Auteur |
Bericht |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Reparatie roest A-stijlen
Vanochtend de waggie weggebracht voor een nieuwe voorruit, nu blijkt er roest onder de ruit op de A-stijlen te zitten. Hoe het beste te repareren? Schoonschuren, galvaspray erop, lakken en transparante lak eroverheen?
Sowieso begin ik steeds meer te neigen om er een goed project van te maken (incl spuiten) omdat hij ondertussen 3 tinten Y5V heeft, kleine deukjes en lakbeschadigingen, roestplekje hier en daar, etc...
|
21 nov 2009 13:00 |
|
|
Patrick
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Handig die kleine lettertjes. Ik zou het aan Harry vragen.
|
21 nov 2009 13:08 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
de vraag is natuurlijk: waar nog meer roest?
_________________________________________ oud is beter
|
21 nov 2009 15:47 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Blank schuren, stralen en vertinnen. Dan grondlagen aanbrengen en spuiten in kleur. Doe je het anders is het maar een tijdelijke oplossing.
|
21 nov 2009 18:20 |
|
|
rien911
964 c4hoogvliet
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
|
21 nov 2009 19:02 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Zo hoort het, en niet anders.
|
21 nov 2009 19:07 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Interessant stukje over dat vertinnen Op de bladzijden staat 2002, maar het wekt de indruk veel ouder te zijn
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
21 nov 2009 21:41 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Wat is er mis met een goede twee componenten epoxyprimer (bijv. Standox) Wim?
|
21 nov 2009 22:28 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Heb ik ergens vernoemd dat dit niet goed is dan.
|
22 nov 2009 0:25 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Als je hem toch naar de spuiter brengt, zou ik die andere dingetjes ook meteen laten doen. De spuiter zal waarschijnlijk met een aantrekkelijke offerte komen, omdat hij er toch al mee bezig is. Of niet soms, Wim?
|
22 nov 2009 8:32 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Ik doelde op je opmerking dat als je het anders doet, dus zonder te vertinnen, het een tijdelijke oplossing is. En dat lijkt mij niet.
|
22 nov 2009 9:19 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Als de ondergrond poreus of gepokt is door de roest en dan alleen epoxy en plamuur, zal dit maar weer voor tijdelijk (4 a 5) jaar zijn. En vooral op zulke plekken als de A stijl, waar altijd vocht zal staan, ook al is de ruit gekit.
|
22 nov 2009 9:33 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Maar als de ondergrond verontreinigd is hecht tin ook niet en zal er uiteindelijk weer roest optreden. Ervan uitgaand dat de ondergrond in orde is 'vreet' een goede epoxy primer in het metaal waardoor de roestduivel nog maar weinig kans zal maken. Daar kun je plamuur opzetten, maar dan moet een lasnaad wel helemaal dicht zijn. Anders komt er vocht bij en gaat de boel alsnog roesten.
|
22 nov 2009 10:27 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Daar is dan het stralen weer voor. Dus zoals jezelf al schrijf, als je bepaalde dingen niet in acht neemt, zal het altijd maar voor tijdelijk zijn. En vandaar het vertinnen om alles af te sluiten. Dus laat het goed doen, de prijs zal dan wel iets hoger zijn, maar als je het na 4 jaar opnieuw mag doen, ben je uiteindelijk duurder uit.
|
22 nov 2009 10:49 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Reparatie roest A-stijlen
Epoxy primer heeft overigens geen etsende werking op metaal. Wash primer heeft dat wel door de zuurgraad daarvan; biedt daarmee (mi) de beste hechtlaag op blank metaal. Daar moet dan wel een geschikte filler overheen, epoxy-producten hechten bijvoorbeeld niet goed op een washprimer. Ik heb div roestplekken gesaneerd en vervolgens met washprimer en filler van Sikkens opgebouwd; ik ben erg onder de indruk van de enorme hechting op de ondergrond. Belangrijkste is natuurlijk dat alle roest weg is; bij hardnekkige roest heb je vaak kleine puntjes waar de roest flink dieper zit dan er omheen. Met schuren en slijpen haal je dat niet zomaar weg.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 jan 2010 16:04 |
|
|