Auteur |
Bericht |
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Achterspoiler werkt niet meer
Hallo,
Ik ben een volledig nieuwe porschist.
Dit wil zeggen dat ik er echt weinig van af weet.
Ik kocht onlangs een 964, en heb problemen met 2 dingen.
De ventilator voor de verwarming draait niet. De motor is niet defekt, want ik kan deze laten draaien door de motor met 12 volt direct te voeden. Alleen reageert de besturing niet. De wagen heeft een automatische airco. Hoe start ik de herstelling ? Is dit een veelvoorkomend probleem ?
2de probleem. Toe ik de wagen bij de verkoper haalde, werkte de achterspoiler nog. Thuisgekomen kon ik deze met de binnenknop manueel openen. 1 dag later werkte die plots niet meer. Sindsdien reed ik de motor nooit meer warm, en vraag me nu af of die wel openkan met koude motor. Ik hoor wel het relais klikken als ik de knop draai om die te openen.
Laatst bijgewerkt door PeterDeleu op 24 feb 2005 14:20, in totaal 1 keer bewerkt.
|
22 feb 2005 22:52 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
garantie? dan terug naar de verkoper, anders even langs erwin
_________________________________________ Got coffee?
|
23 feb 2005 10:21 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Hoi welkom ...
Paar bijkomende vraagjes ...
Welke ventilator bedoel je ??? Achter in de motorruimte ???
Zo ja is ofwel je voorschakelweerstand defect ... ofwel je temperatuursensor.
die vindtje allebei in het stukje buis NA desbetreffende ventilator.
De temperatuursensor zit er pal bovenop en kan je zo uitdraaien.
De voorschakelweerstand is ietsie lastiger te vangen ... die zit tegen de zekeringkast, in diezelfde buis, (links dus) een beetje weggemoffelt naar onderen toe. Deze zou ik eerst vervangen is een plat plaatje (ong 3cm) met een soort veer horizontaal erop. Is idd een veel voorkomend probleem met een 964.
Je spoiler kan zeker open met koude motor Heeft er totaal nix mee te maken.
Jouw probleem kan hier meerdere oorzaken hebbe ...
CHECK SIMPLE THINGS FIRST Ik spreek uit ondervinding ... geloof me ...
Alle zekeringen nagekeken ... bekabeling nagekeken
Zou daarmee beginnen alvorens verder te gaan zoeken.
Indien geen resultaat ... laat maar weten ...
Greetz
Dirk
|
23 feb 2005 10:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Goed advies van Dirk
Vaak wordt begonnen, ook door sommige dealers/specialisten , met vervanging van allerlei dure boxen, maar ligt de oorzaak in een klein/eenvoudig hoekje: aarding, gecorrodeerde verbinding etc.
Suc6!
|
23 feb 2005 11:10 |
|
|
Wizzarich
964 C4Zwijndrecht Nederland
|
Peter,
Heb zelf pas ook zo'n soort probleem gehad.
Bij mij was het probleem de relais die in de kast links van de blower achterin zit, de relais is een vierkant dingetje en er zat bij mij binnenin iets los op het printplaatje. Nieuwe relais erin en hij werkte weer perfekt.
Greetz
|
23 feb 2005 12:21 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Hoi,
Thx voor de vlugge reacties van jullie allemaal..
Blijkbaar zijn Porschisten nogal collegiaal
Ik kontroleer nogmaals de bekabeling en het relais linksachter. Ik wis niet dat die er was.
Maar toch nog graag een antwoord op die vraag van de spoiler.
Kan die achterspoiler ook manueel open bij een koude motor ?
mvg
Peter
|
23 feb 2005 17:11 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
23 feb 2005 17:44 |
|
|
horn
PF #57
|
Zo nee: JA!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 feb 2005 21:27 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Sorrie Dirky, ik had blijkbaar een deel van je reply gemist.
Je was inderdaad al duidelijk
Het is inderdaad de vantilator achteraan.
die weerstand ( lijkt op een veer en +- 6 cm bij 1,5 cm ) ligt gewoon los in het motorkompartiment aan zijn draad te bengelen.
Die sensor boven op die buis ontbraakt blijkbaar. Er is een rond gat in die buis, dus is daar iets te kort.
kan ik die op de een of andere manier overbruggen en wat is de functie van beide ?
mvg
Peter
|
24 feb 2005 1:21 |
|
|
F@RGO
|
Bij mijn weten gaat die open bij een bepaalde snelheid, koud of warm,
en met het knopje altijd(tenzij je breuk hebt )
ja dus,.
|
24 feb 2005 9:04 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
| | | | PeterDeleu schreef: Sorrie Dirky, ik had blijkbaar een deel van je reply gemist. Je was inderdaad al duidelijk Het is inderdaad de vantilator achteraan. die weerstand ( lijkt op een veer en +- 6 cm bij 1,5 cm ) ligt gewoon los in het motorkompartiment aan zijn draad te bengelen. Die sensor boven op die buis ontbraakt blijkbaar. Er is een rond gat in die buis, dus is daar iets te kort. kan ik die op de een of andere manier overbruggen en wat is de functie van beide ? mvg Peter | | | | |
Peter,
euuuuu ...
