Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
3.2 op normale benzine ?
Forummers,
Ik tank altijd Super (98) benzine, maar die is steeds moeilijker te vinden. Kan een 3.2 uit 1989 op Normaal (95) rijden of daarvoor omgebouwd worden ?
Het valt me op de bijvoorbeeld de 964 wel op normale benzine kan en toch ook een hoge compressie heeft.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
26 dec 2009 17:40 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Maar ook pingelsensoren om de ontsteking te verlaten bij pingelen. Een gewone 3.2 moet 98 ROZ hebben en de lage compressie 3.2 91 ROZ.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
26 dec 2009 17:57 |
|
|
Marc
ex-911 3.2 Carrera coupé 1986Oosterhout nb
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
In DIT draadje over katalysator -Carrera 3.2- '86 staat er ook al veel geschreven over welke benzine je 3.2 het liefst wil hebben... Al wordt het er niet echt duidelijker op... Zoveel mensen, zoveel meningen...
_________________________________________ Ook al heb ik geen Porsche meer. Toch verander ik mijn avatar voorlopig niet!
|
26 dec 2009 23:31 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
als je geen RON 98 meer kan krijgen , RON 95 tanken en een octanebooster bijmengen lijkt mij dan de enige oplossing.
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
27 dec 2009 0:52 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Het is zo makkelijk: 3.2 98 ................behalve de motoren met 9.5:1 compr. zoals bv. de uit de USA afkomstige Carrera's.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
27 dec 2009 0:56 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Iemand nog suggesties voor een goede "octanebooster"? Vind het nl. zo langzamerhand wel vervelend een 98 pomp te zoeken. En meer zullen het er ook wel niet worden. Hoe zit het eigenlijk? Ik dacht dat hoogwaardige motoren hoogwaardige brandstof benodigden? Mijn 2001 330i mag 95 tanken, maar volgens boekje wil ie eigenlijk 98. 2001 A4 3.0 idem. Hoe zit dat bv. bij een 2000/2010 997? Zou die meer vermogen kunnen leveren op 98 of maakt dat niets meer uit?
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
27 dec 2009 10:09 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Dan moet je bij ons maar eens naar boven lopen ipv meteen naar het koffie apparaat, dan had het schap met octaanbooster en loodtoevoeging wel gezien. Motoren met pingelsensoren kunnen meestal met 95 af omdat daarbij het eventuele pingelen wordt voorkomen door het ontstekingstijdstip tijdelijk aan te passen.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
27 dec 2009 10:34 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Of jij moet eens een cursus "verkoop" gaan volgen. Ik begrijp wel dat een pingelsensor het ontstekingstijdstip aanpast. Maar dat is naar een sub-optimaal punt, toch? NB. Loodtoevoeging heeft toch geen nut in een 3.2?
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
27 dec 2009 10:57 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
En nog zeggen dat'ie een cursus "verkoop" moet gaan volgen.
|
27 dec 2009 11:01 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
In hoeverre heeft het dan zin/ is het nuttig om ROZ 100 te tanken? Voegt dit iets toe of is dit enkel psychisch?
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
27 dec 2009 11:58 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Heeft voor een 3.2 geen enkel nut. En voor een 964 volgens mij ook niet; was immers destijds niet verkrijgbaar, denk niet dat je motronic dan wat kan met >98. Wel nuttig voor Shell en kompanen.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
27 dec 2009 12:02 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Loodvervanger en octaanbooster hebben niets met elkaar te maken. Oudere motoren - voor de 3.2 - waarvan kleppen kunnen verbranden zonder loodbescherming. Octaan tegen pingelen/'verbranden' motor: smelten van gaten in zuigers! Zie reactie Erwin. Als je 98 niet kunt krijgen levert V-Power (97 octaan in NL, 100 in D.) in een P. met pingelsensoren meer vermogen. En is voor 3.2 dan verplichte kost, met beetje terughoudend rijden nog; géén 95
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 dec 2009 12:46 |
|
|
remcodevries
3.2rotterdam
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Een simpel vraagje , wat hoor of voel je aan je auto als hij gaat pingelen?
|
27 dec 2009 13:20 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Testje wat ik met mijn Triumph Stag toen gedaan heb. Heb daarna 70000km op loodvrij gereden zonder problemen. Stel, je gaat van af heden loodvrij rijden. Je controleert nu de klepspeling nauwkeurig (of laat dat doen). Vervolgens na 500 tot 1000 kilometer weer, is de klepspeling kleiner geworden, deze nauwkeurig afstellen en na 500 tot 1000 km weer controleren, moet de klepspeling weer bijgesteld worden dan is de motor absoluut niet geschikt voor loodvrijgebruik. De motor moet voor loodvrij worden aangepast. In ieder geval moet, zolang er nog mee gereden wordt, voldoende loodvervanger toegevoegd worden en moet de klepspeling regelmatig gecontroleerd worden. Is de klepspeling na de 2 controles (+/- 1500 KM) ongewijzigd, dus hoeft niet bijgesteld te worden, dan zijn de kleppen en zitting materialen zijn hard genoeg om loodvrij te rijden. Gefeliciteerd u heeft een loodvrij geschikte auto en mag nu lekker goedkoop tanken.
|
27 dec 2009 13:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Het pingelen bij lage toeren kun je horen aan een onregelmatige verbranding met 'speciaal' geluid. Ga eens luisteren bij een stoplicht of zo waar auto's optrekken, belasten van de motor Maar dat sloopt de motor niet, wel het pingelen bij hoge toeren en dat is niet te horen Dus reken niet op die test, maar pas de brandstof en/of rijgedrag - vooral geringe belasting; lagere toeren - aan op de omstandigheden d.w.z. de eisen van de motor en de beschikbare brandstof. De 997 loopt het beste op 98 - optimaal vermogen - maar kan ook 95 - door pingelsensoren - en zelfs beperkt 92 verstoken, maar het laatste alleen met aangepast rijgedrag
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 dec 2009 14:24 |
|
|
beaker
koekebakker
930uden
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Renntech schreef Misschien ten overvloede maar dit zijn dus ook de modellen met katalysator uit europa!
_________________________________________ no guts, no glory
|
27 dec 2009 14:30 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
En als je boosters/lood vervanger gaat gebruiken, moet dan wel bij elke tankbeurt en niet af en toe, zoals dat door velen gedaan wordt. Smeren is smeren en we kunnen ook niet, de ene week wel met olie in het carter rijden en de andere week niet,…………Toch?
|
27 dec 2009 14:43 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Volgens mij is het verstandig octaanboosters en loodvervangers gescheiden te houden in deze discussie mbt. de 3.2 Als je 98 hoort te tanken en je gebruikt ipv. daarvan 95 dan is een octaanbooster nodig/nuttig; en dan moet je dat de hele tijd gebruiken, anders rij je na 1000 km. met 95,2 ipv. 98 Loodvervangers zijn niet nodig bij de 3.2.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
27 dec 2009 14:48 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Niet mee eens. De vervanger voor lood zet zich af op de kleppen en zittingen. Daar zit dan een miniscuul dun laagje wat het inslaan van de kleppen en zittingen helpt voorkomen. Deze laag zit daar langer dan het gebruik van de loodvervanger zelf. Porsche zelf geeft aan dat je bij een 911 tot en met de 3.2 na drie tankbeurten weer een keer loodvervanger moet tanken, ook voor de 924 geldt dit. Zelf denk ik overigens wel dat loodvervanger niet nodig is. Stel dat de kleppen en zittingen wel iets sneller inslaan, voordat dit een probleem wordt bij een motor die 200.000 km gedraaid heeft moet de motor bijna altijd toch om andere redenen losgehaald worden
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
27 dec 2009 15:38 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Ik heb even in mijn PET PDFje voor model 1986 (tot augustus 1986 dus) gekeken. Volgens dit schema zijn de kleppen en klepzittingen van de 930.20 (231PK zonder KAT, voor Europa) en de 930.21 (207PK met KAT, voor US, Japan ed.) gelijk. Ook de 930.26 (Zwitserland en Zweden) heeft dezelfde kleppen en zittingen. Ook de onderdelennrs. voor de kop zijn gelijk voor de 930.20 en 930.21 Als de kleppen van de 930.21 loodvrijebenzine kunnen/moeten uithouden, dan kunnen de kleppen van de 930.20 dat toch ook? En als dat het geval is, waarom moet er dan volgens Porsche AG. toch zo nu en dan lood in de tank van de 930.20 zonder KAT? Of is het hiero gisteravond erg gezellig/laat geworden hiero?.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
27 dec 2009 16:09 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Het kan wel zijn dat de kleppen het zelfde zijn , maar of een motor geschikt is voor loodvrije benzine wordt bepaald door de hardheid van de klepzittingen in de kop . Deze zijn wel verschillend voor de diverse markten.
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
27 dec 2009 19:08 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
Volgens mij staat er in "mijn" PDF-je toch echt dat de 930.20 en 930.21 dezelfde kleppen,klepzittingen en cylinderkoppen hebben. Dat zijn de 2 (hoofd-)versies met en zonder KAT; voor EU, US en Japan. Daarnaast zijn er nog wat versies voor bv. Zwitserland, Oostenrijk en Zweden; maar de 930.20 en 920.21 vormen vlgns. mij veruit het grootste deel van alle 3.2-tjes in Nederland. NB. In de PET voor model 1989 zijn de kleppen,klepzittingen en cylinderkoppen identiek voor de 930.20, 930.25 en 930.26 de latere versie van de KAT uitvoeringen. Alleen voor de 930.66 en 930.68 gelden ander onderdelennrs.Ik kan die versies niet zo 123 in Morgan vinden; maar zal wel Club Sport en/of Speedster zijn.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
27 dec 2009 19:51 |
|
|
beaker
koekebakker
930uden
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
930.66 en 930.68 turbo versie
_________________________________________ no guts, no glory
|
27 dec 2009 20:08 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
compressie ook hetzelfde?
_________________________________________ remmen is angst
|
27 dec 2009 20:15 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 3.2 op normale benzine ?
heb altijd begrepen dat sinds begin jaren 70 porsches geschikt zijn voor loodvrij. gebruik ook nooit loodvervanger.
_________________________________________ oud is beter
|
27 dec 2009 20:34 |
|
|