Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:03



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
911 3.0 SC kopbout gebroken.... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 911 3.0 SC kopbout gebroken....
ik heb een 911 3.0 SC.
Die heeft een gebroken kopbout.

ik heb nu 4 opties:
A) 1 kopbout vervangen en wachten tot de anderen eventueel gaan
B) alle kopbouten rechts vervangen, links laten zitten
C) alle kopbouten vervangen
D) motor laten reviseren
E) revisiemotor kopen

je snapt dat het steeds duurder is.
optie B is bv 1000 euro.

Ik vind het niet heel belangrijk dat hij perfect is. Ik probeer een beetje low/medium-budget te genieten van het heerlijke rijden.
Ga ik voor optie E dan moet ik hem ook laten spuiten en de stoelen vervangen.

Wie helpt me met deze lastige beslissing ?


25 nov 2009 18:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
mi heb je 2 opties; 1. voorlopig doorrijden 2. alle kopbouten vervangen
_________________________________________
oud is beter


25 nov 2009 18:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ik zou toch minimaal ALLE kopbouten vervangen. Als er een gaat is de kans reeel dat er meer gaan. Dus aangezien de motor er toch uit moet en je de motor toch weer opnieuw op tijd moet zetten, etc, zijn de kosten van de overige kopbouten qua prijs te verwaarlozen. Kopbout (Niet origineel porsche) kost je ongeveer 15 a 20 euro. Kost je wel wat, maar minder dan dat je na een tijdje een andere kan gaan vervangen. Arbeidsloon betaal je toch.

Als je dan toch de koppen eraf hebt, kunnen ze meteen even kijken of daat alles nog in orde is. Als de motor verder ok liep, kun je het longblock laten zitten.

Een P rijden en onderhouden kost geld en soms veel geld. Maar probeer wel zo efficient mogelijk te zijn qua kosten.

Andere optie. Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar er bestaan boeken die je stap voor stap door een (deel) revisie van een 911 motor heen leiden ("how to rebuild a porsche 911 engine" van Wayne Dempsey) Hiermee in de hand heb ik mijn motor volledig gereviseerd. Ik weet zeker als je een beetje handig bent je hiermee zelf je kopbouten kunt vervangen. Maar nogmaals, moet je wel kunnen/willen....

My 2 cents.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


25 nov 2009 18:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
wolf schreef:
mi heb je 2 opties; 1. voorlopig doorrijden 2. alle kopbouten vervangen

Mee eens en in het geval van optie 2 bekijken wat verstandig is om nog meer te vervangen nu je toch al zover bent. ;)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


25 nov 2009 18:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
De zure appel doorbijten en ervoor gaan... Anders zou je in de toekomst 2x dezelfde kosten maken. Zoals eerder aangehaald, Porsche rijden is niet goedkoop... :drive:
_________________________________________
Robbie

RP Carrepair
www.rpcarrepair.be
voor alle onderhoud aan uw Porsche


25 nov 2009 19:34
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
hkrant schreef:
A) 1 kopbout vervangen


In dat geval 4 of niets :!:

hkrant schreef:
B) alle kopbouten rechts vervangen, links laten zitten


Is 'n optie - maar MI verkeerde zuinigheid als je deze 911 zelf nog lange(re) tijd wilt blijven rijden :idea:

hkrant schreef:
C) alle kopbouten vervangen


Afhankelijk van de algehele staat van de motor - en de bijbehorende Km-stand :wink:

hkrant schreef:
D) motor laten reviseren
E) revisiemotor kopen


Je eigen motor reviseren kost MI hetzelfde als 'n gereviseerde motor kopen ... met je eigen blok weet je dan exact wat je hebt :idea:

Of heb je het over 'n ruil motor ? ergo: 'n gebruikte motor ?

Als je geen woeste rijder bent - zou ik voorlopig gewoon blijven door tuffen ... er rijden legio 911jes met gebroken draadeinden in het blok, waarvan de eigenaar geen weet heeft :wink:


25 nov 2009 19:41
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
ik zou eens een goede specialist raadplegen en je wensen icm je budget op tafel leggen. Dan krijg je de verschillende voor- en nadelen van de opties wel te horen.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


25 nov 2009 19:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
weet wel wat een specialist gaat zeggen in deze zware tijden....
_________________________________________
oud is beter


25 nov 2009 19:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
... dat 'ie er geen tijd voor heeft :wink:


25 nov 2009 19:49
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
wolf schreef:
weet wel wat een specialist gaat zeggen in deze zware tijden....

