Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:08

Antwoord op onderwerp  [ 315 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Wie rijdt er in de winter met winterbanden? 

Wie rijdt er momenteel met winterbanden?
Poll eindigt op 11 jan 2009 18:34
Ja, ik rijd met winterbanden in de winter 29%  29%  [ 42 ]
Nee, ik rijd niet met winterbanden in de winter 33%  33%  [ 48 ]
Alleen van en naar de wintersport 2%  2%  [ 3 ]
Ja, maar niet onder de Porsche 23%  23%  [ 33 ]
Ik rij helemaal geen Porsche in de winter 13%  13%  [ 18 ]
Totaal aantal stemmen : 144

Wie rijdt er in de winter met winterbanden? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Op je laatste alinea durf ik maar even niet te reageren :twisted: :wink:

Maar wel op die opmerking daar voor van Finlander's. Hebben met Porsche Camp 4 daar op de Poolcirkel rond gereden en alle 50 of zo vrijwel nieuwe 997's hadden winterbanden zonder spikes en dat gaf prima grip :idea:
Behalve op oefencircuits waar we moesten driften en de sneeuw was verijst :? :P

13 jan 2009 10:49
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
amandus schreef:
Geen sneeuwbanden en net naar Dusseldorf geweest , was min 10 , je voelt de verharding van het compound , rijd niet prettig zeker met hoge snelheden . Volgende dag zelfde weg gereden terug met 0 graden , rijd gelijk iets zekerder maar nog niet wat het moet zijn . Geleerd dat onder de min volgende winter sneeuwbanden onder mn liefde ga zetten :!:

Het eerste rondje op Zandvoort, eind vorig jaar met temperaturen rond vriespunt, was de grip in de Tarzan ook flut. De 2e keer al duidelijk beter en de 3e goed. Na meerdere kilometers ook een verbetering gemerkt, of niet?

Overigens, die hoge snelheden ga je (mag je) met winterbanden ook niet halen :P :wink:

Toch niet helemaal ideale condities Marc, begrijp ik; welke 'weerman' voorspelde dat ook al weer 8) :D

Laatst bijgewerkt door Paul II op 13 jan 2009 11:02, in totaal 1 keer bewerkt.

13 jan 2009 11:01
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 '91
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Op je laatste alinea durf ik maar even niet te reageren :twisted: :wink:

Maar wel op die opmerking daar voor van Finlander's. Hebben met Porsche Camp 4 daar op de Poolcirkel rond gereden en alle 50 of zo vrijwel nieuwe 997's hadden winterbanden zonder spikes en dat gaf prima grip :idea:
Behalve op oefencircuits waar we moesten driften en de sneeuw was verijst :? :P

Ik had er (waarschijnlijk) moeten bijzeggen, dat ik in de stedelijke gebieden reed. Geen gestrooi (anders dan met grint) en dus veel aangereden sneeuw. (Dat dan dus ijs wordt.)

Winterbanden of niet is dan niet relevant werd mij verteld.

In verse sneeuw, is juist dat lammellenprofiel weer doorslaggevend.

En dat is ook een beetje mijn punt. Je moet nadenken wat er specifiek zo goed is aan een winterband, en dan weet je ook gelijk waar ze optimaal presteren, waar minder en waar soms ook vrijwel niet.

13 jan 2009 11:02
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
ArminG schreef:
Kennelijk is de ene winterband ook de andere niet ... (of is de definitie daar anders.) :?:

Vergeet niet dat er veel onbegrip over winterbanden bestaat en hoe een winterband te herkennen.Ik ben zelfs wel bij garages tegen gekomen dat een all-weatherband of zelfs M+S band als winterband werd verkocht.

