Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 7:35

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Aluminium 924 Turbo-motorkap... Wie weet er meer van/over? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Aluminium 924 Turbo-motorkap... Wie weet er meer van/over?
Ik heb via/via een 924 turbo-motorkap op de kop getikt. Toen ik die kap ging ophalen, viel mij al op dat deze wel heel erg licht was. Bij het schadeherstelbedrijf kwamen ze erachter dat het een aluminium kap is waar de extra luchtsleuf 'ingeseald' is.

Het is kennelijk een origineel Porsche onderdeel, want toen er bij het schadebedrijf de 9 lagen (grond)lak en primer afgehaald waren, kwamen er stempels onder vandaan. Het is niet (meer) goed te lezen, maar er staat 'Porsche' en eronder staat een letter-cijfercombinatie (maar die is echt niet meer te ontcijferen).

Normaliter is zo'n motorkap van metaal. Deze is echter van aluminium. Die heb ik nog niet eerder gezien.

Weet iemand waar deze vandaan komt?

Dit is een plaatje van de kap op het moment dat alle verf eraf gehaald wordt:
Afbeelding

en dit zijn de stempels die zichtbaar werden:
Afbeelding
Het zijn 2 dezelfde stempels onder elkaar voor zover we dat kunnen zien. Boven staat Porsche en eronder staat een niet -volledig- identificeerbare letter-cijfercombinatie...

Alle info is welkom!

05 feb 2005 18:12
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
And again: Mr Google to the rescue :salut:

deze site schreef:
To make the necessary weight savings required for racing, Porsche had to make extensive modifications between the standard 924 and the GTS version. The front fenders and rear bumper extensions are formed from fiberglass. The wafer thin doors and hood are made from lightweight aluminum, in fact only the bare necessities - the sills and roof - are made from steel.

Lees meer :arrow: klik op de oranje lettertjes.... :wink: 8)

Afbeelding :wink: :wink: :wink:

06 feb 2005 0:32
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
Juistum...

Maar dit is geen GTS-klep want die heeft een andere luchthapper die op een andere plek zit!

Die GTS-klep ken ik, maar dit is zeker geen GTS-klep...

Have another try!

"I've used Google already, you d*mb f*ck" :lol:

06 feb 2005 1:06
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
Was niet grof bedoeld, vandaar de *tjes en het lachebekje-emoticon....

Horn heeft dat denk ik wel begrepen, maar u denk ik niet ('u' vanwege het feit dat ik tegen ooms en tantes altijd u zeg)...

Ik zou nog steeds graag willen weten waar mijn alu klep vandaan komt! :wink:

Eehhh... Rennlist ken ik wel, maar hoe zouden die me kunnen helpen bij mijn speurtocht??? Ik vind de Rennlist site nogal onoverzichtelijk en ik ben al bij 4 fori behoorlijk actief, dus ik zit niet te wachten op nog een forum...

06 feb 2005 2:03
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Had hem begrepen :lol:

Als Rennlist je niet kan helpen, vergeet het dan maar. En je hoeft toch niet meteen actief op een forum te zijn? Vraagje stellen en af en toe terugkomen om te checken of je al antwoord hebt... :wink:

06 feb 2005 7:52
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht Re: rustig aan jongens
ome Henk schreef:
Ho Ho HO

rustig aan jongens, niet gaan katten:

Speedy: iets minder snel en minder grof graag

en Horn: geeft niks volgende keer beter, probeer mijn zakmes maar te Googlen a.u.b.

ome henk begint een beetje de pappa van het forum te worden :?

niet te veel je mening geven jongens, anders krijg je op je kop

06 feb 2005 10:11
Profiel
PorscheForum Rakker
968 ooit 968t
Bericht 
errug mooi 8) waar heb je dat op de kop getikt? maakt een stalen motorklep niet deel uit van de kreukelzone?

07 feb 2005 22:27
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
De klep maakt geen deel uit van de kreukelzone. In een klep zitten wel zogenaamde 'knikpunten' die ervoor zorgen dat bij een frontale aanrijding de motorkap in een hoek knikt en niet als een mes door het raam 'snijdt'. De alu-klep heeft deze punten ook. De klep ziet er verder ook exact hetzelfde uit (ook aan de binnenkant).

De eigenaar van het schadebedrijf waar de 'conversie' plaatsvindt, heeft in de jaren '80 met 944's geracet en had nog een hoop onderdelen op zolder liggen (en nee, die liggen er nu niet meer :wink: ), waaronder een turbo-frontje en deze motorkap. Toen ik met hem in gesprek kwam over de wijzigingen die ik nog aan mijn auto zou willen doorvoeren, gaf hij aan dat hij die dingen nog op zolder had liggen en dat ik die wel mocht hebben (ik hoef alleen de spuitkosten te betalen). Daar heb ik toen -natuurlijk- geen nee tegen gezegd :wink: :D .

Deze kap heeft ooit op een (fabrieks?)racer gezeten. Ik heb er foto's van gezien en dat was best een mooi ding. De auto is -afhankelijk van de sponsoren- rood en zwart geweest en dat waren ook de kleuren die erop zaten...

Hans Bos kwam een van z'n auto's brengen voor herstel en toen hij die klep zag, was hij behoorlijk onder de indruk. Volgens hem was het best een bijzondere klep. Later kwamen ook nog eens die stempels eronder vandaan. Dat zet je dan wel aan het denken... :?

