Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 15:20

Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Condens na wasbeurt 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997Targa4MK2PDK (2011) | ex-996C4MK2Coupé (2003) | ex-993C2MK2Coupé (1996) | ex-964C2Coupé (1991)
Doorn
Bericht Condens na wasbeurt
Na een wasbeurt in een wasstraat is mijn 993 binnen (alle ruiten, en ook de dashboardmeters) flink beslagen met condens, en kost het 5 minuten voordat je weer veilig met zicht kunt rijden. Mijn vorige P (964) had exact hetzelfde. Wie weet hoe dit komt, en eventueel wat hieraan te doen is?

02 nov 2009 13:24
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Op zoek naar...
Noordwijk aan zee
Bericht Re: Condens na wasbeurt
GilbertT schreef:
Na een wasbeurt in een wasstraat

brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :shock: au au au.....

tip : wees lief voor je mooie 993....met het handje.... :thumleft:

02 nov 2009 13:36
Profiel
PorscheForum Rakker
997Targa4MK2PDK (2011) | ex-996C4MK2Coupé (2003) | ex-993C2MK2Coupé (1996) | ex-964C2Coupé (1991)
Doorn
EDIT: volledige (en geheel nutteloze) quote van direct bovenstaande post (wederom) verwijderd :idea: O.

Zo te horen ben jij geen voorstander van een gezonde wasstraat. Zo af en toe doe ik hem met de hand hoor, maar na een dagje Autobahnrazen gisteren vond ik het wel makkelijk om het zo te doen, waarna hij direct droog de garage in kon. Daarnaast, heb ik begrepen, is het voor ons dierbare milieu ook beter om de auto niet aan huis te wassen. Dus wat moet je dan, waarde mede-993 bezitter?

02 nov 2009 13:42
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
koesteren moetje haar :wink: handwasjes zijn ook veel en veel leuker 8)

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

02 nov 2009 13:48
Profiel WWW Facebook 
Wassen in zo'n doe het zelf cabine die vaak naast de wasstraat zit.

Laatst bijgewerkt door Patrick op 02 nov 2009 13:49, in totaal 2 keer bewerkt.

02 nov 2009 13:48
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Ik was zelf ook altijd met het handje. Maar heb nooit last van condens in de auto.

Ik zou adviseren om de ramen of je dak wel vooraf te sluiten :mrgreen:

02 nov 2009 13:49
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Ruiten binnenkant: heb je al eens gevoeld onder de vloerbedekking - ook achterin -, lekkage dus?

Klokken, je bedoelt binnenkant, dus achterkant van de glazen? Dat is condens uit de kofferbak, dus daar dezelfde controle.

Heb het met de 993 nooit gehad, en toch ook regelmatig - voor de snelle, globale beurt - door de wasstraat.

Kan ook samenhangen met vochtig weer met al veel vocht in de lucht.

Met de 3.2 het wel eens gehad, zelfs een zwaar vochtige verdeler aan de binnenkant waardoor de P. pas weer startte na droogmaken.

(Krasjes in de wasstraat :?: :shock: En wat gebeurt er bij 200+ km/h: liefkozende poetsbehandeling :?: :twisted: )

02 nov 2009 13:49
Profiel
Moderator
PF #57
wil ook nog wel eens zijn bij zo'n harde lucht droog blazer, die vocht tussen je rubbers en ruiten doorblaast. Of bij mij ooit een losgeraakte verwarmingsslang voor, waardoor het water door de sleufjes in de parafan zo bij mijn voeten naar binnen liep. Voor mijn Porsche(s) nooit meer een wasstraat.

02 nov 2009 14:06
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Of er zit ergens 'n afvoertje verstopt (schuifdak, condensbak) - of je hebt ergens 'n lek (kofferbakrubber, raamrubber) etc. etc ...

Zoals eerder aangegeven - even kijken of je vocht onder de matten hebt :idea:

02 nov 2009 14:09
Profiel WWW Facebook 
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
mwoh. vocht. gekend probleem bij de oudjes.

02 nov 2009 14:12
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Dus er zijn wel minpuntjes aan die oude gebakkies Wolf :!: :mrgreen:

02 nov 2009 14:45
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
vocht is gewoon een van de charmes. patina enzo. :mrgreen:

02 nov 2009 14:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Condens op de ruiten (alle ruiten) heb ik bij een hand was ook altijd hoor. Had ik bij de 4S, en nu ook bij de turbo, dus ik denk niet dat dat komt door een probleem of zo hoor. Als je zorgvuldig wast komt er nou eenmaal veel vocht in de motor ruimte, en de verwarming blaast dat dan weer de auto in, en je hebt snel condens.
Enigzins vervelend, maar even de ventilatie op 4, en de verwarming wat aan de lage kant en evt zelfs AC, en het is na een paar minuten wel weer weg hoor.

02 nov 2009 18:06
Profiel
Vraag me toch af of er niet een klein minpuntje aan je Turbo zit Gerco :twisted:

:wink:

02 nov 2009 18:37
Profiel
Veghel
Citaat:
en eventueel wat hieraan te doen is?

Even de Airco aan zetten :mrgreen: en als xtra : voorkomt veel problemen van koelmiddel lekkage na lang niet gebruiken AC 1x p/m :idea:

02 nov 2009 18:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Paul, Jouw 993 heeft nooit enige condens na het wassen ?

02 nov 2009 18:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Doorn
Ik krijg als jongeling in dit illustere gezelschap steeds meer het idee dat onderhuids een soort van spanningsveld zit tussen de adepten van nieuwe/onervaren P's, en die van de zeer ervaren P's die meer of minder lang geleden ook onervaren waren. Geestig is wel dat op zo'n feest als gisteren in Duitsland alles goed mee kan komen. Uiteraard met respect voor de soms grote verschillen in uitvoeringen en dito vermogens. Ik vind 285pk voor zo'n bevallige 993 meer dan genoeg. Kan me overigens prima voorstellen dat je echt de stratenmaker aan het werk wilt zetten, en dan is dat natuurlijk niet genoeg.
Over condensvorming: paar prachtige tips, waar ik helemaal niets aan heb, en ook een paar zinvolle opmerkingen. Uiteraard heb ik de blower op vol vermogen, de airco aan, ramen en schuifdak open en m'n neus dicht om het probleem op te lossen. Ik ben meer op zoek naar de oorzaak van de kwestie, opdat de condensatie niet ontstaat. De opmerking dat dit kan liggen aan water in de motorruimte snijdt hout, voelt logisch, en ik zou eens kunnen proberen of je met het afdekken (als test tijdens een handwas) van het motorrooster verschil kunt maken. Ik ga ervan uit dat met name de luchtgekoelde boxers dit euvel kennen, en dat de toevallig in mijn bezit (geweest) zijnde P's niet de enigen zijn met dit verschijnsel. Grappig is overigens dat een handwasje geen of nauwelijks een ander resultaat oplevert, waarmee nog meer adviezen naar de prullenbak zijn verwezen.
By-the-way, mijn P is verder kurkdroog. Geen niet goed sluitende deuren, lekkende rubbers, natte vloeren. En dit is een klasse-auto, die ik niet laat afdoen als een oudje. Knalhard, van het echte soort, stoer, charming, overwelming.

02 nov 2009 19:35
Profiel Facebook 
Moderator
PF #57
GilbertT schreef:
Uiteraard heb ik de ... ramen en schuifdak open

Dan zal dát denk ik het probleem zijn als je door de wasstraat rijdt... :idea: :scratch: :wink:

02 nov 2009 20:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Doorn
horn schreef:
GilbertT schreef:
Uiteraard heb ik de ... ramen en schuifdak open
Dan zal dát denk ik het probleem zijn als je door de wasstraat rijdt... :idea: :scratch: :wink:

Hahahahahah!

02 nov 2009 20:16
Profiel Facebook 
718 Cayman S
Loosdrecht
GilbertT schreef:
En dit is een klasse-auto, die ik niet laat afdoen als een oudje.

Niet happen joh :!: :wink: En troost je, die van jou rekenen we niet echt tot de oude gebakjes.
Om in die klasse mee te kunnen doen moet je maximaal een vintage 3.2 hebben of ouder :mrgreen:

In een wasstraat is de kans op ongecontroleerd krassen groter. Maar 1 of 2 x per jaar zal hij best overleven hoor.

02 nov 2009 20:22
Profiel
964.c4
assendelft
ik zou toch de punten die olaf noemde eens nader bekijken.

de afwatering van het schuifdak komt in de motor ruimte uit die kan je daar het kennen als de rubber dopjes vlak bij het scharnierende punt.

de afwatering van de frisse lucht toevoer komt uit rechts net achter de voor wielen onder de auto, ook die kan je doorspuiten met lucht,
als je er een gietertje in leeg gooit en het komt niet direct onder de auto uit.

02 nov 2009 20:26
Profiel WWW Facebook 
Omg. Amsterdam
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de stenen ECHT de straat zijn uitgescheurd.... ook niet de snelle gebakjes onder ons :mrgreen:

(en hier spreekt een straatmaker :wink: ) de eerste auto die dat kan moet nog uitgevonden worden... :ba: :ass:

02 nov 2009 20:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Achter de duinen.
De ramen aan de binnenkant goed schoonmaken en het interieurfilter verwisselen wil ook wel eens helpen.

02 nov 2009 20:41
Profiel
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
@GilbertT Werkt je verwarming verder wel naar behoren?

Ik heb een vergelijkbaar probleem met m'n 964 gehad die besloeg ook na het wassen in de wasstraat :oops: (iets wat ik trouwens niet meer doe nu om de boven genoemde redenen) Maar ook spontaan tijdens het :drive: met name in de regen.

Achteraf bleek de ventilatie niet helemaal correct te werken. Er waren een paar servo's :evil: van de verwarming stuk.

Lees dit linkje maar eens staan nog meer tips in: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=22141&hilit=beslagen+ramen

02 nov 2009 21:08
Profiel
Gilbert, ik reageer maar even als één van de meer ervarenen hier :wink:

De mogelijk als onaardig overkomende opmerking tegen Wolf van mij komt echt geheel verkeerd bij je over. Het standpunt van Wolf over nieuwere typen dan die oude meuk 3.2 van hem is zeker zo stevig dus hij kan dit helemaal hebben.
En ook Rad911 weet hoe ik denk over de 3.2 waar ik 8 jaar met heel veel plezier in heb gereden.

Jammer dat je niets hebt aan mijn goed bedoelde opmerkingen/adviezen.
Tegen jou en Gerco kan ik alleen maar zeggen dat er 993's zijn die in het geheel geen last hebben van de beschreven symptomen, dat weet ik na heel vaak wassen gedurende 6 jaar :!:

(Heb ik zondag met je gesproken over de keuze van een club, NPC of PCH :?: )

02 nov 2009 22:35
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende