Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:33

Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Ervaring diverse merken winterbanden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht Re: Ervaring diverse merken winterbanden
Ik moet echt meer moeite doen om het ESP aan te laten slaan in dezelfde bochten met winterbanden.

09 dec 2009 22:56
Profiel
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
misschien zegt het wat over je zomerbanden....

Het blijft toch vaak appels met peren vergelijken. Andere leeftijd, veel vs weinig profiel, andere maat, andere snelheidscodering etc etc.

Het kan allemaal best, maar nogmaals, metingen liegen niet (alhoewel is die 35,2 meter wat ongeloofwaardig vind, ik heb dat niet eerder gezien in een test van zomerbanden)

09 dec 2009 23:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Sweatmaker
Je zegt het zelf fiscalist,

"Als het echt koud is, zijn ze -waarschijnlijk- beter........"

Nou, volgens mij is het koud genoeg om winterbanden te legitimeren.

Nog iets over de V-codering (V= snelheid); ik vind het totaal onverantwoord om onder winterse omstandigheden 200+ te rijden. Hoe goed de banden tegenwoordig ook zijn, de adhesiegrens wordt absoluut een keer bereikt en meestal eerder dan je denkt/ wenst. En dan praten we nog niet over opspattend vocht, mist enz.

Ik zie hier in Duitsland genoeg idioten met 180+ voorbij komen en het gaat maar al te vaak net -niet- goed. Diegenen onder u die weer in de sneeuw gaan spelen wens ik veel wijsheid en een goede reis toe.

SC.

20 dec 2009 16:56
Profiel
Den Haag
dat klopt,

ik ontken het nut van winterbanden ook niet, zeker niet zelfs. Het enige wat ik zeg is dat het in Nederland zelden zo winters is dat winterbanden voordeel bieden boven zomerbanden. 80% van de tijd heb je er alleen maar nadeel van.

De afgelopen dagen is het natuurlijk dikke pret met de winterbanden (heb ze zelf ook onder de daily driver).

Hoe dan ook: verreweg het grootste gedeelte van de nederlandse winter ben je beter af met zomerbanden. Wil je onder alle omstandigheden door kunnen rijden, dan kun je overwegen winterbanden te nemen. Als je de nadelen voor lief neemt (mindere prestaties in de meeste omstandigheden) dan kun je met omstandigheden als vandaag nog wel gewoon de weg op.

20 dec 2009 23:02
Profiel WWW
de Fiscalist schreef:
Als je de nadelen voor lief neemt (mindere prestaties in de meeste omstandigheden) dan kun je met omstandigheden als vandaag nog wel gewoon de weg op.

Tuurlijk. :bang:

En dan al degene die met een zomerbandje een viaduct niet opkomen, en zo een gehele weg blokkeren, heb weer genoeg gezien deze week. :idea:

21 dec 2009 8:44
PorscheForum Rakker
Sweatmaker
Ik begrijp wel wat je bedoelt, fiscalist, zomerbanden geven nu eenmaal een strakker gevoel in het stuur. Dat heb ik met mijn Conti's sportcontact III ook (alhoewel ik volgens mij II nog beter vond). Alleen weegt een tijdelijk (laten we zeggen 4 tot 5 maanden) verminderd stuurgevoel niet op tegen de voordelen van een winterband.

En die heb ik aan den lijve ondervonden toen ik een jaar of drie geleden 's morgens naar mijn werk reed en de auto (Golf diesel met zgan winterbanden) in bepaalde bochten (90 graden scherp) vreemd vond trekken aan de achterzijde.
's Middags op de terugweg kwam ik in diezelfde bochten 2 auto's tegen - in de sloot - die minder fortuinlijk waren. Of hadden de bestuurders minder verantwoordelijkheidsbesef?

Ik wil maar zeggen dat we ons tegen van alles en nog wat verzekeren maar die zaken die we zelf voor een deel in de hand -kunnen- hebben vinden we blijkbaar onvoldoende de moeite waard. En ja, voor winterbanden ben je een paar honderd euro kwijt. Wat is nou dat bedrag vergeleken met een hoop (onnodige) ellende.
Laten we zo zeggen: het nadelige verschil tussen een winter- en zomerband onder niet winterse onstandigheden (ergens tussen 5 en 10 graden) is veel geringer dan de voordelen van een winterband tov een zomerband onder winterse omstandigheden!!!

