Auteur |
Bericht |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
ai ik denk dat dit het verhaal was van die mede forummer, rook en geen olie in het koelwater systeem, ik wist het niet meer dan ben ik bang dat dit niet de oplossing is voor deze. robert
_________________________________________ remmen is angst
|
25 nov 2009 15:31 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
uh... zag het al... kan ik me aansluiten bij gast veroorzaakt een ander probleem...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
25 nov 2009 15:53 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
In mijn vakgebied heet dit een Olie afscheider en bij de rest van google ook
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
25 nov 2009 18:06 |
|
|
Thomas986
Boxster 2.5België (nabij zeeland)
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Mijn vader heeft dit ook voor gehad, ( viewtopic.php?f=3&t=20213&p=493520&hilit=mayonaise#p493520) veel sterkte/succes.
_________________________________________ L'Important c'est pas la chute Mais l' Atterissage.
|
25 nov 2009 18:15 |
|
|
bully
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
En in dat topic stond dit ook... ......succes.....
|
25 nov 2009 18:21 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Balen zeg... hoop voor je dat het niet al te serieus in de papieren gaat lopen! Suc6 en ik/wij zijn in iedergeval wel benieuwd wat nu het probleem 'zou' kunnen zijn.
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
25 nov 2009 18:41 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Een 996 motor heeft een warmtewisselaar tussen koelvloeistof en motorolie. Kan stuk zijn, dan krijg je ook een mooi olie/koelvloeistof mengsel. O, ik zie dat iemand dat al gemeld heeft.......
|
25 nov 2009 18:45 |
|
|
Ferdinand P
ex 996 C4 Cabrio Automg Breda
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Km stand is 130.000. Bouwjaar inderdaad 1999. Is een 3.4.
Deze morgen is de endoscoop aan de beurt. Wordt vervolgd...
Warmte wisselaar ga ik even tegen de specialist aanhouden.
|
26 nov 2009 9:21 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
In eerste instantie zou ik ook denken de olieafscheider. Die zijn wel vaker bron van ellende bij de 996 en 997. In dat geval kan je inderdaad ook mayo in het koelwater hebben. Als je daar maar kort mee gereden hebt zal de schade minimaal zijn maar als je er al enkele honderden of duizenden mee hebt rondgereden kan de schade wel aanzienlijk zijn. Slechtste scenario is inderdaad een gescheurde cylinderwand. Ik hoop dat het mee valt voor je.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
26 nov 2009 14:45 |
|
|
Ferdinand P
ex 996 C4 Cabrio Automg Breda
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
De voorlopige diagnose is een scheurtje in cilinder 3. Middels de endoscoop was dat niet 100% vast te stellen. Er is dus nog een sprankje hoop. Maandag wordt de motor uitgebouwd en gaan de koppen eraf. Dan pas is er zekerheid.
|
26 nov 2009 22:04 |
|
|
Ferdinand P
ex 996 C4 Cabrio Automg Breda
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Huisvlijt van ICT collega's na uitleg van term 'mayo'.
|
26 nov 2009 22:07 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Een soort trial-and-error dus
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 nov 2009 22:09 |
|
|
Ferdinand P
ex 996 C4 Cabrio Automg Breda
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Niet geheel trial & error. Factor tijd speelde ook een belangrijke rol. Voor een gering bedrag heb ik nu relatief snel een deel van het antwoord. En linksom of rechtsom..die motor moet er toch uit. Of het nou een revisie of een nieuwe unit wordt.
|
26 nov 2009 22:27 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
dat bedoelde ik idd met trial and error...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 nov 2009 7:58 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
En, welke reactie kreeg je?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 nov 2009 10:11 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Nog even zitten nadenken over het hele fenomeen. Als er een scheur in de cylinderwand zit krijg je geen ernstige mayo vorming in het koelwater. Je koelwater zal aan de kook raken op de plaats van de scheur en snel verminderen aangezien het door de cylinder heen wordt verdampt. Maar er is geen directe verbinding tussen olie en koelwater.
Als je ernstige mayo in het koelwater hebt is het meest aannemelijk dat de warmtewisselaar/olieafscheider defect is, hetgeen een bekend fenomeen is bij de 996 en 997. Olie en water kunnen dan makkelijk met elkaar in contact komen. Dat daardoor de koeling van de cylinders ernstig beinvloed wordt lijkt me zeer aannemenlijk. Gevolg zal zijn dat de cylinderwanden enorme thermische spanningen opbouwen en daardoor kunnen scheuren.
Of is dit een erg vreemde theorie?
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
27 nov 2009 13:43 |
|
|
John
Cayenne
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
aai....................... jij hebt het raadsel van de gevoelige IMS Lager de plof opgelost... Ga direct door naar start, maar haal in Stuttgart ff je gage op inzake deze Oja ik als leek denk bij een olie/water combi altijd aan een lekke koppakking...
|
27 nov 2009 14:41 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Via een scheur is geen directe verbinding Er bestaat overdruk in het koelsysteem maar nog veel hogere druk in de cilinder door de compressie. Wanneer een olieschraapveer de scheur bereikt dan zullen er toch vast wel oliedeeltjes in de scheur komen en bij de volgende compressieslag de koelvloeistof ingeperst worden. Steeds een heel klein beetje, maar heel vaak... Moet de motor ook worden uitgebouwd om de warmtewisselaar te vervangen?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 nov 2009 16:14 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Is ook de beste manier om mayo te maken, steeds een heel klein beetje olie toevoegen.
_________________________________________ oud is beter
|
27 nov 2009 16:29 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Is Joop Braakhekke 'n patient van je ... of is koken een van je ander hobbies
|
27 nov 2009 16:39 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
moeder b. heb ik wel eens behandeld. koken is wel fijn.
_________________________________________ oud is beter
|
27 nov 2009 17:38 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Bij een lekke koppakking is het inderdaad zeker dat de olie ('achter' de o.schraapveer) niet bij de pakking komt.
Ik schreef expliciet wat er gebeurt als de veer ter hoogte van de scheur zou komen (doordat de scheur, vanaf bovenkant cilinder, zo lang is geworden).
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 nov 2009 18:12 |
|
|
Ferdinand P
ex 996 C4 Cabrio Automg Breda
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Die kans lijkt me vrij klein. Het mayo probleem moet ergens vandaan komen. Problemen met de cilinderloppen en / of de warmtewisselaar liggen dan het meest voor de hand. Wat ik begrijp is dat ook voor de laatste de motor uitgebouwd dient te worden (de warmtewisselaar demonteren is dan blijkbaar maar 30 min werk).
|
28 nov 2009 10:26 |
|
|
Ferdinand P
ex 996 C4 Cabrio Automg Breda
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
Krijg foutmelding bij link. Ik heb je een PB gestuurd
|
28 nov 2009 11:22 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir
link werkt bij mij wel... als het dat is ben ik blij voor je... duim duim duim.... succes
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
28 nov 2009 11:58 |
|
|