Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 9:55

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
930 3.3 stottert plotseling 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
2 x 930 Turbo, 911 Softwindow, 911T 2.4
Den Haag
Bericht 930 3.3 stottert plotseling
All,

HELP! Ik heb een 930 3.3 uit 1981. Liep als een zonnetje. Een dagje uitgeleend voor trouwerij, rustig mee gereden en nu plotseling stottert de motor laag in de toeren. Als de turbo oppakt merk je er niet veel van. Het lijkt of ie op 5 pitten loopt. Hij heeft langere tijd voor het stadhuis stationair staan lopen (ik weet niet of dit er wat mee te maken heeft).

Wie-o-wie weet wat dit kan zijn? Zouden het plotseling de bougies kunnen zijn en is het erg lastig om deze te vervangen?

Alvast thx & grtz Dennis

20 sep 2009 21:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht Re: 930 3.3 stottert plotseling
Lang stationair draaien is vooral vanaf koude motor niet fijn voor een Turbomotor omdat de motor stationair veel benzine krijgt en de bougie's niet op de zelfreinigende temperatuur komen. De bougie's beginnen dan 'door te slaan' en de motor gaat op 5 of nog minder cilinders lopen.

Vaak komt deze bougie er wel weer bij als je er een paar kilometer mee rijdt, soms kun je niet anders als de bougie van de overslaande cilinder(s) te vernieuwen.

Het kan ook wat anders zijn, maar vetgeslagen bougie's zijn niet onbekend bij een 930 Turbo.

.

20 sep 2009 21:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Den Haag
Hee, thanks! Maar zijn ze lastig te vervangen? heb regelmatig van mn andere 911's vervangen maar als ik zo onder de kap kijk is het wel erg vol!

Tips?

20 sep 2009 21:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
ik hoop voor je dat dat het is,

ik had na het uitlenen, 2 gebroken kleptuimelaars en kromme kleppen.

uiteindelijk heeft erwin van renntech een 993 motor gemonteerd.

robert

20 sep 2009 21:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Sweatmaker
Hallo Dennis,

Wanneer was de laatste grote beurt?

Denk aan bougies maar zeker ook aan brandstoffilter, -pomp, injector(en) verstopt en nog tig andere dingen.

Ik zou als ik jou was eerst eens een lange rit maken om de hele zaak door te blazen..............................en als dat niets verandert de zaak systematisch aanpakken van niet prijzig naar €€€€€€€€€€€.

Je kunt de bougies slecht bereiken maar onmogelijk is het niet. En om die dingen grof te testen kun je bij lopende motor de doppen er 1 voor 1 afhalen om te kijken welke bougie (cilinder) eventueel problemen oplevert. Denk er aan: Hoogspanning!!!!!!!!!

20 sep 2009 21:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
id002173 schreef:
Maar zijn ze lastig te vervangen? heb regelmatig van mn andere 911's vervangen maar als ik zo onder de kap kijk is het wel erg vol!

Tips?

Bougies vernieuwen gaat wel, maar niet zo eenvoudig als bij bijvoorbeeld een SC of Carrera.
Aan de rechterkant gaat het nog redelijk, links moet je eerst het een en ander demonteren om ruimte te krijgen. Als je zelf bougies hebt vervangen bij jouw andere 911 weet je ze dus te vinden en zie je ook wel wat je moet uitbouwen bij een Turbo om erbij te komen.

Bougiedoppen verwijderen bij draaiende 911 motor, ook al gaat dit niet bij een Turbo, is niet zo'n goed advies.

.

20 sep 2009 22:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Den Haag
EDIT: Volledige quote van direct bovenstaande post geveegd :idea: O.

Zag inderdaad dat t linksonder een beetje druk is rondom de bougies.... Is het erg veel werk de intercooler te demonteren of lopen er dan aan alle kanten allerlei vloeistoffen uit? Zit jij ver van Den Haag?

21 sep 2009 9:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
De intercooler is eenvoudig te verwijderen. In een intercooler zit alleen lucht, maar als deze ontsnapt is er niks aan de hand. :roll:

Daarna kun je de zwarte aluminiumpijp demonteren door deze naar boven te trekken . Stop meteen een prop papier of doek in het gat van de turbolader.
Nu kun je al wat beter bij de bougie's. Als je nu het luchtfilter wegneemt kun je ook redelijk bij de rechterkant. Zeker als je geen airco hebt of de pomp verwijderd.

Aan de linkerkant zit ook nog een luchtpomp, je krijgt meer ruimte als je de slangen daarvan verwijderd. Misschien zit de pomp er al niet meer, ze werden/ worden regelmatig verwijderd en in een doos in de schuur opgeborgen omdat de pomp niet nodig is voor het goed functioneren van de motor.
( de pomp zorgt voor een naverbranding in het uitlaatsysteem van de onverbrande brandstof door lucht, dus zuurstof in de uitlaat te blazen.)

Ik zit niet ver vanaf Den Haag. :arrow: kijk maar eens op de kaart van Europa :D

21 sep 2009 10:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Den Haag
EDIT: Volledige quote van direct bovenstaande post (voor de zoveelste keer) geveegd :idea: O.

Goed man! Ik ga vanavond gelijk aan de slag. Onwijs bedankt! Het kan zijn dat ik binnenkort met een doos met onderdelen voor de deur sta dan is het dus niet gelukt :wink:

21 sep 2009 11:16
Profiel
Moderator
PF #57
Renntech schreef:
In een intercooler zit alleen lucht, maar als deze ontsnapt is er niks aan de hand. :roll:

Hij is leuk... verkoop je ook lucht om hem na demontage weer bij te vullen? :^:

id - veel succes vanavond! lef dat je je tujboo uitleent :shock: :?

21 sep 2009 13:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Den Haag
Bougies vervangen, zelfs zonder iets uit te bouwen! Maarrrrrrr, hij ploft helaas nog steeds bovenin! Wie o wie heeft een idee wat dat zou kunnen zijn??

29 sep 2009 21:43
Profiel
PorscheForum Rookie
witte 911s '75 met 3,2 en rode 911 3.3 turbo '86 bruine 3.0 SC '81
Heb je al onder de verdelerkap gekeken? ik had laatst een soortgelijk probleem, en toen was de rotor in de verdeler doorgefikt.. succes!

30 sep 2009 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
964 M700
horn schreef:
Hij is leuk... verkoop je ook lucht om hem na demontage weer bij te vullen? :^:

tja.. lucht krijk je gratis bij de aankoop van een nieuw luchtfilter :mrgreen:

30 sep 2009 22:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Den Haag
Rotor vervangen.....sputtert nog! BALEN! :evil: Ga m maar wegbrengen.

05 okt 2009 20:27
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]