Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 01 dec 2024 6:52

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
accu vraag 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht accu vraag
Door omstandigheden zal mijn 996 waarschijnlijk enkele weken niet gebruikt worden (moet behoorlijk wat zaken regelen voor mijn nieuwe huis). Hij staat in een garage zonder druppellader (geen aansluiting in de garage aanwezig). Het alarm staat wel gewoon ingeschakeld. Vraag is nu hoe lang de accu dit normaal gesproken volhoudt (er zit een sterkere accu in). En ervan uitgaande dat de accu na 3 weken stilstaan leeg is en ik vervolgens met startkabels de 996 weer tot leven wek, kan dit dan nog schadelijke gevolgen hebben voor de motor of motormanagement (blijft de boordcomputer hierna bijvoorbeeeld aangeven dat de 996 direct naar de garage moet oid)?

Ik hoor graag van jullie en ik weet het, een Porsche is om te rijden, maar dat zal ik na deze 3 weken ook zeker weer inhalen! :ba:

24 nov 2009 11:01
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: accu vraag
Mark,

... heb je de zoekfunctie al eens losgelaten op dit onderwerp :?: :idea:

3 weken moet kunnen - maar als je 'bang' bent om na die tijd toch 'n lege accu te hebben - dan zou ik 'm voor die 3 weken even loskoppelen :wink:

24 nov 2009 11:23
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
of gewoon elk weekend even een uurtje de zinnen verzetten en een stukje gaan sturen... :idea:

24 nov 2009 11:29
Profiel
Helemaal mee eens, maar ik moet er niet aan denken dat er ook maar 1 klein verfplekje of andere 'klus'narigheid op het leer komt (en geloof me, na een weekend klussen, is die kans bij mij zeer groot..kan ook aan mijn volledige niet klusachtergrond liggen.. :wink: )

Maar 3 weken stilstaan lijkt dus niet echt een probleem op te gaan leveren (ik begrijp zelfs dat er P's zijn die dan nog gewoon starten..). Ik zal dus na 3 weken gewoon proberen om te starten en daarna maar eens een mooi groot ritje maken...

24 nov 2009 11:42
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTS
West Maas en Waal
Olaf schreef:
3 weken moet kunnen - maar als je 'bang' bent om na die tijd toch 'n lege accu te hebben - dan zou ik 'm voor die 3 weken even loskoppelen :wink:

En even je polis nalezen of er alarmverplichting is :shock:

24 nov 2009 13:35
Profiel WWW
das een goeie. Zo uit mijn hoofd staat er dat wanneer de P wordt gestolen, ik dmv een certificaat moet aantonen dat er een werkend en gekeurd alarm in zat (dat certificaat heb ik uiteraard). Het hangt er een beetje van af wat er wordt verstaan onder 'werkend'. Mi zal dat wel inhouden dat het alarm ook daadwerkelijk moet afgaan op het moment dat iemand met zijn vingertjes aan mijn P zit of erger... :pale: Afkoppelen laat ik dan ook maar even achterwege..

Als ik de P start nadat ik met startkabels hem weer tot leven heb gebracht, krijg ik dan nog bepaalde info te zien via de boordcomputer (is ie dan bijv. gereset)?

24 nov 2009 14:28
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Sander911 schreef:
En even je polis nalezen of er alarmverplichting is :shock:

... je hoeft natuurlijk niet altijd alles aan iedereen te vertellen :idea:

Daarnaast maak je met 'n losgekoppelde accu geen slapende honden wakker ... en met 'n accu die beneden het 'peil' gaat wss wel :arrow: op dat moment neemt de accu van je alarm de bewaking over .. en gaan alle toeters en bellen :wink:

24 nov 2009 15:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C4 1990
utrecht
ik zou zekerheidshalve na 3 weken eerst de accu met een lader met een lage laadstroom opladen. Grote kans dat je als ie (bijna) leeg is de boel beschadigd door bijv. met startkabels te starten en daarna met de dynamo de accu met een eigenlijk te hoge laadstroom al rijdend gaat laden :idea:

24 nov 2009 18:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Ferdinand Alexander Porsche
Al eens aan een zonnecollector gedacht? In de watersport worden ze regelmatig ingezet om accu's op peil te houden. Ze worden steeds efficiënter, beter te betalen en er is er vast wel ergens een plekje om aan de garage te bevestigen.

25 nov 2009 10:17
Profiel
Korte update: gisteren, na 5 weken stilstaan, de P gestart en er een goede 200 kilometer mee gereden.. Hij startte in 1 keer -met enige aarzeling- (accu spanning stond onder de 10), maar daarna was het lopen 'as usual'. Na een paar kilometer waren ook de banden van hun vierkante vorm af, dus toen ging alles weer als normaal... :ba:

Conclusie: zonder druppellader en met het alarm continu aan, kan een 996 met sterkere accu minimaal 5 weken stilstaan (en ik denk dat ie nog wel een weekje extra aan had gekund..)

