Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 19:38



Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Afslaan 911E / afstellen MFI gerelateerde discussie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Porsche Service Haaglanden. Daar heeft ij ook zijn mini revisie gehad.


21 sep 2009 21:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Update:

Poging tot afstellen gedaan. Is toch erg ingewikkeld en tijdrovend. We zijn gestopt na een uur of 3 met de conclusie dat er speling zit op de gaskleppen en het stangetje tussen de pomp en de centrale as te kort is. Vacuum bij stationair schommelt aardig tussen de cilinders, te veel om met de regelschroeven af te stellen. Overigens wel dit stuk gereinigd met kleppenreiniger.

Dit deed ons besluiten te stoppen met verder opereren zolang het blok nog goed draait. en een expert in de hand te nemen, hetzij Kraan, hetzij de Bock. De pomp zelf ziet er van buiten gereviseerd uit (nieuwe pakkingen etc), blok is bij de revisie compleet goed afgesteld, compressie ok. Dus tot zover stangetjes zijn niet goed, speling op de gaskleppen (reviseren ja/nee), kwaliteit van de verstuivers en productie van de brandstofpomp lijken de te onderzoeken zaken.

Kan overigens niet anders zeggen dan dat ik erg goed geholpen ben bij Porsche Service Haaglanden. Naast vriendelijkheid en liefde voor het merk, worden er ook geen onnodige risico's genomen.


03 dec 2009 22:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
hmm, klinkt herkenbaar... heb je speling op de asjes van de gaskleppen of bij de gaskleppen en behuizing? In principe kan het weinig kwaad, je krijgt de motor alleen niet perfect afgesteld.
_________________________________________
real Porsches are air-cooled

Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...


04 dec 2009 17:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Speling moet ik even dubbelchecken. Zit wel in over de tekorte hoofdstang. Hierdoor wordt te rijk staan van de pomp verdoezelt en krijg ik waarschijnlijk ook niet al het vermogen beschikbaar op hogere toeren.


04 dec 2009 21:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
hmm, ook dat klinkt herkenbaar... beste is om even langs Kraan te gaan met de pomp. De pomp heeft binnin nog wat instelmogelijkheden waarmee nog wat gedaan kan worden.
_________________________________________
real Porsches are air-cooled

Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...


07 dec 2009 18:27
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
je kan je hoofd mengsel en stationair bijregelen, dat kun je overigens zelf als je maar goed noteerd wat je doet, om terug te vallen...

als er verder nog iets moet gebeuren, dan moeten ze de pomp reviseren/calibreren op een testbank voor mfi pompen.



Heeft kraan zoeen testbank misschien? voor zover ik weet (binnen EU) enkel 2 bedrijven in Duitsland, Koller.de, die het van Bosch heeft overgenomen, en mst-mechanik.de waar ik nog geen rechstreekse ervaring mee heb , maar waar ik waarschijnlijk mijn volgende pomp naar toe breng (om nieuwe space cam in te steken)


07 dec 2009 20:25
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Oudeheer Kraan schijnt deze pompen vroeger zelf gereviseerd te hebben. Zojuist nog vernomen van iemand dat hij wel weet waar hij het over heeft. Voor revisie worden ze wellicht opgestuurd.

Ik krijg niet de indruk dat de pomp kaduuk is. Ik check binnenkort de temperatuursensor nog even. Pomp lijkt verpakt met nieuwe pakkingen etc.

Wordt een leuke puzzel.


07 dec 2009 22:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Succes Niels, ik ben benieuwd.
_________________________________________
It's pronounced PORSCH-UH

There are no old Porsches, only new owners.


07 dec 2009 22:52
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
te rijk lopen tot het niet meer regelbaar zijn is anders wel een typisch fenomeen voor mfi pompen die revisie nodig hebben. veroorzaakt door benzine die de interne componenten upgumd.

Moderne benzine zit vol additieven die hiervoor verantwoordelijk zijn, neem een ok pomp, zet hem 6 maand tot een jaar op een rek zonder eerst goed te spoelen... En je hebt al prijs.


Maar nogmaals, je kan niet zomaar halfslachtig beginnen troubleshooten want je resultaat zal er ook naar zijn.


De thermostaat warmup functie is de eerste verdachte bij te rijk lopen, en is eenvoudig te testen...

Vervolgens je onsteking correct timen, vervroeging
Dan zorgen dat je gaskleppen netjes ingesteld staan...

En dan pas, heel voorzichtig , een paar tikken met een keer je hoofd regeling op de pomp bijsturen , terwijl je er een gastester op hebt zitten( rijdend, of op rollende weg), en aub degelijke logging bijhouden, elke tik die je verzet, noteren zodat je kan terugvallen.

