Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 02 aug 2025 14:50



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
BPM en CO2-heffingen 2010-2013 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht BPM en CO2-heffingen 2010-2013
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/3 ... -2013.html

vanaf januari gaat het bpm tarief naar 27.4%, Maar daar komt een mooie co2 tax bij.
ik kom uit de site echter niet echt veel wijzer, kan iemand uitleggen hoe het precies gaat werken met dit nieuwe GEWELIDIGE systeem.

Neem als voorbeeld een 2005 porsche 911 cabrio, 266g/km co2 uitstoot.(o.g.v autoweek, maar de bpm calculator geeft een hoger getal)
Dan zou je dus in schijf 2 vallen lijkt me(180-270 g/km)
in 2010 ga je dan 120 euro per gram betalen(de jaren erna nog VEEL meer)
dat zou dan 266 keer 120 = ongeveer €32000,-

De bpm wordt verlaagd van ongeveer €10.000,- naar ik denk rond de €6000,-
Dit zou dus een verschil van €28.000,- betekenen met nu invoeren t.o.v na januari invoeren? Klopt deze belachelijke berekening of mis ik iets?
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


12 dec 2009 19:58
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Ik vrees dat je redenatie wel klopt.
Denk dat Nederland nu echt eens wakker moet worden.

De BPM verdwijnt :ba:

Wat krijgen we er voor terug :arrow:
Een CO2 heffing die voor de wat luxere auto's minimaal gelijk is aan de BPM EN als bonus ook nog een kilometer heffing.
Want dat de CO2 heffing naar beneden zal gaan in 2018 geloof ik nog niet zo.

Hoezo het autorijden wordt goedkoper :bang:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


13 dec 2009 11:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Regio Utrecht
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Volgens mij gaat eea van toepassing zijn op NIEUWE auto´s. Import gebruikte auto´s vanuit Duitsland bijvb. kan conform het nieuwe principe (dus op basis van C02 uitstoot en lagere BPM) of op basis de oorspronkelijke BPM aangifte manier.

Je berekening is volgens mij ook niet geheel juist. Als je in schijf 2 zit is de grens 180 gr. per km. Alles boven de 180 is a E 120,- per gram. Dus 266gr/km zou komen op (266-180) 154* E120,- = E 10.320,- + BPM. (Nog steeds fors!)

Lees ook eens info op:
www.bpmberekenen.com

Groet,
Paul
_________________________________________
993 S


13 dec 2009 11:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Weet iemand hoe dat eigenlijk zit met die CO2 tax. Is dat alleen over de basisprijs van de auto, of ook weer de opties? Met andere woorden, gaan we nu wel fatsoenlijke prijzen betalen voor de dingen af-fabriek?


14 dec 2009 19:01
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Gaat naar mijn beste weten uit van de uitstoot en niet de nieuwprijs (met of zonder opties). Dat een auto volgeladen met opties (evt. meer uitstoot) opnieuw gemeten wordt, lijkt me ook sterk, maar bepaalde luxere uitvoeringen (bijv. automaat) zullen in bepaalde gevallen vast wel een andere waarde voor CO2 uitstoot krijgen. Ik zou echter verwachten dat de meeste opties goedkoper gaan worden.
_________________________________________
Tjolk.


14 dec 2009 19:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Verhip, da's waar ook ja, je hebt gelijk. Het is een "absoluut" bedrag wat aan die grammen hangt he, geen procentueel bedrag. Dan zou het zomaar kunnen dus, dat opties inderdaad gunstiger zijn. Want als je nu in bijvoorbeeld Duitsland of Engeland een auto "aankleed", zijn die opties AANZIENLIJK goedkoper (zat bij mij gemiddeld dik 40% hoger hier in NL)


14 dec 2009 21:15
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
wat ik me nou afvraag is of je bijvoorbeeld voor een 964 ook zo'n co2 taks moet gaan betalen. Iets dat ik me ook afvraag is of je een auto uit het buitenland na 2011 die ouder is dan 25 jaar daarna nog als oldtimer op kenteken krijgt. K zie door de bomen het bos niet meer, niet leuk meer dit :x
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


15 dec 2009 0:19
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Bij de kitcar liefhebbers is paniek uitgebroken, vlgs sommige gaat er in 2010 een nieuwe regeling van kracht, er wordt gekeken naar CO2 en het gewicht van de auto ongeacht de leeftijd (regeling nu vanaf 2008). Dus geimporteerde oude auto's gaan de volle mep betalen als er een lel (>~180grm CO2/km) van een motor inhangt: voorbeeld een cobra uit '87 V8 >>> ~7000 euro extra! Waarschijnlijk gaat deze regeling ook op voor oude geimporteerde Porsches! Dus naar alle waarschijnlijk importeren niet meer interessant!
_________________________________________
Forester XT
Boxster 2480


15 dec 2009 22:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Dus die CO2 heffing komt ook op oldtimers? *slik*
*vrees met grote vrezen* ;)

Iemand een idee hoeveel kilo/km een 356 uitstoot? :cheesy:


16 dec 2009 16:25
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Hmmmmmmmmmmm, er staat bij mij een 987S uit Duitsland in de planning voor a.s. zomer. :roll:
Dat feestje zou dan niet doorgaan vrees ik.