Nie overbruggen
Voorschakelweerstand kost iets van een 15€uro en temperatuursensor rond de 20€ ... ongeveer (is ook al weer ff geleden) ...
Gewoon nieuwe kopen ...
Logisch dat eea nie werkt natuurlijk.
Wel slordig van de vorige eigenaar hoor ... denk wel dat er voordien een probleem is geweest daar de voorschakelweerstand er maar hangt te bengelen en de temp sensor er gewoon nie is ...
Ech nie beginnen overbrugge ensow ... het kan wel ... want in principe kan de hele achterblower eruit en door een klein truukje kan de schakeling voor de gek gehouden worden ... maar dat wil je echt nie hebben in een P voor straatgebruik.
Wordt gedaan in de racerij om gewicht te besparen ... en waar uiteraard verwarming ensow niet veel belang heeft.
Moet je trouwens ook een bypass pijp kopen ... en die is al duurder dan de weerstand en temperatuur sensor ...
Beide onderdelen dienen om de snelheid van de blower te regelen afhankelijk van de temperatuur in de verwarmingsbuizen.
Die achterste blower heeft trouwens nog een andere functie dan alleen maar verwarmingslucht naar de voorste blowers te blazen.
Bij hoge motortemperatuur zal hij ook de motor nakoelen.
Hier even een hulpje ...
Dirk
|
24 feb 2005 9:42 |
|
|
Benny 911
911Brabant Belgie
|
Dit is wat men noemt een goede uitleg, Dirk je bent te goed voor deze wereld
_________________________________________ Het leven is een strijd en als je lang leeft ben je oudstrijder
|
24 feb 2005 14:10 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Hoi Forum....
De auto die ik kocht was inderdaad slordig behandeld door de vorige eigenaar.
Maar ik heb de wagen naar mijn kennis goedkoop kunnen kopen.
Het is een Porsche 964 C2 Cabriolet van eind 1991.
Het metaalwerk van de auto ziet er goed uit, ik kon geen herstellingen ten gevolge van een ongeval vinden. De auto is 14 jaar oud, dus de tapijtjes en enkele rubbers zijn misschien wel aan vervanging toe.
De wagen werd redelijk goed herspoten, alhoewel het missschien nog wel iets beter kon op bepaalde plaatsen.
Wel zijn er enkele technische onzuiverheden, zoals de Rear Blower die niet werkt (is een Aircco model, dus weet ik niet of de airco nog werkt) , de spoiler (die bij aankoop 2 weken geleden wel nog werkte) werkt niet meer. De motor likt 4 druppels per week, de cabriokap moet niet worden vervangen.. maar is ook niet 100 % meer.
Op de indicatorlampjes op de wijzerplaaten bladert er een soort lak af..
Verder werkt alles, en draait de motor behoorlijk goed.
De koppeling is behoorlijk hard, moet dus waarschijnlijk worden vervangen. De banden zijn +- 70% versleten.
Voor die wagen betaalde ik 15.000 euro, maar zonder enige vorm van garantie. Ik heb dus nog wat financiële ruimte om de wagen op te knappen.
mvg
Peter
|
24 feb 2005 14:19 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
| | | | PeterDeleu schreef: Hoi Forum....
De auto die ik kocht was inderdaad slordig behandeld door de vorige eigenaar. Maar ik heb de wagen naar mijn kennis goedkoop kunnen kopen. Het is een Porsche 964 C2 Cabriolet van eind 1991. Het metaalwerk van de auto ziet er goed uit, ik kon geen herstellingen ten gevolge van een ongeval vinden. De auto is 14 jaar oud, dus de tapijtjes en enkele rubbers zijn misschien wel aan vervanging toe. De wagen werd redelijk goed herspoten, alhoewel het missschien nog wel iets beter kon op bepaalde plaatsen. Wel zijn er enkele technische onzuiverheden, zoals de Rear Blower die niet werkt (is een Aircco model, dus weet ik niet of de airco nog werkt) , de spoiler (die bij aankoop 2 weken geleden wel nog werkte) werkt niet meer. De motor likt 4 druppels per week, de cabriokap moet niet worden vervangen.. maar is ook niet 100 % meer. Op de indicatorlampjes op de wijzerplaaten bladert er een soort lak af.. Verder werkt alles, en draait de motor behoorlijk goed. De koppeling is behoorlijk hard, moet dus waarschijnlijk worden vervangen. De banden zijn +- 70% versleten. Voor die wagen betaalde ik 15.000 euro, maar zonder enige vorm van garantie. Ik heb dus nog wat financiële ruimte om de wagen op te knappen.
mvg Peter [/img] | | | | |
Hoi Peter,
Dat is inderdaad niet veel geld. Het opknappen zal je echter nog wel wat geld gaan kosten. Vier druppels olie in de week vind ik veel. Moet je wel naar laten kijken lijkt mij? Succes verder.
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
24 feb 2005 14:24 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Nog iets vergeten..
Ik toonde dit forum net aan een paar collega's..
De reden daarvoor was dat ik vond dat spontane, waardevolle en belangloze hulp zeker nog de Porschewereld niet uit is.
Dit is gericht aan iedereen die hier hulp post.
Wie het schoentje past.. trek het aan
thx
Peter
|
24 feb 2005 14:25 |
|
|
964Cee-4
964 Carrera 4 - is niet meer... snif
|
Hoi !
leuk dat je het hier ook zo leuk vinden zoals de meesten hier.
Plaats es wat foto's van je nieuwe aanwinst in je fotoalbum
|
24 feb 2005 15:05 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Foto's gepost van mijn bolide
|
24 feb 2005 18:40 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
|
24 feb 2005 18:58 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Welkom! Goede keuze
Laat de 911 alsnog keuren door een specialist. Dan weet je iig wat je hebt gekocht en, mede afhankelijk van wat je eventueel zelf kunt doen, wat het benodigde budget is.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
24 feb 2005 22:00 |
|
|
Marjon & Berry
kampen
|
Hoi,
Leuk, gezellig hier he !! ( ).
Volgens mij komt dit door de zon !!! Gewoon een nieuwe (of tweede handse) er in zetten. Ziet er direct een stuk mooier uit !!
Porsche heeft gesproken !!
|
24 feb 2005 22:19 |
|
|
Joyman
964 Carrera 2 CabrioLeeuwarden
|
Klopt het dat er maar 1 cup spiegel op zit, of lijkt dit maar zo???
Verder een mooie auto en mooie kleur.
De Joyman.
|
24 feb 2005 23:46 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Heb bij Erwin Jansen eens een algehele status keuring laten doen en werk nu (nou ja Erwin dan ) langzaam de punten af. Ik had ook wat olie lekkage maar is nu keurig verholpen (Oliezuigleiding en keerring vervangen). Kan natuurlijk ook bij een ander bedrijf.
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
25 feb 2005 0:10 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Klopt, er is maar 1 cup spiegeltje op.
Ik weet er eentje 2de hands voor 100 euro, zal die erop plaatsen.
Momenteel zit er een oud modelletje op.
Via dit forum probeer ik de verwarming van mijn 964 aan de praat te krijgen.
Ik vond al een relais links van de rear blower in het apparte kastje die verbrand was. dit waarschijnlijk door loszitten.
Het overbruggen van die relais doet de ventilator draaien.
volgende vraag is dan maar.. wanneer precies draait die ventilator ?
Is dat bij warme motor of altijd?
grtz
Peter
|
25 feb 2005 0:17 |
|
|
horn
PF #57
|
Peter, ik zou dit boek bestellen. Is de bijbel voor een 964 rijder met bijna alle info erin die je ooit maar nodig zal hebben.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 feb 2005 7:45 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Peter,
Een Porsche 964 heeft in principe geen "0" stand op zen verwarming zitte.
Zelfs met de schakelaar vd verwarming volledig op het blauwe puntje en de aanjager op "0" gaat die achterste blower nog heel zachtjes draaien.
Deze blower gaat bij zeer warme motor ook inschakelen ter hulp vd motorkoeling.
Dus in principe draaid die altijd.
Nu zit er bij de laatste reeksen van de 964 wel een verschil ... toen is de schakeling gewijzigd en zou er wel een 0 stand zijn. Maar vergeet dit ff ...
Vervang die relais ... stop er een goede (nieuwe) temperatuursensor in.
Dan zou het in principe weer moeten werken.
Zonder die temp.sensor kanje echt geen goede analyse maken over eventueel andere problemen in het systeem.
Volgende stap indien niet ok is die voorschakelweerstand ... die dingen begeven het dus wel meer bij een 964.
Ondertussen zijn die weerstanden ook wel wat gewijzigd tov de originele en zijn de problemen al een stuk minder.
Greetz
Dirk
|
25 feb 2005 7:55 |
|
|