Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 1:43

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Stroom uit de straat via inductie 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht Re: Stroom uit de straat via inductie
dat zou wel mooi zijn gelijk voor het stoplicht je i phone en je tarzan (ander woord voor blender :mrgreen: ) opgeladen ook :idea:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

09 dec 2009 14:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993S Vesuvio; 964 RS replica; 964 Turbo 3.6; 964 Alex 1224; project 1965 301xxx; project 1965 300xxx
gast schreef:

Toch is techniek volgens Klerk niet ver weg meer. 'In Duitsland zijn er al patenten aangevraagd voor deze techniek.' De techniek......

Interessant. Echter, de tijd tussen major breakthrough patenten en toepassing ervan op commerciele schaal is 30 jaar. Vgl alle major breakthroughs in autotechniek zijn begin vorige eeuw gedaan.

De verwachting mbt electrische autos is dat dit pas vanaf 2025 op enige relevante schaal gaat gebeuren (>15-20%). we praten wel de hele tijd over hybrides, maar feitelijk betreft dit maar een klein percentage van de markt nu. Perceptie is vaak anders dan werkelijkheid.

Voor bedrijven is het zaak natuurlijk in de nieuwe technologie mee te gaan (lees investeren) om de boot niet te missen, maar niemand kan zich permitteren de gewone verbrandingsmotor uit zijn scope te laten. Dit geldt natuurlijk niet voor de luchtgekoelde, die kan men wel uit scope laten, maar dat is dan ook geen gewone janboerenfluitjes motor :twisted: .

09 dec 2009 14:37
Profiel
PorscheForum Rakker
993S Vesuvio; 964 RS replica; 964 Turbo 3.6; 964 Alex 1224; project 1965 301xxx; project 1965 300xxx
Ik heb daar persoonlijk ook geen problemen mee. Ben eigenlijk wel blij tegen die tijd dat ik gewoon wordt rondgereden.

Zou het trouwens wel leuk vinden als dan ook blijkt dat Zandvoort ontsnapt aan sluiting vanwege een zero CO2 emissions regel :go: die van kracht geworden is. Deze techniek gaat daarmee dus vermijden dat er niet verbrande C02 (roet) in het eten wordt gegooid van het laatste restje vermaak tegen die tijd:

middels een electrische lus in the smoky grid van weleer rijdt de electrische bus van mijn tehuis dan fluisterstil door de tarzan, terwijl ik vanuit mijn i-pod (in mij horloge geintegreerd) naar opnamen luister van mijn 993 op dezelfde plek, paar decennia eerder.....
Wel ff een opname maken de volgende keer :drive:

09 dec 2009 16:21
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Zou nieuw is de techniek overigens niet en hij wordt ook al vollop in de industrie toegepast.
Bekendste voorbeeld is de electrische tandenborstel. Ook die laadt via inductie op.
In de industrie word het al gebruikt om bv heftrucks op te laden.
Ik denk dan ook dat de patenten meer gaan over een specifieke toepassing dan over de techniek op zich.

Een van de eerste patenten voor opladen via inductie was deze:
Induction charging system by Ernest A. Dahl
Patent number: 3938018
Filing date: Sep 16, 1974
Issue date: Feb 10, 1976
Citaat:
A normal 117-volt, 60 cycle source is converted into a high frequency signal resulting in radiation of a substantial portion of the energy in the signal. A receiving coil is inductively coupled to the radiation over a given distance substantially less than a wave length of the high frequency...
Inventor: Ernest A. Dahl

10 dec 2009 0:12
Profiel WWW
Turbo S - 542pk
Friesland
Die meneer Ernest Dahl die lacht in zijn vuistje en ziet de royalties al binnenstromen :mrgreen:

10 dec 2009 0:16
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
na 30 jaar verlopen veel patenten, paradox van de uitvinder......

10 dec 2009 0:34
Profiel
PorscheForum Rakker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Voor de korte termijn is het wellicht een idee om in het groot de techniek toe te passen uit ons geschenk van de Sint.

Afbeelding
Ze gaan als een speer; de AB heeft zelfs een turbo-knop 8) Jammer dat ze dan meestal uit de baan vliegen.

10 dec 2009 0:46
Profiel
pat69 schreef:
Ze gaan als een speer; de AB heeft zelfs een turbo-knop 8) Jammer dat ze dan meestal uit de baan vliegen.

Zowel voor de kleintjes en de grotere broers is er een limiet. :idea:

10 dec 2009 8:55
Porsche diversen
Overijssel
Elektrisch aangedreven auto's zijn niet leuk....
Je mist het heerlijke geluid van een brandstofverslindende motor..!!
Slechts een sneu gezoem en wat bandengeruis....

10 dec 2009 13:26
Profiel
PorscheForum Rakker
pat69 schreef:
Voor de korte termijn is het wellicht een idee om in het groot de techniek toe te passen uit ons geschenk van de Sint.

Afbeelding

:ba: ik kan er wel ontzetted goed mee driften.....beter dan mijn 1:1 gepruts....

10 dec 2009 18:42
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Mijn zoontje en ik gebruiken de turboknop bij de loopings. Heb al meerdere malen van hem verloren. Verdacht is wel dat hij altijd met hetzelfde wagentje wil racen.

10 dec 2009 19:29
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Deze set is ook door de sint bij ons thuis gebracht. gelijk natuurlijk "wat" uitbereidingen gehaald en ge-experimenteerd: als je 2 trafo's in serie zet gaat het echt hard. (De wagentjes gaan dan niet al te lang mee)
on topic: als ik de elektrische tandenborstel op de inductiekookplaat leg laad deze niet op hoor :mrgreen:
Het zal dus nog wel ff duren met de stroom uit de straat

10 dec 2009 20:45
Profiel
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
30 jaar nog? Tegen die tijd hebben we misschien al elektriciteit uit kernfusie...

11 dec 2009 1:54
Profiel
PorscheForum Rakker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Dit lijkt me met de huidige techniek een onhaalbare kaart.
Kun je nog beter met een windmolen op je dak rondrijden, dit is al wel mogelijk (ja echt, de turbine wekt dan genoeg op om tegen de wind in te kunnen rijden :scratch: )maar niet handig.
Stilstaand via inductie opladen zou theoretisch mogelijk zijn, al vraag ik me af hoe de grote vermogens via inductie overgebracht wordt, als het met een kabel al uren duurt.
Al rijdend komt er een hoop meer bij kijken waardoor het mij onmogelijk lijkt. Alsof je een generator aan een elektromotor koppelt. Met de elektromotor laat je de generator draaien waarmee je vervolgens de e-motor van elektrische energie voorziet.
Via inductie in de weg werkt het anders lijkt me, meer als soort een lineaire motor.
Lang verhaal maar dit kunnen we wel vergeten. Wegenbouwers hebben nu al moeite met lussen in de weg. En als we al niet een behoorlijke (V)TTI installatie in de A73 tunnels kunnen aanleggen hoe gaan die aannemers dit dan doen.
Lijkt me dan handiger om gelijk aangedreven te worden door de energie uit de weg. Natuurlijk moet je altijd open staan voor nieuwe ontwikkeling en weet je nu niet wat over 20 jaar mogelijk is maar dit lijkt me niet wat.
Al met al lijkt me voor energie transport opslag en transformatie waterstof (ICM met brandstofcel) een betere oplossing voor de komende 30 jaar:
http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/
In veel landen kun je al op grote schaal waterstof tanken, nederland nog maar mondjesmaat. Ook daarmee zullen we het net als in de windindustrie (de bouw van windturbines) wel weer laten lopen.

11 dec 2009 3:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
dynamic schreef:
(ja echt, de turbine wekt dan genoeg op om tegen de wind in te kunnen rijden :scratch: ).

Dat lijkt me wel wat. Je gaat dan ook steeds sneller hè, hoe harder je rijdt, hoe meer energie er wordt opgewekt, etc. Wordt nog een probleem om te remmen :scratch:

Dat lijkt me de oplossing voor alle wereld problemen. :popcorn: Ik denk dat de turbine wel genoeg opwekt om de auto te laten rijden, maar niet om de auto met draaiende turbine op het dak te laten rijden (?).

11 dec 2009 8:15
Profiel
PorscheForum Rakker
:roll: Tja en als je te ver naar de west vaart val je van de aarde af want die is plat. :wink:

Tijdje geleden op een internationale windfair al staande bij het voertuig gesproken met mensen van ECN en van de TU en heb me laten overtuigen.
Al lijkt dit me ook geen oplossing, het kan wel.

Er worden zelfs races mee gehouden:
Citaat:
De windrace ‘Racing Aeolus’ is georganiseerd om te bewijzen dat er toekomstmuziek zit in rijden op windkracht. Het is een competitie voor het ontwerpen van het beste Wind Powered Vehicle (WPV) voorzien van een rotor. Het voertuig moet tegen de wind in kunnen rijden en kan een maximale snelheid bereiken die ongeveer gelijk is aan de windsnelheid. Ter verduidelijking: windkracht 4 is ongeveer 20-28 kmper uur.

Als je de windenergie maar goed gebruikt. Kijk maar naar een vliegtuig. Om een normaal vliegtuig direct met het beschikbare motorvermogen te kunnen liften is niet mogelijk. Zodra je gebruik maakt van luchtstroming gaat het wel. Terwijl je toch meer verliezen verwacht.

Enne dat dit een oplossing zou zijn voor alle problemen :roll: Doe er eens een paar, de echt goede via PB svp :mrgreen:

Enne remmen?? :roll: wat dacht je van de ruitenwisser??? :lol: Zal wel een KERS achtig systeem in zitten.

11 dec 2009 12:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
dynamic schreef:
:roll:

Er worden zelfs races mee gehouden:
Citaat:
De windrace ‘Racing Aeolus’ is georganiseerd om te bewijzen dat er toekomstmuziek zit in rijden op windkracht. Het is een competitie voor het ontwerpen van het beste Wind Powered Vehicle (WPV) voorzien van een rotor. Het voertuig moet tegen de wind in kunnen rijden en kan een maximale snelheid bereiken die ongeveer gelijk is aan de windsnelheid. Ter verduidelijking: windkracht 4 is ongeveer 20-28 kmper uur.

.

......logisch, met de wind mee :mrgreen: :mrgreen: en dan moet je zelf nog behoorlijk winden :ass: om de rolweerstand te overbruggen.
Anders dan dat snap ik t niet :scratch: ; zou ik me toch ook eens met de TUE in verbinding moeten zetten. Tis te lang geleden dak er zelf vanafgerold ben.

12 dec 2009 22:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Stel je dan liever in verbinding met de TUD :wink:
Sectie Windenergie, kun je altijd mailen met vragen.

In januari kun je ook een 3 daagse cursus windenergie volgen bij DUW!ND

Ik moet zeggen vond het eerst ook vreemd!
In het kort is de verklaring dat een turbine vleugel niet alleen gebruik maakt van luchtweerstand en door een reactiekracht gaat draaien. (dus het schuin plaatsen van de bladen van een eenvoudige ventilator). Een goed turbine blad heeft dezelfde vorm als een vliegtuigvleugel en maakt daardoor ook gebruik van het bernouli en het coanda effect.

Uit een kolom lucht kun je meer energie "halen" door gebruik te maken van de reactie kracht+ Bernouli effect + coanda effect (in richting a) dan alleen de reactiekracht van de luchtweerstand (in richting b).
M.a.w. de energie die opgewekt wordt is genoeg om de luchtweerstand en rolweerstand te overbruggen als die laatste 2 maar laag genoeg gehouden worden.

Dit doet me denken aan een vraag of een vliegtuig propellor niet zoveel tegenwind geeft aan het vliegtuig zelf dat er een hoop energie verloren gaat. OOk een vliegtuig propellor maakt van het lift principe gebruik.

12 dec 2009 22:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Het is al weer ff geleden maar ik kwam dit artikel vandaag tegen:

http://www.autoweek.nl/autonieuws/12719/Hogeschool-van-Amsterdam-wint-in-Windturbinerace

18 maart 2010 23:33
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]