21 dec 2009 12:48
Profiel
Den Haag
daarin wil ik nog een heel eind met je meegaan.....(precies dit is voor mij immers de reden om toch op die dingen rond te karren, en het feit dat ik toch elk jaar de sneeuw op zoek en dus toch al winterbanden moet/wil hebben)

21 dec 2009 20:29
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Deze discussie heeft überhaupt niet zoveel zin daar er inmiddels wachtlijsten bij de dealers liggen omdat de meest populaire merken winterbanden inmiddels uitverkocht zijn. :roll:

22 dec 2009 22:28
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
de Fiscalist schreef:
...In de tekst zelf staat al vermeld dat de referentiezomerband (onbekend welke) op alle testonderdelen behalve op sneeuw op kop gaat.

Een bijzonder warrig artikel dat schermt met een hoop cijfers waarbij de referenties van de metingen niet zijn genoemd :shock:
Een winterband presteert niet alleen beter op sneeuw maar ook op een nat wegdek. Het profiel in de band is in staat 2 tot 4 keer zoveel water af te voeren.
Alleen kou zullen de huidige banden elkaar misschien niet zo heel veel ontlopen maar kou en vocht gaan vaak samen.
Zelf heb ik afgelopen jaar aan de rijtraining bij Slotenmaker deel mogen nemen waarbij zomer en winterband het tegen elkaar mochten opnemen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat twee gelijke auto's, de één met zomerbanden, de ander met winterbanden in een remproef gelijk op mochten rijden tot 70 km/u. Daarna rem vol in tot de ABS en het verschil was ruim 10m in het voordeel van de winterband. Ook de circuitrondjes lieten deze verschillen duidelijk zien. Dus die cijfertjes geloof ik al lang niet meer. Genoeg met eigen ogen ervaren om te weten dat een winterband in deze tijd echt een betere keus is en niet alleen vanwege de sneeuw.
Overigens geld het omgekeerde ook. Een winterband is boven de 10°C in het nadeel met de wegligging.

22 dec 2009 23:57
Profiel WWW
Den Haag
waar ik dan nieuwsgierig naar ben:

Was die remproef op gewoon asfalt of op het gladde stuk?
hoeveel water lag er?
wat was de temperatuur?

23 dec 2009 11:10
Profiel WWW
Panamera Turbo
Rotterdam
Kijk maar eens (5.35 min)

http://www.abhd.nl/video/vredestein-winterbanden/

23 dec 2009 22:01
Profiel WWW
718 Cayman S
Loosdrecht
Afgelopen dagen veel discussies mbt winterbanden kunnen slechten. Bijvoorbeeld door gewoon overal doorheen te ploegen, waar buurtgenoten mijn duw hulp nodig hadden om uit de sneeuw weg te rijden.
Ik rij nu sinds 7 jaar elke winter op winterbanden en het bevalt mij erg goed.
Vooral het verschil met een harde sportband is erg groot op het moment dat het buiten kouder en vochtiger wordt.
Ik ben een voorzichtig rijder, maar zoek vaak genoeg de grenzen van de wagen op om daarover te kunnen oordelen.
Ik merk om mij heen dat de grootste tegenstanders van winterbanden de mensen zijn die er de moeite en/of het geld niet voor over hebben om 2x per jaar banden of wielen te wisselen.
Jammer, het zou ons met zijn allen heel wat verzekeringspremie schelen.

23 dec 2009 22:20
Profiel
Den Haag
mooi filmpje.... maar waar liggen die witte rijbanen dan, ik kom ze nooit tegen???

En in de sneeuw geloof ik het allemaal wel, het moge duidelijk zijn dat Winterbanden (of beter sneeuwbanden) het daar beter doen, maar wat doen we met die 95% van de dagen dat er geen sneeuw ligt in dit land??

Vandaar mijn vragen bij de test:
op de gewone weg of op het gladde stuk?
temperatuur?
nat of droog?

En waarom zien wij nooit tests op een droge of natte weg bij pak 'm beet 2-4 graden celcius??? (suggestie: zou het ermee te maken hebben dat een dergelijke test niet goed past bij de commerciële belangen van de verschillende partijen??)

24 dec 2009 10:33
Profiel WWW
718 Cayman S
Loosdrecht
De enigen die er echt belang bij hebben zijn de bandenboeren die 2x per jaar montagekosten kunnen berekenen.
Ik snap jouw sceptische houding niet :?:
Waarom niet gewoon aannemen dat een zachtere compound bij lage temperaturen meer grip biedt :?:
Dat de lamellen in de sneeuw zorgen voor zaagtanden die zich in de sneeuw vastbijten en grip opleveren :?:
Dat een stuk hard plastic (zomerband bij lage temperaturen) minder grip heeft dan een stuk latex :?:

24 dec 2009 10:47
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
de Fiscalist schreef:
En waarom zien wij nooit tests op een droge of natte weg bij pak 'm beet 2-4 graden celcius???

