Auteur |
Bericht |
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Emilio;
Je vaststelling dat LPG een hoger octaangetal heeft klopt en het zou in theorie mogelijk moeten zijn om een (single fuel) motor te bouwen die op LPG (iets) meer vermogen levert dan een gelijkwaardige benzinemotor. In de praktijk moet een auto echter (verplicht zelfs, dacht ik) dual-fuel zijn en dan komt het feit om de hoek kijken dat een gelijke hoeveelheid benzine een (calorisch) hogere hoeveelheid energie heeft dan een dezelfde eenheid LPG met ongunstiger vermogens- en verbruikswaarden als gevolg. Ik ben bepaald niet anti-LPG (heb drie auto's op LPG gereden) maar ik denk dat Porscherijden er niet per sé goedkoper van wordt. Ik heb er zelf geen, maar wanneer ik ooit een Porsche zal kunnen aanschaffen zal dit het vanwege werk- en gezinssituatie altijd een hobbyvoertuig met beperkt kilometrage blijven waarmee ombouwen al snel niet meer rendabel is.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
23 feb 2005 2:36 |
|
|
horn
PF #57
|
Kijk dat zijn nou nog eens volwassen reacties. Sorry voor mijn gebral...
Horn-die-zijn-911-helemaal-niet-als-dagelijkse-auto-zou-willen-rijden... (wordt het veel te snel ook weer gewoon een vervoermiddel )
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 feb 2005 6:19 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
laten we emilio lekker aan het gas leggen......
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
23 feb 2005 8:32 |
|
|
Emilio
|
@Hansv: Dank voor de zinnnige reactie en het niet aan het gas leggen van mij.... .
Dat is nu juist de discussie die ik graag zou willen voeren. Wordt het op gas goedkoper? (als de andere nu niet weer beginnen te mekkeren dat ik dan geen porsche moet gaan rijden)
De berekeningen die ik zie vindt ik kort door de bocht. Da's prettig, ik weet het, maar in dit geval snij je iets te veel af. Elke andere wagen (die natuurlijk niet te vergelijken zijn) kent een omslagpunt dat in de buurt van 15000 of 20000 ligt. Waarom zal dat niet het geval zijn bij de beminde porsche. Overigs, ik zelf zit in de richting van een transaxcel porsche te denken (944 of 928). Voor familie transport heb ik reeds een wagen, echter voor dagelijks rijden zoek ik iets leuks....
Dus mijn vraag :Waar zitten de extra kosten?
|
23 feb 2005 9:52 |
|
|
tilky
911Tongeren
|
porsche op lpg
heb zelf al ooit meegereden in een 911 op lpg, het was een 2.7 van 74.
lpg ton lag vanvoor waar normaal de benzinetank zit. Hij had een klein benzinetankje in inox voor te starten en om naar de pomp te rijden als de lpg op was. Tank van 65 liter zonder 80 % vuller. Auto reed lekker en goedkoop.
Vulstop zat samen met de benzinevuldop achter het tankklepje.
Enigste probleem wat er eerst was is dat de verdamper soms bevroor. Maar hij had dat opgelost met een olie-water warmtewisselaar.
Zo bevroor de verdamper niet meer en werd de olie extra gekoeld die iets warmer zou zijn omdat gas een hogere verbrandingstemp. zou hebben.
Heb ooit ook een 993 op lpi gezien maar die had zijn ton op de plaats van de achterzetels. Dat was wel geen zicht.
Zal eens proberen om foto's vast te krijgen van die 2.7
|
23 feb 2005 11:00 |
|
|
Anonymous
|
Kort door de bocht - daar ben je zelf ook niet vies van gezien je vorige posts. En extra bijvoeglijke naamwoorden als "beminde" hebben niet zoveel zin op een forum als dit: je treft hier alleen liefhebbers tenslotte. Als je normale reacties wil op een op zich legitieme vraag, dan is het handig als je de vraag ook op een normale manier stelt en niet als een blinde stier door de proseleinkast heen dendert als binnenkomer.
Voor wat betreft extra kosten lijkt het me dat je gewoon de normale berekeningen moet aanhouden die voor alle ander auto's ook gebruikt worden, bij een voorziene km stand:
Investering in auto en installatie;
Kosten voor normaal onderhoud, maar dan tegen Porsche prijzen, bij het verwachte aantal km's;
Brandstofkosten.
Het verschil in de brandstofkosten moet de extra investering in installatie goedmaken. Bij een gegeven aantal km's is er geen verschil in onderhoud. Wellicht heb je extra afschrijving omdat tweedehands Porsches op gas wellicht een beperktere schare enthousiastelingen op de been kan brengen dan eentje zonder.
|
23 feb 2005 13:57 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Gelukkig heeft de overheid een stokje voor de vraag "kan een Cayenne -of enig andere Porsche- ook op grijs kenteken?" gestoken, anders was die ongetwijfeld ook gesteld...
Een Cayenne in aannemersuitvoering lijkt me wel ruig: voor- en achterzitplaatsen en dan een vergrootte bagageruimte (met zo'n toeter op het dak)....
Ennuuuhhh... Zou die dan ook op gas kunnen, want de Cayenne Diesel wordt -nog- niet geleverd.
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
23 feb 2005 16:31 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
hoezo, moet toch gewoon kunnen waarom niet
_________________________________________ Got coffee?
|
23 feb 2005 16:40 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Net wat je zegt;elke auto die aan de eisen qua maatvoering voldoet kan een grijs kenteken krijgen
_________________________________________ t beste maar weer...
|
23 feb 2005 16:43 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
| | | | Emilio schreef: Als absolute petrolhead ben ik helemaal weg van alles wat technisch hoogstandjes zijn. Vandaar dat ik ook ben begonnen met lezen op het porsche forum. Ik was ook in de veronderstelling dat de gemiddelde porsche liefhebber dat ook was. Helaas, na twee avonden lezen druip ik af en heb ik zo iets van laat maar zitten die porsche... Het gebral gehalte wat ik specifiek hier lees is echt too much. Domme patser praat van "op gas, nooit" en iets over koken en zo... Echt heel zielig. Maar ik zou me schuldig maken aan net zo veel gebral als ik het niet zou onderbouwen. Dus, bij deze: 1. Het plezier van een auto zit in het rijden. Veel van jullie hebben em als tweede wagen, simpel weg omdat jullie em voor dagelijks niet kunnen betalen. Zie http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=1248&highlight=lpg. LPG maakt het mogelijk om dagelijks te rijden. 2. LPG is een beter brandstof dan benzine. Octaan gehalte is hoger en bij het juist afstellen van de motor moet het mogelijk zijjn om meer vermogen te generenen. 3. LPG maakt de oude gebakjes erg betrouwbaar. Ik heb in het verleden meegemaakt dat ik thuis kon komen ondanks een defecte brandstofpomp, of kapote carb. 4. Ik haat milieu gemekker, maar toch, LPG is vele male schoner. 5. De porsche motoren zouden simpel weg goed op gas moeten kunnen lopen. Het enige belangrijke is de kleptemperatuur en aangezien porsche al 40 jaar geharde klepzetels heeft mag dat geen probleem zijn. Verder nog een advies: Blijven jullie vooral lekker jullie "garage queens" poetsen en met een jappanertje boodschappen doen bij de Lidl. En laat de mensen die willen genieten van het rijden dat dan ook gewoon doen. Ondertussen ga ik heel hard na denken of ik wel wil behoren tot de groep porsche rijders. Ik vind de styling en techniek prachtig, maar ik wil never inverband gebracht worden met het gebral. | | | | |
Nou, nou Emilio , je maakt zeker wel erg makkelijk vrienden. Ben het mee eens dat de reacties voor een outsider enigsinds over de top zijn, maar dan heb je in die twee avonden toch echt nog niet de sfeer van dit forum begrepen. En wat is er mis met de Lidl Geniet bijna dagelijks van mijn Porsche (geef toe: op benzine) dus je uithaal snap ik niet helemaal. Je zult al verder lezend zien dat er zo'n zelfde discussie (lees opinie) is tussen waterkokers en luchtkokers (als je dat wat zegt) of
tussen cabrio's (brrrrrrrr) en coupe's en zo zijn er nog wel een paar van die principe zaken. Of lees het topic Ferarri vs Porsche eens
Blijft verder toch wel een terechte vraag, waar laat je de gastank en heeft gas en nu wel echte financiële voordelen?? Ik weet niet wat een ombouw en installatie kost, maar ik verrij maar zo'n Euro 4000 aan benzine per jaar. Verder zou ik geloof ik ook niet zo'n bom in de garage willen, maar dat zit tussen de oren.
Als jezelf geen toont, kan je het ook niet echt verwachten hoor al vallen de reacties op je epistel nog best mee. Oh ja en inderdaad kan ik me helaas geen nieuwe Porsche veroorloven, maar dat terzijde.
Verder moet je niks, maar mag je een hoop op het PORSCHE forum (totdat HORN ingrijpt natuurlijk ).
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
23 feb 2005 18:09 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Is het ook niet een beetje verspilde moeite om op zo'n grappenmaker te reageren.
Olaf -dieelkedagmetdePorschenaardeLidlgaat-
|
23 feb 2005 21:24 |
|
|
horn
PF #57
|
Met zo'n kleine kofferbak zal je wel elke dag naar de Lidl moeten... Ga een keer met de Volvo, kan je alles in één keer meenemen...
@ Jan A.; 't zit je wel dwars he, die MSN opmerking van mij, wéken geleden...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 feb 2005 21:32 |
|
|
don_carrera
P O R S C H ENUTH
|
_________________________________________ HAPPINESS IS DRIVING A P O R S C H E
NIEMAND IS SLIM GENOEG OM ZIJN EIGEN DOMHEID TE BEVATTEN.
|
23 feb 2005 21:57 |
|
|
Emilio
|
Ach, een beetje leven in de brouwerij is toch altijd leuk. En ik had hier zeker geen tere zieltjes verwacht maar mensen die tegen een gezonde boute uitspraak kunnen.
De repliek die ik ontvang is alles behalve mild, net zo als eerdere mensen die hier deze vraag hebben durven stellen. Het zijn ook die topics geweest die bij mij de toon hebben gezet. Bij deze mijn excuses als die toon toch verkeerd gekozen blijkt te zijn.
Over een Cayenne op grijs, ach waarom niet. Ze is toch op het aan kunnen van een beetje modder gebouwd?
Ik heb niks tegen grijs of LPG in een porsche. In voorgaande topics proefde ik in bepaalde reacties een "porsche te goed voor dat goedkope spul". En die houding zet mijn nekharen recht over eind. Excuses voor de gene die ik hier mee raak, maar dat vind ik elitair gezwam. Porsche waarderen en willen rijden heeft niks te maken met bereid zijn om de stevig in de buidel te tasten. Ieder heeft recht op zijn eigen manier van beleven van zijn of haar hobby. Als het voor iemand mogelijk wordt om dagelijk in een 928 te rijden door LPG dat moet hij dat vooral doen.
Jullie durven iemand die zo ver gaat voor zijn hobby dat toch niet misgunnen?
|
23 feb 2005 22:23 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Hé Horn nu je het zegt . Maar zo bedoelde ik het (deze keer) niet hoor Ik heb trouwens een Voyager, kan nog meer in denk ik
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
23 feb 2005 22:55 |
|
|
horn
PF #57
|
Emilio - dat klinkt al een stuk beter
Ik denk dat niemand hier iemand zijn Porsche plezier zal misgunnen. Gouden stelregel op dit forum is namelijk ieder zijn meug.
Dus als jij zo'n grijze torpedo in je Porsche wilt bouwen, be my guest. Stond een tijdje geleden een artikel over - ik meen - een 944 op gas in 911 & PW. Interessant om te lezen, maar ik wil dat liever niet in mijn 911. Dit daar die auto nooit gebouwd is om er lpg in te hangen en ik hem als 3e auto rij. <10K km per jaar en puur voor de fun. Gezien dat aantal km's is lpg niet echt interessant, je bent het beetje ruimte kwijt dat je hebt om boodschappen bij de Lidl in te laden - dus blijf ik maar lekker op benzine rijden. Maar als iemand hier op gas wil rijden is hij wat mij betreft hier helemaal welkom. Als je maar geen lpg-jehova bent...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 feb 2005 23:30 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Waarom denk je dat de familie-bak een V70 is?
|
24 feb 2005 1:31 |
|
|
horn
PF #57
|
Zodat je kinderen én boodschappen mee kan nemen van de Lidl?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 feb 2005 7:13 |
|
|
Anonymous
|
Volgens mij wil je helemaal geen antwoord op je vraag - je komt tenminste niet terug op de gegeven antwoorden.
Niemand heeft gezegd dat het verboden is om een P op gas te zetten. Je zult alleen hier weinig handen op elkaar krijgen voor zo'n plan - nou en. Als je daar een probleem mee hebt, so be it. Van mij mag je je Porsche, zodra je die hebt, meteen op gas, diesel, aardolie of kernenergie zetten. Moet je alleen niet boos worden als ik een andere voorkeur heb.
|
24 feb 2005 10:57 |
|
|
usual
968 ooit 968t
|
tssk tssk, de ingenieurs bij porsche proberen om elk overtollig grammetje uit de auto te houden en dan wil je er extra gewicht inbouwen om goedkoper te kunnen rijden?!? rijmt gewoon niet met het hele concept Porsche (dit is geen aanval verder op de topicstarter)
|
26 feb 2005 6:46 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
IMHO .... onjuist ....
|
26 feb 2005 10:25 |
|
|
Kevin
Porsche 944 '89Amsterdam
|
Vanaf 47k
|
27 feb 2005 0:25 |
|
|
MobyDick911
EX-911 3.0 SC 964/C2 uitv ''79Cuijk ( NB )
|
een trekhaak en een sneeuwschuiver op een 911 kan dat ook??
Is voor vanddga mischien handig.
Enerzijds om de sneeuw voor ons uit te schuiven tijdens de rit vandaag en( de trekhaak) anderzijds om de toch nog van de weg geraakte porsche's uit de sloot te trekken
loll
Nee zonder gekheid lpg zou best kunnen maar die ervaring heb ik alleen in met klassieke Mercedessen gehad en daar was ik heeel tevreden over.
Dames en Heren de ZON Schijnt giga in Cuijk.
_________________________________________ Het Porsche virus is een heerlijke besmetting.
|
27 feb 2005 9:10 |
|
|
horn
PF #57
|
Ja hoor... (over het hoe te monteren klik op het plaatje )
En deze vent is ook niet bang voor een beetje sneeuw, wij wel?
En anders roepen we hem er maar weer eens bij...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 feb 2005 9:18 |
|
|
horn
PF #57
|
En kijk, het voordeel van sneeuw is dat je hele mooie plaatjes kan schieten...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 feb 2005 9:23 |
|
|