Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 10:42



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
modificatie motor 964 1989 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 c4
hoogvliet
Bericht modificatie motor 964 1989
Mijn 964 is voor het eerst is oktober 1989 toegelaten. Hij heeft matching nummers voor chassis motor etc.. Daarom vind ik het vreemd dat hij kunststof inlaatspruitstukken heeft in plaats van de voor het bouwjaar gebruikelijke aluminium delen. Ik heb geen documentatie bij de auto uit die beginjaren en vraag me uiteraard wel af of hij in een ver verleden de (kop)modificaties heeft gehad, ook al omdat hij geen spatje olie lekt op de gebruikelijke plaatsen.
Zou de aanwezigheid van de "verkeerde" inlaatspruitstukken een indicatie kunnen zijn dat de motor is verbouwd?


18 jan 2010 11:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 964 C4
Bericht Re: modificatie motor 964 1989
Rien, zoals je weet heeft die van mij ook kunststof luchtverdelers. Die van mij is van 1-11-'91. Waarschijnlijk is dit je allang bekend: Als hij nu niet lekt en er heeft geen modificatie plaatsgevonden, gaat hij dat waarschijnlijk ook niet doen.

Het lekkage punt betreft toch de pakkingen tussen kleppendeksels en kop toch? Of is het tussen kop en cilinders?
_________________________________________
Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.


18 jan 2010 12:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 c4
hoogvliet
Bericht Re: modificatie motor 964 1989
"Ze" zeggen dat iedere luchtgekoelde motor eens gaat lekken, hetgeen te maken heeft met het uitdrogen van de pakkingen. Dat is normaal. Het heet zweten zolang er geen druppels onder de auto liggen.
De eerste 964's kunnen olieboten zijn doordat Porsche in het begin geen koppakkingen heeft gebruikt. Kop en cilinder waren zo precies op elkaar afgestemd, dat ze niet konden lekken, tenminste dat dachten ze.
Veel auto's uit de bouwjaren 89, 90 en 91 zijn erg gaan lekken en moesten worden omgebouwd; ze kregen gewoon net als vrijwel alle auto's een koppakking (mij is niet helemaal duidelijk of ze ook andere cilinders en/of koppen kregen). Van buitenaf is dat niet te zien.
In veel advertenties van bedrijven die ruilmotoren verkopen met kunststof spruitstukken wordt geschreven dat het daarom dus een gemodificeerde motor is of een "jonge" motor (vanaf modeljaar '92).
Ik zal Erwin a.s. zaterdag eens om z'n mening vragen.


18 jan 2010 14:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1990
utrecht
Bericht Re: modificatie motor 964 1989
Volgens mij vervangen ze bij de cilindermodificatie niet de inlaatspruitstukken. Er wordt een pakking geplaatst tussen de cilinder en carter. Omdat je schrijft dat je matchingnr's hebt zou er ooit wellicht wel een aander inlaatspruitstuk geplaatst kunnen zijn. Kan natuurlijk om meerdere redenen gebeurt zijn.

Vanwaar eigenlijk de vraag? Lang niet alle 964's met oude motor lekken. En zoals vaker gezegd: als ie nu niet lekt zal ie dat zeker hierdoor niet alsnog gaan doen.
_________________________________________
Make the most of now!


18 jan 2010 15:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 c4
hoogvliet
Bericht Re: modificatie motor 964 1989
Ik ben niet bang dat de boel alsnog nog gaat lekken na 150000 km's. Ik vind het wel vreemd dat ik kunsstof inlaten heb, terwijl het een erg vroege 964 is. Op een google speurtocht verschillen tussen "oude", verbouwde en "nieuwe" motoren kwam ik herhaaldelijk tegen dat je de laatste 2 zou kunnen herkennen aan de spruitstukken. Omdat ik dat vaag vind stel ik de vraag op dit forum van wijze mannen en vrouwen!
Mooie aluminium gietstukken vervangen door pvc pijp moet een gewichtige reden hebben (kan je letterlijk nemen), een inlaatspruitstuk gaat immers niet zo makkelijk stuk.


18 jan 2010 16:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1990
utrecht
Bericht Re: modificatie motor 964 1989
Ben met je eens dat het in jouw geval vaag is. Omdat het lastig is om te zien of er pakkingen gemonteerd zijn spreekt men liever over alu of kunststof inlaat. Waren volgens mij naast gewicht nog andere redenen voor een kunststof inlaat weet zo niet meer welke .
_________________________________________
Make the most of now!


18 jan 2010 16:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Omg. Amsterdam
Bericht Re: modificatie motor 964 1989
Ik heb bij de mijne gewoon 2 alluminium spruitstukken... dus gewoon orgineel (ga ik dan maar vanuit)...

De motor zelf lekt niet (althans ik heb nog niets gezien) maar is dan ook wel gereviseerd. 40.000km terug.
_________________________________________
Het leven gaat door..


18 jan 2010 18:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 c4
hoogvliet
Bericht Re: modificatie motor 964 1989
Klopt met je bouw/modeljaar, zou je bij de mijne dus ook verwachten!


18 jan 2010 18:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Omg. Amsterdam
Bericht Re: modificatie motor 964 1989
:roll: dan is het vreemd dat het bij jou anders is... maar wellicht wilde de oude eigenaar gewicht besparen ed. of zijn die dingen ongevoeliger voor schade ed..? :roll:
_________________________________________
Het leven gaat door..


18 jan 2010 19:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 c4
hoogvliet
Bericht Re: modificatie motor 964 1989
Er is op dit forum al eens over de verschillen geschreven, de kunststoffen inlaten zijn vooral wat lichter en misschien gladder van binnen. Het levert niets op en is best een dure ingreep. Het blijft me boeien!


18 jan 2010 19:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.