Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 18:36

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 99  Volgende
Beurs/Kredietcrisis/Prijzen huizen, auto's, ... 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Beurs/Kredietcrisis/Prijzen huizen, auto's, ...
Bericht in het FD van vandaag. Weet nog niet wat ik er van moet vinden...

Citaat:
Daghandel drijft Amsterdamse beurs

Frits Conijn

De omzet op de Nederlandse beurs is afgelopen jaar ver teruggevallen. Alleen daghandelaren blijven op hun post.

Amsterdam

Ging een jaar terug in de AEX dagelijks nog euro 2,5 mrd om, nu is dat de helft. Lage beurskoersen en een terugtrekkende beweging van de grote institutionele beleggers eisen hun tol. Ontslagen zijn in de effectenhandel en bij beursbedrijf Euronext aan de orde van de dag.

De enigen die de beurs trouw blijven, zijn opvallend genoeg particulieren en vooral daghandelaren. Blijkbaar heeft de beurs zijn aantrekkingskracht op het grote publiek en gelukszoekers nog altijd niet verloren.

'Bij een fonds als ING zorgen de daghandelaren voor bijna een derde van het volume in de markt', zegt Bart Peters van Alex Skybox, een internetforum voor particuliere beleggers. Hij ziet er nog iedere dag nieuwe klanten bijkomen. 'Vroeger kwam de omzet vrijwel geheel op het conto van pensioenfondsen, banken en beleggingsfondsen. Die handelen nu beduidend minder.'

Mark Glazener van Robeco en Pieter Wind van ING Investment Management bevestigen de afwachtende houding van grote beleggers. 'Wij hebben momenteel de juiste aandelen in portefeuille', zegt Wind. 'Pas als de economische situatie drastisch verbetert, komen wij weer in actie.'

De omzetten op de beurs zijn in een jaar met 30% teruggelopen, maar het aantal transacties is met 14% gestegen. Dat duidt op meer activiteit van kleine beleggers

02 jul 2009 18:39
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
En als vervolg erop:
Citaat:

Instituten zoeken beurs pas op bij duidelijke signalen over economisch herstel

Frits Conijn

Amsterdam

Institutionele beleggers houden zich in vergelijking tot zomer 2008 opvallend rustig op de Nederlandse beurs. Zij worden voornamelijk gedreven door voorzichtigheid en wachten op bevestiging van het economische herstel. Pas dan gaan zij hun posities draaien en meer risico's nemen. Kleinere beleggers blijven daarentegen wel actief op de centrale markt en houden de motor draaiende.

'Bij ons is het momenteel erg rustig', zegt beleggingsstrateeg Pieter Wind van ING Investment Management met een beheerd vermogen van bijna euro 3,26 mrd. 'Alleen als de consumentenbestedingen fors toenemen of het investeringsklimaat verbetert, gaan wij onze posities heroverwegen.' Ook volgens fondsbeheerder Mark Glazener van Robeco met euro 115 mrd onder beheer, hebben de instituten momenteel een afwachtende houding.

De meeste grote partijen blijven dus zitten waar zij zitten en handelen nauwelijks in aandelen. Dit heeft tot gevolg dat de beursomzetten in vergelijking tot verleden jaar met ongeveer 30% zijn teruggelopen en de kenners spreken van een 'dunne markt'.

Veiligheid en liquiditeit zijn kernwoorden voor de grote partijen. 'Wij kopen alleen aandelen van fondsen waar we binnen drie dagen weer kunnen uitstappen zonder zelf koersdalingen te veroorzaken', zegt Wind. 'En dat is bij de geringe volumes van de laatste tijd steeds moeilijker. Op die manier zorgt de dunne markt voor een nog geringer volume.'

'Grote partijen zijn murw geslagen door het beursgeweld van verleden jaar', vult een anonieme handelaar aan. Zo heeft menig belegger zijn geld teruggetrokken uit hedgefondsen zodat die minder kunnen handelen. En pensioenfondsen hebben grote moeite met hun dekkingsgraden en worden door de toezichthouders gedwongen een groter deel van hun vermogen te investeren in veiligere categorieën als staatsobligaties.

Ook van de grote optiehuizen komt momenteel minder volume naar de beurs. In de eerste plaats is het aantal partijen afgenomen door de overname van Saen door All Options en wordt er dus minder onderling gehandeld. Tot slot verdwijnt een deel van de omzet naar alternatieve beursplatformen als Chi-X. Inmiddels zou ongeveer 10 tot 15% van de hoofdfondsen via dergelijke beurzen worden verhandeld.

'Maar bij ons is het aantal orders niet teruggelopen', constateert Marcel Kalse van Beleggersbank Alex. 'Particulieren en daghandelaren hebben de beurs nog niet verlaten. Ook onder de huidige omstandigheden blijven nieuwe klanten zich melden.'

Volgens Bart Peters van Alex Skybox, een internetforum voor particuliere beleggers, is dat voornamelijk te danken aan de daghandelaren. 'Bij een fonds als ING nemen zij op sommige dagen een derde van de dagomzet voor hun rekening. Vroeger kwam het volume vrijwel geheel voor rekening van banken, hedgefondsen en pensioenfondsen.'

Daghandelaren proberen met grote volumes te profiteren van kleine koersschommelingen. 'Zij investeren een paar ton en krijgen dan van hun clearinghuis de ruimte om tot bijvoorbeeld een miljoen euro te handelen', zegt Peters. 'Met dat geld schuiven zij dagelijkse vele tienduizenden aandelen. heen en weer. Aangezien zij zonder positie de dag uitgaan, lopen de risico's op een rustige beurs niet te hoog op.'

Daghandelaren blijven wel actief en profiteren van kleine prijsverschillen. Zij schuiven met duizenden aandelen

02 jul 2009 18:40
Profiel
Timeless
Toch heb ik geloof dat het na september behoorlijk zal gaan aantrekken....

02 jul 2009 19:08
Profiel
Moderator
PF #57
ik geloof dat vanaf september in het bedrijfsleven nog een paar grote klappen gaan vallen. Bedrijven die het een maand of 8 vol hebben kunnen houden door in te teren, reserves aan te boren en nu in de zomervakantie de klappen van het uitstellen van orders en vrouwen-bloot-handel-dood over zich heen krijgen, die vanaf september niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen en omvallen. Als ik om me heen hoor hoeveel bedrijven niet - itt andere jaren - in mei het vakantiegeld betaald hebben maar het verspreid, verdeeld of uberhaupt (voorlopig?) niet hebben uitbetaald... hou ik mijn hart vast.

Sterkte een ieder!

02 jul 2009 20:27
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
+1. Bijna alles wat uurtje/factuurtje zijn geld moet verdienen heeft volgens mij cash flow problemen. Ik denk dat de klap nog komt. En als de grote partijen dus nu op de beurs nog aan de zijlijn staan dan verwachten zij blijkbaar ook dat het nog een keer naar beneden gaat...

02 jul 2009 20:29
Profiel
PorscheForum Rookie
Let op mijn woorden:
Dit najaar krijgen we de grootste slachting op de beurzen en het bedrijfsleven. De Mexicaanse griep doet de rest. Het wordt dus toch nog rustig op de wegen :ba:

02 jul 2009 21:10
Profiel
964 C2
:? ..de klap oke, ben er niet blij mee, maar zie hem ook nog wel komen...maar die griep, minder grappig :|

02 jul 2009 21:53
Profiel
Timeless
Kan het niet met jullie delen , ben misschien een rasoptimist . Ben daar overigens nooit slechter van geworden ....tot nu toe dan wel ter verstaan :|

02 jul 2009 22:01
Profiel
964 C2
Ik wist dat je zo zou reageren. Positief denken is ook goed, maar jij kan je zaken goed overzien en weet wat daar speelt. Maar dat is niet overal zo, men probeert steeds meer paden in te slaan om het hoofd boven water te houden...en ik ben bang dat er een aantal gaan verzuipen.
Maar.....blijf positief...is gezonder :!:

02 jul 2009 22:12
Profiel
Timeless
Conclussie : ik kom hier dus te vaak , begin voorspelbaar te worden :cry:

02 jul 2009 22:37
Profiel
PorscheForum Rakker
997.2 4S / 993 TT
Maarten schreef:
+1. Bijna alles wat uurtje/factuurtje zijn geld moet verdienen heeft volgens mij cash flow problemen.

Ik ben zo'n iemand, en heb momenteel de meeste liquide middelen ooit. Slecht voor de economie! Ik hou niet zo van verrassingen.

02 jul 2009 22:52
Profiel
Timeless
Lees ook de DFT elke dag 3 of 4 keer , lees regelmatig ook dat slechte voorspellingen mee vallen , lees regelmatig dat bedrijven op overname pad zijn en lees regelmatig dat we aan het wachten zijn welk schaap het eerste over de dam gaat .....concreet iedereen wacht op iedereen . Wat de bouw betreft , ben ik ook bedrijfsmatig van afhankelijk maar dan nog steeds behaal goede resultaten , wel met hier en daar wat kunst en vlieg werk maar toch ik behaal ze. Overigens waren vele bedrijven die omvallen of gaan omvallen al meerdere jaren in zwaar weer beland en de huidige economie de nekslag , kan je ook beredeneren alszijnde als jaren lange uitstel van executie .

*Kortom : De onedernemer moet weer de ondernemer zijn en ondernemen met zijn onderneming. De werknemer moet weer werknemer zijn en werk-nemen en werken tot zich nemen :!:

*bronvermelding:De optimist

02 jul 2009 22:58
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Ik ben op zich ook een positivist (als in ik zie overal de kansen in) maar ik zie ook de bedreigingen. Alleen heb ik nu dagelijks (en dat is nu sinds een maand of 3) huurders aan de telefoon die betalingsregelingen willen. En die huurders komen vooral uit sectoren de omzetten niet voor langere tijd vastliggen (detachering, internetsites, werving & selectie, consultancy, reintegratie etc.)

02 jul 2009 23:01
Profiel
Moderator
PF #57
amandus schreef:
Overigens waren vele bedrijven die omvallen of gaan omvallen al meerdere jaren in zwaar weer beland en de huidige economie de nekslag , kan je ook beredeneren alszijnde als jaren lange uitstel van executie .

Absoluut. Maar ze vallen wel nú om. Ondernemingen/ondernemers die niet in staat zijn in deze slechte tijden het door jou genoemde kunst- en vliegwerk uit te halen, wellicht omdat ze jaren redelijk succesvol zijn geweest in de vaart der volkeren, zien nu geen uitweg en de omzet opdrogen. Zie daar maar eens uit te komen. Baasje spelen in goede tijden kunnen er velen. De leiding nemen in moeilijke tijden is niet zo simpel :idea:

horn - ook een positivist, maar óók realist

02 jul 2009 23:05
Profiel
964 C2
horn schreef:
De leiding nemen in moeilijke tijden is niet zo simpel :idea:

Citaat:
"de beste leerlingen"

Mee eens, de echte goede ondernemer kan het met de juiste maatregelen redden........als hij/zij altijd goed heeft opgelet :!:

@Marc...voorspelbaar op het forum is niet zo erg, zolang je de zaken elders maar goed regelt :wink: en dat doe je wel!

02 jul 2009 23:28
Profiel
Timeless
gast schreef:
Maar dat is ook logisch toch? Er is minder omzet te halen. (in veel sectoren, niet alle :wink: ) Er wordt nu eenmaal minder geconsumeerd. Wie vallen er dan om? Niet de beste leerlingen van de klas :idea:

Dat is ook precies het punt , overgefinancierd / torenhoge overhead / torenhoge salarissen oftewel niet de beste ondernemingen .

Ook normaal in het leven en alles er omheen " drie stappen terug om uiteindelijk één echte stap voorruit te komen . Het is het jaar van de waarheid ook welgenoemd de convenient truth :lol:

02 jul 2009 23:36
Profiel
Groningen
Tot dusverre ook het jaar van de oneliners...

03 jul 2009 0:58
Profiel
PorscheForum Rookie
De grootste nekslag voor velen moet nog komen: dit najaar. Dan maken bedrijven de balans op. Het jaar is slecht begonnen en werd alleen maar slechter. Amerika heeft 9.5 % vd beroepsbevolking geen baan meer. Californie, Amerika's machtigste staat is failliet. De huizencrisis is geen huizencrisis op zich maar een financiele crisis. Dat zich als een olievlek over de wereld verspreid heeft.

Ik voorspel dat 15-20 % van de forumleden zijn huis of Porsche of beiden (met verlies) moeten verkopen om het hoofd boven water te kunnen houden. Had het liever anders gezien, maar helaas zijn mijn voorspellingen altijd uit gekomen.

3bdl (heeft juni nog 20 mensen moeten ontslaan)

03 jul 2009 9:22
Profiel
Timeless
T.................R...................O.......................L..............

03 jul 2009 10:25
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
3bdl schreef:
helaas zijn mijn voorspellingen altijd uit gekomen.

Zeg Nostradamus, kun je even vertellen welk staatslot de jackpot gaat winnen? Via pb graag.

03 jul 2009 12:13
Profiel
M140i
Trollen heersen niet :roll: :cry:

03 jul 2009 12:35
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
3bdl schreef:
Ik voorspel dat 15-20 % van de forumleden zijn huis of Porsche of beiden (met verlies) moeten verkopen om het hoofd boven water te kunnen houden. Had het liever anders gezien, maar helaas zijn mijn voorspellingen altijd uit gekomen.

Als het zo door gaat ga ik dit jaar mijn hoogste jaaromzet ooit realiseren... :ass: :go:

03 jul 2009 13:13
Profiel
PorscheForum Rookie
Devils son schreef:
Zeg Nostradamus, kun je even vertellen welk staatslot de jackpot gaat winnen? Via pb graag.

Zeg, ik lees al geruime tijd off-line berichten van dit forum. Voor een advocaat vind ik jouw gedrag toch ver beneden niveau. Ben je nou een nep-advocaat (= strafbaar he!) of zit je zonder werk dat je zonodig de Jackpot nodig hebt en anderen moet afkraken? :| 8)
Als je inderdaad advocaat bent moeten ze je van het tableau schrappen.

Regeren is vooruitzien.

03 jul 2009 15:32
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
3bdl schreef:

Zeg, ik lees al geruime tijd off-line berichten van dit forum.

Onder andere namen posten heet niet off-line lezen...

Dag hoor!

03 jul 2009 15:35
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
+1. Lekker ergens anders gaan spelen.

03 jul 2009 15:40
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 99  Volgende