16 dec 2009 16:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013 - Grrrrrrrrrr
PaulW schreef:
Volgens mij gaat eea van toepassing zijn op NIEUWE auto´s. Import gebruikte auto´s vanuit Duitsland bijvb. kan conform het nieuwe principe (dus op basis van C02 uitstoot en lagere BPM) of op basis de oorspronkelijke BPM aangifte manier.

Je berekening is volgens mij ook niet geheel juist. Als je in schijf 2 zit is de grens 180 gr. per km. Alles boven de 180 is a E 120,- per gram. Dus 266gr/km zou komen op (266-180) 154* E120,- = E 10.320,- + BPM. (Nog steeds fors!)

Het is nogal wat erger denk ik.
Het zijn schijven, dus berekenen per schijf.

Heb wat gerekend voor de 997 MKII - zuiver toeval 8) - met 250 gr. CO2 uitstoot.
Geeft in 2010: 1e schijf van 110 - 180 gr, dus 70 gr. * 35 € en 2e schijf van 180 - 250 gr. à 120 € is 10.850 Euro.
Dit loopt op naar 15.750 in 2011, 19.880 in 2012 en 26.670 Euro in 2013 :oops:
Zeg maar steeds 5000 € per jaar méér.
Dat is vrijwel gelijk aan de daling van de BPM over die jaren, dus effect voor koper van een 911 NUL :idea:

Op auto's vanaf begin 2008 - invoering CO2 heffing - is dit van toepassing, geen keuze. Naast deze CO2 heffing dus de oorspronkelijk BPM (basis % van catalogusprijs met afschrijving) en nog een post energielabel van max. 1600 Euro.
:evil:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


16 dec 2009 23:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013 - Grrrrrrrrrr
als ik het dus goed begrijp betaal je over de eerste 110 gram niks, over de volgende 70 €35 per gram, en daarna 120 euro per gram. Maar gaat dit dan over auto's vanaf 2008, of inderdaad ook de oudere modellen?
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


16 dec 2009 23:51
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Klopt, met die schijven. Komende jaren wel met sterk oplopende tarieven dus.

En inderdaad voor auto's vanaf 2008, moment van invoering 1e CO2 heffing.

(Gebruik Nieuw Antwoord, niet Quote :wink: )
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


17 dec 2009 14:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Nee, maar ergens heb je altijd nog ergens een heeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje hoop.
Naief, ik weet het.


17 dec 2009 14:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 M700
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Ralf schreef:
Neem als voorbeeld een 2005 porsche 911 cabrio, 266g/km co2 uitstoot.(o.g.v autoweek, maar de bpm calculator geeft een hoger getal)
Dan zou je dus in schijf 2 vallen lijkt me(180-270 g/km)
in 2010 ga je dan 120 euro per gram betalen(de jaren erna nog VEEL meer)
dat zou dan 266 keer 120 = ongeveer €32000,-


In 2010 kan je de oude regeling nog gebruiken (als het voordeliger is) het zou je 5,2% meer als 2009 kosten

Citaat:
Voor onzuinige auto's van voor 1 feb 2008, is het in bijna alle gevallen voordeliger in 2009. De CO2 heffing weegt hier zwaarder dan het voordeel op de BPM. Als er toch in 2010 aangifte wordt gedaan, dan mag er voor gekozen worden om aangifte te doen, volgens de BPM regels die golden ten tijde van de 1e toelating. Concreet houdt dat dus in dat er in 2010 gekozen mag worden welke methode het voordeligste is. Er mag dan gekozen worden tussen de regels van 2010, of de regels die golden op het moment dat de auto nieuw verkocht is.


Want je moet de 2005 BPM percentage(45,2%) gebruiken


Citaat:
Keuzemogelijkheid BPM
De verandering in de BPM voor 2010 kunnen erg nadelige gevolgen hebben. Daarom is het toegestaan om er voor te kiezen dat er aangifte gedaan wordt op basis van de BPM zoals deze heffing was in het oorspronkelijke jaar. In 2005 was er bijvoorbeeld geen heffing op basis van verbruik, energielabel of iets dergelijks. Er was toen wel een BPM percentage van 45,2%. Er mag voor gekozen worden om met het percentage van 45,2% aangifte te doen, als dat voordeliger uitpakt dan volgens de nieuwe 2010 regels.


Als dit echt waarheid is weet ik niet. Er is heel weinig concretes op de Net te vinden over de 2010 BPM in verband met youngtimers :popcorn:

De quotes vind je hier
_________________________________________
I am not perfect and neither is my Nederlands


18 dec 2009 17:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Eh, als je het hebt over youngtimers, dan kun je met de afschrijvingstabel toch bijna alles afschrijven qua BPM? Ik wil best 100.000 euro BPM betalen, waarvan ik 100% afschrijf :mrgreen:

Het grote probleem op het moment, is dat er een stuk wetgeving ligt, maar de interpretatie ervan nog niet beschikbaar is. Om het extra leuk te maken, ligt de BPM nu bij de douane, en gaat dat over naar de belastingdienst. Toch hoor ik daar weinig tot niks over. De belastingdienst gaat pas op 1 januari bekend maken hoe ze de heffing gaan uitvoeren. Het enige wat nu bekend is, zijn wat uitspraken van het ministerie van financien.

Op het moment reken ik voor aardig wat mensen de BPM 2009/2010 uit en het is echt niet altijd zo dat 2010 altijd duurder is. Bijvoorbeeld een dikke Audi A6 2.7 tdi is in 2010 fors goedkoper.

Even een voorbeeldje, een 997 uit 7-2007:
In 2007 BPM totaal: 29.982
In 2009 BPM totaal: 27.730
In 2010 BPM totaal: 30.297, waarvan 12.735 euro CO2 taks.

Hebben we daarentegen een 997 van feb 2009:
In 2009 BPM totaal: 33.381 waarvan 4.625 euro slurptaks
In 2010 BPM totaal: 28.122, waarvan 9.855 euro CO2 taks.

Kortom, voor auto's die al onder het slurptaks regime vielen, wordt het goedkoper. Voor auto's die wat ouder zijn en nogal wat verbruiken wordt het even slikken. In het ergste geval dus 5,4% meer.

Zo, dat zijn weer genoeg getallen. :scratch:


19 dec 2009 0:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
maar het is dus niet zo, zoals hierboven een keer werd verondersteld, dat de co2 taks niet zal gelden voor auto's met een bouwjaar voor 2008?
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


19 dec 2009 0:50
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Nee, de CO2 taks gaat voor alle auto's gelden. Dat gaat leuk worden voor auto's waarvan de CO2 niet bekend is. Dan gaan ze vergelijken en schatten.....

Dat was juist de reden waarom eerst gezegd werd dat het voordeliger werd. Wel lagere BPM, maar geen slurptaks. Helaas is de CO2 taks nu onderdeel van de BPM, waardoor die dus voor iedereen geld.


19 dec 2009 0:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Die cijfers voor een 997 van februari 2009 die kloppen volgens mij, want lijken op die voor 1 van januari 2009 8)

Maar volgens de website van de douane geldt de CO2 toeslag niet voor auto's van voor 1 februari 2008 :!:
Maar je mag ze wel toepassen, d.w.z. wat het voordeligst is: de cijfers van nu of van het jaar van 1e toelating.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


19 dec 2009 1:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
als dat klopt paul, dan zou het voor auto's van 19.5 jaar nog steeds niks kosten, en is het verschil qua importprijs ook niet beduidend hoger te noemen. Dan kan ik weer goed slapen denk ik, en kan Patrick alsnog z'n 987s halen in de zomer :D
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


19 dec 2009 12:04
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 M700
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
BTRIII schreef:
In 2010 kan je de oude regeling nog gebruiken (als het voordeliger is) het zou je 5,2% meer als 2009 kosten


:thumleft: precies Ralf... je moet de BPM allen met 45,2% (2005 tarief) in plaats van 40% uitrekenen.

Tot nou toe klinkt (in perspectief) alles positief voor oude autos, maar ik ben benieuwd wat er echt in 2010 gaat gebeuren. Want ik vind het echt raar dat er zijn nog geen 2010 BPM calculators te vinden op de WWW en weinig duidelijkheid over onzuinig oude autos.

We shall see!!! :?
_________________________________________
I am not perfect and neither is my Nederlands


19 dec 2009 12:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Paul II schreef:
Maar volgens de website van de douane geldt de CO2 toeslag niet voor auto's van voor 1 februari 2008 :!:
Maar je mag ze wel toepassen, d.w.z. wat het voordeligst is: de cijfers van nu of van het jaar van 1e toelating.

eh, paul, je maakt een denkfout. wat er nu op de site van de douane staat zijn de 2009 regels. die voor 2010 komen op 1 jan. voor 2010 is die co2 taks onderdeel van de bpm, en dat was het niet. op mijn site in de nieuwssectie vind je dat ook.

btr, ik ben bezig met de calculator te proggen, maar dat vreet tijd....


19 dec 2009 19:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
dus geld die co2 takst nou wel of niet voor auto's van voor 2008?
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


19 dec 2009 20:13
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
ralf996 schreef:
dus geld die co2 takst nou wel of niet voor auto's van voor 2008?

volgens wat het ministerie van financien heeft afgegeven we'll. dat strookt ook met wat er in de wetgeving staat.


19 dec 2009 21:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
GVD :bang:
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


19 dec 2009 22:02
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.