Auteur |
Bericht |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
13 jan 2009 10:49 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Het eerste rondje op Zandvoort, eind vorig jaar met temperaturen rond vriespunt, was de grip in de Tarzan ook flut. De 2e keer al duidelijk beter en de 3e goed. Na meerdere kilometers ook een verbetering gemerkt, of niet?
Overigens, die hoge snelheden ga je (mag je) met winterbanden ook niet halen
Toch niet helemaal ideale condities Marc, begrijp ik; welke 'weerman' voorspelde dat ook al weer
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 13 jan 2009 11:02, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 jan 2009 11:01 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Ik had er (waarschijnlijk) moeten bijzeggen, dat ik in de stedelijke gebieden reed. Geen gestrooi (anders dan met grint) en dus veel aangereden sneeuw. (Dat dan dus ijs wordt.)
Winterbanden of niet is dan niet relevant werd mij verteld.
In verse sneeuw, is juist dat lammellenprofiel weer doorslaggevend.
En dat is ook een beetje mijn punt. Je moet nadenken wat er specifiek zo goed is aan een winterband, en dan weet je ook gelijk waar ze optimaal presteren, waar minder en waar soms ook vrijwel niet.
|
13 jan 2009 11:02 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Vergeet niet dat er veel onbegrip over winterbanden bestaat en hoe een winterband te herkennen.Ik ben zelfs wel bij garages tegen gekomen dat een all-weatherband of zelfs M+S band als winterband werd verkocht.
Wat zijn dan de verschillen;
De traditionele M+S-band is bestemd voor toepassing op vastgereden sneeuw- en ijsondergrond en zo nu en dan op losse sneeuw, en over een periode van meerdere maanden. Dus in hoofdzaak bestemd voor Scandinavische en Antarctische omstandigheden, waarbij de temperaturen zich in de koude maanden bewegen tussen -40 en +5°C. Dit is het type band waar mensen direct aan denken als we het over winterbanden hebben: zwaar profiel en veel geluid op een droge ondergrond. Voor onze omgeving is deze band niet geschikt.
De moderne winterband is bestemd voor centraal Europese omstandigheden met temperaturen tussen -20 en +15°C. Voorts is de band geschikt voor hogere snelheden, beschikt over goede eigenschappen onder droge én natte omstandigheden en een voldoende tractie op sneeuw en ijs. Verder is er bij deze band sprake van comfortabele rijeigenschappen en een laag geluidsniveau. Ook de stuurprecisie en stabiliteit voldoen aan hoge eisen. Na de winter moeten de winterbanden vervangen worden door zomerbanden, omdat de rubbersamenstelling niet is afgestemd op hogere temperaturen. Winterbanden slijten harder naarmate de temperatuur toeneemt.
De 4-seizoenenband is ooit ontwikkeld en in de markt gezet door Goodyear. In de branche deed men daar aanvankelijk wat lacherig over, maar deze band heeft zich toch een mooie plaats weten te veroveren en het initiatief heeft ook navolging gekregen. Maar zoals met alle producten die voor meerdere doeleinden geschikt zijn, vormt met name de 4-seizoenenband een compromis. Hij zal onder winterse omstandigheden nooit kunnen tippen aan de winterband, omdat het rubbermengsel (compound) zich daar niet voor leent. Kenmerkend is ook dat de band in maten wordt aangeboden voor de meest gangbare normale wielen. Dus de keuze in de maten met een hoogte-/breedte- verhouding van 55 met een H-snelheidsindex wordt al beperkt. Voor het overige is er dus een ruime keuze in de 65- en 70-serie met een snelheidsindex T (tot 190 km) en H (tot 210 km). Een hogesnelheids
4-seizoenenband (snelheidsindex Z of W) komen we vooralsnog niet tegen.
Echte winterbanden zijn te herkennen aan de letters M+S, MS, M/S of M.S in combinatie met een aantal sneeuwvlokken.
Allweatherbanden en soms ook 'dirt-track' banden worden vaak ook met M+S aangeduid maar hebben GEEN sneeuwvlokken. Als je zo'n band als winterband verkocht krijgt rijd je dus op een totaal verkeerde band.
Dan zit er ook bij de echte winterband nog een verschil tussen 'modellen' en fabrikanten. Niet elke compound is bij eenzelfde temperatuur even hard of zacht hetgeen natuurlijk een totaal verschillende rijeigenschap op levert.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
14 jan 2009 22:52 |
|
|
Turbi
911/964 Carrera II 3.6Solothurn CH
|
gast Rulezzzz !
_________________________________________ Reality is only for those who lack imagination
|
14 jan 2009 23:23 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Hier word nog steeds over een Elfstedentocht gesproken dus laat de winterbandjes nog ff zitten
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
15 jan 2009 0:37 |
|
|
Turbi
911/964 Carrera II 3.6Solothurn CH
|
Lossteken en af laten drijven
_________________________________________ Reality is only for those who lack imagination
|
15 jan 2009 15:39 |
|
|
Wimpie77
|
He winterbanden! Das een leuk draadje...
ben afgelopen weekend naar Center Parcs geweest in Lommel, Belgie en daar lag een pak sneeuw, was het erg koud en ben ik de helft van mijn 2 hersencellen kwijt geraakt! Dus winterbanden was daar wel nodig...!
_________________________________________ * * *
|
15 jan 2009 15:41 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Wimpel,het wordt tijd,dat je Dr.Karl Heinz Lindt eens een bezoekje gaat brengen geloof ik
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
15 jan 2009 15:44 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
het zakt daar 2 meter per jaar geloof ik, komt vanzelf goed
_________________________________________ Got coffee?
|
15 jan 2009 15:46 |
|
|
Wimpie77
|
_________________________________________ * * *
|
15 jan 2009 15:52 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
16 jan 2009 14:46 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ben ik toch aardig ingeburgerd als niet Fries zijnde
Maar zodra het ijs verdwenen is komt bij ons het verlossende woord 'It giet Oan' pas
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
16 jan 2009 23:40 |
|
|
Taatjen
lelystad
|
Even off topic Maurice,Jij gaat er dus vanuit dat er geen 11-stedentocht op de schaats komt Komt die er wel,dan zal It giet Oan ook veranderen met de nieuwe voorzitter sinds twee jaar .Daar gaan jullie dan toch ook in mee
_________________________________________ zet je mond niet in de derde versnelling indien je hersens nog in de tweede staan
|
17 jan 2009 12:36 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Hmmm zou erg leuk zijn als er weer eens een echte Elfstedentocht komt maar voor deze winter denk ik eerlijk gezegd niet meer. Alhoewel er is er ooit één op 28 feb gereden
Maar als ik de meteologen mag geloven is er wel een kans dat er binnen nu en een jaar of vijf weer een complete gekte uitbarst. En dan maar wachten wat Wieling, de huidige voorzitter, als oneliner de wereld in helpt.
Wij nemen hem wel over
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
18 jan 2009 0:59 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Off-topic: 'It sil heve' is de 'echte' kreet!
|
18 jan 2009 1:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re:
... topic maar weer 'ns even uit de kast gehaald Hoe gaat het daar in Het Oosten met de zomerbandjes en de huidige gladheid
|
22 dec 2009 1:57 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Deze winter bewijst het eens te meer: wie niet buiten Nederland komt kan zich de kosten van winterbanden gewoon besparen. Immers zoals een Zweedse collega ooit zei: in Nederland heb je helemaal niets aan winterbanden, want zodra er sneeuw valt staat toch alles stil ... Lijkt wederom aardig te kloppen nietwaar ... Nee, als je wat vaker in het buitenland komt ga je dat vanzelf nuaceren. Ert zijn tig soorten banden voro winters weer, waarvan 'de' winterband (met sneeuwvolk) er ook maar één is. Zelf rijdt ik hier aan de westkunst in de USA gewoon met 4x4 en terreinbanden. Het weer is te wisselvallig om voortdurend banden te wisselen. Twee weken geleden nog sneeuw en min 15 en nu opeens + 10 en enkel regen-regen en nog eens regen. In de meer stabiele mid-west echter rijdt men weer wel met winterbanden, maar niet die met sneewvlok met dat befaamde lammellenprofiel. Dat slijt toch veel te snel eraf op de grintwegen. Liever wat grover profiel en harder rubber. En toen ik nog vaak voor werk in Finland kwam, viel me op dat ook niemand daar met winterbanden reed. Navraag leerde dat die toch niet hielpen en dat men meteen maar spikes nam. In de Alpen echter zou ik me niet durven vertonen zonder winterbanden - want spikes zijn verboden zoals ik begrepen had. In Nederland ook winterbanden gehad, maar nooit echt het verschil gemerky op asfalt. Dus in Nederland, nee, tenzij het in de lease zit, gewoon een setje (nieuwe) gewone banden. Maar iedereen moet gewoon met zijn eigen geld doen wat die wilt ...
|
22 dec 2009 5:13 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
22 dec 2009 8:28 |
|
|
henzel
Boxster Dodge ram 1500 4x4 Buick Riviera boattail mercedes 280 se w126
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
geinig filmpje gelukkig heb ik ze beide (de 4x4 en winterbanden )
_________________________________________ voor scooter of oldtimer onderdelen www.bikescooterparts.com
|
22 dec 2009 9:11 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Re:
Je eerdere antwoord op de vra(a)g(en) in dit topic: Duzzzz
|
22 dec 2009 10:42 |
|
|
997 turbo
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
ik heb nieuwe turbivelgen met nokians gekocht, we gaan er in januari mee rijden
iemand ervaring met nokian ?
|
22 dec 2009 11:10 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Nokian is erg populair in de Impreza/Evo groeperingen. Mijn zwager heeft er een tijdje op gereden (met zijn Impreza), maar was er niet mega tevreden over. Ook niet mega-ontevreden. Wat hij er ook onder legt, het slijt allemaal even snel, en heeft evenveel/weinig grip (kan ook aan zijn rijstijl liggen )
|
22 dec 2009 11:32 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Ben gisteren alle gestrande auto's met zomerbanden voorbij gereden met mijn winterbandjes. Wij gaan zowieso twee keer per jaar naar landen waar winterbanden verplicht zijn. In de DD ben ik toch ook wel blij met ESP, ASR(tractiecontrole), en ABS. De kunst is natuurlijk wel om zo te rijden dat de kerstboom in het display niet begint te knipperen.
|
22 dec 2009 12:27 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Ja, maar dat voorbijrijden gaat alleen als ze naast de weg staan We kwamen voor de deur al moeilijk weg met de smart, dat gaat met winterbanden beslist héél anders. Maar ben vrij dus geen haast. Zocht ook soms een probleem op - laag sneeuw met sporen - en als je dan niet kunt blijven rollen, dan kom je soms vast te zitten. Beetje graven, keertje proberen, nog wat graven en daar ging ik weer Overigens zijn de banden op de smart type ContiEco, die zijn hard ivm brandstofbesparing ( ) maar geven ook extra slechte grip onder deze uitzonderlijke witte wereld omstandigheden
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
22 dec 2009 13:05 |
|
|