En wie met een gastester werkt, niet zomaar eentje in je uitlaat duwen. Zeker bij stationair krijg je dan valse lucht die je meting beinvloed..

Afbeelding
Je monteert best een "bung" om de o2 sensor dichter van je cyllinders in te schroeven, of 2 bungs, eentje per kant... kost niks, gewoon in lassen (of SSI's kopen met een bung er reeds in...

Afbeelding

part load (bovenste, die in de pomp zelf zit), kloksgewijs = armer

stationair (die buiten , onderaan de pomp zit), net omgekeerd, kloksgewijs = rijker

En dit doe je met een niet draaiende motor
(Zie ik niet snel gebeuren, want je gaat best door de schoepen van de blazer heen)


07 dec 2009 23:02
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
net terug gevonden hoe lang dat rack to pump stangetje moet zijn,
het is 114 mm +- .2 mm
bal center tot bal center


die .2 mm tolerantie neem ik met een korrel zout, want het is niet zo eenvoudig om die zo nauw te krijgen, probeer maar eens het center van zoen bal socket te zoeken als die stangetjes van leeftijd zijn.


Afbeelding


07 dec 2009 23:21
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Thanks Mayo, zeer goede uiteenzetting. Ik meette overigens 110.5 mm. Is toch wel veel te weinig. De manual die je een tijd geleden stuurde, is overigens erg volledig en schetst zeer goed de noodzakelijke stappen. Staat ook een paar keer in dat alles met elkaar te maken heeft en je zeer goed moet opletten. Wordt wel huzarenstukje. :mrgreen:


07 dec 2009 23:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Dat de injectiepomp nieuwe pakkingen heeft hoeft absoluut niet te betekenen dat de pomp gereviseerd is. Pakkingen zijn nog wel ruim voorradig, het reviseren kunnen maar een paar bedrijven. Zover ik weet heeft niemand in Nederland de juiste onderdelen, daar moet je voor naar Duitsland of USA. Overigens zeer prijzig allemaal (revisie >2500 euro). Een revisie van de pomp zonder goede gaskleppen, stangetjes, afstelling en gezonde motor heeft geen zin. Al met al kan het financieel volkomen uit de hand lopen.


08 dec 2009 9:23
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Peter 993 schreef:
Overigens zeer prijzig allemaal (revisie >2500 euro).


Het is iets goedkoper dan dat, als de pomp tenminste een redelijke conditie heeft, lees, niet compleet vast zit, en nog werkt

Ik heb destijds 1865 betaald bij Koller


08 dec 2009 9:36
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Peter 993 schreef:
Pakkingen zijn nog wel ruim voorradig, het reviseren kunnen maar een paar bedrijven.


Niet helemaal waar. Pakkingen voor de MFI pomp zijn niet meer zo makkelijk te vinden... Overigens zit er binnenin de pomp nog een stelmogelijkheid. Kraan heeft die stelmogelijkheid in mijn pomp aangepast waardoor deze weer keurig is (liep ook te rijk).
_________________________________________
real Porsches are air-cooled

Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...


08 dec 2009 10:15
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
er zijn nog wel meer dan 1 stelmogelijkheid binnen in de pomp

die pakkingen zijn het probleem niet, de plekken die ze reviseren maken gewoon zelf pakkingen... Het zijn geen koppakingen, maar simpele olie dichtingen waar weinig of geen druk op zit. de McGyvers onder ons kunnen het evengoed dichten met sillicone kit. Netjes is wel anders, maar het kan perfect.

Het druk gedeelte zit bovenaan, en daar zit een mechanische dichting, geen pakking.


08 dec 2009 12:34
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
WM550spyder schreef:
Succes Niels, ik ben benieuwd.


Thnx ik ook, :D

Draadje wordt wel steeds interessanter, wordt mij ook steeds meer duidelijk


09 dec 2009 21:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Michiel schreef:
Peter 993 schreef:
Pakkingen zijn nog wel ruim voorradig, het reviseren kunnen maar een paar bedrijven.


Niet helemaal waar. Pakkingen voor de MFI pomp zijn niet meer zo makkelijk te vinden... Overigens zit er binnenin de pomp nog een stelmogelijkheid. Kraan heeft die stelmogelijkheid in mijn pomp aangepast waardoor deze weer keurig is (liep ook te rijk).