Spreek voor jezelf :mrgreen:

Citaat:
Er werd getest op droog en nat wegdek, op sneeuw en op ijs. Ook de duurzaamheid bij hoge snelheid en de slijtvastheid zijn bekeken. Naast deze veiligheidsrelevante testcriteria kwamen ook milieuaspecten als brandstofverbruik (rolweerstand), geluidsproductie (in en buiten de auto) en chemische samenstelling aan bod.

Resultaten 205/55 R 16 H (Ok - dit is niet 'n maat die we allemaal gebruiken :oops: )
In de bandenmaat 205/55 R 16 H scoren Continental, Goodyear, ESA-Tecar, Dunlop en Hankook het best. Een grote groep banden in deze maat zit daar net onder en is aan te raden. Onderaan in deze lijst staan de merken Firestone, Goodride en Kenda die we niet aanraden.

Droog wegdek
Op droog wegdek laat het testveld een redelijk goed niveau. De Yokohama W.drive presteert het best, lichte tekortkomingen tonen de Pirelli, Avon en Kenda. De Goodride valt op dit eerste onderdeel meteen al door de mand met zeer zwakke prestaties.

Nat wegdek
De zware beproevingen op nat wegdek worden door de helft van het testveld goed doorstaan. De beste prestaties worden neergelegd door de Goodyear UltraGrip 7+. Bij Vredestein, Semperit en Nokian zijn het lichte tekortkomingen op nat die veroorzaken dat 4-sterren buiten bereik blijven. Ook de Yokohama, Kumho, Pirelli en Firestone hebben lichte tekortkomingen op nat wegdek maar bij deze groep is dit niet de enige afwaardering. Duidelijk ondermaats, zowel bij remmen als bij aquaplaning en zijdelingse grip, presteren de Goodride en de Kenda. Hier worden grenzen overschreden (in cijfers een 15 meter langere remweg bij remmen vanaf 80 km/h) waardoor deze als aanbeveling ‘niet aan te raden krijgen’.

Sneeuw en ijs
Twaalf van de 18 geteste banden laten geen steken vallen op sneeuw, met deze banden kan in alle rust door het winterlandschap gereden worden. De beste prestaties worden neergezet door de Continental WinterContact TS 830, op de hielen gezeten door de Maloya en de Vredestein. Lichte tekortkomingen hebben de producten van Michelin, Yokohama, Kumho en Kenda. Avon heeft de natweer eigenschappen van de Ice Touring ST duidelijk verbeterd maar dit is ten koste gegaan van de prestaties op sneeuw. De Firestone Winterhawk 2 laat een zeer zwak niveau op sneeuw zien en heeft eigenlijk de benaming winterband niet verdiend.

Het niveau op ijs is niet meer dan redelijk maar al teveel mag hier ook niet verwacht worden. Grote verschillen tussen de testbanden zijn er niet al ligt het niveau van de Michelin, Uniroyal, Pirelli, Firestone en Kenda duidelijk onder het gemiddelde niveau van het testveld. Bij Uniroyal is dit het enige zwakke punt en zodoende leidt dit tot 3 in plaats van 4 sterren. Banden met een H snelheidscodering zijn vrijgegeven tot 210 km/h. Onze zware hoge snelheidsbeproeving verlangt dan onder andere dat ze minimaal 5 minuut 220 km/h doorstaan. Bij geen van de banden leidde dit tot problemen.

24 dec 2009 10:54
Profiel WWW Facebook 
Den Haag
en dan nu een test waarbij een zomerband wordt meegenomen als referentie.... :ass:

grappig trouwens dat er winterbanden tussen zitten waarmee je op sneeuw niet uit de voeten kunt :bang: Waar zijn ze dan voor vraag ik me af....

Het punt is dat mensen die winterbanden verdedigen, dat doen alsof het een soort wondermiddel is waarmee je onder alle omstandigheden lekker door kunt jakkeren. Dat is onjuist, winterbanden zijn (net als alle andere banden) een compromis waarbij het zwaartepunt is verlegd naar sneeuw en ijs. Dat gaat ten koste van de andere eigenschappen zoals grip op droog en nat wegdek. Pas bij echt winterse omstandigheden zijn winterbanden in het voordeel maar dan hebben we het over vrieskou, sneeuw en ijs.

24 dec 2009 10:56
Profiel WWW
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
in de winter dus... :lol:

24 dec 2009 11:16
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bij echte winterse onstandigheden ga je het MI met alleen winterbanden (ook) niet redden ... dan heb je toch al gauw 'studded tires' of sneeuwkettingen nodig.

Ik ben het met je eens dat winterbanden bij droog wegdek en hoge(re) temperaturen gevaarlijk(er) (kunnen) zijn.
MI heb je met winterbanden wel degelijk (meer) grip op 'n nat wegdek ...

't is inderdaad 'n compromis ... :popcorn:

de Fiscalist schreef:
en dan nu een test waarbij een zomerband wordt meegenomen als referentie.... :ass:

... heb je Autoweek nr. 50 van 2008 :?: :wink:

24 dec 2009 11:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Ik rij de laatste 16 jaar iedere winter op winterbanden , vanaf begin december tot ongeveer eind maart (afhankelijk van de temperatuur op dat moment). Ik zie er alleen maar voordelen in. Van waar ik woon is het altijd heuvel op als ik weg moet . Vorig jaar heb ik er genoeg gezien die niet boven kwamen. Dan kan ik het niet laten even te zwaaien als ik ze voorbij rij (jeroen 914 is niet de enige eikel hier). Hulp hoeven ze van mij dan niet te verwachten , eigen schuld denk ik dan .

-Ja je kunt er niet zo snel mee door een bocht, maar dit is door de weersomstandigheden of drukte toch meestal niet mogelijk .
-Ik heb winterbanden in 195 breed , dat voelt lekkerder aan in de regen dan de 225 zomerband.
-De kostenpost van de banden is onzin , de km die ik met winterbanden rij doe ik niet met de zomerbanden en dus om de 4 jaar nieuwe zomerbanden moet aanschaffen ipv om de 3 jaar
-kosten omleggen?? jullie kunnen toch zeker een band wisselen of bellen jullie de wegenwacht als er een band kapot is.
-het enige wat meer kost is de prijs van een set extra stalen velgen ongeveer €65,- per stuk , een deuk is duurder. Zelf heb ik sportvelgen gekocht en de stalen meegenomen .

Ik snap die mensen niet die afgelopen maandag nog gingen kijken voor winterbanden en het gek vinden dat ze bijna niet meer te krijgen waren. Zoals de directeur van vredestein zo mooi verwoorde deze week "een vakantie boek je toch ook maanden te voren om te krijgen wat je wilt"

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

24 dec 2009 11:57
Profiel WWW
Den Haag
Dat is idd wel elk jaar grappig, al die mensen die wel winterbanden hebben, maar te laat zijn met monteren :bang:

24 dec 2009 12:04
Profiel WWW
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
ach 2 dagen sneeuw en het winterbandenvolkje kruipt uit de spelonken :twisted: :mrgreen:

24 dec 2009 12:07
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Kon voor vandaag nog net een plekje vinden bij de Kwikfit (nee: niet voor winterbanden). Heel NL heeft het inderdaad net bedacht :bang:

24 dec 2009 12:57
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
vin de kwikfit toch niet de plek voor een ouwe porker :wink:

24 dec 2009 13:19
Profiel
PorscheForum Rakker
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.
Zuid Holland zuid
ik heb nu nokians op mn dagelijkse auto, je rijdt gewoon door het sneeuw alsof er niets aan de hand is!
goede banden!

en betreft autoweek! je moet niet te veel geloven wat ze allemaal in dat blad zeggen!

24 dec 2009 20:31
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
de Fiscalist schreef:
Vandaar mijn vragen bij de test:
op de gewone weg of op het gladde stuk?
temperatuur?
nat of droog?

Ik kan je uit de droom helpen. We hebben een dag lang van 8 uur 's morgens tot bijna 6 uur 's avonds kunnen spelen. Was eind november vorig jaar met een buitentemperatuur van ongeveer 5°C.
Tests zijn eerst op de witte epoxybanen gedaan om mensen een idee te geven van wat er allemaal kan gebeuren. Later op asfalt, droog en nat en zelfs een paar rondjes circuit kunnen draaien.
Resultaten waren allemaal in het voordeel van de winterband. Op droog wegdek waren de resultaten wat minder maar zeker niet verwaarloosbaar klein.

Overigens zit er nog een groot verschil in winterbanden. Er zijn banden die puur voor lage temperaturen, vochtige wegen en sneeuw zijn gemaakt en banden die alleen voor sneeuw zijn gemaakt. De laatste zijn een heel stuk minder in de prestaties op een koud nat wegdek.

25 dec 2009 0:42
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende