Auteur |
Bericht |
marve 911
911 carrera 2 (porsche aerokit)Etten-leur
|
Sportuilaat 997
Hoi allemaal. Een paar weken geleden heb ik mijn 996 ingeruild en mijn 997 opgehaald. Ik heb er een orginele porsche sportuitlaat onder laten zetten. Deze klinkt echt fantastisch, maar waar ik me aan erger is het volgende Zet ik mijn sportchono aan, dan hoor je de klep opengaan Trek je op dan gaat deze in weer dicht, en weer open bij ca 4000 tpm. Buiten het feit dat je dit voelt in je vermogenskromme is het verdwijnen van het mooie geluid erg iritant Wie heeft hier ervaring mee, en hoe kun je er voor zorgen dat de klep alijd openstaat als je sportchrono aanzet ????
groeten martin
_________________________________________ eindelijk !!!
|
19 nov 2009 13:30 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Sportuilaat 997
Relatie tussen Sportchrono en Sportuitlaat En dat je het open/dicht van de uitlaat merkt in vermogen, dat verschil is echt verwaarloosbaar. Mogelijk het bekende effect door de verandering in geluid.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
19 nov 2009 14:16 |
|
|
marve 911
911 carrera 2 (porsche aerokit)Etten-leur
|
Re: Sportuilaat 997
Relatie is sportchrono aan is klep open, sportchono uit is klep dicht. zit dus geschakeld met elkaar, en niet afzonderlijk Door de sportchrono wordt ook het motormanagement incl gasklepstand aangepast wat dus wel merkbaar is, maargoed dat is de discussie niet Chrono aan ik klep dus open, maat tussentijds in het toerengebeid dicht voor de geluidseisen !!!!, en dat wil ik veranderen dus. dus aan is altijd over het heletoerengebied 100% open uit is altijd dicht
_________________________________________ eindelijk !!!
|
19 nov 2009 15:10 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Sportuilaat 997
volgens mij bedoelt hij: hoe kan je altijd die takkeherrie hebben?! Dus altijd klep open?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 nov 2009 15:55 |
|
|
RB911
11-je
|
Re: Sportuilaat 997
Volgens mij is dit al eens behandeld waarvan ik mij herinner dat als er spanning (12V) op de klep staat deze open staat. Haal ergens een constante 12v vandaan en sluit hem aan.........
|
19 nov 2009 16:09 |
|
|
marve 911
911 carrera 2 (porsche aerokit)Etten-leur
|
Re: Sportuilaat 997
Haha, jij snapt hem. Als ik de sportknop aanzet wil ik dus herrie over het hele toerental, en niet tussentijds een gesloten klep ivm geluidseisen Zet ik de sportknop uit, dan wil ik rust
_________________________________________ eindelijk !!!
|
19 nov 2009 16:50 |
|
|
Marc-911
991Sex 996, ex 997S
|
Re: Sportuilaat 997
Stekker eruit trekken, netjes aftapen en ergens met een ty-rib vastmaken in de motorruimte...altijd takkeherrie! (behalve als je gedoseerd gas geeft)
_________________________________________ "Think big, start small and be practical" (Peter Senge)
|
20 nov 2009 0:51 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Sportuilaat 997
Even op een rijtje: knop met SPORT er op, die noem je ook Sportchrono, klopt? Dat is toch altijd i.c.m. met PASM??
Voor de sportuitlaat zit normaal een aparte schakelaar, die met een dubbele pijp er op. Heb je die ook?
Dat wegvallen van het sportgeluid - dichtgaan van de klep - bij 4000 o/min ken ik niet. Hoorde dat dat zou optreden bij een lage snelheid, iets van 40 km/u, in de stad.
Maar het losnemen van de electra in de motorruimte zou moeten zorgen voor altijd aan. Dus ook niet uit te zetten vanuit interieur.
Sportchrono is de klok op het dashboard.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
20 nov 2009 14:37 |
|
|
RB911
11-je
|
Re: Sportuilaat 997
Paul, Ik heb een S met sportchrono en sport uitlaat. Echter doordat ik een GT-3 Onderstel heb heb ik geen PASM. (na de face lift kan deze combi geloof ik wel).
Helaas heb ik geen aparte knop voor de uitlaat. Zou wel leuker zijn als je zonder alles op sport te zetten (en je er uit stuiterd op dorps weggetjes) toch de uitlaat open kan zetten.
|
20 nov 2009 16:07 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Sportuilaat 997
Sorry hoor, ik zit ongetwijfeld in een totaal andere Porsche doelgroep, maar waar GAAAAT dit over zeg... ... "irritant als tijdens het optrekken het geluid uit de uitlaat veranderd" ... Tip voor de 998: naar keuze te downloaden sound-files, voor een klein bedrag van zeg EUR 250 per bestandje, afspelen op je PCM-3, waarbij het geproduceerde geluid wordt bepaald door het motor management systeem van de auto... Moet niet gekker worden, maar dat is mijn persoonlijke noot. Het moet toch heerlijk zijn als de problemen met je 911 tot dit soort dingen beperkt blijft. ja ja, ik ben best een beetje jaloers op forum vrienden die een 997 rijden hoor, maar toch
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
20 nov 2009 16:39 |
|
|
RB911
11-je
|
Re: Sportuilaat 997
Lindemans, Je hebt nog gelijk ook Waarom jaloers, in the end willen we toch de "klassieke air coolled" sound uit onze 997 uitlaat
|
20 nov 2009 16:58 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Sportuilaat 997
De combinatie sportonderstel (.) met PASM bestaat inderdaad pas bij de MKII. Maar de sportuitlaat staat daar los van. Als er geen schakelaar is dan is deze waarschijnlijk achteraf ingebouwd en heeft men er voor gekozen om de schakelaar achterwege te laten. Je hebt tenslotte geen GT3-uitlaat op je S, neem ik aan
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
20 nov 2009 18:39 |
|
|
RB911
11-je
|
Re: Sportuilaat 997
Paul, Is een originelesport uitlaat af fabriek geleverd en schakeld met de de sport knop mee. Volgens mij is de aparte knop ook pas gekomen bij MKII.
|
20 nov 2009 23:51 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Sportuilaat 997
De aparte knop is er al sinds de 996
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 nov 2009 11:28 |
|
|
marve 911
911 carrera 2 (porsche aerokit)Etten-leur
|
Re: Sportuilaat 997
Oke, sommige snappen het en andere niet dus. Maargoed. Mijn orginele sportuitlaat zit geschakeld met de sportknop. Dus niet met een apparte knop. Idd tot een 60 km/h blijft de klep dus dicht in de uitlaat ivm geluidseisen. Ik heb nu een relai in laten bouwen door de dealer welke de aansturing omzeilt. Conclusie Sport uit, dan is de klep dicht, en gaat alleen open bij ca 6500 t/pm Sport aan, de klep staat altijd open, ongeacht de snelheid/motortoerental Hoe dan ook ik heb mn zin, en ik kan je verzekeren dat de roffel vanonderuit met klep open voor kippenvel zorgt
_________________________________________ eindelijk !!!
|
26 nov 2009 13:47 |
|
|
marve 911
911 carrera 2 (porsche aerokit)Etten-leur
|
Re: Sportuilaat 997
Waar je de grens legt moet ieder voor zich weten. Daarbij moet het naar mijn zin zijn, en dat is het nu.... Of het dan wel of niet ergens over gaat volgens jou zit ik niet op te wachten. Daarbij is het denken in hokjes (welke porsche rijder waar past) een slechte zaak, dat wordt al zo veel gedaan. Iedere porsche rijder is er 1, en wat voor 1 het er dan is maakt mij niet uit. Het gaat om het gevoel wat je bij het merk hebt en beleeft
_________________________________________ eindelijk !!!
|
26 nov 2009 13:58 |
|
|
JP-S
|
Re: Sportuilaat 997
Ik begrijp nu dat af-fabriek de sportuitlaat standaard gekoppeld is aan de 'sport-knop'.
Zou het ook mogelijk zijn om ergens (binnen handbereik) een extra schakelaartje te plaatsen waarmee je de sportuilaat in of uit kunt schakelen, ongeacht de stand van de 'sport-knop'?!
Het moet toch niet nodig zijn de hele wagen in sportstand te zetten voor een mooie roffel??
Iemand ervaring met dit soort aanpassingen?
|
28 nov 2009 23:29 |
|
|
marve 911
911 carrera 2 (porsche aerokit)Etten-leur
|
Re: Sportuilaat 997
Hoi, Als het goed is kan men hem los koppelen van de sport-knop, en en dan met een apparte schakelaar open en dicht zetten.
_________________________________________ eindelijk !!!
|
02 dec 2009 13:50 |
|
|
JP-S
|
Re: Sportuilaat 997
Hier een geschikte en goedkope oplossing van Carnewal:
[i]P97 PSE Manual Control The PSE on the P97-1 and P97-2 needs to be activated every time you start the car by pushing the "Sport" and/or "PSE" button. And even if you have decided to set the PSE in the loud setting, the DME will always switch the PSE to silent between 45 and 75km/h. On most cars, it's also not possible to have the PSE on when the Sport setting is switched off. We now offer a plug and play solution that allows you to control the PSE manually, with memory function and all this via remote control. The 2 channel remote has a "loud" and "silent" button so you can be 100% sure of the setting, even before you start the engine. If you switch off the ignition, the last setting will be stored so next time you start the car, the PSE will still be in the same position so it's not necessary to push any of the buttons first, in order to get the PSE in the setting that you prefer. Price : 150 Euro. Dollar Conversion For every P97-1 or P97-2 with factory equipped or dealer retrofitted PSE sport exhaust. Easy to connect and 100% reversible.
|
18 jan 2010 17:06 |
|
|
RB911
11-je
|
Re: Sportuilaat 997
Ziet er niet verkeerd uit deze optie. Ik ga deze serieus in overweging nemen!!
|
18 jan 2010 18:32 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Sportuilaat 997
RB ik zie geen pica?!
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
18 jan 2010 18:39 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Sportuilaat 997
Die klep die de zaak omschakelt van normaal naar sportief geluid is dus vacuumgestuurd getuige de 3-weg solenoid die 'm schakelt. Gewoon die klep ertussenuit halen en de leidingen aan elkaar maken zodat je altijd vacuum hebt zou dan toch ervoor zorgen dat je altijd de herriestand hebt? Zou de stekker wel aan de (losgekoppelde) solenoid laten zitten om foutcodes en brandende controlelampjes te voorkomen.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
19 jan 2010 23:06 |
|
|
RB911
11-je
|
Re: Sportuilaat 997
|
20 jan 2010 9:53 |
|
|
JP-S
|
Re: Sportuilaat 997
Bij mij zit het schakelkastje erin:
Wat een aanrader!!
Klik-veel herrie klik-weinig herrie!! En dat aan je sleutelhanger. Als iemand vragen heeft dan hoor ik het wel.
|
12 maart 2010 17:48 |
|
|
RB911
11-je
|
Re: Sportuilaat 997
Iemand ervaring met het aansluiten van de carnewall manual control? Ik ben bezig er een te bestellen, de site vermeld; Lijk dus eenvoudig
|
29 aug 2011 16:22 |
|
|