Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 8:35

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Ervaringen gelijmde voorruit (993) ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Ervaringen gelijmde voorruit (993) ?
Forummers,

Na bijna 2 jaar bij vlagen bezig te zijn geweest met groot onderhoud, vooral saneren van roest (gelukkig op tijd), ben ik weer in de afbouwfase beland van mijn 3.2. Na 2 jaar meechatten hier wil ik eindelijk weer eens gaan rijden met dat ding.

Nu heeft mijn late 3.2 al de carosserie en dus ook de voorruit meegekregen van de 964, het type met rubber zonder de Alu strips. De maatvoering van deze raamsponning is ook identiek aan die van de 993. Ik heb inmiddels ook een goede 993 ruit liggen en overweeg sterk om die ruit er in te lijmen met de bijbehorende 993 rubbers. Vooral met het idee om van het ge-emmer met het moeilijk sluitende 964 rubber af te zijn. Vooral in de onderste hoeken, waar altijd water blijft staan. Dat prutten met kit zoals je vaak ziet bevalt me ook niet.
De 993 daarentegen wordt vol in de kit gelegd, sponning rondom volgekit en ligt mooi vlak in de sponning.

Aan de andere kant lees ik ook over problemen met gelijmde ruiten, dat ze zouden gaan piepen en kraken juist omdat ze één geheel met de carosserie vormen. Mijn cabrio tordeert natuurlijk ook iets meer dan een coupe.

Uitgesproken meningen hier uit eigen ervaringen met 964 resp. 993 voorruiten ?
Dat de look anders is vind ik geen probleem.

Laatst bijgewerkt door lindemans op 17 sep 2009 10:01, in totaal 1 keer bewerkt.

17 sep 2009 0:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Ervaringen gelijmde voorruit (993) ?
Inderdaad "piept" de ruit van een 993 wel regelmatig. Ik had het in mijn 4S, en nu ook in mijn turbo. Ooit had ik het eens heel erg, toen zijn de rubbers eens "gesmeerd" en daarna was het inderdaad minder. Nu ligt het aan het weer lijkt het wel, of ik het wel veel hoor of gewoon niet. Maar ik stoor me er niet echt aan moet ik zeggen. Ongeveer de "charme" ook van de 993. Het geeft me ook wat "informatie" over hoe de auto "werkt" bv als je op een oneven weg rijd, of stoepje op af of zoiets. Maar het is niet vaak dat ik dat hoor....

17 sep 2009 1:26
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Gelijmde montage is wel heel anders dan met een rubber.
De rubbers randjes bij de 993 zijn alleen afwerking, geen onderdeel van de montage.
Dus als je carrosserie overeenkomt met die van de 964 dan vraag ik me af of je plan kan werken :scratch:

Het piepen/kraken komt niet door de montage van de ruit, maar heel simpel door het rubberen sierrandje wat over de lak schuurt.
Voor dat doel zit er een vilten randje op het rubber maar wanneer dat is afgesleten dan hoor je soms gekraak als je langzaam rijdt over een wat ongelijk wegdek, laag in de toeren dus met weinig mooi lawaai van achter :wink:

17 sep 2009 11:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Ik vraag me af of je in een 3.2 sponning een 993 ruit kan plakken, een 3.2 sponning is in ieder geval anders dan een 993 sponning. Daar naast, ook een 993 heeft last van roest in de sponning. Helemaal dicht kitten kan een oplossing zijn maar:
- Het vervangen van een ruit wordt dan een lekkere klus
- Dit moet dan ook echt dicht zijn, er mag geen water onder blijven staan want dat kan dan helemaal niet meer weg

17 sep 2009 11:59
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
De 964 sponning schijnt echt identiek te zijn aan de 993 sponning.
De allerlaatste 3.2-s zijn gebouwd in het introductiejaar van de 964; mijn 3.2 heeft diverse 964 onderdelen af fabriek.
De carosserie is daar een voorbeeld van, mijn raamsponning is gelijk aan die van de 964 (afwijkend van een 3.2).

Ook de constructie rond de tankklep. Hierdoor zijn mijn voorschermen anders dan van de reguliere 3.2, maar ook anmders dan die van de 964. Eigenlijk een 964 scherm dat is aangepast om nog op de 3.2 voorbumber aan te sluiten...

17 sep 2009 12:55
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
lindemans schreef:
Eigenlijk een 964 scherm dat is aangepast om nog op de 3.2 voorbumber aan te sluiten...

Volgens mij past dat sowieso :wink:

17 sep 2009 15:50
Profiel WWW Facebook 
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
ff offtopic ,
Heb in mijn alfa 155 td een voorruit geplaatst van een Fiat Tempra !! :ba:

17 sep 2009 15:57
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Olaf schreef:
lindemans schreef:
Eigenlijk een 964 scherm dat is aangepast om nog op de 3.2 voorbumber aan te sluiten...

Volgens mij past dat sowieso :wink:

Zou ook kunnen dat het gewoon een 964 scherm is hoor; Tupperware Do heeft me echter verteld dat het op details rond de bumper-aansluiting toch af zou wijken.

17 sep 2009 23:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]