Tja, dan maar beter 24 verschillende oplossingen van evenzovele stuurlui hier... :roll:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


25 nov 2009 19:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
hij wil advies, happy to oblige. naar de pro kun je altijd. nou ja als je bank accoord gaat. :mrgreen:
_________________________________________
oud is beter


25 nov 2009 20:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
kunnen jullie me uitleggen waarom je in 1 keer alle bouten moet vervangen ?
Natuurlijk snap ik dat je qua kosten het in/uitbouwen dan niet meer hebt.

ik vraag me alleen af wat de kans is dat het opnieuw gebeurt.
Is het bv metaalmoeheid ?
Is omdat er nu één gebroken is, de andere extra geleden hebben, of iets dergelijks ?
of omdat er dan 1 nieuwe tussenzit er een soort onbalans qua sterkte ontstaat ?

Is eventueel één kant (3 cilinders) vervangen een mogelijkheid ?

Ik ben benieuwd !


25 nov 2009 23:18
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Is (helaas) een bekend zwak punt. Het beste is (helaas) om ze allemaal te laten vervangen door verbeterde exemplaren van de 993.
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


25 nov 2009 23:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ze worden 'op moment' vast gezet ... dit is eigenlijk eenmalig :idea:

MI: als je iets gaat vervangen - dan zeker alle bouten op 1 cilinder (4) - maar of je daar (goed) bij kunt zonder de andere 2 cilinders los te halen :roll:

Alle (kop)bouten die je los haalt - zou je moeten vervangen ...

1 zijde zou je kunnen overwegen - dat beinvloed de andere zijde MI niet - bedenk echter dat het wss maar 'n klein beetje meer kost om beide zijden te laten doen - in plaats van 1 .. de motor is er dan toch al uit :wink:


25 nov 2009 23:46
Profiel WWW Facebook 
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Maar dan zal het niet alleen bij de bouten blijven denk ik. :idea:
Want als je de rest dan niet controleert en eventuele gebreken dan niet maakt of vervangt, ben je m.i wel verkeerd bezig.
En goedkoop is dan meestal ................verkeerde zuinigheid..


26 nov 2009 0:02
PorscheForum Rakker
Boxster 987 NPC 1687
Amsterdam
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ik weet niet hoe het bij Porsche zit, heb de kopbouten nog niet bekeken.
Ik heb 12 jaar bij Opel gewerkt als monteur. Daar brak ook wel eens een kopbout, hier hadden we een simpele oplossing voor.
Gebroken bout omhoog trekken, de ring die om de bout zit eraf halen, bout weer terug in cilinderkop. Nu de bout op het afgebroken^stuk plaatsen. Omdat de ring er tussenuit is kan je het draadeind welke gebroken is los draaien.
Als draad eind los is, bout er weer uit trekken. Nu een klein magneetje aan een lasdraadje in het boutgat laten zakken...even vissen en je pakt het gebroken stukje schroefdraad er zou uit.

jaja opel is geen Porsche maar het werkte wel!

Nieuwe bout erin en weer doorrijden.

Suc6 :cheers:
_________________________________________
Rij nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen!




www.verkeersschooltrilling.nl


26 nov 2009 0:26
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
spike schreef:
Ik weet niet hoe het bij Porsche zit, heb de kopbouten nog niet bekeken.
Ik heb 12 jaar bij Opel gewerkt als monteur. Daar brak ook wel eens een kopbout, hier hadden we een simpele oplossing voor.
Gebroken bout omhoog trekken, de ring die om de bout zit eraf halen, bout weer terug in cilinderkop. Nu de bout op het afgebroken^stuk plaatsen. Omdat de ring er tussenuit is kan je het draadeind welke gebroken is los draaien.
Als draad eind los is, bout er weer uit trekken. Nu een klein magneetje aan een lasdraadje in het boutgat laten zakken...even vissen en je pakt het gebroken stukje schroefdraad er zou uit.



