Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2025 16:54

Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Reken je Porsche uit Rekeningrijden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Groningen
Bericht Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden
Lijkt me sterk als er straks niet allerhande websites en telefoon-/PDA-/navigatie- applicaties zijn waarmee je perfect kunt zien welke en wanneer routes geld besparen en zelfs hoeveel, afhankelijk van evt. ingevoerde variabelen.

Verhoging van brandstofprijzen lijdt alleen maar tot problemen bij de grenzen, zonder dat het effectief de spreiding van het verkeer bevordert (afname van stremmingen) en is ook minder effectief in het stimuleren van zuiniger en schoner rijden (keuze voor een ander vervoersmiddel). An sich ook niet zo eenvoudig uitvoerbaar, omdat je bepaalde sectoren alsnog te zwaar treft (vervoerssector bijv.) en dus moet denken aan schadeloosstellingen.

18 nov 2009 22:37
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
En als mijn baas gewoon al mijn autokosten (lease, óók alle privé km's) blijft betalen, zal ik dan écht minder km's gaan rijden? :lol:

18 nov 2009 22:39
Profiel
Groningen
Ik denk dat de baas in veel gevallen ook gedragsverandering zal vertonen en een aantal nieuwe eisen zal stellen. Wellicht zelfs i.c.m. meer mogelijkheden tot flexibele werktijden (indien toepasbaar), als dat honderden euro's per werknemer op jaarbasis kan schelen.

18 nov 2009 22:45
Profiel
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
meestal gaat "de baas "het wel doorbelasten aan zijn klanten. :popcorn:

18 nov 2009 22:48
Profiel WWW Facebook 
Groningen
Dat is inderdaad ook aannemelijk in bepaalde gevallen. :wink:

18 nov 2009 22:50
Profiel
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Citaat:
ook gedragsverandering zal vertonen en een aantal nieuwe eisen zal stellen

Nog vroeger m'n nest uit :evil: om de spits voor te zijn.

Heb net even gekeken wat het voor m'n (zakelijke)busje betekend; van € 30,-- HSB naar € 80,-- :!: :!: :bang:

18 nov 2009 22:53
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
is het overigens ook niet een beetje dubbelop (al weten we al bijna niet beter in Nivellerend Nederland), eerst kostendifferentiatie bij aanschaf (bijtelling, BPM boete en korting, slurptax e.d.) en dan ook in KM tarief? Bij het zien van de eerste Km-bedragen bekroop mij het gevoel dat het huidige onderscheid dat wordt weerspiegeld in de wegenbelastingdifferentiatie zeer fors zal toenemen bij de KM-beprijzing. Slechts een minderheid die hiernaar zal kraaien natuurlijk.

18 nov 2009 23:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Nijmegen
o ja, nog iets, zo'n kastje inschroeven in de Porsche, daar heb ik sowieso al helemaal geen zin in :twisted: ! (of hebben jullie dat niet, dat dat op voorhand al pijn doet, die gedachte?)

18 nov 2009 23:04
Profiel
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
zijn meer de consequenties van dat kastje waar ik problemen mee zou hebben :!:

18 nov 2009 23:12
Profiel WWW Facebook 
981 Boxster GTS
Kortom de gewone burger betaald het gelach DUBBEL en waarschijnlijk zelfs meer dan dubbel :bang:

De zakelijke rijder zal direct, dan wel indirect de kosten doorberekenen in zijn product.
Ergo een bedrijf met vertegenwoordigers langs de weg en handelend in consumptieartikelen zal deze extra kosten doorbereken.
Jan met de pet die toevallig in de een of andere ongelukkig gesitueerde forensen stad woont met een beroerde openbare verbinding betaald dus TWEE keer. Een keer direct middels het rekeningrijden en de tweede keer middels de producten die hij koopt.

En Bos nu al roepen: "En wat als ze minder gaan rijden.......???"
Eeeeeh, Woutertje, waar gaat het nu echt om? Het milieu of gewoon grof geld?

Het laatste dus, kijk maar eens als je een bekeuring ontvangt.
Heeeeel slinks is op deze administratieve afhandeling van een overtreding (zeg maar eens zo'n 4 km te hard gereden) een postje administratiekosten aan toegevoegd. Ik hoop op een vast bedrag (die van mij was € 6,00), maar ook deze zou zomaar variabel kunnen zijn.