Die pakkingsets zijn inderdaad goed verkrijgbaar. Bosch is blijkbaar bezig de onderdelenvoorziening voor old en youngtimers te verbeteren: http://cgi.ebay.de/Dichtungssatz-F026T0 ... 19b7ac4389


12 dec 2009 17:19
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Yo de Pete!
Wat doe jij hier?!! :D

BTW, net naar bandencentrale geweest, en het werd snel duidelijk waarom ie nogal heftig met de kont draaide de laatste tijd.. kzat op 1mm achter :shock:
Bijna niet te zien achteraan, met die mudflaps die erop zitten...


12 dec 2009 17:36
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
MFI is een prachtig systeem, maar best complex om in te stellen omdat er nogal wat onderdelen zijn die op elkaar afgestemd moeten zijn:
6 gaskleppen
6 stationaire bypass
een berg stangen
deellast op de pomp
stationair op de pomp

Jammergenoeg zijn er zeer weinig echte specialisten die hands on ervaring hebben met dit systeem over. Gelukkig is er op internet inmiddels een boel goede informatie beschikbaar zoals hier: http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... index.html

Ik zou zelf niet gaan klungelen aan de pomp (behalve dan de idle/partload instellingen en koude start thernostaat). Koller.de heeft voor mij prima werk geleverd, is niet goedkoop, maar op lange termijn waarschijnlijk een betere keuze dan een goedwillende dieselpompen specialist.

Ook goed om te weten dat Porsche Centrum Haaglanden bevalt, ik woon daar heel vlakbij en rij er dagelijks langs (ik geloof zelfs dat ik die rode coupe heb zien staan) maar ben er nog nooit geweest omdat ik al het werk aan mijn auto's zelf doe.


12 dec 2009 17:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Tja, altijd geïnteresseerd in MFI draadjes. Vandaag trouwens blok open gemaakt, 't zag er allemaal nog prima uit, zelfs geen koper zichtbaar op de lagers van de secundaire as. Straks als beloning een westvleteren ;-)


mayonaise schreef:
Yo de Pete!
Wat doe jij hier?!! :D

BTW, net naar bandencentrale geweest, en het werd snel duidelijk waarom ie nogal heftig met de kont draaide de laatste tijd.. kzat op 1mm achter :shock:
Bijna niet te zien achteraan, met die mudflaps die erop zitten...


12 dec 2009 17:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
pete, zag volgens mij jouw kas staan bij robert. Mooi ding. Ik doe veel zelf motor nog niet. Mfi gaat zo snel het mogelijk is naar kraan om af te stellen. Ik loop eerst mayos tips langs om te pogen te achterhalen wat er is. Als ik het zo zelf opgelost krijg prima. Pump to rack is echter te kort dus hij moet sowieso onder handen genomen worden.

Rij jij fanatiek rallies met je auto?


12 dec 2009 19:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Niels schreef:
pete, zag volgens mij jouw kas staan bij robert. Mooi ding. Ik doe veel zelf motor nog niet. Mfi gaat zo snel het mogelijk is naar kraan om af te stellen. Ik loop eerst mayos tips langs om te pogen te achterhalen wat er is. Als ik het zo zelf opgelost krijg prima. Pump to rack is echter te kort dus hij moet sowieso onder handen genomen worden.

Rij jij fanatiek rallies met je auto?


Als ik rij is dat wel fanatiek, meestal gewoon in Nederland, al is dat niet echt optimaal. Dit jaar de coppa d'europa en classic dutch rally gereden en nog wat een-daagse ritjes. Het is toch iedere keer weer moeilijk om te combineren met werk, kinderen etc.

Welke rally heb jij gereden?

Hoe zien jouw bougies er uit (alle zelfde of een paar duidelijk rijker of armer)? Ik denk eerlijk gezegd dat je met name in de afstelling van de gaskleppen zal moeten zoeken. Die slijten namelijk ook nogal op de lagers van de assen en zuigen dan valse lucht aan. Er zijn setjes lagers te koop en een handige dhz-er kan dat zelf vervangen, maar als ook de boringen corrosie vertonen ben je eigenlijk overgeleverd aan een totale revisie. Best prijzig overigens.


12 dec 2009 21:29
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Peter weet er overigens stukken meer van af dan ik er van weet.


12 dec 2009 21:35
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
mayonaise schreef:
Peter weet er overigens stukken meer van af dan ik er van weet.


je bedoelt natuurlijk dat ik meer fouten heb gemaakt ;-)


12 dec 2009 21:38
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
eeh, kheb anders ook al aardig mijn best gedaan op dat vlak, moet ik je niet vertellen :D


12 dec 2009 22:33
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.