Weet niet of ik het bovenstaande goed volg, maar het zit bij een porsche (911) toch echt anders. De kopbouten zijn zo'n 30cm lang en gaan in z'n geheel vanuit het longblock door de cylinders, koppen en nokkenashuis. De "las een stuk metaal op de bout en draai hem eruit" techniek is bijna niet te doen (of eigenlijk helemaal niet) met de koppen nog op z'n plaats.

Afbeelding

De kopbouten veranderen van structuur door konstant opwarmen en afkoelen en de krachten die erop komen. Kans is dus erg groot dat de andere hetzelfde euvel hebben en binnenkort ook gaan. 1 vervangen of 1 kant is dus mijn inziens echt "false economy" gezien de meeste kosten in het arbeidsloon zit voor uitbouwen motor en demontage/montage.

Ik zou echt zeggen alles of niets. Niet waard om meer schade te creeren als er meer gaan OF dubbele kosten neer te tellen. Daarnaast is een 3.0 SC het waard! stijgt alleen maar in waarde..... Om deze reden zou ik ook proberen de huidige motor te behouden i.p.v een revisie motor te gebruiken.

Maar ja, ieder zijn mening.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


26 nov 2009 9:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
cabrio wim schreef:
Maar dan zal het niet alleen bij de bouten blijven denk ik. :idea:
Want als je de rest dan niet controleert en eventuele gebreken dan niet maakt of vervangt, ben je m.i wel verkeerd bezig.
En goedkoop is dan meestal ................verkeerde zuinigheid..

Couldn't agree more :mrgreen: :lol:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


26 nov 2009 10:40
Profiel
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Is goed dat we op dezelfde lijn zitten. :thumleft: was wel eens anders. :wink:


26 nov 2009 13:44
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
tja, eea toch afh verdere staat auto, budget, aantal km/j, toekomstplannen enzo.
zeg dat je nu alles doet a 8?K. dan nog wat roestissues a 8K...
heb je een mooie sc, 3-4K meer waard :mrgreen:
_________________________________________
oud is beter


26 nov 2009 14:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Het motortje is ondertussen uitgebouwd. Dat moest toch...

De bout is net boven de cilinder afgebroken. Echt fijn.
Het is inderdaad een onderbout, die krijgen dus het meeste te verwerken.
Ik zal ze dus gaan vervangen door boven staal en onder dilavar 993.

De andere bouten zitten trouwens muurvast.

Iemand een tip om ze eraf te krijgen zonder ze te breken ?
Dat geldt ook voor het stompje van de afgebroken bout ?


26 nov 2009 20:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
WD 40 en warmstoken? Tricky klusje overigens....
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


26 nov 2009 20:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
hkrant schreef:
Het motortje is ondertussen uitgebouwd. Dat moest toch...

De bout is net boven de cilinder afgebroken. Echt fijn.
Het is inderdaad een onderbout, die krijgen dus het meeste te verwerken.
Ik zal ze dus gaan vervangen door boven staal en onder dilavar 993.

De andere bouten zitten trouwens muurvast.

Iemand een tip om ze eraf te krijgen zonder ze te breken ?
Dat geldt ook voor het stompje van de afgebroken bout ?


Ik zou boven en onder 993 dilavars aanraden...

Losmaken rustig doen. Moeren eventueel op de draadeind lassen en erna als de draadeind nog warm is die uitdraaien. Het is steeds listig maar er is geen andere manier als ze vastzitten. Niet het blok opstoken. :mrgreen:

Hoe kort is het afgebroken stuk?
_________________________________________
Robbie

RP Carrepair
www.rpcarrepair.be
voor alle onderhoud aan uw Porsche


26 nov 2009 20:54
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
zo kort dat er niets op te lassen is.
Echt randje cilinder...


26 nov 2009 21:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
dan vrees ik dat je de grote middelen zult moeten gebruiken...uitboren en timesert plaatsen. Soort van buisje met schroefdraad dat je in de plaats van het beschadigde gat plaatst.
_________________________________________
Robbie

RP Carrepair
www.rpcarrepair.be
voor alle onderhoud aan uw Porsche


26 nov 2009 21:05
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.