|
Motor SC 3L 1980, Problemen opgelost, BEDANKT Forummers!
Auteur |
Bericht |
mayonaise
|
Re: warm lopen van SC motor
slappe gok, maar zit er wel genoeg olie in dat ding? En is het de juiste olie voor die motor.
Als het systeem helemaal leeg was, en je vult het koud een beetje aan de zuinige kant op (7 liter of zo) Dan is je thermostaat dicht, en blijven die leidingen droog.
Tot de boel opwarmt, en de thermostaat opent.. Dan vullen die leidingen en heb je een 2-3 tal liter olie te weinig in je systeem. Hoe minder olie, hoe sneller die opwarmt.
Heb je het olie peil in de tank al eens gemeten op het moment dat je het idee hebt dat ie oververhit? Het kan een aantal van de symptomen verklaren
1a, druk meten op het blok, rechstreeks, niet met de klok op je dashboard 1b, kijken of de druk sensor correct signaal geeft 1c, kijken of je olie druk meter correct signaal krijgt, en vertaalt op het klokje
2a, kijken of die temp sensor wel correct signaal geeft (kokend water, temp is gekend, moet een voltage van xx v geven, weet niet meteen de juiste specs voor dat jaar) 2b kijken of je klok wel juist signaal krijgt, en juiste indicatie geeft
3a, voelen of je warme olie leidingen hebt naar je koeler vooraan. op het moment dat het te warm wordt. 3b, kijken of je op dat moment, wel voldoende olie peil hebt in je tank (manueel met peilstok)
In principe moet de motor wel voldoende gekoeld blijven met enkel de interne koeler, als het niet te warm is, als je niet in de file staat, als je er geen F1 rijstijl aanhoudt.
90 per uur in 5e moet perfect kunnen zonder voorste olie koeler, ook op een SC
Dit soort symptomen kun je ook krijgen van een vast hangende overdruk klep, of een verkeerde veer/zuiger voor het blok. Maar dat laatste zie je normaal maar op een later type, met de bypass boring. Ik had die bypass op mijn case laten maken, en lompweg de verkeerde veer gemonteerd... min of meer gelijkaardig symptoom qua druk (wordt ie dan automatisch warm van) Lijkt me onwaarschijnlijk tenzij je zelf denkt dat die veer recent vervangen ...
Laatst bijgewerkt door mayonaise op 26 aug 2009 10:05, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 aug 2009 23:28 |
|
|
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Re: warm lopen van SC motor
Ik heb een 912, een viercilinder, een heel ander type motor.. Maar!!! ik had de schade kunnen beperken door niet elke keer te gaan proefrijden nadat ik het probleem dacht te hebben gevonden. Nu sta ik voor een totale revisie, terwijl ik misschien met een koprevisie klaar had kunnen zijn. Maar ja, straks is hij weer beter, zoals ik ook al onderstaand vermeld.
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
26 aug 2009 9:18 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: warm lopen van SC motor
FF melden, Ben deze morgen begonnen met alternator er uit te halen en zijstukken om oliecooler en blok eens beter te kunnen inspecteren. 1. alternator kapot 2. gedeelte koelribben cilinders vol met troep 3. een luchtgeleider afgebroken en lag daar te liggen 4. gat in windtunnel ongeveer 20 mm Ik hoop met dit allemaal te verhelpen ik al weer een stukje dichter bij de oplossing zit. Alvast bedankt voor jullie hulp MVG Jean-Marc
|
26 aug 2009 12:59 |
|
|
mayonaise
|
Re: warm lopen van SC motor
ik zou de rest ook maar checken, toch zeker de olie druk toestanden. Als er iets is waar je zekerheid over wil, in een 911, is het olie druk
|
26 aug 2009 13:34 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Beste forummannen en vrouwen, ik heb jullie hulp nogmaals nodig! Mijn vorige vraag had te maken met warmlopen motor en dat heb ik nu nog, ik zal even opsommen wat ik heb aangepast en veranderd en ik denk dat het de bezinepomp is maar ik begin nu toch wel licht depri te worden na al dat werk en €€ te hebben uitgegeven dus ik vraag graag jullie mening hieromtrend. kleppen ok, compressie ok, ontsteking ok, bougies vervangen, oliefilters vervangen, bezinefilter vervangen, alternator vernieuwd, delco ok, bougiekabels ok, oliecoolers schoon, blok voledig afgestoomd. Ik start de motor en die slaat direkt aan rijd perfect en na een 15 tal km val het vermogen terug en wordt de motor warmer en warmer, meet de co uitstoot en die is verdubbelt bij een warme motor Weet iemand iets??? Ik niet meer, buiten een te lage druk in de bezinetoevoer.(bezinepompkapot) alvast bedankt en de groeten Jean-Marc
|
04 sep 2009 18:57 |
|
|
need for speed
genk/belgie
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
ja wel een beetje vreemd... dus hoe warmer hij word hoe slechter hij loopt zou er niet iets mis kunnen zijn met de warmloopregelaar links op de motor? wat doet je toerental bij stationair draaien(stilstand) verschil bij start en na die 15km als hij goed warm is?
|
04 sep 2009 19:41 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Denk gevalletje specialist.
|
04 sep 2009 20:47 |
|
|
bully
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
|
04 sep 2009 21:38 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Het toerental is hoger bij warme motor 1500t/M koud 1000 greetz JM
|
04 sep 2009 22:53 |
|
|
supercarrera
Sweatmaker
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Hallo Jean Marc,
Ik heb wel eens begrepen dat een motor die een te arm mengsel krijgt, te warm kan worden.