Ik weet nog steeds niet waar deze klep vandaan komt, maar iedereen is het erover eens dat het een bijzonder (gaaf) ding is.

08 feb 2005 10:29
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
De klep zit inmiddels op mijn auto en ik moet zeggen dat het een stoer gezicht is. De klep was alleen niet voorzien van bevestigingspunten voor de gasveren. Die zijn er door het schadeherstelbedrijf zelf op gemaakt en inmiddels werkt de klep dus wel via de gasveren.

Dat alu is wel erg dun, hoor! de klep voelt erg 'flimsy' en als je erop klopt hoor je al dattie errug dun is. De klep krijgt 'body' door het metalen profiel dat er aan de binnenzijde tegenaan gelijmd is en waar de klep aan de buitenzijde omheen geflenst is.

De garage heeft beide kleppen gewogen en deze is bijna 2,5 kg lichter dan de originele. Een best gewichtsverschil, maar dat merk je wel aan de 'stevigheid'.

Niettemin is het een super gezicht! Ik maak er morgen wel effe een fotootje van...

18 feb 2005 20:01
Profiel
PorscheForum Rakker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
ik ben heel erg benieuwd. :lol:

18 feb 2005 22:18
Profiel Facebook  Twitter 
Vinkeveen
Bericht 
Dat fotootje moet nog even wachten....

Ik wilde de auto heel graag voor de meeting van de 944-club terug hebben dus de garage heeft er alles nogal snel opgeschroefd. Het netjes afstellen van al die dingen (klepjes van de koplampen, frontje, motorkap, etcetera) is bij de 944 nogal een gepas en gemeet om alle naden mooi recht te krijgen. Daar was helaas even geen tijd voor. Over 2 weken gaat m'n auto nog effe een dagje naar de reparateur en dan worden alle naadjes mooi recht gemaak/afgesteld. Als dát gebeurd is, is het tijd voor een fotootje! :wink:

<edit>

Aangezien er foto's van m'n auto inmiddels wel op een ander forum zijn geplaatst, heb ik een van die foto's maar even hiernaartoe gelinkt/gekopieerd....

Nogmaals: de naden zijn niet mooi recht en het frontje zit er niet netjes/recht op. Dat wordt over 2 weken allemaal gecorrigeerd.

foto:

Afbeelding

21 feb 2005 12:34
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
ziet er wel apart uit met die neus en velgen

21 feb 2005 23:06
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
Ik zit er nu toch wel serieus over te denken om doorzichtige/witte knippers voorin te monteren. Voordat dit frontje erin kwam, vreesde ik dat de voorkant dan te bleek zou worden, maar nu met dit frontje is het volgens mij een gaaf gezicht...

De originele kap, het originele frontje én de originele (weliswaar beschadigde) bumper heb ik nog liggen. Als ik me een beetje kwaad maak, kan deze hele metamorfose binnen een 'undone' zijn.

Ik hou wel van een klassiek agressieve uitstraling en ik vind de standaard 944-front te gedateerd (wel charmant, maar gedateerd) en de Turboneus te 'slick'. De combinatie van deze bumper van DP-Motorsport, in combinatie met de racy motorkap en extra luchtroosters in het frontje geven de auto die klassiek agressieve uitstraling die ik mooi vind.

Het is persoonlijke smaak, wil ik nogmaals benadrukken!

22 feb 2005 0:53
Profiel
PorscheForum Rakker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
Ik zit er nu toch wel serieus over te denken om doorzichtige/witte knippers voorin te monteren. Voordat dit frontje erin kwam, vreesde ik dat de voorkant dan te bleek zou worden, maar nu met dit frontje is het volgens mij een gaaf gezicht...

De originele kap, het originele frontje én de originele (weliswaar beschadigde) bumper heb ik nog liggen. Als ik me een beetje kwaad maak, kan deze hele metamorfose binnen een 'undone' zijn.

Ik hou wel van een klassiek agressieve uitstraling en ik vind de standaard 944-front te gedateerd (wel charmant, maar gedateerd) en de Turboneus te 'slick'. De combinatie van deze bumper van DP-Motorsport, in combinatie met de racy motorkap en extra luchtroosters in het frontje geven de auto die klassiek agressieve uitstraling die ik mooi vind.

Het is persoonlijke smaak, wil ik nogmaals benadrukken!

Ik heb er een paar keer goed naar moeten kijken.
Heb er wat foto's van gemaakt.
Nog een paar keer gekeken.
En ik vind het wel wat hebben.
Maar waar ga je nou je alarm plaatsen?

22 feb 2005 1:00
Profiel Facebook  Twitter 
Vinkeveen
Bericht 
Dat staat nu op het scherm (je ziet het door de luchtsleuf in de motorkap zitten), maar wordt een klein beetje naar links opgeschoven en komt dan, zeg maar, tegen het binnenspatbord te zitten...

Is al uitgemeten en past precies! :wink:

Die van jou is trouwens een heel fraai exemplaar! Ziet er strak uit en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n mooi interieur heb gezien. Dat vertoont nauwelijks gebruikssporen en da's wel heel erg fraai...

Wees er zuinig op! :wink:

22 feb 2005 2:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]