinken in een goede ruimte.
Andere speakers klinken al gauw "goed" in een ruimte omdat ze veel dingen niet of maar beperkt laten horen , die je eigenlijk zou moeten horen en dingen die je niet wil horen wel laten horen.

21 aug 2009 16:21
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type 2
Amsterdam
Ik bedoel eigenlijk dat een speaker pas goed ontworpen is wanneer hij uniform afstraalt. Een hoorn doet dat meestal niet of alleen in beperkte mate. Bij een slecht baffleontwerp of een verkeerde driverplaatsing/filtering, kunnen snel allerlei baffleresonanties ontstaan die onder een bepaalde hoek te meten/horen zijn. Deze resonanties zorgen voor kleuring. Ik ben niet de enige die dit zegt. Een paar belangrijke figuren in de "audiowetenschap" denkt in dezelfde richting.. Geddes en de Harman group gaven al aan wat het belang is van een constant directivity: een evenwichtige respons onder elke hoek. http://www.gedlee.com/downloads/Cum%20laude.pdf De Harman group heeft ook dubbelblinde luistertests gedaan met panels. De speakers met de beste constant directivity scoorden het hoogst en klonken volgens de proefpersonen significant het beste. Speakers als bijv. Wilson audio maxx, puppy etc glimmen mooi, maar zijn zeker niet neutraal gefilterd als je kijkt naar de metingen. Ik wil niet persé een fabrikant afkraken, maar dit als voorbeeld van wat een moeilijke speaker is. Als er 1 fabrikant is die onlogische filters maakt is dat wilson audio wel. Kijk maar naar alle metingen die online staan op de site van stereophile en vergelijk dat met de revel studio 2.

Een hoorn bundelt veel meer dan een normale boxspeaker, maar beiden kunnen een constant afstraalgedrag hebben. (hoewel bijna onmogelijk met een hoorn) Hoe breder een speaker afstraalt hoe meer invloed de kamer zal hebben, wat ook weer van in vloed is op het geluidsbeeld. Zo klinkt bij mij een dipool heel ruimtelijk, vanwege de reflectie via de achtermuur, en een normale speaker vrij direct, terwijl de tonale balans van beide speakers gelijk aan elkaar is.

Wel een diepgaande post over audio voor op het porsche-forum! :scratch:

21 aug 2009 17:15
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Ik ben niet echt fan van Wilson Audio, maar ik weet dat ze zeer goed kunnen klinken in de juiste set-up (met heel veel zware versterking en vaak acoustisch aangeaste luisterruimte, maar ja dat is een concertzaal ook weer.........).
Daarnaast weet ik dat een buizentriode versterker van 2x9 watt met hoogrendementluidsprekers (hetzij een hoorn of kast) ook subliem kan klinken.
Audio is een zo vage wereld, een versterker kan zo goed meten en dan nog niet klinken. Aan andere kant buizenversterkers meten slecht maar klinken waanzinng.
Harman Group tja, de vroegere Harman Kardon versterkers waren beesten en klonken goed. Tegenwoordig niet meer mijn cup of tea.

Diepaand :roll:
Ach audio, nee muziek, is mijn 2e passie :wink:

21 aug 2009 17:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 852 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 35  Volgende