Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:39

Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Porsche Days Francorchamps 20-22 mei 2005 
Auteur Bericht
Moderator
PF #57
Bericht 
Zolder heb je na 5 rondjes in je hoofd zitten. Wat misschien meespeelt is dat Zolder (uit mijn hoofd) een kilometer of 4 is en de Nurburgring Nordschleife meen ik iets van 21. Nou hebben we hier op het forum wel een paar Nurburgkenners (Paskal gaat volgens mij nogal eens met zijn 205je) dus wellicht dat die er meer over kunnen zeggen.

Ik heb één zo'n dag meegemaakt op Zolder en ik zou daar met mijn P niet graag gezien worden in het veld van 'vrij rijden'. Toch allemaal mensen die of veel meer ervaring hebben of niets te verliezen. Of beide... :roll: Was blij dat we gewoon een ochtend in een treintje met een instructeur dat circuit reden, met vervolgens gewoon een uur (geheel of in delen) blaffen op eigen gelegenheid met een paar man tegelijk op de baan.

ONDERSCHAT HET NIET, ALS JE HET NOG NOOIT GEDAAN HEBT...

Ik heb wel eens een rally gereden, ik heb aardig wat slipcursussen gedaan, maar dat dagje Zolder was weer heel wat nieuws... :wink:

03 feb 2005 19:33
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Carrera4s schreef:
Kan je op Zolder ook vrij gaan rijden op bepaalde dagen ? Quanta costa ?

Kost je iets van 40 euro per uur 8) is een van de goedkoopste circuits in Europa ...

Kijk even op de website van Zolder of op die van Eran ....

Met Eran-racing kan je voor een dag inschrijven kost volgens mij 160,- incl. begeleidng van een instructeur en wat vrij rijden ...

Weet niet of je verzekering een dagje Eran dekt .... mijn verzekering dekte wel de fahrertraining die daar op dezelfde dagen gehouden wordt ....

Even zoeken op dit forum onder fahrertraining :wink: als je daar in geintereseerd zou zijn ..... let wel, is een stuk(je) duurder dan Eran :?

03 feb 2005 19:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Cayenne S
ZO-Brabant
Bericht 
We gaan van de Porsche-Spa-dagen in hetzelfde topic over op de Nurburgring :) Ik kom inderdaad regelmatig op de Ring met zowel de 205 als de 911 (een keer of 14 per jaar).

Om circuit-ervaring op te doen is de Ring niet echt het circuit om dat te doen. Zoals hierboven al geschreven is het circuit lang (22 km), smal en voorzien van veel onoverzichtelijk bochten die met name veroorzaakt worden door het hoogteverschil van maar liefst 300 meter. Erwin kan e.e.a. bevestigen aangezien die er ook regelmatig komt.

Het neem echter niet weg dat de Ring wel errug mooi is. Helaas zijn de openingsdata voor 2005 nog niet bekend, maar zodra die bekend zijn wil ik wel een dagje Ring organiseren voor het P-forum :) De infopakketten liggen al klaar alhoewel ze niet op honk-your-horn nivo zijn :) Op het circuit rijden hoeft niet eens. Gegarandeerd dat je je ook langs het circuit een dag goed vermaakt.

Aangaande die ongelukken: er gebeurt inderdaad veel, maar de spookverhalen over dodelijke ongelukken zijn niet waar. In 2004 zijn er geen doden gevallen, in 2003 eentje.

Voor meer info zie mijn site

Paskal

03 feb 2005 21:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Helemaal mee eens, heb er nu plm. 20 x gereden, maar elke keer weer anders.
Heb er gerden met een Clio Williams Gr.A , Caterham Super Seven, BMW Z# Coupe en de Porsche.
Met de 7 natuurlijk de meeste lol gehad.
Gevaar zit 'm vooral in het jezelf overschatten, na een paar keer daar gereden te hebben moet je niet denken dat je de baan al kent.
Ook de "locals" moet je niet proberen te volgen, ook al rijden ze in auto's die veel minder vermogen hebben, gewoon nette lijnen rijden, goed spiegelen!!!! en constant op je hoede zijn.
En goed luisteren naar wat ervaren rotten je te melden hebben, heb ooit eens met Robert Nearn achter me gereden, die haalde feilloos de fouten eruit die ik maakte.
Daarna een rondje met mijn Caterham met hem aan het stuur,
auto meteen daarna verkocht. :lol:
De Ring is schitterend, maar kan heel gauw op een tragedie uitlopen als je je hersens er niet bij houdt.

03 feb 2005 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
diverse
Bericht 
Aangezien Porsche in principe alleen maar raceauto's bouwt zit er in/aan elke Porsche een sleepoog!

