Auteur |
Bericht |
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: Chippen 993
is wat meer werk, maar daardoor kan je een betere uitlaatgasmeting doen en dus de motor beter afstellen zeker als je met de timing van ontsteken bezig bent dan is het goed om zo precies mogelijk te werk te gaan.
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
26 aug 2009 19:45 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Chippen 993
vreemd, want van die 'kuil onderin' is op de meting vooraf niets te zien koppel curve is eigenlijk gelijk gebleven alleen over de hele range wat hoger...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
26 aug 2009 21:50 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Chippen 993
+1
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
26 aug 2009 21:59 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Chippen 993
Da's niet heel veel hoger...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 aug 2009 22:02 |
|
|
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: Chippen 993
het is niet terug te vinden in de koppel curve. maar wel een enorm verschil, de uitleg was dat het met voorontsteking en reactie op het gas of zo iets te maken heeft. ik heb mijn ervaring weergegeven zoals ik ze heb waargenomen.
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
26 aug 2009 22:50 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Chippen 993
Is ook de enige juiste manier.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
27 aug 2009 23:06 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Chippen 993
en hoe hard rijd die nu dat monstert
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
27 aug 2009 23:16 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Chippen 993
all in the mind
_________________________________________ oud is beter
|
27 aug 2009 23:24 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Chippen 993
Enne Of is dat geheim?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
27 aug 2009 23:25 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Chippen 993
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
28 aug 2009 10:17 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Chippen 993
meting op de rollenbank is ook niet heilig...
Is slechts één run van lage toeren tot hoog in de toeren, Dit zegt wel iets maar niet echt veel over het oppakken van de motor in normaal gebruik, na opschakelen etc. Doordat er in het dagelijks verkeer nogal wat variabelen zijn die je niet allemaal gaat simuleren op de rollenbank, zegt zo'n grafiekje niet echt veel over de verandering aan de auto zelf.
Chippen is op zich naar mijn idee prima (heb zelf ook twee gechipte auto's en mijn P is daar niet een van) maar je moet wel goed opletten waar je heen gaat. Er zijn veel cowboys die letterlijk maar wat aankloten en dat verkopen. Als de klanten niet klagen dan is het toch prima?? (klanten hebben geen idee wat ze precies mogen verwachten, als het sneller aanvoelt is het al goed.) Die gasten meten niets en hebben dus ook niet in de gaten of de motor nog wel goed loopt (te arm of te rijk, ontsteking etc)
Serieuze tuners hebben een rollenbank of gebruiken deze elders om metingen te verrichten van wat ze aan het doen zijn.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
28 aug 2009 11:02 |
|
|
sanendave
BMW 335i Cabrio
Ex Audi S4 Cabrio
Ex 993 c2
Ex 964 c2 CabrioRotterdam
|
Re: Chippen 993
Snap niet helemaal waar je heen wil . Thomas is bij Beek geweest en dat zijn geenszins cowboys. Overigens is niet sprake van slechts 1 run. Mijn ervaring is dat meerdere runs gedaan worden. Daarnaast worden alle metingen gecorrigeerd naar standaardwaarden (temperatuur, luchtvochtigheid en nog wat zaken), zodat de metingen vergelijkbaar zijn met de fabrieksopgave en de waarden voor/na ook vergelijkbaar zijn. De uitkomst van de metingen op het staatje is in zoverre inderdaad een momentopname, want in omstandigheden die afwijken van de standaardwaarden zul je meer of minder vermogen/koppel hebben. De metingen die bij mijn auto gedaan zijn, waren in werkelijkheid bv nog een stukkie hoger maar naar beneden gecorrigeerd omdat de omstandigheden gunstiger waren dan de "standaard omstandigheden".
|
28 aug 2009 11:15 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Chippen 993
Waar ik heen wil is een waardevolle toevoeging op het topic nl het al dan niet laten chippen van een 993.
Bij Beek zitten specialisten die zeker grondig te werk zullen gaan cq zijn gegaan.
Dan nog is een rollenbank meting meestal een meting van begin tot einde, hoe waardevol ook het is toch anders dan op de weg. ik ken weinig mensen die zo op de weg rijden daar gebruik je vooral middentoerengebied met uitschieters naar boven...
Aldus meer een algemene waarschuwing, let goed op waar je heen gaat voor de chip
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
28 aug 2009 11:25 |
|
|