Wat zijn dan de verschillen;
De traditionele M+S-band is bestemd voor toepassing op vastgereden sneeuw- en ijsondergrond en zo nu en dan op losse sneeuw, en over een periode van meerdere maanden. Dus in hoofdzaak bestemd voor Scandinavische en Antarctische omstandigheden, waarbij de temperaturen zich in de koude maanden bewegen tussen -40 en +5°C. Dit is het type band waar mensen direct aan denken als we het over winterbanden hebben: zwaar profiel en veel geluid op een droge ondergrond. Voor onze omgeving is deze band niet geschikt.
De moderne winterband is bestemd voor centraal Europese omstandigheden met temperaturen tussen -20 en +15°C. Voorts is de band geschikt voor hogere snelheden, beschikt over goede eigenschappen onder droge én natte omstandigheden en een voldoende tractie op sneeuw en ijs. Verder is er bij deze band sprake van comfortabele rijeigenschappen en een laag geluidsniveau. Ook de stuurprecisie en stabiliteit voldoen aan hoge eisen. Na de winter moeten de winterbanden vervangen worden door zomerbanden, omdat de rubbersamenstelling niet is afgestemd op hogere temperaturen. Winterbanden slijten harder naarmate de temperatuur toeneemt.
De 4-seizoenenband is ooit ontwikkeld en in de markt gezet door Goodyear. In de branche deed men daar aanvankelijk wat lacherig over, maar deze band heeft zich toch een mooie plaats weten te veroveren en het initiatief heeft ook navolging gekregen. Maar zoals met alle producten die voor meerdere doeleinden geschikt zijn, vormt met name de 4-seizoenenband een compromis. Hij zal onder winterse omstandigheden nooit kunnen tippen aan de winterband, omdat het rubbermengsel (compound) zich daar niet voor leent. Kenmerkend is ook dat de band in maten wordt aangeboden voor de meest gangbare normale wielen. Dus de keuze in de maten met een hoogte-/breedte- verhouding van 55 met een H-snelheidsindex wordt al beperkt. Voor het overige is er dus een ruime keuze in de 65- en 70-serie met een snelheidsindex T (tot 190 km) en H (tot 210 km). Een hogesnelheids
4-seizoenenband (snelheidsindex Z of W) komen we vooralsnog niet tegen.

Echte winterbanden zijn te herkennen aan de letters M+S, MS, M/S of M.S in combinatie met een aantal sneeuwvlokken.
Allweatherbanden en soms ook 'dirt-track' banden worden vaak ook met M+S aangeduid maar hebben GEEN sneeuwvlokken. Als je zo'n band als winterband verkocht krijgt rijd je dus op een totaal verkeerde band.
Dan zit er ook bij de echte winterband nog een verschil tussen 'modellen' en fabrikanten. Niet elke compound is bij eenzelfde temperatuur even hard of zacht hetgeen natuurlijk een totaal verschillende rijeigenschap op levert.

14 jan 2009 22:52
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911/964 Carrera II 3.6
Solothurn CH
Bericht 
gast schreef:
Goh, nog steeds aan het emmeren hier over winterbanden :?: Het voorjaar gloort alweer :wink:

gast Rulezzzz ! :cheers: :popcorn:

14 jan 2009 23:23
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Hier word nog steeds over een Elfstedentocht gesproken dus laat de winterbandjes nog ff zitten :mrgreen:

15 jan 2009 0:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911/964 Carrera II 3.6
Solothurn CH
Bericht 
:evil: Lossteken en af laten drijven :idea:

15 jan 2009 15:39
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
He winterbanden! Das een leuk draadje...

ben afgelopen weekend naar Center Parcs geweest in Lommel, Belgie en daar lag een pak sneeuw, was het erg koud en ben ik de helft van mijn 2 hersencellen kwijt geraakt! Dus winterbanden was daar wel nodig...!

15 jan 2009 15:41
Profiel
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
Wimpel,het wordt tijd,dat je Dr.Karl Heinz Lindt eens een bezoekje gaat brengen geloof ik :mrgreen: :mrgreen:

15 jan 2009 15:44
Profiel Facebook 
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Turbi schreef:
:evil: Lossteken en af laten drijven :idea:

het zakt daar 2 meter per jaar geloof ik, komt vanzelf goed :wink:

15 jan 2009 15:46
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
arenarood schreef:
Wimpel,het wordt tijd,dat je Dr.Karl Heinz Lindt eens een bezoekje gaat brengen geloof ik :mrgreen: :mrgreen:

:mrgreen:

15 jan 2009 15:52
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Afbeelding

16 jan 2009 14:46
Profiel WWW
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ben ik toch aardig ingeburgerd als niet Fries zijnde :mrgreen:

Maar zodra het ijs verdwenen is komt bij ons het verlossende woord 'It giet Oan' pas :wink:

16 jan 2009 23:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
lelystad
Bericht 
Even off topic Maurice,Jij gaat er dus vanuit dat er geen 11-stedentocht op de schaats komt :( Komt die er wel,dan zal It giet Oan ook veranderen met de nieuwe voorzitter sinds twee jaar .Daar gaan jullie dan toch ook in mee :)

17 jan 2009 12:36
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Hmmm zou erg leuk zijn als er weer eens een echte Elfstedentocht komt maar voor deze winter denk ik eerlijk gezegd niet meer. Alhoewel er is er ooit één op 28 feb gereden :wink:
Maar als ik de meteologen mag geloven is er wel een kans dat er binnen nu en een jaar of vijf weer een complete gekte uitbarst. En dan maar wachten wat Wieling, de huidige voorzitter, als oneliner de wereld in helpt.
Wij nemen hem wel over :mrgreen:

18 jan 2009 0:59
Profiel WWW
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
maurice schreef:
Ben ik toch aardig ingeburgerd als niet Fries zijnde :mrgreen:

Maar zodra het ijs verdwenen is komt bij ons het verlossende woord 'It giet Oan' pas :wink:

Off-topic: 'It sil heve' is de 'echte' kreet!

18 jan 2009 1:38
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re:
gast schreef:
Goh, nog steeds aan het emmeren hier over winterbanden :?:

... topic maar weer 'ns even uit de kast gehaald :!:

Hoe gaat het daar in Het Oosten met de zomerbandjes en de huidige gladheid :?:

22 dec 2009 1:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
928 S4 '91
Bericht Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Deze winter bewijst het eens te meer: wie niet buiten Nederland komt kan zich de kosten van winterbanden gewoon besparen.

Immers zoals een Zweedse collega ooit zei: in Nederland heb je helemaal niets aan winterbanden, want zodra er sneeuw valt staat toch alles stil ... :D Lijkt wederom aardig te kloppen nietwaar ... :twisted:

Nee, als je wat vaker in het buitenland komt ga je dat vanzelf nuaceren. Ert zijn tig soorten banden voro winters weer, waarvan 'de' winterband (met sneeuwvolk) er ook maar één is.

Zelf rijdt ik hier aan de westkunst in de USA gewoon met 4x4 en terreinbanden. Het weer is te wisselvallig om voortdurend banden te wisselen. Twee weken geleden nog sneeuw en min 15 en nu opeens + 10 en enkel regen-regen en nog eens regen. In de meer stabiele mid-west echter rijdt men weer wel met winterbanden, maar niet die met sneewvlok met dat befaamde lammellenprofiel. Dat slijt toch veel te snel eraf op de grintwegen. Liever wat grover profiel en harder rubber.
En toen ik nog vaak voor werk in Finland kwam, viel me op dat ook niemand daar met winterbanden reed. Navraag leerde dat die toch niet hielpen en dat men meteen maar spikes nam. In de Alpen echter zou ik me niet durven vertonen zonder winterbanden - want spikes zijn verboden zoals ik begrepen had.

In Nederland ook winterbanden gehad, maar nooit echt het verschil gemerky op asfalt. Dus in Nederland, nee, tenzij het in de lease zit, gewoon een setje (nieuwe) gewone banden.

Maar iedereen moet gewoon met zijn eigen geld doen wat die wilt ...

22 dec 2009 5:13
Profiel
Veghel
WINTERBANDEN IS VOOR MIETJES :mrgreen:

22 dec 2009 8:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster Dodge ram 1500 4x4 Buick Riviera boattail mercedes 280 se w126
geinig filmpje gelukkig heb ik ze beide (de 4x4 en winterbanden :mrgreen: )

22 dec 2009 9:11
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Re:
gast schreef:
Begrijp de vraag niet helemaal als ie voor mij is.

Je eerdere antwoord op de vra(a)g(en) in dit topic:

gast schreef:
Niet /niet. (alleen naar wintersport ff wat lenen omdat het moet)

Duzzzz :mrgreen:

22 dec 2009 10:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ik heb nieuwe turbivelgen met nokians gekocht, we gaan er in januari mee rijden

iemand ervaring met nokian ?

22 dec 2009 11:10
Profiel
‘64 Kever
Nokian is erg populair in de Impreza/Evo groeperingen. Mijn zwager heeft er een tijdje op gereden (met zijn Impreza), maar was er niet mega tevreden over. Ook niet mega-ontevreden. Wat hij er ook onder legt, het slijt allemaal even snel, en heeft evenveel/weinig grip (kan ook aan zijn rijstijl liggen :cheesy: )

22 dec 2009 11:32
Profiel Facebook 
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ben gisteren alle gestrande auto's met zomerbanden voorbij gereden met mijn winterbandjes. Wij gaan zowieso twee keer per jaar naar landen waar winterbanden verplicht zijn. In de DD ben ik toch ook wel blij met ESP, ASR(tractiecontrole), en ABS. De kunst is natuurlijk wel om zo te rijden dat de kerstboom in het display niet begint te knipperen.

22 dec 2009 12:27
Profiel
Ja, maar dat voorbijrijden gaat alleen als ze naast de weg staan :wink:

We kwamen voor de deur al moeilijk weg met de smart, dat gaat met winterbanden beslist héél anders. Maar ben vrij dus geen haast. Zocht ook soms een probleem op - laag sneeuw met sporen - en als je dan niet kunt blijven rollen, dan kom je soms vast te zitten. Beetje graven, keertje proberen, nog wat graven en daar ging ik weer :P

Overigens zijn de banden op de smart type ContiEco, die zijn hard ivm brandstofbesparing ( 8) ) maar geven ook extra slechte grip onder deze uitzonderlijke witte wereld omstandigheden :twisted:

22 dec 2009 13:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 315 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende