Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 9:54



Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
3.2 op normale benzine ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 3.2 op normale benzine ?
Forummers,

Ik tank altijd Super (98) benzine, maar die is steeds moeilijker te vinden.
Kan een 3.2 uit 1989 op Normaal (95) rijden of daarvoor omgebouwd worden ?

Het valt me op de bijvoorbeeld de 964 wel op normale benzine kan en toch ook een hoge compressie heeft.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


26 dec 2009 17:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
lindemans schreef:
Het valt me op de bijvoorbeeld de 964 wel op normale benzine kan en toch ook een hoge compressie heeft.


Maar ook pingelsensoren om de ontsteking te verlaten bij pingelen. :D

Een gewone 3.2 moet 98 ROZ hebben en de lage compressie 3.2 91 ROZ.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


26 dec 2009 17:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 3.2 Carrera coupé 1986
Oosterhout nb
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
In DIT draadje over katalysator -Carrera 3.2- '86 staat er ook al veel geschreven over welke benzine je 3.2 het liefst wil hebben...

Al wordt het er niet echt duidelijker op... Zoveel mensen, zoveel meningen...
_________________________________________
Ook al heb ik geen Porsche meer. Toch verander ik mijn avatar voorlopig niet!


26 dec 2009 23:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
als je geen RON 98 meer kan krijgen , RON 95 tanken en een octanebooster bijmengen lijkt mij dan de enige oplossing.
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


27 dec 2009 0:52
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Sharky_80 schreef:
Al wordt het er niet echt duidelijker op... Zoveel mensen, zoveel meningen...


Het is zo makkelijk: 3.2 :arrow: 98 ................behalve de motoren met 9.5:1 compr. zoals bv. de uit de USA afkomstige Carrera's.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


27 dec 2009 0:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Iemand nog suggesties voor een goede "octanebooster"?
Vind het nl. zo langzamerhand wel vervelend een 98 pomp te zoeken. En meer zullen het er ook wel niet worden. :scratch:

Hoe zit het eigenlijk? Ik dacht dat hoogwaardige motoren hoogwaardige brandstof benodigden?
Mijn 2001 330i mag 95 tanken, maar volgens boekje wil ie eigenlijk 98.
2001 A4 3.0 idem.
Hoe zit dat bv. bij een 2000/2010 997?
Zou die meer vermogen kunnen leveren op 98 of maakt dat niets meer uit?
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


27 dec 2009 10:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Dan moet je bij ons maar eens naar boven lopen ipv meteen naar het koffie apparaat, dan had het schap met octaanbooster en loodtoevoeging wel gezien. :mrgreen:

Motoren met pingelsensoren kunnen meestal met 95 af omdat daarbij het eventuele pingelen wordt voorkomen door het ontstekingstijdstip tijdelijk aan te passen.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


27 dec 2009 10:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Of jij moet eens een cursus "verkoop" gaan volgen. :mrgreen:

Ik begrijp wel dat een pingelsensor het ontstekingstijdstip aanpast.
Maar dat is naar een sub-optimaal punt, toch?

NB. Loodtoevoeging heeft toch geen nut in een 3.2?
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


27 dec 2009 10:57
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Airhead schreef:
NB. Loodtoevoeging heeft toch geen nut in een 3.2?


En nog zeggen dat'ie een cursus "verkoop" moet gaan volgen. :mrgreen:


27 dec 2009 11:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
In hoeverre heeft het dan zin/ is het nuttig om ROZ 100 te tanken?
Voegt dit iets toe of is dit enkel psychisch?
_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


27 dec 2009 11:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Heeft voor een 3.2 geen enkel nut.
En voor een 964 volgens mij ook niet; was immers destijds niet verkrijgbaar, denk niet dat je motronic dan wat kan met >98.
Wel nuttig voor Shell en kompanen.
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


27 dec 2009 12:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Loodvervanger en octaanbooster hebben niets met elkaar te maken.

Oudere motoren - voor de 3.2 - waarvan kleppen kunnen verbranden zonder loodbescherming.
Octaan tegen pingelen/'verbranden' motor: smelten van gaten in zuigers!
Zie reactie Erwin.

Als je 98 niet kunt krijgen levert V-Power (97 octaan in NL, 100 in D.) in een P. met pingelsensoren meer vermogen.
En is voor 3.2 dan verplichte kost, met beetje terughoudend rijden nog; géén 95 :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


27 dec 2009 12:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2
rotterdam
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Een simpel vraagje , wat hoor of voel je aan je auto als hij gaat pingelen?


27 dec 2009 13:20
Profiel
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Testje wat ik met mijn Triumph Stag toen gedaan heb.
Heb daarna 70000km op loodvrij gereden zonder problemen. :idea:
Stel, je gaat van af heden loodvrij rijden.
Je controleert nu de klepspeling nauwkeurig (of laat dat doen). Vervolgens na 500 tot 1000 kilometer weer, is de klepspeling kleiner geworden, deze nauwkeurig afstellen en na 500 tot 1000 km weer controleren, moet de klepspeling weer bijgesteld worden dan is de motor absoluut niet geschikt voor loodvrijgebruik.
De motor moet voor loodvrij worden aangepast.
In ieder geval moet, zolang er nog mee gereden wordt, voldoende loodvervanger
toegevoegd worden en moet de klepspeling regelmatig gecontroleerd worden.
Is de klepspeling na de 2 controles (+/- 1500 KM) ongewijzigd, dus hoeft niet bijgesteld te worden, dan zijn de kleppen en zitting materialen zijn hard genoeg om loodvrij te rijden.
Gefeliciteerd u heeft een loodvrij geschikte auto en mag nu lekker goedkoop tanken.


27 dec 2009 13:47
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
remcodevries schreef:
Een simpel vraagje , wat hoor of voel je aan je auto als hij gaat pingelen?

Het pingelen bij lage toeren kun je horen aan een onregelmatige verbranding met 'speciaal' geluid. Ga eens luisteren bij een stoplicht of zo waar auto's optrekken, belasten van de motor :idea:

Maar dat sloopt de motor niet, wel het pingelen bij hoge toeren en dat is niet te horen :idea: :evil: Dus reken niet op die test, maar pas de brandstof en/of rijgedrag - vooral geringe belasting; lagere toeren - aan op de omstandigheden d.w.z. de eisen van de motor en de beschikbare brandstof.
De 997 loopt het beste op 98 - optimaal vermogen - maar kan ook 95 - door pingelsensoren - en zelfs beperkt 92 verstoken, maar het laatste alleen met aangepast rijgedrag :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


27 dec 2009 14:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
koekebakker 930
uden
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Renntech schreef
Citaat:
Het is zo makkelijk: 3.2 98 ................behalve de motoren met 9.5:1 compr. zoals bv. de uit de USA afkomstige Carrera's.


Misschien ten overvloede maar dit zijn dus ook de modellen met katalysator uit europa!
_________________________________________
no guts, no glory


27 dec 2009 14:30
Profiel
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
En als je boosters/lood vervanger gaat gebruiken, moet dan wel bij elke tankbeurt en niet af en toe, zoals dat door velen gedaan wordt. Smeren is smeren en we kunnen ook niet, de ene week wel met olie in het carter rijden en de andere week niet,…………Toch? :mrgreen:


27 dec 2009 14:43
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Volgens mij is het verstandig octaanboosters en loodvervangers gescheiden te houden in deze discussie mbt. de 3.2

Als je 98 hoort te tanken en je gebruikt ipv. daarvan 95 dan is een octaanbooster nodig/nuttig; en dan moet je dat de hele tijd gebruiken, anders rij je na 1000 km. met 95,2 ipv. 98 :mrgreen:
Loodvervangers zijn niet nodig bij de 3.2.
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


27 dec 2009 14:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
cabrio wim schreef:
En als je lood vervanger gaat gebruiken, moet dan wel bij elke tankbeurt en niet af en toe, zoals dat door velen gedaan wordt…………


Niet mee eens. De vervanger voor lood zet zich af op de kleppen en zittingen. Daar zit dan een miniscuul dun laagje wat het inslaan van de kleppen en zittingen helpt voorkomen. Deze laag zit daar langer dan het gebruik van de loodvervanger zelf.

Porsche zelf geeft aan dat je bij een 911 tot en met de 3.2 na drie tankbeurten weer een keer loodvervanger moet tanken, ook voor de 924 geldt dit.

Zelf denk ik overigens wel dat loodvervanger niet nodig is. Stel dat de kleppen en zittingen wel iets sneller inslaan, voordat dit een probleem wordt bij een motor die 200.000 km gedraaid heeft moet de motor bijna altijd toch om andere redenen losgehaald worden :mrgreen:
_________________________________________
http://www.renntech.nl


27 dec 2009 15:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Ik heb even in mijn PET PDFje voor model 1986 (tot augustus 1986 dus) gekeken.
Afbeelding
Volgens dit schema zijn de kleppen en klepzittingen van de 930.20 (231PK zonder KAT, voor Europa) en de 930.21 (207PK met KAT, voor US, Japan ed.) gelijk.
Ook de 930.26 (Zwitserland en Zweden) heeft dezelfde kleppen en zittingen.

Ook de onderdelennrs. voor de kop zijn gelijk voor de 930.20 en 930.21

Als de kleppen van de 930.21 loodvrijebenzine kunnen/moeten uithouden, dan kunnen de kleppen van de 930.20 dat toch ook?
En als dat het geval is, waarom moet er dan volgens Porsche AG. toch zo nu en dan lood in de tank van de 930.20 zonder KAT?
Of is het hiero gisteravond erg gezellig/laat geworden hiero?. :mrgreen:
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


27 dec 2009 16:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Het kan wel zijn dat de kleppen het zelfde zijn , maar of een motor geschikt is voor loodvrije benzine wordt bepaald door de hardheid van de klepzittingen in de kop . Deze zijn wel verschillend voor de diverse markten.
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


27 dec 2009 19:08
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
Volgens mij staat er in "mijn" PDF-je toch echt dat de 930.20 en 930.21 dezelfde kleppen,klepzittingen en cylinderkoppen hebben.
Dat zijn de 2 (hoofd-)versies met en zonder KAT; voor EU, US en Japan. Daarnaast zijn er nog wat versies voor bv. Zwitserland, Oostenrijk en Zweden;
maar de 930.20 en 920.21 vormen vlgns. mij veruit het grootste deel van alle 3.2-tjes in Nederland.


NB. In de PET voor model 1989 zijn de kleppen,klepzittingen en cylinderkoppen identiek voor de 930.20, 930.25 en 930.26 de latere versie van de KAT uitvoeringen.
Alleen voor de 930.66 en 930.68 gelden ander onderdelennrs.Ik kan die versies niet zo 123 in Morgan vinden; maar zal wel Club Sport en/of Speedster zijn. :?:
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


27 dec 2009 19:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
koekebakker 930
uden
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
930.66 en 930.68 turbo versie
_________________________________________
no guts, no glory


27 dec 2009 20:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
compressie ook hetzelfde?
_________________________________________
remmen is angst


27 dec 2009 20:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 3.2 op normale benzine ?
heb altijd begrepen dat sinds begin jaren 70 porsches geschikt zijn voor loodvrij. gebruik ook nooit loodvervanger.
_________________________________________
oud is beter


27 dec 2009 20:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.