Carrera4s schreef:
Ja, dat wil ik echt wel doen :D

Kan er eens iemand neerpennen hoe het er daar aan toegaat ?

Laat ons zeggen, bij gebrek aan circuitervaring, in de FUN categorie ?

Die sessie met instructeur lijkt mij als circuitgroentje ook geen slecht idee, gaat dat dan door tijdens de uren van de klasse waarvoor je gekozen hebt ?

Ik lees ook dat je een sleepoog moet hebben. Zoiets zit toch niet standaard op een gewone Porsche, of vergis ik mij ?

:roll: zoveel vragen :roll: :wink:

03 feb 2005 22:21
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
arjanporsche schreef:
Aangezien Porsche in principe alleen maar raceauto's bouwt zit er in/aan elke Porsche een sleepoog!

Zelfs op een race Cayenne :roll:

Er zit inderdaad zowel aan de voorkant als aan de achterkant draad getapt waar je een sleepoog in kan draaien. Echter, daar je zelden tegelijk zal slepen en gesleept zal worden, zit er in je standaard gereedschaptas slechts één sleepoog. Als de organisatie van de Franchorchamps dagen dus eisen dat je zowel vóór als achter een sleepoog hebt, moet je in ieder geval nog ergens zo'n sleepoog regelen... :?

Afbeelding

03 feb 2005 23:01
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Als gans het forum gaat, zullen er toch wel een paar sleepogen in reserve zijn zeker?

BTW ik heb wel 2 sleepogen in mijn wagen zitten :D :D

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

04 feb 2005 1:04
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
ppp 356 schreef:

Ja maar jij hebt gewoon blind alle opties aangekruisd :wink: :lol:

04 feb 2005 7:29
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
ppp 356 schreef:

In of aan de wagen :roll: :?:

Van de 356 zou ik het niet weten, maar bij de 996 GT3RS is het niet meer dan logisch - aangezien dat een auto is die meer voor het circuit dan voor de openbareweg gemaakt is :wink:

04 feb 2005 9:40
Profiel WWW Facebook 
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
De 356 heeft nog goede ouderwetse aan het chassis gelaste trekogen :)

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

04 feb 2005 10:13
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
horn schreef:
Er zit inderdaad zowel aan de voorkant als aan de achterkant draad getapt waar je een sleepoog in kan draaien.

:idea: ..... Is dat dopje daarvoor! :^: :lol:

horn schreef:
Echter, daar je zelden tegelijk zal slepen en gesleept zal worden, zit er in je standaard gereedschaptas slechts één sleepoog. Als de organisatie van de Franchorchamps dagen dus eisen dat je zowel vóór als achter een sleepoog hebt, moet je in ieder geval nog ergens zo'n sleepoog regelen... :?

Ook als de standaard gereedschaptas niet compleet blijkt te zijn. ;)

04 feb 2005 10:45
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Aan de globale reacties te lezen, moet ik het rijden op circuit dus best niet onderschatten ! Ik denk dat ik best eerst eens een opleidinkje volg. Jammer dat die cursus met het forum zo veraf is, anders was ik er ook op afgekomen.

:wink:

04 feb 2005 12:03
Profiel
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Carrera4s schreef:
Aan de globale reacties te lezen, moet ik het rijden op circuit dus best niet onderschatten ! Ik denk dat ik best eerst eens een opleidinkje volg. Jammer dat die cursus met het forum zo veraf is, anders was ik er ook op afgekomen.

:wink:

Ook de kosten niet vergeten : misschien draai je er wel een set banden door, set remblokjes, verbruik, etc....
Sommigen hier kunnen er waarschijnlijk over meespreken dan ik.

04 feb 2005 12:56
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Cayenne
Bericht 
rufie schreef:
Ook de kosten niet vergeten : misschien draai je er wel een set banden door, set remblokjes, verbruik, etc....
Sommigen hier kunnen er waarschijnlijk over meespreken dan ik.

Yep, behoorlijk hoor.

Afbeelding
Avondje Zandvoort met de "NPC"

Afbeelding
"The morning after" :cry: :cry:

Afbeelding
Een week later :cry:

04 feb 2005 13:20
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Ik ben vandaag ginder (Francorchamps) eens een toerke gaan doen en heb een filmpje gedraaid :lol:

http://www.psi-experience.com/psi_videos.html

Ziet er heftig uit : zo dicht op elkaar !!! Vooral vlak voor de chicane :shock:

04 feb 2005 20:29
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Ik ben helemaal geen fan van de Nurburgring. Er naar toe gaan om ervaring op te doen is helemaal vragen om problemen!
De kans dat je er wat leert is vrijwel nihil, omdat het onmogelijk is om de baan in een paar rondjes te leren kennen (mannen die er veel rijden zeggen zelf dat je toch al gauw 100 rondjes gereden moet hebben voor je het circuit door hebt. Da's dus 2200km!!!)

Spa is fantastisch. Eén van de mooiste (zo niet HET mooiste) circuit ter wereld.
Eerste keer dat je met ruim 200 op de klok op Eau Rouge af komt denderen is het toch wel effe slikken :mrgreen:
Spa is een prachtige combinatie van veel hoge snelheid (zorg dat je remmen in orde zijn, die krijgen het hier hard voor hun kiezen!) en mooie technische bochten en veel niveau verschillen

Als je voor het eerst gaat of geen ervaring hebt, doe het rustig aan... Hou je hoofd koel en laat je niet gek maken door de rest. Dan kan je gewoon weer met de zelfde auto naar huis rijden

Kijk effe hier: http://www.pfdsite.nl/2001/spa/jeroen-berloth.htm voor een verslagje...

Zolder is in vergelijking met Spa meer een "kart baan" maar daarom niet minder leuk. Weinig snelheid (daardoor ook minder risico), maar wel veel leuke bochten.
Je kan er regelmatig vrij rijden (effe googlen op eran racing)

05 feb 2005 16:12
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Het is jammer dat Pro-Track dit jaar niet meer naar Francorchamps gaat. Was anders wel een hele belevenis vorig jaar, zie http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=1436
Misschien dat we toch eens naar Hockenheim rijden, aardige gozers die Duitsers van Pro-Track.
Als het zo ver is zal ik er wel een draadje over aanmaken, want er zullen toch wel meer geinteresseerden zijn.

05 feb 2005 16:53
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
Leuk verhaal Jeroen! Spa-Franchorchamps staat nog op het lijstje, maar ik weet nog hoe bang ik was op Zolder dat ik mijn schattige 11je plat zou rijden op het circuit. En ik moet ook zeggen dat ik best geschrokken was dat ik na 8 rondjes de olietemp op 11 uur had staan... :shock: en de oliepeil meter helemaal leeg stond... ben de hele dag bang geweest dat ik de motor aan gort zou rijden.

Maar wát een adrenaline! Heb echt genoten. Was mijn eerste keer op een circuit en had het voor geen goud willen missen. Spa-Franchorchamps ook nog een keer... :wink: liefst met en cluppie van hier... :lol: 8)

05 feb 2005 17:01
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
horn schreef:
ik moet ook zeggen dat ik best geschrokken was dat ik na 8 rondjes de olietemp op 11 uur had staan... :shock: en de oliepeil meter helemaal leeg stond... ben de hele dag bang geweest dat ik de motor aan gort zou rijden.

Tip wel in de juiste stand gehad :?: :lol:

05 feb 2005 21:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
is het wel goed voor de motor (smering) om bv met een gewone 911 de bochten te trotseren voor een uur op circuit ?
Middelpuntvliegende krachten kunnen er toch voor zorgen dat de smering niet altijd feilloos gebeurt.
Ik dacht dat de gt3 en turbo met speciale oliesmering zitten om juist op circuit betere smering te bieden en normale porsches

of speel dat geen rol voor een uurke

06 feb 2005 10:14
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
Het voordeel van dry-sump smering. ;) :^:

06 feb 2005 11:34
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Jammer hè, heeft een 996 niet :mrgreen:

06 feb 2005 14:52
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Een 996 heeft een geintegreerd dry sump olie systeem.

13 feb 2005 17:17
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Bericht 
Sjonnie schreef:
Een 996 heeft Geen geintegreerd dry sump olie systeem.

13 feb 2005 20:58
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
F@RGO schreef:
is het wel goed voor de motor (smering) om bv met een gewone 911 de bochten te trotseren voor een uur op circuit ?
Middelpuntvliegende krachten kunnen er toch voor zorgen dat de smering niet altijd feilloos gebeurt.
Ik dacht dat de gt3 en turbo met speciale oliesmering zitten om juist op circuit betere smering te bieden en normale porsches

of speel dat geen rol voor een uurke

Volgens een mechanicien van Porsche mogen enkel de Turbo, GT2 en GT3 op circuit ! Dit wordt niet als zodanig officieel gezegd, dat gebeurt via een omweg : "enkel op die modellen mogen slicks gemonteerd worden"

Maar eigenlijk zou het idd liggen aan het feit van een andere oliesmering bij de GT2-3-turbo

Maar de vraag blijft dus of het écht kwaad kan, met een vers gevuld oliereservoir, met een "gewone" 996 het circuit onveilig te maken.

14 feb 2005 16:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 172 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende