Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 21:39

Antwoord op onderwerp  [ 487 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende
Laura Dekker 

Wat vindt u?
Poll eindigt op 30 aug 2009 10:30
Laura moet haar zeiltocht kunnen maken 44%  44%  [ 38 ]
Laura moet haar zeiltocht niet maken 56%  56%  [ 48 ]
Totaal aantal stemmen : 86

Laura Dekker 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht Re: Laura Dekker
Tja, als zij zomaar voor zo'n tijd van school af mag, wat gebeurt er dan met de ouders die hun kinderen een halve dag eerder van school halen voor de vakantie? Gelijke rechten...

25 aug 2009 23:02
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
zal overigens een aardige duit opbrengen, zo'n rondje wereld...

25 aug 2009 23:02
Profiel
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
Wat betreft onderwijs: Nederland kent een onderwijsplicht geen schoolplicht.

Zolang Laura in voldoende mate onderwijs volgt is er volgens mij geen echt probleem op dat vlak.

25 aug 2009 23:06
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Tom80 schreef:
Tja, als zij zomaar voor zo'n tijd van school af mag, wat gebeurt er dan met de ouders die hun kinderen een halve dag eerder van school halen voor de vakantie? Gelijke rechten...

Ik wil niet lastig zijn, maar voor topsporters in de dop worden ook uitzonderingen gemaakt.

Een halve dag eerder van school voor de vakantie zou wat mij betreft ook moeten mogen, maar belangrijker: ik vind dat totaal onvergelijkbaar met iemand die een zeiltocht rondom de wereld gaat maken.

25 aug 2009 23:07
Profiel
Groningen
esgigt schreef:
Wat betreft onderwijs: Nederland kent een onderwijsplicht geen schoolplicht.

NL kent zeker wel een schoolplicht.

25 aug 2009 23:14
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik ben er nog niet uit. Tenminste: in geval van Laura. Mijn f.t.e.t. twijfelachtige kind zou het niet mogen.

25 aug 2009 23:15
Profiel
Groningen
Devils son schreef:
ik vind dat totaal onvergelijkbaar met iemand die een zeiltocht rondom de wereld gaat maken.

En daar heb je nog een belangrijk punt. Wat voor de één een zeiltocht van 2 jaar is, kan voor de ander bijv 3 jaar solo wandelen zijn. Jochie van 9 wil 3 jaar nonstop solo wandelen en beroept zicht op bovenstaand (nu nog even fictief) precedent. Een kereltje van 7 wil gedurende een periode van 4 jaar een nieuw wereldrecord nonstop gamen neerzetten, idem. Het op basis van eigen inzichten leggen van een leeftijdsgrens (zouden alle reacties hetzelfde zijn als Laura 7 was?) en de waarde die bijv. wordt toegekend aan een dergelijke zeiltocht zijn behoorlijk onderhevig aan subjectiviteit.

25 aug 2009 23:25
Profiel
Timeless
wolf schreef:
zal overigens een aardige duit opbrengen, zo'n rondje wereld...

Dat zal ook de hoofdreden zijn van dit idiote gedoe .

25 aug 2009 23:27
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Jort schreef:
beroept zicht op bovenstaand (nu nog even fictief) precedent.

Het laatste wat je moet doen als autoriteit is openlijk je fiat geven.

Het andere uiterste is ouders deels het gezag afnemen. Ik vind dat gewoon veel te ver gaan. Ik ken zat plekken waar drugs worden verhandeld waar ook 13 jarigen komen en ook drugs gebruiken. De politie weet het ook en doet er bewust niets tegen. Dat vind ik wel een beetje vreemd hoor... die lethargische houding ten aanzien van dat soort zaken en dan balls-out in deze situatie.

25 aug 2009 23:34
Profiel
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
Ach ja, ik denk dat de overheid ook een publiciteitsgeile bui had en door had dat ze hiermee goed in het nieuws konden komen [cynical mode on] om pal te staan voor normen en waarden en het welzijn van de burger [cynical mode off].

Ook een overheid moet het blazoen af en toe oppoetsen en dat kan het beste op een dossier waarvan 99,9% van de nederlanders toch de ins en outs niet van kunnen inschatten. Dit dossier dus!

25 aug 2009 23:44
Profiel
Moderator
PF #57
gast schreef:
horn schreef:
zoals ik veel eerder in dit topic al schreef: als ze in Nederland blijft dienen ze zich aan de Nederlandse wet te houden. Als ze emigreert naar Nieuw-Zeeland omdat het dáár wel mag, mijn zegen heeft ze.

en als iedereen met wat meer centen dan gemiddeld ook emigreert is jouw welvaartstaat naar de kloten. Lekker makkelijk, het staat me niet aan dus ik omzeil (leuke woordspeling) de wet maar door te emigreren.

Ja. áls iedereen dat deed. maar dat doet niet iedereen. je leeft in een democratie dus heb je - theoretisch... - inspraak in welke wetten en regels er in dit land gelden. ik heb het niet over 'meer centen dan gemiddeld'. Ik zeg dat mensen die in dit land wonen zich aan de wetten van dit land dienen te houden. En als ze dat niet willen, moeten ze maar ergens anders gaan wonen. En dat heeft niets te maken met mensen met 'meer centen dan gemiddeld'.

25 aug 2009 23:55
Profiel
Groningen
Devils son schreef:
Ik ken zat plekken waar drugs worden verhandeld waar ook 13 jarigen komen en ook drugs gebruiken. De politie weet het ook en doet er bewust niets tegen. . Dat vind ik wel een beetje vreemd hoor... die lethargische houding ten aanzien van dat soort zaken en dan balls-out in deze situatie.

Jij weet waarschijnlijk als geen ander (diezelfde overheid is je niet vreemd zullen we maar zeggen) dat de ene organisatie (ook binnen de overheid) de andere niet is en er lokaal ook verschillen kunnen zijn. M.a.w. het gestelde gegeven dat ergens te soft of niet wordt opgetreden, kun je moeilijk als argument opvoeren om het ook nu niet te doen. Het geeft wel aan waartoe het selectief "andere kant op kijken" ook kan leiden.

Waar ik vandaan kom, werden minderjarigen en hun ouders in het drugscircuit wel consequent achter de vodden gezeten, getuige de politierapporten. Toegegeven, dat is wel aan paar jaar geleden.

26 aug 2009 0:04
Profiel
Westervoort
Wij hebben in Nederland toch zo'n verschrikkelijke bikkel van een vent...die alle ijszeeën alleen bevaren heeft onder andere ; ik zou zíjn mening hier nu zo graag eens over horen in het nieuws...iemand die dit al vele malen alleen gedaan heeft en wéét wat dat kind te wachten staat.
Schaar me dan zonder problemen achter zijn mening.

26 aug 2009 7:32
Profiel
Devils son schreef:
Lydia schreef:
Op je 13e kun je je wel redelijk volwassen gedragen, maar onmogelijk de gevaren en consequenties overzien.

Daarom laten we ouders op die leeftijd over dit soort zaken de knoop doorhakken.

Precies. En een kind van 13 die heel graag iets wil (ik weet waar ik over praat, ik heb een meisje van 13, zeer intelligent, sterk van karakter en eh ... voor de duivel niet bang) ziet alleen maar de positieve kanten. Aan de ouders de verantwoordelijikheid om een kind op de ándere zijde te wijzen. Beseft een 13 jarige hoe láng zo'n reis is en hoe lang 2 jaar duurt? Dat je je verdomd eenzaam kunt voelen op een boot, ook al zijn er bijboten in de buurt? Hoe hard werken dat is? Hoe weken lang in een storm op de oceaan aanvoelt? Of juist als er geen wind staat en je nauwelijks vooruit komt in een brandende zon? Of dat je intense heimwee kunt krijgen? Wat is er mis mee om dit te doen als je 16 of liever nog, 18 bent? Dit gaat niet om het zeilen om de wereld. Dit gaat om een wereldrecord breken. En alle publiciteit er om heen. Misschien is het geld wat daarmee loskomt wel de belangrijkste drijfveer van de ouders.

IMHO: als je echt die reis wilt maken om 'de sport' maakt het niet uit te wachten tot je wat ouder bent. Dan ben je volgens mij zowel lichamelijk, geestelijk als emotioneel veel beter voorbereid.

Kinderen op een lootschool die wel eens een dagje school missen ... dat is heel wat anders. Mijn dochter wilde er ook op, dus ik weet waar ik over praat. Die uren moeten écht ingehaald worden. Een leerling op een school voor topsporters in opleiding moet zich aan de schoolwet houden.

Laatst bijgewerkt door Lydia op 26 aug 2009 8:43, in totaal 1 keer bewerkt.

26 aug 2009 8:37
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Afbeelding

26 aug 2009 8:43
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Jurgen schreef:
Wij hebben in Nederland toch zo'n verschrikkelijke bikkel van een vent....

Henk de Velde :wink:

.... easy going ... totdat je weer op ondieper water komt in de monding van de Rio de la Plata. Dan wordt de zee kort en stoot het scheepje elke 5 seconden op elke nieuwe golf. Ik krijg te maken met de beruchte pampero. Een wolk als een sigaar trekt over. De rolwolk is zwart en lijkt oneindig groot. Er zijn flinke windstoten. Maar het is niet de wind het is de zee die zeer ruw en oncomfortabel is. Gelukkig duurt die maar 12 uur.

En nog 'n stukje van sailorsforsailors.com :arrow:

De wind giert door het want. De boot dendert door de golven. Je vraagt je af of er nog niet een rif bij moet, maar daar is het geen storm naar. Het is ook geen storm. Het waait flink. De golven zijn kort ..... en plotseling hoor je KRAK en je weet dat het mis is. Het meest wonderlijke wat je gelijk opmerkt is hoe rustig het wordt. De wind giert niet meer want er is geen mast en geen verstaging om doorheen te waaien. Het schip ligt zo goed als stil want de overboord liggende mast gedraagd zich als een zeeanker. Het enige gebonk wat je hoort is het bonken van de mastdelen tegen de romp. De resten en het zeil liggen aan lij in het water en de boot waait er overheen ...

26 aug 2009 8:51
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
klinkt als een spannend avontuur voor een 13-jarig meisje... :twisted:

ik zou denk ik als ouders eerst eens regelen dat mijn 13-jarige dochter eens een middagje met Henk de Velde gaat zitten praten... :idea:

26 aug 2009 8:57
Profiel
Jort schreef:
M.a.w. het gestelde gegeven dat ergens te soft of niet wordt opgetreden, kun je moeilijk als argument opvoeren om het ook nu niet te doen.

Ik weet niet hoor, maar ouders die het prima vinden dat hun 13 jarige kinderen bij nacht en ontij zich ophouden op drugsplaatsen zouden met dezelfde norm als hier wordt toegepast uit hun gezag gezet moeten worden. Ja, of niet... maar ik zie niet in waarom contacten met de harddrug scene geen reden is om in te grijpen en een zeiltocht wel.

Citaat:
Het geeft wel aan waartoe het selectief "andere kant op kijken" ook kan leiden.

De overheid kijkt al jarenlang selectief de andere kant op. Vandaag lees je in de krant weer over problemen in Leidschendam. Ik vind het onbestaanbaar dat dit soort zaken nauwelijks worden opgepakt en een zeilstertje waar niemand last van heeft moet leiden tot het aantasten van het gezag van de ouders.

Kijk, als men nu had gedreigd met een boete wegens spijbelen oid kan ik mij dat best voorstellen. Dan wordt die boete natuurlijk lachend betaald, maar je kijkt niet de andere kant op. Je handhaaft, ook al helpt het niet.

Mijn klacht is dus vooral dat er disproportioneel wordt gehandeld.

Citaat:
Waar ik vandaan kom, werden minderjarigen en hun ouders in het drugscircuit wel consequent achter de vodden gezeten, getuige de politierapporten. Toegegeven, dat is wel aan paar jaar geleden.

Ik vrees dat dat inmiddels echt een zeldzaamheid is. Ik weet iig dat de politie hier in de buurt weigert op te treden. En dat kan ik de politie niet eens verwijten: het is een landelijke politieke keuze om de politieinzet zo laag te houden dat er nu een gebied van een paar honderd vierkante kilometer met één a twee autootjes moet worden bediend.

26 aug 2009 9:08
Profiel
Lydia schreef:
Aan de ouders de verantwoordelijikheid om een kind op de ándere zijde te wijzen.

Misschien hebben ze dat wel gedaan en is na lang overleg besloten dat ze mag gaan...

Citaat:
Beseft een 13 jarige hoe láng zo'n reis is en hoe lang 2 jaar duurt? Dat je je verdomd eenzaam kunt voelen op een boot, ook al zijn er bijboten in de buurt? Hoe hard werken dat is? Hoe weken lang in een storm op de oceaan aanvoelt? Of juist als er geen wind staat en je nauwelijks vooruit komt in een brandende zon? Of dat je intense heimwee kunt krijgen?

Het zal best zo kunnen zijn dat ze het onderschat, maar totaal geen besef geloof ik dan weer niet. Maar goed, ik neem aan dat ze contact op kan nemen met haar ouders als ze wil ophouden. Dus dat lijkt mij nauwelijks een probleem.

Citaat:
Wat is er mis mee om dit te doen als je 16 of liever nog, 18 bent? Dit gaat niet om het zeilen om de wereld. Dit gaat om een wereldrecord breken. En alle publiciteit er om heen.

Maar wat is er mis met iemand die de jongste wil zijn die om de wereld heen zeilt? Natuurlijk gaat het ook om het record. Maar dat vind ik juist bewonderenswaardig. Iemand van die leeftijd die iets wil neerzetten, in plaats van de niet bepaald zeldzame schouders ophaal mentaliteit die de jeugd kenmerkt.

Citaat:
Misschien is het geld wat daarmee loskomt wel de belangrijkste drijfveer van de ouders.

Ik vind dat nogal een beschuldiging eerlijk gezegd. Zonder enige aanleiding m.i. zeer onterecht. Uit alles lijkt het dat hun dochter graag wil.

Citaat:
Kinderen op een lootschool die wel eens een dagje school missen ... dat is heel wat anders. Mijn dochter wilde er ook op, dus ik weet waar ik over praat. Die uren moeten écht ingehaald worden. Een leerling op een school voor topsporters in opleiding moet zich aan de schoolwet houden.

Ik heb het in de praktijk meegemaakt. Ok, langer geleden, toen het nog maar net bestond... Geloof me, school stond op de achtergrond. Op papier zal het allemaal geklopt hebben. Maar "door de vingers zien" was aan de orde van de dag. Misschien dat men daar nu strikt in is. Toen iig niet.

Voor deze zeilster is zoals ik het lees ook een plan bedacht dat ze netjes scholing krijgt. Ook op andere uren. Waarschijnlijk heel intensief tussen het zeilen door.

26 aug 2009 9:18
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTS
West Maas en Waal
Lydia schreef:
[
IMHO: als je echt die reis wilt maken om 'de sport' maakt het niet uit te wachten tot je wat ouder bent. Dan ben je volgens mij zowel lichamelijk, geestelijk als emotioneel veel beter voorbereid.

Het gaat juist om het vestigen van een wereldrecord en leeftijd is de issue!

26 aug 2009 9:19
Profiel WWW
Dat zeg ik, het gaat om het wereldrecord breken. En minder om de sport.

@ Devilson: ik beschuldig niemand. Ik schrijf als eerste woord: misschien.
Een volwassen vent met héél wat jaren zeilervaring, vindt een reis om de wereld een enorme beproeving. Ik heb reportages van Henk de Velde gezien. Ouders en Laura zouden inderdaad eens met hem een gesprek moeten voeren!

Het wordt tijd dat ouders weer eens voor hun kind kiezen. Het is niet oké dat ouders elke dag hun kinderen met € 5,00 bij het zwembad dumpen in de zomervakantie, zodat zij kunnen werken. Het is niet oké om toe te staan dat een kind op z'n 12e al rookt, omdat het nu eenmaal met verkeerde vriendjes omgaat en je daar dus niets aan kunt doen. Het is niet oké dat een kind van 16 elke week dronken uit de disco komt, maar ach, hij doet zo zijn best op school. Alles moet tegenwoordig maar kunnen en mogen. Het wordt tijd dat ouders met hun vuist op tafel slaan en dat zij de regels bepalen. Ter bescherming van hun kind. Maar dat kost moeite en energie en blijkbaar heeft men dat er niet meer voor over.

26 aug 2009 9:30
Lydia schreef:

@ Devilson: ik beschuldig niemand. Ik schrijf als eerste woord: misschien.

Door te stellen dat het misschien zo is beschuldig je iemand impliciet. Kijk, als er nu aanwijzingen in die richting zijn... maar dat is helemaal niet het geval.

Citaat:
Een volwassen vent met héél wat jaren zeilervaring, vindt een reis om de wereld een enorme beproeving.

Het is natuurlijk niet niks, maar het record staat momenteel op naam van een 15-jarige die begon op 14-jarige leeftijd, zo vernam ik...

Citaat:
Ik heb reportages van Henk de Velde gezien. Ouders en Laura zouden inderdaad eens met hem een gesprek moeten voeren!

Haar ouders hebben zelf ook al rondom de wereld gezeild. Dochterlief is geboren op een zeilboot. Op haar 6e stak ze de Friese meren over. Enz.

De suggestie dat die ouders maar een dotje doen klopt niet. Het gaat hier niet om een gezin waar de puberdochter uit het niets roept dat een wereldreis met een zeilboot wel leuk is omdat ze het zeilkamp die zomer wel geinig vond ofzo...

Citaat:
Het wordt tijd dat ouders weer eens voor hun kind kiezen. Het is niet oké dat ouders elke dag hun kinderen met € 5,00 bij het zwembad dumpen in de zomervakantie, zodat zij kunnen werken. Het is niet oké om toe te staan dat een kind op z'n 12e al rookt, omdat het nu eenmaal met verkeerde vriendjes omgaat en je daar dus niets aan kunt doen. Het is niet oké dat een kind van 16 elke week dronken uit de disco komt, maar ach, hij doet zo zijn best op school. Alles moet tegenwoordig maar kunnen en mogen. Het wordt tijd dat ouders met hun vuist op tafel slaan en dat zij de regels bepalen. Ter bescherming van hun kind. Maar dat kost moeite en energie en blijkbaar heeft men dat er niet meer voor over.

Helemaal mee eens, maar ik kan mij in dit geval voorstellen dat na lang beraad is besloten door deze ouders dat hun kind deze recordpoging aan kan en dat ze haar steunen in dit plan.

Overigens nog even over haar scholing:

De haviste is van plan lessen in haar kajuit te volgen via de zogeheten Wereldschool en haar huiswerk per e-mail te versturen.

Nog een interessante quote:

Onderweg zal Laura een column schrijven voor het maandblad Zeilen. Hoofdredacteur Cees van Dijk aarzelde aanvankelijk, maar leerde de tiener kennen als een serieus en gedreven meisje. Haar vader is volgens hem een ervaren zeezeiler. ‘Altijd bezig met boten en met zijn volgende trip.’

26 aug 2009 9:47
Profiel
Als zij zich terdege beseft wat het inhoudt, zij zoveel ervaring heeft en het zelf echt wil, tja ...

Ik heb meer respect voor een 13 jarige met zoveel ambitie en doorzettingsvermogen, dan voor een lapswans die 2 jaar in een afkickkliniek zit. Zó gesteld, kan ik mijn mening bijdraaien.

26 aug 2009 9:59
:thumleft:

26 aug 2009 10:00
Profiel
Amsterdam
Nu er steeds meer aanwijzingen zijn dat zij met volg- en begeleidingsboten wil reizen vraag ik mij af welk wereldrecord
zij wil gaan vestigen. De 17 jarige jongen deed het alleen.
Heb het gevoel dat publiciteit een grote rol speelt. Ouders dekken gevaren deels af door begeleiding ?
Voor de opbrengsten hoeft ze het niet te doen, vd Velde is er nooit rijk van geworden. Die had de grootste moeite zelfs
maar genoeg sponsoren te vinden, en zelfs zijn materiaal was niet tip-top in orde ! We'll see....

26 aug 2009 10:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 487 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende