Re: Ervaring met Sumitomo banden
Mn 993 kwam met spikslinternieuwe Sumitomo's. Vorige eigenaar wilde hem, waarschijnlijk, niet met gladde banden verkopen. (Wel de juiste maten overigens)
Ik dacht: ..... Nieuwe banden gooi ik niet bij het oud vuil.....die rook ik snel op..... vervolgens een setje behoorlijke banden met de juiste codering.
Maar na 2 driftdagen, scheuren op Zandvoort, lange weekenden Ardennen en de IJfel en de nodige km's (10.000) in NL is er nog geen slijtage te zien. Kunnen nog jaren mee. Dat dan weer wel!
Knalhard rubber.
Ze glijden wel lekker makkelijk en voorspelbaar, dus met droog weer heel spectaculair rijden. Dukes of Hazard bochten kost geen enkele moeite. (ook geen rubber dus). Met droogweer erg leuk.
Ik begin ze nu wel erg zat te worden. Ze maken de 993 windgevoeling, gaan moeilijk rechtuit en voelen op snelheid week aan. Daar is nog wel overeen te komen..... als het tijdelijk is. Maar die dingen slijten niet.
Het ergste is dat er op een natte weg NIET mee te rijden is.
Door de slechte waterafvoer en het harde rubber lijkt het met nat weer alsof ik op de epoxybaan van de RDW rijd. Levensgevaarlijk en doodeng. Heb deze zomer een half weekend met samengeknepen billen in de kletsnatte Ardennen gereden. De kont is niet te houden. Een mooie (onbedoelde) pirouette gemaakt. Gelukkig geen schade, maar het had heel erg anders af kunnen lopen.
Even geleden dus besloten dat ze er af gaan. Volgende week gaan er Bridgestones of Michelins onder. Moet nog even kiezen.
(Als iemand een handig linkje weet naar een topic op het PF dan houd ik mij aanbevolen. Ben er nog niet uit wat het best bij mijn 993 C2 past.)
Dus als je een 'General Lee', KITT of A-team rijstijl hebt en een dito wegligging wenst, dan is Sumitomo jouw band. Ik heb nog een setje te koop! Bijna nieuw.
Voor alle andere rijstijlen verwijs ik je graag door naar andere merken. Waarbij de prijs inderdaad geen meetbare eenheid voor kwaliteit is.
Ik houd het na deze ervaring bij de marktleiders. Zijn niet voor niets marktleiders.
Thimmo