Auteur |
Bericht |
Flatsix6
993 Carrera 4S
993 Carrera Cabriolet
912 SWB 1966
Cayenne MY '13Limburg (België)
|
Afstelling van Koppelingspedaal 993
Hallo,
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de pedaalslag van het koppelingspedaal van een 993 aan te passen (korter te maken)? Mijn koppeling is nieuw, maar als ik de koppeling wil laten aangrijpen (in alle versnellingen), dan dien ik de pedaal zo hoog te laten opkomen dat mijn voet in een oncomfortabele hoek zit en dat ik nier zonder schokken (1° en 2° versnelling) kan schakelen. Bovendien piept/kraakt mijn koppelingspedaal bij het indrukken en terug laten opkomen. Kan hier ook iets aan gedaan worden?
Alvast bedankt voor de reacties, Flatsix6
_________________________________________ Porsche, so baut man Sportwagen!
|
11 okt 2009 1:21 |
|
|
993Yvon
Ferdinand Alexander Porsche
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Het is niet mogelijk de 'vrije slag' af te stellen. De 993 manual schrijft hierover: "Clutch free travel: The clutch master cylinder has an internal stop. The boost spring forces the push rod or the clutch pedal, respectively, constantly against this stop. Due to this automatic hydraulic adjustment, it is not possible to determine the clutch free travel, e.g. by checking at the clutch pedal." Voor het doorsmeren heb ik al een draadje geschreven: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24079
_________________________________________ "Comfort is not what makes driving fun, it is more on the opposite."
|
11 okt 2009 12:22 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
11 okt 2009 12:40 |
|
|
Flatsix6
993 Carrera 4S
993 Carrera Cabriolet
912 SWB 1966
Cayenne MY '13Limburg (België)
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Neen beste Eric, geen geheugenverlies. Edit: Aha, blijkbaar was het teveel moeite om het op te zoeken en daar verder te gaan. Dat topic nu dan maar gesloten. Maar heeft dan werkelijk niemand problemen met de lange pedaalslag? Ik ben 1m86, stoel staat bijna op uiterste positie en ik moet werkelijk mijn pedaal zodanig hoog laten opkomen dat mijn hiel loskomt van de vloer. Ik vraag mij zelfs af hoe iemand erin kan slagen om bvb een tip-hiel schakelbeweging te maken, tenzij je een acrobaat bent natuurlijk.
Neen alle gekheid op een stokje, maar kan die master cylinder niet worden vervangen. De koppeling op zich is zacht, dus geen enkel probleem, maar het is werkelijk die pedaalslag die mij parten speelt.
Ik moet absoluut hiervoor een oplossing vinden. Alle ervaringen zijn welkom en zal binnenkort even naar Aken gaan om te horen of zij daar geen oplossing hebben.
Vriendelike groeten, Flatsix6
_________________________________________ Porsche, so baut man Sportwagen!
|
11 okt 2009 13:15 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Geen idee of het bij een 993 kan, maar bij de oudere modellen kan je de lengte van het pedaal zelf ook verstellen... In dat geval wel op letten dat je de max.slag nog wel haalt en het pedaal niet eerst tegen de plaat stopt
Ik heb trouwens nooit m'n hiel op de vloer bij het (ont)koppelen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 okt 2009 13:35 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Bij een 993 kan er aan het pedaal niks op de originele manier afgesteld worden waardoor de slag van het pedaal wijzigd. De koppelingsbediening werkt hydraulisch en daar kun je niks aan veranderen.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand gehoord die daar problemen mee had ook al vindt ik zelf de slag van een 993 koppeling onsportief lang. Bij mijn eigen auto heb ik eens het pedalen mechanisme gewijzigd zodat de slag korter werd en het pedaal in ruststand rechter opstaat. Dit rijdt veel fijner bij een sportauto.
Je moet iemand zien te vinden die dat voor jou wil wijzigen, want er is een goed resultaat te halen met behulp van een slijptol en lasapparaat.
Erwin.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
11 okt 2009 13:47 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Iets zegt me dat je binnenkort gebeld gaat worden. Zo nou even kakken.
_________________________________________ oud is beter
|
11 okt 2009 14:38 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Het lukt mij ook niet om te koppelen/ontkoppelen terwijl ik mijn hiel op de vloer laar rusten. Volgens mij de 'charmes' van de staande pedalen van de oude 11'jes.
|
11 okt 2009 15:01 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Inderdaad met zwevende voet koppelen, went wel hoor als je er dagelijks in gaat rijden.
|
11 okt 2009 15:36 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
ik ben 1.98 heb de 993 laten staan omdat ik met mijn hoofd tegen het dak zat em met mijn been klem bij het koppelen. de koppeling in de 964 heeft deze slag ook maar in de targa heb je net wat meer hoofd ruimte en kan ik de stoel zo zetten dat het net allemaal gaat. ik heb wel de stoel iets naar achter gezet.
gr anton964
|
11 okt 2009 15:53 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Net even ge-googled en het ziet er naar uit dat de pedalenbak met hydr.koppeling een ander pedaal hebben (was te verwachten natuurlijk) Dan zullen idd de slijpschijf en het lasapparaat er aan te pas moeten komen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 okt 2009 17:31 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
@993Yvon en misschien Renntech
Zit dit bij een Boxster S ook zo als je het koppelingspedaal wilt doorsmeren i.v.m. piep.
gr. Ernest
_________________________________________ Last Rat standing
|
12 okt 2009 13:21 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Dat geldt voor zoveel onderdelen bij de 964 / 993 tov 3.2 , ook voor dynamo lagers / ventilatorlagers etc .
_________________________________________ Rebel engineering
|
12 okt 2009 13:32 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
@Erwin zou je nog kunnen reageren op mijn vraag alsjeblieft.
Heb ook naar piepje als je het pedaal helemaal intrapt.(Boxster S 02/2000) Thnx Ernest (soepkip 986)
_________________________________________ Last Rat standing
|
12 okt 2009 14:41 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
moderne troep ook allemaal...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
12 okt 2009 18:28 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Tja, de goeie ouwe tijd wat auto's betreft is allang voorbij Nee, bij een Boxster zit dit allemaal anders. Een pedalenset kun je ook niet even doorsmeren zoals je doorsmeren bedoelt. Waarschijnlijk piept de lagering van de terugtrekveer aan het kopelingspedaal en kan bijvoorbeeld een beetje teflonvet uit een spuitbus op de veerbevestiging spuiten het piepje laten verdwijnen. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
12 okt 2009 21:15 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Super bedankt Renntech want het klinkt irritant.
_________________________________________ Last Rat standing
|
12 okt 2009 21:26 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Ook ik ben groot 1.94 en zit in de 993 beter als de 964 De oudere modellen hadden wat meer ruimte, denk door wat lichtere/mindere stoelen Heb mijn stoelen (net als de vorige) wel eruit gehaald en de geleiders aangepast. De hoofdruimte is ondanks het schuifdak prima, moet helaas toegeven dat de 997 meer ruimte heeft
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
12 okt 2009 22:18 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
ja dat klopt de 997 heeft ruimte zat.maar dat zit er nog niet voorlopig. ik denk dat het komt omdat ik een targa heb.of iets andere bouw heb als jij. ik ben wel wat aan het rondkijken voor een 993 4s maar dan zonder schuifdak maar die dingen kosten geld zeg.
gr anton964
|
12 okt 2009 22:53 |
|
|
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Ik zie niet hoe je een tiphiel moet doen met je koppeling?? Kan aan mij liggen maar dacht dat dat een beweging was tussen je rem en gaspedaal... Ik vrees dat er geen afstelmogelijkheid is op je koppelingspedaal. Zoals de meeste 911 rijders is het nog altijd met zwevende voetjes rijden. En ivm het tip-hiel rijden. Race 911jes hebben speciaal gevormde pedalen. Of het is toch verkrijgbaar.
_________________________________________ Robbie
RP Carrepair www.rpcarrepair.be voor alle onderhoud aan uw Porsche
|
18 okt 2009 18:23 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Afstelling van Koppelingspedaal 993
Ik heb dus hetzelfde probleem met koppeling als de topicstarter, (ben 1,95m) en heb een hele rare voetstand ontwikkelt om toch redelijk soepel te kunnen koppelen, maar soms gaat dat inderdaad even mis... Had ook graag een wat andere verhouding gehad, maar schijnt dus nogal lastig te zijn...
|
05 dec 2009 15:57 |
|
|