Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:05

Antwoord op onderwerp  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Waarom zijn veel Porsche-liefhebbers negatief over Ferrari’s 

Waarom zijn veel Porsche-liefhebbers negatief over Ferrari’s (en vice versa?)
Pure jaloezie 15%  15%  [ 13 ]
Onzin! Het maakt mij niets uit of ik een Porsche of een Ferrari in de garage heb staan 29%  29%  [ 25 ]
Tja, toen ik een kleine jongen/meisje was zijn de looks en het geluid van een Porsche blijkbaar ingeprogrammeerd als the-one-and-only (waterkokers en druppelkoplampen worden dan desnoods genegeerd) 18%  18%  [ 15 ]
Roel 964C2 was wel erg melig toen hij deze poll uitschreef 9%  9%  [ 8 ]
Overig, te weten ….. 28%  28%  [ 24 ]
Totaal aantal stemmen : 85

Waarom zijn veel Porsche-liefhebbers negatief over Ferrari’s 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 2.4E Coupé (1972) 944 S2 Coupé (1991/2) 997 Carrera S Coupé (2007)
Den Haag
Bericht Re: Waarom zijn veel Porsche-liefhebbers negatief over Ferrari’s
Grappige draad dit, kom hem net tegen. Ik behoor tot de groep die beide merken fantastisch vindt. Althans, beide merken maken vaak geweldige auto's én soms ook (beduidend) mindere. Beide merken hebben een enorme traditie en uitstraling, beide zijn vrij compromisloze sportautofabrikanten.

Doorgaans heb ik een voorkeur voor oudere modellen. Bij Porsche bijv. de 356 (wil ik er een van kopen binnen afzienbare tijd) en de oudere 911s. Bij Ferrari vooral het jaren '60-70-80 werk, o.a. de Dino 246, Daytona, 288 GTO, 365 GT/4 BB en 512 BB, en 328. In de jaren '90 vind ik zowel Porsche als Ferrari wat minder aansprekend. Wel technisch geavanceerd, maar ze worden zo 'dik', windtunnelig en elektronisch. (NB de Porsche Cayenne heb ik overigens nooit begrepen). Recent zijn er weer prachtige modellen: de Cayman is top en de 458 Italia is subliem.

Ten aanzien van rijkwaliteiten: ik heb nog niet veel ervaring in Porsche's, maar Ferrari's, zoals de 328 die ik heb, rijden voortreffelijk. De bediening en ergonomie is een tikje apart, maar zodra je eraan gewend bent is het feest.

Dan onderhoud. Laten we reëel zijn: beide merken zijn kostbaar. Bij Ferrari - zeker de oudere - zijn onderdelen soms erg schaars dus erg duur. Een goed onderhouden Ferrari geeft echter niet noodzakelijk veel extra problemen, zeker niet de relatief robuuste 3x8 serie. 12 cylinders zijn typisch wat gevoeliger en sommige ingrepen - bijv. aan de distributie - vereisen bij sommige modellen een arbeidsintensieve 'engine out'. Electronica kan bij beide merken een killer zijn.

Tot slot uitstraling: er zijn zowel foute Porsches als foute Ferraris, net zozeer als er foute Porsche-eigenaren zijn én foute Ferraristi. Sterker nog, de hele definitie van wat fout is en wat niet is subjectief. Ieder zijn meug, beauty is in the eye of the beholder...

08 dec 2009 23:37
Profiel
PorscheForum Rakker
964 TL Limited Edition
Ik ben niet zozeer negatief over ferrari, geluid is best mooi, looks zijn vaak ook ok, alleen is het mij te patserig en ze scoren zo slecht in betrouwbaarheid, maar goed dit hebben volgens mij alle italiaanse auto's.

09 dec 2009 17:41
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
IPF schreef:
Dan onderhoud. Laten we reëel zijn: beide merken zijn kostbaar. Bij Ferrari - zeker de oudere - zijn onderdelen soms erg schaars dus erg duur. Een goed onderhouden Ferrari geeft echter niet noodzakelijk veel extra problemen, zeker niet de relatief robuuste 3x8 serie. 12 cylinders zijn typisch wat gevoeliger en sommige ingrepen - bijv. aan de distributie - vereisen bij sommige modellen een arbeidsintensieve 'engine out'. Electronica kan bij beide merken een killer zijn.
.

nouwww een 20-25 jaar oude p is als daily driver goed te doen met een budget rond 1500 euri bij 12-15K het jaar. iets zegt mij dat dat bij een raari een illusie is. :|

09 dec 2009 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Den Haag
wolf schreef:
IPF schreef:
.

nouwww een 20-25 jaar oude p is als daily driver goed te doen met een budget rond 1500 euri bij 12-15K het jaar. iets zegt mij dat dat bij een raari een illusie is. :|

Een illusie is een groot woord, iets duurder dan dat is 't vermoedelijk wel.

Een 308 (1975-1985) of 328 (1985-1989) in goede staat moet je - conservatief geschat - voor zo'n €2,000 en € 2,500 gemiddeld per jaar kunnen rijden:

[*] grote beurt = € 1.000 per jaar
[*] distributie € 1.000-1.500 per 2-3 jaar = € 500 per jaar
[*] div. onderdelen + reservering banden = € 500 per jaar
[*] calamiteitenreservering = € 0 - 500 per jaar

Ligt er ook een beetje aan wat je meeneemt: zitten er bijv. banden in die € 1.500 die je noemt? (na een jaar of 2-3 moeten die wel vervangen worden als je 12-15k per jaar rijdt). En reserveer je in die € 1.500 voor gekke dingen die bij oude auto's nou eenmaal wel eens plots kapot gaan? :?

Bovenstaande getallen geven een ruw beeld van mijn ervaring en die van bekenden. Alle werkzaamheden uitbesteed, dus relatief duur. Handige kerels decimeren de kosten door zelf aan oudere Fs te werken. Het meeste is doenlijk zonder diploma in de raketwetenschap :)

Overigens heb je een punt dat complexere Ferrarí's uit die tijd (12 cylinders, of bijv. de 348) duurder kunnen worden, maar hoeft niet astronomisch te zijn mits zorgvuldig behandeld.

09 dec 2009 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Den Haag
Speedy1980 schreef:
Ik ben niet zozeer negatief over ferrari, geluid is best mooi, looks zijn vaak ook ok, alleen is het mij te patserig en ze scoren zo slecht in betrouwbaarheid, maar goed dit hebben volgens mij alle italiaanse auto's.

Betrouwbaarheid hangt sterk af van het type, hoe je 'm verzorgt en een geluksfactor. Mijn recente, degelijke, Duitse BMW vertoont vooralsnog meer mankementen (o.a. aan injectoren, hoge drukpomp, elektronica, etc.) dan mijn 23-jarige Italiaan, ook gecorrigeerd voor het aantal kilometers per jaar. Toegegeven B <> P, maar toch... :scratch:

09 dec 2009 22:58
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6