Overigens top rijweer gisteren..sommige stukjes van de weg waren een beetje glad door zeer lichte bevriezing, dus ik heb de achterkant soms lekker een beetje kunnen laten uitkomen in bochten (uiteraard alleen als het veilig was, etc..) :wink:

14 dec 2009 10:13
Profiel
PorscheForum Rakker
944 s2 sold 911(964) sold 968 sold boxster
cuijk
vaak is er in een garagebox wel verlichting dus ook stroom :idea:

het is dus meestal een koud kunstje om toch een accu op te kunnen laden :mrgreen:

gr john
986
http://spaces.msn.com/john944s2

14 dec 2009 11:40
Profiel WWW
Moderator
PF #57
mark996 schreef:
Conclusie: zonder druppellader en met het alarm continu aan, kan een 996 met sterkere accu minimaal 5 weken stilstaan (en ik denk dat ie nog wel een weekje extra aan had gekund...

"Gisteren viel een bouwvakker van een steiger en overleefde zonder een schrammetje de val van 6 meter"

Conclusie: een volwassen man kan zonder problemen zich van 6 meter hoogte naar beneden laten vallen...

:roll: :lol:

14 dec 2009 16:01
Profiel
:mrgreen: Ik heb ook nooit aangegeven dat er enig wetenschappelijk onderzoek aan vooraf is gegaan.. :wink: Voor mij iig genoeg -verder niet gestaafd- bewijs dat ik de P een paar weken weg kan zetten zonder accu ellende...

14 dec 2009 16:17
Profiel
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Alles hangt m.i. ook af van de omstandigheden, binnen of buiten gestald, koud/vochtig, warm en dat soort zaken.
Ik merk bijvoorbeeld nu met kou/vocht dat 3 weken al de limit is, dan wel met een ingeschakeld alarm.
Accu is bijna nieuw.

14 dec 2009 19:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Ferdinand Alexander Porsche
993Yvon schreef:
Al eens aan een zonnecollector gedacht? In de watersport worden ze regelmatig ingezet om accu's op peil te houden. Ze worden steeds efficiënter, beter te betalen en er is er vast wel ergens een plekje om aan de garage te bevestigen.

In de UK hebben ze al ervaring, zie: http://porkers.co.uk/topic.asp?t=794584&f=48&h=11

10 jan 2010 13:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex: 986 3.2S Tiptronic
Randstad
Mijn Boxster stond 4 weken buiten, zonder druppellader en onder het sneeuw..gisteren geen enkel probleem gehad met starten. Hangt sterk af van conditie van accu.

10 jan 2010 14:07
Profiel
Porsche Targa SC 3l. 1980
Middelburg (B)
Citaat:
Hangt sterk af van conditie van accu.

Juist, nooit besparen op een accu, zeker niet in de winter.

10 jan 2010 14:21
Profiel
PorscheForum Rakker
991S
ex 996, ex 997S
Was zojuist bij PCG met de P. Steeds na 3 weken is de accu leeg of in ieder geval onvoldoende sterk om mee te starten. De accu is slechts 1 jaar oud.

Begrijp inmiddels, ondanks het feit dat de accu momenteel nog wordt getest en er wordt gecontroleerd op lekspanning, dat, los van winterse omstandigheden etc., met name het voertuigvolgsysteem vaak de veroorzaker is van accuproblemen na 3 weken stilstand.
Mijn vorige P, een 996, stond ook regelmatig langere tijd in gelijke omstandigheden stil zonder accuproblemen maar had geen voertuigvolgsysteem.

Advies van PCG is dan ook om bij P's met voertuigvolgsysteem, bij langere stilstand, de druppellader zeker aan te sluiten.

12 jan 2010 13:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex: 986 3.2S Tiptronic
Randstad
mijne stond 4 weken, buiten onder het sneeuw, alarm aan+voertuigvolgsysteem en gewoon starten ;-) maar heb wel gehoord dat met auto's met voertuigvolgsystemen het 3/4 weken max is ;-)

12 jan 2010 18:22
Profiel
PorscheForum Rakker
911 2.4E Coupé (1972) 944 S2 Coupé (1991/2) 997 Carrera S Coupé (2007)
Den Haag
JMS schreef:
Citaat:
Hangt sterk af van conditie van accu.

Juist, nooit besparen op een accu, zeker niet in de winter.

Yep, en hoe vaker je 'm (bijna) laat leeglopen, hoe minder goed de conditie.
Dus bijladen of loskoppelen zijn toch je beste opties bij wat langer stilstaan.

12 jan 2010 18:54
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]