Een ruwe schatting van de inkomsten, er schijnt voor een half miljard aan kleine overtredingen afgehandeld te worden. Gemiddeld bedrag misschien € 25,00 en dat maakt dan 20 miljoen bekeuringen x 6 euro administratiekosten.....
Tsjakka......kassa :bang:

18 nov 2009 23:20
Profiel
Groningen
HV schreef:
is het overigens ook niet een beetje dubbelop (al weten we al bijna niet beter in Nivellerend Nederland), eerst kostendifferentiatie bij aanschaf (bijtelling, BPM boete en korting, slurptax e.d.)

BPM en slurptax vervallen toch?

Als Jan met de Pet ongelukkig woont en daardoor teveel betaalt, zal hij (indien mogelijk) er beter aan doen dichter bij zijn werk te gaan wonen.

18 nov 2009 23:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Nijmegen
bpm zou moeten vervallen, maar dat staat toch weer ter discussie (tja, geld dat van de balans verdwijnt, da's nooit leuk!). V.w.b. slurptax weet ik eigenlijk niet, zou wel zo fair zijn als die geheel vervalt, maar ik kan mij dat eigenlijk nauwelijks voorstellen, al was het maar omdat de invoering startte toen het rekeningrijden al op de agenda stond. Ik hoop dat je gelijk krijgt!

18 nov 2009 23:29
Profiel
Groningen
Is meegenomen in het rekenmodel en gepland te vervallen op het moment van invoering van kilometerheffing.

18 nov 2009 23:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Nijmegen
Inderdaad Jort, even opgezocht en inderdaad, de slurptax zoals we die nu kennen vervalt. Maar beter kun je stellen dat deze wordt vervangen door een CO2-gerelateerd BPM bedrag, dat de komende jaren zeer forst gaat stijgen. Bovenop een basis BPM bedrag zal per gram co2/km (volgens theoretische waarde per model) moeten worden bijbetaald, waarbij dit extra bedrag met name fors toeneemt naarmate de CO2 waarden hoger komen te liggen.

De vaste BPM als zodanig zal vermoedelijk straks vervallen, maar of de CO2 gerelateerde BPM zal vervallen, waag ik te betwijfelen. Maar ja, we zullen wel zien, het blijft een boeiend onderwerp voor petrol heads 8) .

18 nov 2009 23:40
Profiel
Groningen
Vooralsnog gewoon overgangsmaatregelen omdat directe overgang van systeem zoals we dat nu hebben naar rekeningrijden sowieso onmogelijk is. Ik denk dat de vraag eerder is hoe lang we mogen genieten van slurptax, CO² heffing en consorten, als blijkt dat rekeningrijden wegens technisch lastig en nog te duur wederom wordt uitgesteld.

CO²-heffing is onderdeel van de BPM-regeling en ligt Europees gezien niet lekker (lees: sowieso lastig houdbaar op de lange termijn).

19 nov 2009 1:00
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Het lijkt het mij dat we in ieder geval naar de instanties moeten waar we zelf bij zijn aangesloten en die met de kilometerhefing te maken hebben.
En daar zo veel mogelijk herrie gaan maken; dus bij de ANWB, politieke partij, enz.
Vervolgens je ook aansluiten bij stichtingen of verenigingen die worden opgericht tegen het rekeningrijden.
En vergeet daarbij ook niet actie te voeren voor het verlengen van de vrijstelling van oldies. Want als over vijf of tien jaar jouw auto ook ouder is dan 25 jaar heb je daar anders helemaal niks aan en betaal je net zo hard mee; immers zoals het er nu uitziet wordt op 1 januari 2012 met de invoering van het rekeningrijden die vrijstelling bevroren.

19 nov 2009 7:13
Profiel
‘64 Kever
Neemt iedereen eigenlijk wel alle factoren mee in het berekenen? Ik bedoel, op zich leuk om je MRB te vergelijken met de kilometerprijs, maar geheel eerlijk is dat niet he.

Aanschafwaarde gaat (als het goed is) flink omlaag, dus je "renteverlies" is minder. Daarnaast zal de verkoopwaarde uiteraard ook dalen, MAAR je afschrijving zal minder zijn. Dat moet je ook bereken met je kilometerprijs en is in genoemde website (uiteraard) niet meegenomen.

Ik vind het op dit moment een beetje koffiedik kijken en ga me er dus nog niet mee bezig houden :cheesy:

19 nov 2009 12:23
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
paSCal schreef:
Aanschafwaarde gaat (als het goed is) flink omlaag, dus je "renteverlies" is minder.

Dat denk ik dus niet. Nederland (+ Denemarken) staat alom bekend als het land waarbij autofabrikanten hun auto's tegen lagere prijzen aanbieden dan in andere Europese landen vanwege die BPM :twisted: . Na afschaffing van de BPM zullen autofabrikanten hun prijzen meer aanpassen aan het "gemiddelde" Europese prijsniveau van nieuw te leveren auto's.

19 nov 2009 12:33
Profiel
‘64 Kever
Ja, en in Duitsland/Belgie/Frankrijk zijn de auto's een stuk goedkoper als hier, of zie ik dat verkeerd? Let wel, de aanschafwaarde van de auto ZONDER BPM he. Lijkt me toch dat de "effectieve" aanschafwaarde wel degelijk gaat dalen.

Mijn huidige auto is een kleine 40k incl. BPM, en daarvan was zo'n 10k BPM. Zelfs als de "kale" prijs met 15% stijgt, komt hij dus uit op 35k, ipv. 40k ;) (dat idee)

19 nov 2009 12:37
Profiel Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
paSCal schreef:

Ik vind het op dit moment een beetje koffiedik kijken

Ik niet hoor. Het systeem brengt een last van 1,5 miljard mee jaarlijks (begroot, dus reken op 2,5 mjd in de praktijk). Die moet worden betaald. Dat is lastenverzwaring 1.

Daarnaast is er maar één goede reden om over te gaan op rekeningrijden en dat is dat je de lasten van de auto verder kan verzwaren dan met accijns op benzine (hetgeen in de grensgebieden een probleem gaf). Rekeningrijden zal dus ook onder de streep meer op moeten gaan leveren (officieel niet, maar in de praktijk zal dat gewoon het geval zijn).

Reken dus op een fikse lastenverzwaring van gemiddeld 100-200 euro per auto per maand in de toekomst.

En dat is toch niet mijn grootste probleem. Dat is de privacy. De GPS die moet worden ingebouwd geeft een schat aan informatie. De overheid is en blijft een overheid en dus gaat men die informatie gebruiken voor ieder doel dat ze uit komt (de NL-se overheid is daar sowieso enorm bedreven in).

Ik zal dan ook de oproep beantwoorden met het exporteren van mijn auto. Dat is niet goedkoper, maar ik weiger zo'n GPS in mijn auto te laten bouwen.

19 nov 2009 12:57
Profiel
PorscheForum Rakker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Ik verwacht weinig tot geen "herrie" meer van de ANWB. Door het kritiek dat ze in het verleden leverde op de overheid mbt dergelijke KMheffing plannen etc..heeft ze de wegbewijzering deal gekost. De ANWB is voor hun kritiek gestraft.

19 nov 2009 13:41
Profiel
‘64 Kever
Devils son schreef:
paSCal schreef:
Ik vind het op dit moment een beetje koffiedik kijken
Ik niet hoor. Het systeem brengt een last van 1,5 miljard mee jaarlijks (begroot, dus reken op 2,5 mjd in de praktijk). Die moet worden betaald. Dat is lastenverzwaring 1.
Klopt, maar ik bedoel meer dat er op dit moment zo enorm veel onduidelijkheden zijn, dat het niet logisch te voorspellen is, wat er betaald moet gaan worden :cheesy: Dat idee met koffiedik dus...

19 nov 2009 15:58
Profiel Facebook 
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Devils son schreef:
En dat is toch niet mijn grootste probleem. Dat is de privacy. De GPS die moet worden ingebouwd geeft een schat aan informatie. De overheid is en blijft een overheid en dus gaat men die informatie gebruiken voor ieder doel dat ze uit komt (de NL-se overheid is daar sowieso enorm bedreven in).

Ik zal dan ook de oproep beantwoorden met het exporteren van mijn auto. Dat is niet goedkoper, maar ik weiger zo'n GPS in mijn auto te laten bouwen.

+ 1 Dát is ook mijn grootste probleem...

Knettergek zijn ze hier in NL... Ik wil zo'n ding helemaal niet in mijn auto Volgende stap is logisch; kunnen ze precies zien wáár en hóe hard je ergens rijdt... nog even en dan krijgen we allemaal een enkelband om, we zijn toch geen criminelen

http://www.kilometerheffing-nee.nl

19 nov 2009 18:38
Profiel WWW
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
1984

19 nov 2009 18:56
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
paSCal schreef:
Dat idee met koffiedik dus...

Wordt het een klap of een dreun dus... :wink:

19 nov 2009 19:07
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende