Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:47

Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Ervaring diverse merken winterbanden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Ervaring diverse merken winterbanden
de Fiscalist schreef:
Vandaar mijn vragen bij de test:
op de gewone weg of op het gladde stuk?
temperatuur?
nat of droog?

Ik kan je uit de droom helpen. We hebben een dag lang van 8 uur 's morgens tot bijna 6 uur 's avonds kunnen spelen. Was eind november vorig jaar met een buitentemperatuur van ongeveer 5°C.
Tests zijn eerst op de witte epoxybanen gedaan om mensen een idee te geven van wat er allemaal kan gebeuren. Later op asfalt, droog en nat en zelfs een paar rondjes circuit kunnen draaien.
Resultaten waren allemaal in het voordeel van de winterband. Op droog wegdek waren de resultaten wat minder maar zeker niet verwaarloosbaar klein.

Overigens zit er nog een groot verschil in winterbanden. Er zijn banden die puur voor lage temperaturen, vochtige wegen en sneeuw zijn gemaakt en banden die alleen voor sneeuw zijn gemaakt. De laatste zijn een heel stuk minder in de prestaties op een koud nat wegdek.

25 dec 2009 0:42
Profiel WWW
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
't is geen droom, maar een kritische houding ten opzicht van wat men voorschotelt...

Ik ben overigens wel erg benieuwd naar die banden voor lage temp, nat en sneeuw...

Mijn Vredestein Wintracs beginnen op te raken.

27 dec 2009 19:48
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Vaals
Tip : kijk ook eens op ebay ?

2 jaar geleden heb ik voor Eur 320,= een setje Dunlop WinterSport N-codering op originele 993 velg bij een dame uit Heidelberg opgehaald.

Ze zitten er nu het tweede seizoen op (de velgen passen prima op een 986) en zijn ivm een zomerband ietsje comfortabeler (lees : de auto rijdt minder stoterig). Rechtuitstabilitiet uitmuntend.
Slijtage bijna nihil.
De Dunlop WinterSport rijden mijn vrouw en ik ook op onze beide Citroens C1 8) ) vroemmmm

28 dec 2009 16:36
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
We schijnen weer een vorstperiode te krijgen, schnell-schnell am winterreifen.

28 dec 2009 16:45
Profiel
PorscheForum Rookie
Hierbij Porsche's officiele antwoord omtrent winterbanden voor zowel nieuw als gebruikt. Ze hebben in November een test gedaan met nieuwe banden op de oudere type's. Erg goede marketing maar ook een leuke leidraad en voorkomt speculatie.

http://www.porsche.com/germany/aboutpor ... 2009-11-18

Winter;
http://www.porsche.com/filestore.aspx/d ... pe=default

Zomer;
http://www.porsche.com/germany/accessor ... 2008-03-12

997's staan er ook bij, succes!

05 jan 2010 11:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Elk jaar legt de Duitse automobilistenclub ADAC winterbanden op de pijnbank. Ook nu weer zakten de ‘witte producten’ door het ijs.
ADAC testte in twee maten, 185/60 R14 (max 190 km/u) en 205/55 R16 (max 210 km/u). De banden werden getest op hun prestaties in sneeuw, ijs, regen en bij droog weer. Daarnaast ging ADAC hun invloed op het verbruik na, het lawaai dat ze produceren en slijtage. Twee banden staken boven de andere uit bij de kleine maatjes: de Vredestein Snowtrac 3 en de Fulda Kristall Montero 3, niet toevallig ook de duurste exemplaren. De Firestone Winterhawk 2 liet het vooral in de sneeuw en op ijs afweten, terwijl ook de Pneumant PN 150 Wintec, Marangoni 4 Winter, Sava Eskimo S3 en de Federal Himalaya WS-1 ontgoochelden.
Bij de 205’s was de Continental Winter Contact TS 830 de beste allrounder, voor de Goodyear Ultrgrip 7+ en de Dunlop SP Wintersport 3D. Ook hier ging de Firestone Winterhawk 2 onderuit. Slechtste scorer was de Kenda Polar Trax (KR19), gevolgd door de Goodride SW602.

05 jan 2010 19:48
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
kan ik niet gek vinden die uitslag . Als het over zomerbanden ging zou je dan kiezen voor de maragoni , pneumant , kenda of hoe die zooi ook maar mag heten ? Ik niet in ieder gaval !

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

05 jan 2010 21:16
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
blijft interessante discussie, die winterbanden! Ik kan overigens de vasthoudende houding van de Fiscalist wel waarderen 8) . En dat met name, omdat ik bij het onderwerp winterbanden ook sterk denk aan de mogelijkheid, dat de mening over winterbanden snel een commerciele kleur kan meekrijgen (zeg niet dat dit zo is, maar laten we eerlijk zijn, er zijn miljoenen mee gemoeid); doet denken aan de klimaathype zeg maar..
Ik heb zelf ook nog steeds geen definitieve mening, onder andere door zo'n test als in Autoweek (weet niet in hoeverre deze NIET betrouwbaar zou zijn?), waar ook een zomerband wordt meegenomen; zeer terecht, vooral voor ons Nederlanders, waar de keuze voor al dan niet winterbanden toch echt een plek verdient (anders dan in Scandinavie; waar, zoals Olaf al even insinueerde, ook de winterband niet zalignakend is en velen met spikes rijden - die zijn op sneeuw weer radicaal veel beter dan winterbanden naar mijn idee, na een ritje aldaar).

Nog steeds hoor ik vaak ' onder de 7 graden is de winterband beter' . De test waar hier eerder aan wordt gerefereerd, dus met koud en nat weer net boven nul graden, vind ik daarom wel heel interessant. Maar Autoweek test van even terug sluit hier ook naar mijn idee niet op aan. Naar mijn idee gaat in elk geval op, dat de winterband tot 7 graden niet heel hard slijt, daarboven gaat het profiel er bij de huese sneeuwband althams snel af; of de winterband bij 3-7 graden en nat weer sowieso beter is, daar twijfel ik nog altijd over. Ik heb dit jaar voor de daily maar eens geen winterbanden genomen (is een suv 4x4, maar of dat veel veiliger is nu met sneeuw betwijfel ik wel). Rijd nu wel korte stukjes moet ik zeggen, heb tot nog toe nergens last van gelukkig.
Blijft interessante discussie wat mij betreft!

06 jan 2010 9:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Vaals
993carrera : zeer interessante links !

Dus mijn eigen keuze (Dunlop WinterSport) blijkt niet eens zo'n slechte te zijn ?

Saillant detail : Porsche Duitsland adviseert officieel zelfs banden ZONDER N codering !

Dit kan dan weer eens de discussie onder de fervente N-freaks aanwakkeren :wink:

07 jan 2010 16:29
Profiel
Panamera Turbo
Rotterdam
HV schreef:
blijft interessante discussie, die winterbanden!

De Randstad stond weer eens vast. Hotels aan de A10 waren bijna volgeboekt en het was één grote chaos.
Waarom?
Omdat er een paar centimeter sneeuw viel. En dat terwijl al deze ellende voor 75 procent te wijten is aan zomerbandrijders (de rest kán gewoon niet rijden).
Wij bedanken de zachtwerkende burgers die hooguit 10.000 kilometer per jaar rijden, maar gisteren toch ff hun 'autootje' pakten juist omdat het glad was. Gevolg was een doffe ellende en spinnende wielen bij het stoplicht. Maar wij hebben de oplossing!
In veel andere Europese landen, waaronder Duitsland en Frankrijk ben je strafbaar als je in de winter op zomerbanden rijdt.
Voer dat dan maar in Nederland in. We worden er een beetje moe van om vast te staan omdat Truus niet snapt dat remmen geen zin heeft en gas geven niet kan. Hoef je niet eens de wet voor aan te passen, kan ook gewoon via de verzekering. Botsing in de winter? Zomerbanden? Jammer dan, zelf betalen. Een setje winterbanden kost een paar honderd euro. En dat is niet duur want je spaart er je dure zomerbanden mee. In ruil moet Eurlings de wegenbelasting wat verlagen. Verzekeraars mogen van ons vervolgens een korting op de verzekering geven. Probleem opgelost. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat automobilisten die wel gewoon winterbanden hebben, straks moeten opdraaien voor premieverhogingen als gevolg van de ongevallenpiekwinter 09/10

bron: geen stijl

Kan mij er wel in vinden! :wink:

07 jan 2010 20:31
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Helemaal mee eens.
De discussie wel of niet is IMO gewoon gel*l. Het is toch in weet ik hoeveel tests aangewezen dat ze wel werken. En kom dan aub niet aanzetten met tests waarin ze winterbanden testen uit landen waar ze sneeuw alleen kennen van TV. Gerenomeerde merken scoren namelijk wel goed .

en hier voor de foto`s

07 jan 2010 20:49
Profiel WWW
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
ik doe geen winterbanden. ik kan namelijk een beetje sturen. :salut:

07 jan 2010 21:00
Profiel
Panamera Turbo
Rotterdam
al "even" niet gestuurd........ :drive: :wink:

07 jan 2010 21:04
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
wolf schreef:
ik kan namelijk een beetje sturen.

Is toch een koud kunstje op een gladde ondergrond :mrgreen: . Maar kan je ook daarheen sturen waarheen je wilt.

en hier voor de foto`s

07 jan 2010 21:07
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
los van de twijfelachtigheid van de effectiviteit van winterbanden in de regen kan ik mij ook best wel vinden in zo'n verbod. Een van de problemen is nu wel dat als er sneeuw ligt (en ja, nu is dat dan ook eens langdurig het geval), het probleem tweeledig is: tijdens sneeuwval hebben de zomerbanders het natuurlijk gewoon moeilijker, en los hiervan geeft de tweedeling zomerbandrijders/winterbandrijders inderdaad problemen zodra gladheid ontstaat (of ze glijden op elkaar, of de zomerbander rijdt onnodig langzaam en houdt alles op).
Overigens merk ik weinig van die sneeuw ondanks de zomerbanden - de 4x4 doen hun werk behoorlijk goed, mits je anticipeert op al te bruuske remacties. Redelijk snel optrekken op de sneeuw (rechtuit dus) gaat ook zonder enig slippen. Nu maar wel hopen dat de strooizoutvoorraden dit weekend niet geheel oplossen 8) .

07 jan 2010 22:03
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031

de fiets had ik het over Herbst. :mrgreen:

07 jan 2010 22:26
Profiel
Panamera Turbo
Rotterdam
Lijkt mij ook van niet...... :wink:

07 jan 2010 22:37
Profiel WWW
Veghel
lekker hoor,die winterbanden :evil:

liggen er al 3 naast ,en hij nog ff proberen :cheers:

11 jan 2010 18:21
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
zoals die plastieken bumper er nog effe afgaat :mrgreen: kwaliteitje gast :twisted:

11 jan 2010 18:26
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
ze helpen echt

en hier voor de foto`s

11 jan 2010 20:26
Profiel WWW
Veghel
:mrgreen: Een goede vriend van mij (GBR midlands) ,vertelde mij aan de telefoon dat er een Hollandse verslaggever was doodgereden.... was daar op TV :cheers: :res: :mrgreen:

11 jan 2010 20:39
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Zeker zijn winterbanden vergeten mee te nemen.
8)

12 jan 2010 21:52
Profiel
PorscheForum Rakker
ik rij nu ongeveer 1000 km op nokians, prima banden

12 jan 2010 22:14
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3