Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 17:17

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
paar vragen over 997 Carrera S 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht paar vragen over 997 Carrera S
Ik benme aan het orienteren om een 997 Carrera S uit bijvoorbeeld Duitsland te importeren.

Ik heb een paar vragen:

- Is het PASM onderdeel van het Sport Chrono pakket?
- Is er verschil tussen Sport Chrono en Sport Chrono Plus?
- Wat doet Sport Chrono bij een handgeschakelde bak
- Heeft de Carrera S standaard sprotieve stand voor vering etc?
- Lees in advertenties veel verschillende benamingen voor sportuilaten: welke is nu de originele schakelbare sportuitlaat?

Alvast bedankt!

21 nov 2009 9:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: paar vragen over 997 Carrera S
- PASM en Sport chrono zijn aparte opties; PASM is standaard op alle typen met de S-motor.
- Sport Chrono Plus alleen van toepassing voor PDK (de DSG bak van Porsche).
- SC komt met de stopwatchklok op het dashboard, incl. de functies in de BoordComputer voor starten, stoppen en registreren van de rondetijden in de PCM. Bied nog de mogelijkheid voor enkele persoonlijke instellingen in PCM.
- PASM standaard niet sportief, minder sportief dan 997 zonder PASM. Want onderstel is met de schakelaar met schokdemper symbool juist in 2 standen in te stellen. Standaard 'strak' maar niet TE, en ingeschakeld voor circuit. Ook wordt automatisch de demperwerking aangepast aan het rijgedrag (meer/minder dynamisch) en het wegdek.
- De sportuitlaat heeft verchroomde dubbele eindpijpen op de MKI en zwarte binnenpijpen op de MKII en er zit een schakelaar met een dubbelpijp symbool op de middenconsole.

21 nov 2009 9:37
Profiel
PorscheForum Rakker
bedankt voor de info!

Id de originele sportuilaat dan ook hetzelfde als "klappenauspuff"

21 nov 2009 11:32
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Er zitten kleppen in de sportuitlaat, zodat deze open en dicht kan, dus jawohl :!: :wink:

21 nov 2009 22:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Nog een vraagje:

Als een carrera s beschikt over PASM (standaard) én Sports Chrono, zitten er dan naast het spoilerknopje op het dashboard een PASM knop (vering-tekentje) én een Sport-knop? of alleen één van die twee?

24 nov 2009 15:37
Profiel
Beide inderdaad.

Als je op SPORT drukt worden beide actief (lampjes aan).

- SPORT staat voor gaspedaal wat directer reageert op beweging, motor die feller reageert en harder in de toerenbegrenzer loopt
- het schokdempersymbool staat voor de sportkarakteristiek van de demping (vering verandert niets aan); is uit te zetten terwijl SPORT aan blijft.

24 nov 2009 16:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Als ik je bovenstaande posts zo lees dan kan het dus niet zo zijn dat bij een carrera s mét sport chrono er alleen een 'sport' knopje zit en geen 'pasm' knopje?

24 nov 2009 21:05
Profiel
PorscheForum Rakker
11-je
Dit kan wel mits uitgevoerd met een GT-3/Sport onderstel.
Bij een MK-II met deze optie zit er wel PASM op.

24 nov 2009 21:26
Profiel
Als er PASM op zit dan ook het 'knopje' :!:
Daarmee kun je kiezen en dat is nu juist de grap.

Is het wel een 'S' :?: Recent ging hier nog een 997 voorbij met de S er extra opgeplakt :!: :evil:

@RB, een MKI met sportonderstel kan geen PASM hebben.
Een MKII wel maar heeft dan dus ook het knopje.

24 nov 2009 21:54
Profiel
PorscheForum Rakker
11-je
@ Paul, dat bedoelde ik :wink:

24 nov 2009 22:13
Profiel
PorscheForum Rakker
aircraft engineer
gemeente zuidplas
`joep en paul verschil tussen sportchrono en sportchrono plus is dat bij de plus het alleen i.c.m het pcm besteld kon worden extra functies zijn dan de weergave en analyse van de rondetijden op het pcm display alsmede een invidueel geheugen voor persoonlijke instellingen zijnde licht, wisser en portiervergrendelingsafstellingen en voor de automatische airco zonder meerprijs alleen dan die van de benodigde pcm.
dit is voor de mk1 997 de mk 2 heeft dan ook een launch control fuctie indien men pdk heeft . :mrgreen:

29 nov 2009 0:27
Profiel
Heb het nog maar eens goed gelezen op de Porsche website onder Service/Technologie Lexikon, daar staan alle details en mij is deze warboel nu duidelijker geworden.

Porsche Chrono Paket geldt alleen voor oudere Boxster/Cayman en GT3.
Dezelfde term met Plus er achter geldt voor alle (nieuwere) modellen.

Zonder plus schakelt zoals gemeld door RB911 ook de sportuitlaat i.c.m. de SPORT schakelaar.
PCM (in basisuitvoering...) is standaard op de 911, dus Sport Chrono Plus is altijd mogelijk.
Wat Alex987 schrijft klopt vanuit de Boxster beleving.
Sport Chrono Plus heeft het PCM nodig voor de rondetijden/registratie en wat individuele instellingen en is dus alleen in die combinatie te leveren.

Pffff :wink:

30 nov 2009 12:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik heb ook 997's gezien met sportchrono én sportuilaat waarbij de uitlaat gekoppeld zit aan de sportknop; Geen aparte uitlaat knop dus.

Betekend dit dat de uitlaat dan nadien is geplaats en aan het sportknopje is gehangen?

30 nov 2009 12:57
Profiel
PorscheForum Rakker
944 s2 cabrio ----Porsche 964 car 2 cabrio---Porsche 964 C4 RUF(Amazone)---Boxster 2.7------Porsche 993---Porsche 996 C2 cabrio---Porsche 964 C2 Ruf(grijs)---Porsche 996 Turbo--- Porsche 997 S2
Antwerpen
RB911 schreef:
Dit kan wel mits uitgevoerd met een GT-3/Sport onderstel.
Bij een MK-II met deze optie zit er wel PASM op.

Kent hier iemand de optiecode van dit onderstel , ik heb namelijk ook een Carrera S2 ( ja , 355pk met 3.8l-motor ) met pcm en sport chrono en deze heeft ook maar 1 sportknopje en geen schokdemperknop , hier wordt wel vertelt dat elke S met pasm komt , indien de mijne dit niet heeft , moet ik mijn onderstel dan als bijkomende optie bekijken?

Wat houdt een gt-3/sport onderstel dan juist in , enkel enkele cms lager of is het iets uitgebreider?

no fun,no life.......

you only live once,
make it a good one!!!!

15 jul 2014 20:29
Profiel
bedoel je met S2 een MKII of een niet-4S? (is in NL gewoon een 'S' :D )
PCM is standaard op alle, d.w.z. radio en wat functie's, maar geen NAVI, geen TEL, geen ...
elke S (2 of 4) heeft PASM standaard, tenzij een sportonderstel besteld is!! dat kreeg bij de 2e generatie PASM mee op de S-en.
beetje (te) stevig vonden wij dat en hebben nu de keus 8)
sportknop komt met Sport Chrono.

15 jul 2014 21:45
Profiel
PorscheForum Rakker
944 s2 cabrio ----Porsche 964 car 2 cabrio---Porsche 964 C4 RUF(Amazone)---Boxster 2.7------Porsche 993---Porsche 996 C2 cabrio---Porsche 964 C2 Ruf(grijs)---Porsche 996 Turbo--- Porsche 997 S2
Antwerpen
Met S2 bedoel ik de Carrera S zonder 4 wielaandrijving .
Aan de optiecodes ( M030 )te zien staat er een "clubsport package " ,en een Sport chrono plus pack (M640 ) met M450 Keramische remmen( PCCB) op.
Dus heb ik een vermoeden dat de PASM er niet op staat en dat de M030 het gt3 pakket is , want ik vond dat hij nogal hard op de baan lag ( wel met 19" velgen ), zelfs nog harder afgeveerd dan mijn 996 TT ( op 18" ).

no fun,no life.......

you only live once,
make it a good one!!!!