Je weet zeker dat de koeling naar behoren functioneert? Zijn de warme luchtslangen en de aanjager in de motorruimte nog aanwezig en goed dicht? Deze geven een zekere tegendruk zodat er altijd voldoende lucht langs de cilinders stroomt.
Als je het nog niet hebt gedaan, zou ik snel naar een goede specialist gaan en anders een betere zoeken! Nu blijf je (excusez le mot) aanrommelen en onnodig geld uitgeven.
Wij hopen allemaal dat het wordt opgelost en dat het meevalt.
Groet, Theo
|
04 sep 2009 23:51 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
05 sep 2009 1:54 |
|
|
need for speed
genk/belgie
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
de warmloop regelaar geeft bij koude motor een andere benzine/lucht verhouding en regelt dit bij wanneer hij warm word je toerental moet dus ongeveer stabiel blijven, dus denk ergens in die richting laat eens weten van welke regio je bent de vele liefhebbers hier zullen je zo wel enkele adressen geven van kenners die je kunnen helpen sommige dingen kan je gewoon niet zelf oplossen en heb je wel een echte porscheman nodig
|
05 sep 2009 10:28 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
woon op de grens Oost en West-vlaanderen in Belgie vlak aan Nederlandse Grens JM
|
05 sep 2009 12:51 |
|
|
mayonaise
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
JMS, het is iets handiger, als je verder gaat in de 1e draad, dan blijft alles van je probleem in 1 lokatie te lezen. Niet om elke keer een nieuwe melding maken in een nieuwe draad. Bovendien krijgt iedereen die reeds op dat draadje zat, een notificatie dat er iets nieuws te lezen valt.. Dat terzijde Je hebt in dit draadje, ook niet gemeld, wat je nu precies hebt gedaan sedert vorige keer Heb je nu die punten nagezien die vorige keer zijn aangehaald? | | | | mayonaise schreef: slappe gok, maar zit er wel genoeg olie in dat ding? En is het de juiste olie voor die motor.
Als het systeem helemaal leeg was, en je vult het koud een beetje aan de zuinige kant op (7 liter of zo) Dan is je thermostaat dicht, en blijven die leidingen droog.
Tot de boel opwarmt, en de thermostaat opent.. Dan vullen die leidingen en heb je een 2-3 tal liter olie te weinig in je systeem. Hoe minder olie, hoe sneller die opwarmt.
Heb je het olie peil in de tank al eens gemeten op het moment dat je het idee hebt dat ie oververhit? Het kan een aantal van de symptomen verklaren
1a, druk meten op het blok, rechstreeks, niet met de klok op je dashboard 1b, kijken of de druk sensor correct signaal geeft 1c, kijken of je olie druk meter correct signaal krijgt, en vertaalt op het klokje
2a, kijken of die temp sensor wel correct signaal geeft (kokend water, temp is gekend, moet een voltage van xx v geven, weet niet meteen de juiste specs voor dat jaar) 2b kijken of je klok wel juist signaal krijgt, en juiste indicatie geeft
3a, voelen of je warme olie leidingen hebt naar je koeler vooraan. op het moment dat het te warm wordt. 3b, kijken of je op dat moment, wel voldoende olie peil hebt in je tank (manueel met peilstok)
| | | | |
Het heeft geen enkele zin om op een forum telkens opnieuw te herhalen "het werkt niet". je moet het probleem stap voor stap aanpakken, en resultaten terugkoppelen. Als dat niet kan, dan kun je inderdaad beter naar de specialist gaan. Ik woon net niet dicht genoeg om je even tot hier te laten komen, toch zeker niet als je motor te warm loopt en mogelijks grote problemen heeft.