15 jul 2014 22:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Om het je wat makkelijker te maken: een gT3 of andere vorm van racy sport onderstel wil je alleen als je de auto puur voor wat plezier ritten maakt en/of circuit.

Mijn voormalige cayman was naar mijn mening te strak afgeveerd zonder PASM. PASM maakt dit mooi omdat je (zoals paul aangeeft) dan de keuze hebt. dat is het knopje met het veer ding erop.

ten aanzien van sport chrono: dit is vrij gemakkelijk te retro-fitten als het er niet op zit (en dan heb je dat vermaledijde klokje ook niet op het dashboard) voor een eurotje of 1000-1250. Is dus geen reden om 'n auto te laten staan.

De sportuitlaat (jawel, met het knopje met de 2 uitlaatjes erop) is een dure grap als die er niet op zit met gemak 3k.h

het herkennen van 'n échte Carrera S is echter vrij gemakkelijk: rode remklauwen. Omdat er mensen zijn die dat via porsche exclusive of creatief met 'n spuitbus echter zelf fixen....zou ik gewoon op de papieren kijken naar het aantal pk's.

Los van de opties is het wellicht 'n idee voor je om te kijken naar S vs 4S en MK1 vs MK2? Er zijn significante voordelen aan 'n MKII namelijk....

15 jul 2014 23:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Antwerpen
Een Porsche is puur voor het plezier :mrgreen: :mrgreen: :drive: :drive:
Dus tot daar geen enkel probleem.

Carrera S kan ook met gele remklauwen als optie , die remt alsof je een anker uitgooit!!!!!

no fun,no life.......

you only live once,
make it a good one!!!!

16 jul 2014 22:34
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
JP-S schreef:
Ik heb ook 997's gezien met sportchrono én sportuilaat waarbij de uitlaat gekoppeld zit aan de sportknop; Geen aparte uitlaat knop dus.

Betekend dit dat de uitlaat dan nadien is geplaats en aan het sportknopje is gehangen?

Nee

Sport Chrono Plus is met de klokkie op de dash - Bedien je via de boordcomputer armpje en heeft niets te maken met de sport optie
PSE is de klappenauspuff - Als ge geen Sport knopje hebt heb je een knopje met twee uitlaten
Sport optie geeft sneller gas respons ander schakelpatroon etc. - Als je een sport knopje hebt, heb je geen uitlaat knopje want ze werken tezamen.

Dus geen Sport knopje + PSE = Uitlaat knopje
Sport knopje + PSE = geen Uitlaatknopje en uitlaat werk met sport knopje

:salut:

16 jul 2014 22:42
Profiel WWW
Heeft mij ook tijdje gekost om duidelijkheid te krijgen, in deze Porsche wirwar 8)
Mijn 997 is besteld maar niet afgeleverd met PSE (nog niet leverbaar). Naderhand door dealer er in 'gepropt' :ass:
SPORT en UITLAAT knop nu, wat naar mijn info de standaard layout is op de 2e Gen.
Niet op de 1e, die het sluiten van de uitlaat heeft bij stadssnelheid.

Oh, en het symbool voor PASM is een (schok)demper, die worden aangepast qua karakteristiek voor het strakke werk (ook geschikt bij passeren van dikke drempels). De veerkarakteristiek blijft ongewijzigd.
Voor de nieuwkomers in de 911 wereld :res:

16 jul 2014 23:11
Profiel
PorscheForum Junkie
btw Paul, dat sluiten van de uitlaat bij bepaalde snelheden doet volgens mij de MKII ook standaard hoor....bij jou alleen niet omdat je hem "retrofitted" hebt.!
(dus: indien wel af-frabriek-> carnewall kastje, zelfs een relais in elkaar solderen of gewoon de stekker lostrekken)

18 jul 2014 1:42
Profiel
heb na eerdere discussie's over dat punt die indruk nog niet.
de installatie achteraf zou volgens dealer ook volgens de fabrieksversie moeten zijn ...

18 jul 2014 10:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Hmm, ik kan me vergissen maar dan vraag ik me af waarom mede-forummers met een 997mkII de stekker loshalen?

A.s. zondag kan Hans het even uitproberen dan weten we 't zeker!

19 jul 2014 15:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]