|
05 sep 2009 23:30 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Hallo Mayonaise, Ik ben nog redelijk nieuw hier en weet nog niet hoe alles hier precies werkt en nr. 2 ben ik helemaal geen internet of computerman man ik zal in het vervolg proberen het beter te doen op het forum. Allereerst bedankt voor hulp en ben jou aangehaalde punten aan het controleren en heb er al gecontroleerd. -Olietemp is manueel gemeten bij het pijltje in dashbord net onder rood= 116 C° -Zit in het totaal 9,5 l. olie in . Manueel gemeten bij warme en draaiende motor op peilstok tussen min. en max. -De olie is de goede, inlichting genomen in Porschegarage (half syntetisch) -Olieleidingen zijn heet die naar cooler gaan voor rechts Oliedruk moet ik nog meten Met vriendelijke groeten JM
|
06 sep 2009 16:59 |
|
|
mayonaise
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Even terug pikken op eerder in het draadje : Van te arm lopen zou een motor inderdaad te warm kunnen lopen Maar dan zou je wel een lagere CO waarde moeten krijgen, niet een verdubbeling, zoals is gemeten. Als olie te warm wordt, dan wordt ie te dun, dan zakt je druk, dat is relatief te verwachten. Is het een radiator type, of een trombone koeler (buizen?) Wordt hij warm? (dus niet enkel de buizen onder de auto) En met warm, bedoel ik niet "lauw" , de olie zou 116 graden zijn, dan verwacht ik dat die koeler goed warm wordt. Je zegt niet welke olie je er in hebt gekapt, Je zegt wel half synthetish,maar niet welke viscositeit, welke dikte de olie is die je gebruikt?? Andere dingen die warmte genereren op een motor - defekte warmte kleppen of buizen(motor>warmtewisselaars en ook warmtewisselaars > kleppen) - 95 tanken als je 98 moet hebben (vanaf modeljaar 80 moest er 98 in, daarvoor was de SC happy met 95) - vervroeging op je ontsteking, je moet de timing van de motor op stationair nazien, maar ook hogerop in toeren.. Ik weet nu niet precies van buiten hoe dat nu voor een 80'er moet zijn, maar er moet een vervroeging zijn van de onsteking, als ie in toeren gaat. - Slecht aansluitende luchtkap, die moet overal netjes aansluiten zodat er geen lucht uit kan... - intern Verstopte oliekoeler (waarschijnlijk niet de interne, want als die verstopt zou je net hogere druk moeten hebben, als ik me niet vergist zit de sensor voor de interne koeler, niet erachter.) - defecte thermostaat op de motor zelf, die dingen kunnen met tijd ook kapot gaan Als deze dicht blijft met een warme motor, dan is er geen interne koeler meer, en de externe koeler trekt het nooit op zijn eentje.. De interne koeler is overigens de meest efficiente, omdat olie koeling beter werkt op het druk circuit, de externe koeler zit niet op het druk circuit. Die kun je er even uit halen, kijken of de veer niet gebroken is, of het ding wel correct functioneert, niet vervuilt is, etc etc. helpt als je geen kolenschoppen voor handen hebt, het ding zit achteraan op je motor blok, en op een SC is niet veel ruimte.
|
06 sep 2009 18:15 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Thks Mayonaise, Ga van de week al je punten eens nakijken en hou je op de hoogte.
Groeten JM
|
06 sep 2009 18:55 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Goedeavond mayonaise Heb al een paar antwoorden op je vragen. -Het radiatortype rechts vanvoor is een trombonekoeler, en wordt goed warm. -De olie is halfsyntetish 10/40 -Luchtkap is dicht -Ontsteking ok -Benzine is 98 octaan -Externe oliecoolers zijn volledig ontvet en afgestoomd Thermostaat moet ik er nog uithalen, maar zoals je al zei,handen als kolenschoppen zijn niet handig. Nog ff een vraagje;wat dacht je van een eventuele kapotte warmdraairegelaar in ut vlaams koudstarter i.v.m. het al maar veranderende co-gehalte? Met vriendelijke groeten Jean-Marc
|
07 sep 2009 21:19 |
|
|
mayonaise
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Kan perfect de wur zijn als ie te rijk draait na opwarmen. Maar persoonlijk zie ik dan geen link met hetwarmte probleem...
ik durf bijna gokken op je interne thermostaat
|
07 sep 2009 21:25 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Bedankt Mayo!
Contoleer ze en laat het je weten of je gok juist is, ik hoop het!!!
JM
|
07 sep 2009 21:37 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Hallo Mayonaise,
Heb deze vooravond mijn dame(30 jaar) ff op de brug gezet en het Haynesboek er bij genomen en heb gezocht naar naar de kleppen die jij vernoemde in je laatste respons. Heb 1 kunnen zien(oil pressure release valve Pag. 23 nr. B) maar om die er uit te halen dien ik eerst de uitlaat te demonteren. Het is toch die, die je bedoelt? ( links op motor vlak bij versnellingsbak) Er moet er ook nog een zitten meer naar boven (Safety valve Pag. 23 nr. A), heb ik nog niet visueel kunnen zien, mischien na demonteren uitlaat (eerste uitlaat aan de spruitstukken) Wat doen deze 2 precies en kan ik ze er uithalen zonder olie af te laten?
Alvast bedankt voor antwoord Jean-Marc
|
08 sep 2009 20:19 |
|
|
mayonaise
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
neeje, de thermostaat, die zit bovenaan op je motor in blauw omcirkeld, zit net achter de druk sensor in deze foto. de Pressure relief valves hebben weinig met temp te maken, enkel met overdruk
|
08 sep 2009 22:23 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Hier nog een foto waar je hem duidelijk ziet zitten, links naast de rode sensor.
|
09 sep 2009 8:16 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Thankes Mates, dat word prutsen om die er uit te halen Groeten JM
|
09 sep 2009 20:23 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Motor sc 3l 1980 nog altijd problemen!
Makkelijkste is om de motor er even uit te halen, kun je gelijk alles checken en goed schoonmaken.
|
09 sep 2009 23:07 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|